Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022029899 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Mohamed Boulachtoubi met als adres Herentalsebaan 508 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Herentalsebaan 508 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nr. 427W11 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitvoeren van werken aan een eengezinswoning: regulariseren van een dakkapel en de afbraak van een afdak aan de achtergevel op de gelijkvloerse verdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/08/2020: proces-verbaal (11002_2020_12873_VPV - 20157704) PV met stakingsbevel - werken uitvoeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;
- 18/01/1979: vergunning (627#32289) voor voorgevel- en veranderingswerken;
- 01/01/1953: toelating (626#15144) voor het verbouwen van een bakkerij.
Vergunde toestand
- functie: eengezinswoning met op de gelijkvloerse verdieping een nevenfunctie detailhandel (46 m²) horende bij een bakkerij (ca. 90 m²);
- bouwvolume: 2 bouwlagen onder een mansardedak met 2 dakkapellen;
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- functie: eengezinswoning zonder nevenfunctie;
- bouwvolume: wijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand:
- gevelafwerking: wijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand:
Gewenste toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking: conform bestaande toestand.
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging van eengezinswoning met nevenfunctie detailhandel > 100 m² naar eengezinswoning zonder nevenfunctie;
- wijzigingen aan de gevel;
- voorzien van een dakkapel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 10 mei 2022 | 13 mei 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
De plaatsing van een dakkapel op een mansardedak aan de achterzijde van het dak is niet kenmerkend voor dit soort bedaking en niet in harmonie met de omgeving.
De bouwdiepte van circa 32 m voor een woonfunctie is niet kenmerkend ten opzichte van de woningen in de omgeving.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De inhoud van de aanvraag omvat enkel het voorzien van een dakkapel aan een eengezinswoning. In de bestaande toestand zijn er echter verschillende wijzigingen aan het pand doorgevoerd waarvoor op 24/08/2020 een proces-verbaal is opgemaakt.
De laatst vergunde toestand van het pand betreft een eengezinswoning van twee bouwlagen en een mansardedak. De gelijkvloerse verdieping was ingericht als handelsruimte aan de straatzijde met aansluitend een magazijn. De functie van het gelijkvloers werd gewijzigd naar wonen, deze ruimtes werden mee opgenomen bij de bestaande woning.
De woonfunctie is inpasbaar in de omgeving,
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Inzake volumetrie en interne inrichting dienen er echter aanpassingen te gebeuren om in overeenstemming te zijn met de goede ruimtelijke ordening.
Bij een functiewijziging naar wonen dient een deel van het voormalig magazijn te worden afgebroken om meer aansluiting te zoeken bij de bouwdieptes van de naburige woningen en om voldoende woonkwaliteit te bieden.
De woning heeft een gelijkvloerse bouwdiepte van 32,15 m wat niet kenmerkend is voor woningen in de directe omgeving. Dergelijke bouwdiepte wordt bij een gelijkvloerse woonfunctie niet toegelaten, temeer daar er hier onvoldoende woonkwaliteit gegarandeerd wordt. Gelet op de perceeldiepte, oriëntatie en kenmerkende bouwdieptes in de straat is een bouwdiepte van eerder circa 20 m te verantwoorden.
Aan de achterzijde van het dak wordt een nieuw dakkapel voorzien ter hoogte van de zolder, vermoedelijk om de zolderruimte als verblijfsruimte in te richten. De zolderruimte bevat echter onvoldoende interne hoogte conform artikel 21 van de bouwcode en kan niet als verblijfsruimte in gebruik worden genomen.
Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe voorgevel getuigt ook van een weinig doordacht ontwerp en is eerder een samenstelling van verschillende lukrake aanpassingen.
De voorgevel dient te worden herbekeken en architecturaal als een geheel ontworpen te worden.
Aan de voorgevel werd de winkelpui aangepast naar een voordeur en raamopening voor de nieuwe woonruimtes. De gevel werd met een geel en grijs geschilderde bezetting voorzien en ter hoogte van de mansardedak werd een tweede dakgoot geplaatst.
De uitbouw van het dak met een dakkapel biedt geen meerwaarde aan de woning omdat de ruimtes op de zolder toch niet als verblijfsruimten gebruikt kunnen worden. Bovendien is een dakkapel op dergelijke bedaking visueel vormelijk niet kenmerkend.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het gelijkvloers is qua inrichting tevens onvoldoende doordacht ontworpen en beschikt over weinig wooncomfort.
Er wordt geen inkomzone/-sas voorzien en er is onvoldoende lichtinval en luchttoevoer in de keuken en eetplaats. Verder wordt de voormalige magazijn volledig aangeduid als berging. De oppervlakte van de berging is overmaats ten opzichte van de woonfunctie, wat doet vermoeden dat deze ruimtes eveneens als verblijfsruimtes zullen gebruikt worden.
Om bovenstaande redenen voldoet de woning niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot en is de aanvraag niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden inhoudt en derhalve geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 27 februari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 10 mei 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 juli 2022 |
Verslag GOA | 21 juni 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.