Terug
Gepubliceerd op 04/07/2022

2022_CBS_05385 - Omgevingsvergunning - OMV_2022057814. Kapelsesteenweg 501. District Ekeren - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 01/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05385 - Omgevingsvergunning - OMV_2022057814. Kapelsesteenweg 501. District Ekeren - Weigering 2022_CBS_05385 - Omgevingsvergunning - OMV_2022057814. Kapelsesteenweg 501. District Ekeren - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022057814

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Shana Goossens met als adres Turnhoutsebaan 45 te 3290 Diest

Ligging van het project:

Kapelsesteenweg 501 te 2180 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 168P2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van reclamezuil in voortuinstrook

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/10/2020: vergunning (20201350) voor het optrekken van een tuinpaviljoen;

-          14/06/2019: vergunning (2019872) voor het nieuw bouwen van een meergezinswoning (met 8 volwaardige wooneenheden), na sloop van de bestaande eengezinswoning.

 

Vergunde toestand/

-          meergezinswoning van 2 bouwlagen, met licht teruggetrokken 3de daklaag, onder plat dak, in gesloten bebouwing;

-          het pand is ingedeeld in 8 afzonderlijke appartementen;

-          voortuin louter verhard voor de strikt noodzakelijke toegangen – overige delen vergroend uitgevoerd.

 

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • intern verbouwd en deels van bestemming gewijzigd gebouw (deels ingevuld als kantoorruimte);
  • zonder vergunning van uitzicht gewijzigde voorgevel;
  • voortuin volledig verhard en voorzien van een omheinde zone voor afvalcontainers.

 

Gewenste toestand

-          conform huidige toestand, uitgezonderd:

-          in de voortuinstrook geplaatste reclamezuil:

  • aluminium constructie, bekleed met aluminium panelen;
    • hoogte paneel: 4000 mm;
    • breedte: 1200 mm;
    • dikte: 200 mm;
  • logo bovenaan uitgefreesd en intern verlicht;
  • zuil verankerd in de grond door middel van een betonfundering.

 

Inhoud van de aanvraag

-          het plaatsen van een reclamezuil met verlicht logo.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

12 mei 2022

27 mei 2022

Ongunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 2: zone voor wonen - woonpark (wo2).

 

(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 27 – Open ruimte: voortuinen dienen principieel maximaal vrij te zijn van constructies, met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen, enzovoort. Bijkomend zijn enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten:
  • paden, palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter;
  • opritten naar een garage, carport of autostaanplaatsen met een maximumbreedte van 3 meter per autostaanplaats.

In dit geval is de voortuin in zijn geheel en volledig verhard (voor niet reglementair uitgevoerde parkeerplaatsen) en is er een omheinde zone voorzien voor het plaatsen van afvalcontainers.

  • Artikel 33 – Zaakgebonden publiciteit: zaakgebonden publiciteit kan onder bepaalde voorwaarden worden toegelaten maar er is tot op heden geen officieel gekende kantoorfunctie in het pand in kwestie vergund. Bijkomend worden dergelijke totems slechts toegelaten bij een inplanting langsheen een officieel vastgelegd baanwinkelgebied en de huidige locatie voldoet niet aan laatstgenoemde voorwaarde.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet zaakgebonden publiciteit bij een vergunde meergezinswoning, zonder dat in het gebouw in kwestie evenwel en op dit moment officieel sprake is van enige vorm van kantoorruimte of handelsactiviteit.

De specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Ruimtelijke Uitvoeringsplan laten onder bepaalde voorwaarden (en beperkt) echter wel dergelijke bestemming toe, met een maximale oppervlakte van 200 m² bruto en dit enkel op de gelijkvloerse bouwlaag.

Dat voor betreffende bestemming nog een bijkomende omgevingsvergunning vereist zal zijn, zal in geval van een gunstig eindadvies dan ook in de finale voorwaarden worden vermeld.

Bijkomend is er echter sprake van expliciet een totem, dewelke volgens de bouwcode, artikel 33, paragraaf 5, enkel kan worden toegelaten langsheen wettelijk vastgelegde baanwinkelgebieden – aangezien de Kapelsesteenweg niet als laatstgenoemde werd gedefinieerd in de algemene artikels van de Antwerpse bouwverordening, kan in deze dan ook niet gesproken worden van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De voor de totem gehanteerde afmetingen, een hoogte van 4 m en een breedte van 1,20 m, zijn aanvaardbaar voor dit type van constructies en zijn in verhouding tot zowel de omvang van het gebouw als de grootte van de voortuinstrook.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen, voornamelijk aluminium in een gevarieerde kleurstelling, is aanvaardbaar voor dit type van constructie en met de betreffende functie ervan. Door de sobere tinten is er evenwel sprake van een correcte visuele inpassing in de gebouwde omgeving.

De aanvraag bevat echter geen informatie betreffende de wederrechtelijk uitgevoerde doch vergunningsplichtige wijzigingen aan de voorgevel van het gebouw – gelet daarop zullen betreffende aanpassingen in geval van een gunstig eindadvies dan ook uitgesloten worden uit het dossier.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg voorwaardelijk gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden publiciteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de goede ruimtelijke ordening, met de stedenbouwkundige voorschriften en het ongunstige advies van de bevoegde wegbeheerder.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 april 2022

Volledig en ontvankelijk

12 mei 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 juli 2022

Verslag GOA

17 juni 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.