Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021195721 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA BUILDING TODAY met als adres Brasschaatsteenweg 106 te 2920 Kalmthout |
Ligging van het project: | Kernenergiestraat 45 - 49, Neerlandweg 8 - 9 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 44 sectie D nrs. 411G2, 411Z, 411X, 411V, 411Y, 411H2, 411D2, 411N2, 411M2 en 411K2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen van alle bestaande gebouwen, bouwen van 20 KMO-units en heraanleggen van het terrein |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/06/2020: gedeeltelijke vergunning door deputatie (20193971) voor het slopen van vrijstaande gebouwen in industriegebied;
- 07/06/2013: vergunning (20131669) voor het plaatsen van signalisatietotems in de voortuinstrook van elk bedrijfsperceel in de bedrijfszones Terbekehofdreef en Kernenergielaan te Wilrijk;
- 03/08/1981: vergunning (222#5771) voor het oprichten van een industriegebouw;
- 01/09/1980: vergunning (222#5565) voor het oprichten van een industriegebouw;
- 03/05/1972: vergunning (222#3083) voor het bouwen van opslagplaatsen;
- 28/06/1971: vergunning (222#2867) voor het oprichten van meergezinswoning met burelen & opslagplaats;
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- 1 meergezinswoning (nr. 49) van 2 bouwlagen met souterrain onder plat dak;
- overdekte loodsen en magazijnen;
- verhardingen;
- begroeiing ter hoogte van de Neerlandweg.
Huidige toestand
- niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw.
Gewenste toestand
- 20 KMO-units;
- 1 bouwlaag met plat dak;
- enkele units hebben een mezzanine;
- gevels zijn afgewerkt met roodbruine gevelsteen, natuurkleurig beton als plint, witte gevelbekleding in staal, witte garagepoorten in staal en natuurkleurig buitenschrijnwerk in aluminium.
Inhoud van de aanvraag
- het slopen van de bestaande gebouwen;
- het gedeeltelijk verwijderen van de bestaande draadafsluiting op de perceelsgrens aan zijde Neerlandweg;
- het afvoeren van de grondopslag in functie van de heraanleg en het bouwrijp maken van het terrein;
- het bouwen van 16 KMO-units aan zijde Kernenergiestraat;
- het bouwen van 4 KMO-units aan zijde Neerlandweg;
- het heraanleggen van het terrein door middel van verhardingen en groen;
- het plaatsen van zonnepanelen over de volledige oppervlakte van de platte daken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 26 april 2022 | 7 juni 2022 | Ongunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 28 januari 2022 | 9 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 26 april 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 28 januari 2022 | 8 februari 2022 | Gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 28 januari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 28 januari 2022 | 14 februari 2022 | Geen bezwaar |
Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid | 28 januari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid | 26 april 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Water-link | 26 april 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 28 januari 2022 | 8 februari 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 22 februari 2022 | 3 maart 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 28 januari 2022 | 10 februari 2022 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 28 januari 2022 | 8 februari 2022 |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten | 28 januari 2022 | 8 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 28 januari 2022 | 1 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ SOK | 26 januari 2022 | 24 maart 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 28 januari 2022 | 22 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 28 januari 2022 | 16 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 28 januari 2022 | 22 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woonuitbreidingsgebied. De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 30 bis Neerland, gedeeltelijke herziening, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 27 juli 1994. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: bedrijfszone.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:
- 6.02.1Bebouwingswijze en plaatsing van de gebouwen: de zijtuinstroken werden niet vrijgehouden ter hoogte van de aanliggende bebouwde percelen waar er wel een zijtuinstrook vrijgehouden werd, meer bepaald de percelen 327D2 en 327E2. Bijkomend bevindt de voorgevelbouwlijn ter hoogte van de Kernenergiestraat zich op 8,08 m (>8 m).
- 6.02. 2 Afmetingen van de gebouwen: de scheidingsmuur met de linkerbuur is 8 m hoog (> 7 m);
- 6.02. 3 Welstand: Aan de Kernenergiestraat worden de in- en uitritten voorzien met een breedte van 6 m (> 5 m). Bijkomend is het onduidelijk of er streekeigen beplanting wordt voorzien in de bouwvrije zone ter hoogte van de rooilijnen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 11/11/2021.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet het slopen van een meergezinswoning, overdekte loodsen en magazijnen. Vervolgens worden drie nieuwbouwvolumes voorzien waarin in totaal 20 KMO-units worden gerealiseerd.
Omwille van deze reden is er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie.
Dit advies luidt alsvolgt: ‘Het project omvat de sloop van de bestaande bebouwing en de realisatie van 20 kmo-units. De site is gelegen binnen de industriezone Neerland zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie. Voor dit dossier werd vorig jaar al een preadvies gevraagd maar wat op geen enkele wijze verwerkt werd in de voorliggende aanvraag. De voorgestelde uitwerking vormt immers voor diverse aspecten een aantal problemen :
- de meeste units zijn te klein en worden beter gebundeld
- als iedereen er nog een eigen kantoor/ sociaal blokje moet in voorzien, blijft er niet zoveel ruimte meer over
- het gevaar bestaat dat dergelijke kleine units eigenlijk verkapte garageboxen worden voor caravans, mobilhomes, huisraad, … met alle brand- en andere risico’s van dien
Als men het geheel zou halveren in aantal, heeft men 10 units die veel beter aansluiten bij de huidige marktvraag en vermijdt men gelijktijdig in belangrijke mate een aantal van bovenvermelde problemen.
Zoals het plan nu voorzien is, wordt er best ook even nagekeken hoe waterbuffering en groenvoorziening kan opgenomen worden, want komt nu slechts beperkt aan bod. In het kader van het pilootprojectgebied WIJKINRICHTINGSPLAN WATER EN GROEN Neerland wordt er net gekeken hoe water en groen binnen zowel de economische gebieden als binnen de woonzone beter geïntegreerd kunnen worden.
Op basis van huidig voorstel en daar er niets gebeurd is met de voorbespreking, wordt ongunstig advies gegeven.’
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kunnen hieruit worden afgeleid dat het realiseren van 20 KMO-units de druk op het perceel, het bouwblok en de wijk onaanvaardbaar verhoogt waardoor de draagkracht van de site wordt overschreden.
De aanvraag dient geweigerd te worden.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag voorziet drie nieuwe bouwvolumes. Twee van de bouwvolumes (nummer 45 en nummer 47) zijn toegankelijk via de Kernenergiestraat, het derde bouwvolume wordt ontsloten via de Neerlandweg.
Het bouwvolume van de nieuwe KMO-units wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg. Volgens art. 6.02.1 moeten de zijtuinstroken, gelegen naast reeds bebouwde percelen waar er zijtuinstroken zijn vrijgehouden, eveneens over een strook met een minimum breedte van 6,00 meter vrijgehouden worden (waarvan 3,00 meter begroend moet worden langs de perceelsgrens). Er wordt geen zijtuinstrook vrijgehouden ter hoogte van de percelen 327D2 en 327E2. Omwille van een optimaal en logisch ruimtegebruik van het perceel, en meerdere voorkomende afwijkingen hierop binnen het referentiebeeld, wordt hierop een afwijking toegelaten.
Artikel 6.02.2 van het bijzonder plan van aanleg legt op dat de scheigevels een maximale hoogte van 7,00 meter mogen hebben. De scheidingsmuur ter hoogte van de percelen 412M, 327D2 en 327E2 is plaatselijk 8 meter hoog en is hiermee strijdig met de voorschriften. Echter komen binnen de bestaande omgeving vaker kenmerkende verschillen voor van 1 meter tussen gebouwhoogtes. Aangezien de afwijking maximaal 1 meter bedraagt kan een afwijking hierop worden toegestaan.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels in de Kernenergiestraat en Neerlandweg worden gekenmerkt door gevels in verschillende kleuren plaatmateriaal, rood-oranje-bruine gevelsteen of natuurkleurige betonpanelen. De voorgestelde materialisatie voor de gevels in roodbruine gevelsteen, plint in natuurkleurige beton, witte gevelbeplating in staal, witte garagepoorten in staal en natuurkleurige buitenschrijnwerk in aluminium is bijgevolg inpassend in het straatbeeld.
De voorgestelde materialisatie voor de gevels is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag voorziet werken waarbij de opmaak van een archeologienota verplicht is. Daarom werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Onroerend erfgoed en archeologie. Dit advies luidt alsvolgt: ‘Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gedeeltelijk gelegen binnen een woonuitbreidingsgebied met een oppervlakte boven 3000 m² (9 805 m²) en een ingreep boven 1000 m² (ca. gelijk aan projectgebied). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht. De archeologienota werd ingediend door de Verrijckt en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 17/03/2019. Het programma van maatregelen beveelt een uitgesteld vervolgonderzoek in de vorm van een proefsleuvenonderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/10383). Nadien maakt de erkende archeoloog een nieuwe nota op met bijhorend programma van maatregelen. Ook dit programma van maatregelen dient verplicht te worden uitgevoerd als voorwaarde bij deze vergunning.’
Bij een vergunning dienen bijgevolg volgende voorwaarden worden opgelegd:
- De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een proefsleuvenonderzoek, verplicht uit (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/10383). Nadien maakt de erkende archeoloog een nieuwe nota op met bijhorend programma van maatregelen. Ook dit programma van maatregelen dient verplicht te worden uitgevoerd.
- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie en nodigt deze uit voor een startvergadering (archeologie@stad.antwerpen.be).
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
Bodemreliëf
De wijzigingen aan het bodemreliëf zijn beperkt. Deze werken zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag heeft aan alle straatzijdes toegangspoorten met een breedte van 4,00 meter. De aanvraag wijkt hiermee af van artikel 12 van de bouwcode. Wegens de ligging van het project in industriegebied en het mogelijks gebruik van de poorten door groter vrachtverkeer dan in woongebied, kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan op het voorzien van toegangspoorten met een breedte van 4,00 meter.
De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. Bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Verhardingen zoals terras, een autostalplaats of een tuinhuis zijn beperkt toegelaten met een maximum van 1/3 van de totale tuinoppervlakte voor tuinen groter dan 60 m². In de aanvraag wordt bijna het volledige perceel verhard voorzien. Het perceel is gelegen in industriegebied waarin vanuit stedenbouwkundig standpunt meer verharding toelaatbaar is dan in bijvoorbeeld woongebied. De aanvraag wijkt ook af van artikel 30 van de bouwcode. Bovengrondse parkeerplaatsen in open lucht moeten worden ingericht in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal zoals grasdallen, gewapend gras of verharding met kleinschalige elementen met open voegen. Daarom dient in voorwaarde bij een vergunning opgelegd te worden om de autostalplaatsen in te richten in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal conform de bepalingen van artikel 30 van de bouwcode zodat er ook in industriegebied ruimte gecreëerd wordt voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem.
De aanvraag voorziet het verwijderen van een grote hoeveelheid groen op het perceel gelegen aan de Neerlandweg. Er werd hieromtrent advies gevraagd aan de stedelijke dienst Groen en begraafplaatsen. Dit advies luidt alsvolgt: ‘Het aanplanten van 3 nieuwe bomen staat niet in verhouding met de hoeveelheid groen die verwijderd wordt. Er moet bekeken worden of de site groener en met meer bomen kan worden aangelegd. De nieuw aan te planten bomen moeten een plantmaat van ten minste 18/20 hebben en voorzien worden van voldoende ondergrondse wortelruimte. De nieuwe bomen moeten minstens bomen van eerste grootte zijn.’
Bij een vergunning dient bovenstaande bijgevolg als voorwaarde te worden opgelegd.
De aanvraag voorziet werken waarbij twijfel is over de impact op het milieu. Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Milieu. Dit advies luidt alsvolgt: ‘De informatie in het aanvraagdossier is beknopt. Zo is het niet duidelijk welke functie de units zullen hebben en welke activiteiten hierin precies zullen plaatsvinden. Afhankelijk van deze invulling, kunnen er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn (verwarming, koeling, lozen huishoudelijk afvalwater, opslag, …). Indien dit het geval is, zal de exploitant een omgevingsvergunning moeten aanvragen om het milieutechnisch luik te regulariseren of te vergunnen. Indien er een functioneel, bouwtechnisch of technische samenhang is met de verschillende units, dient het totaal als 1 project beschouwd te worden.
Vóór het plaatsen van de units zal er grondafvoer gebeuren in functie van de heraanleg en het bouwrijp maken van het terrein. Op 14 februari 2020 verleende het college reeds een omgevingsvergunning onder voorwaarden voor de sloop van de bestaande bebouwing (OMV_2019155030). Vanuit team milieu werd bij deze vergunning meegegeven dat bij grondwerken in het kader van de afbraak rekening dient gehouden te worden met de verontreiniging in de ondergrond (OVAM-dossier 5427). Dit werd opgelegd als bijzondere voorwaarde. De vergunning werd in beroep door de deputatie slechts gedeeltelijk verleend. Bij voorliggende, nieuwe aanvraag voor het slopen van de bestaande bebouwing wordt opnieuw als bijzondere voorwaarde opgelegd dat er bij grondwerken in het kader van de afbraak én bij bemaling in het kader van de plaatsing van de hemelwaterput, rekening dient gehouden te worden met de verontreiniging in de ondergrond (OVAM-dossier 5427).
In het dossier wordt gemeld dat voor de plaatsing van de hemelwaterput een bemaling noodzakelijk zal zijn. Bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken, zijn vergunningsplichtig krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).
Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis en een bemaling dieper dan 4 m–mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. De inhoud van deze studie wordt bepaald door VMM (Richtlijnen bemalingen ter bescherming van het milieu 2019 - zie checklist 1 en 2). De karakteristieken (doorlatendheid en dergelijke) van de ondergrond worden bepaald door een pompproef ter plaatse.
Volgens de bouwcode van stad Antwerpen is het verplicht om een retourbemaling uit te voeren (artikel 42). Enkel als dit niet kan, om technische redenen of omdat de kwaliteit van het grondwater dit niet toelaat, kan lozing op de riool worden overwogen. In dat geval moet bij lozing van >10 m³/uur op de openbare riolering toelating van Aquafin verkregen worden. Deze toelating wordt bij de omgevingsvergunningsaanvraag gevoegd. De opstart van de bemaling dient aangekondigd te worden bij aanvang. Deze aankondigingsplicht geldt ook voor die bemalingen waarvoor geen bemalingsstudie wordt gevraagd (dus als de bemaling lager is dan 30.000 m³ op jaarbasis en minder diep dan 4 m–mv). Voor toekomstige projecten wordt er aangeraden een bemaling tegelijk met de stedenbouwkundige handelingen aan te vragen zodat men niet voor ongewenste verrassingen komt te staan in verband met kosten, timing en dergelijke.
Indien er rekening wordt gehouden met bovenstaande opmerkingen, kan vanuit milieutechnisch oogpunt voorwaardelijk gunstig advies gegeven worden de vergunning te verlenen.’
Bij een vergunning dienen bijgevolg volgende voorwaarden worden opgelegd:
- Indien er bij de invulling van de geplaatste units ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn, vraagt de exploitant een omgevingsvergunning aan om het milieutechnisch luik te regulariseren of te vergunnen.
- Bij grondwerken in het kader van de afbraak- en opbouwwerken én bij bemaling in het kader van de plaatsing van de hemelwaterput, dient rekening gehouden te worden met de verontreiniging in de ondergrond (OVAM-dossier 5427).
- Een omgevingsvergunning voor de bemaling wordt bekomen vóór de start van de werken. De karakteristieken van de ondergrond worden bepaald door middel van een pompproef ter plaatse.
De aanvraag voorziet een nieuwe publiek toegankelijke parking met aanpassing van het publiek domein. Omwille van deze reden werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Publieke ruimte. Dit advies luidt alsvolgt: ‘Ter hoogte van de inrit die uitkomt op de Neerlandweg is het belangrijk dat er een groene buffer komt tussen de 11 parkeerplaatsen vooraan het perceel en de rijweg zodat het onmogelijk is om de parkeerplaatsen rechtstreeks vanaf de rijweg op te rijden. De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling - dienst Publieke Ruimte/ Structureel Onderhoud betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.’
Bij een vergunning dient in voorwaarde te worden opgelegd dat tussen de parkeerplaatsen vooraan het perceel en de rijweg een groene buffer wordt aangelegd en dat de bouwheer voor de werken contact moet opnemen met de stedelijke dienst Publieke ruimte betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 77 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Op een terrein tussen Kernenergiestraat en Neerlandweg wordt alle bebouwing verwijderd en worden 20 KMO-units voorzien. 4 units hebben hun gezicht naar de Neerlandweg en 16 units zijn bereikbaar vanaf de Kernenergiestraat. Er is geen doorgang over het terrein van de ene naar de andere weg. Ook niet voor fietsers/voetgangers. Er wordt niet gespecificeerd welk type units dit zullen zijn. Er wordt uitgegaan van het parkeerkengetal voor bedrijfsverzamelgebouw wat een mix is voor arbeidsintensieve en arbeidsextensieve bedrijven met een zeer beperkt kantoordeel, enkel ten behoeve van de bedrijven zonder baliefunctie. In totaal:
15,32 + 61,70 = 77,02 afgerond 77 parkeerplaatsen. De werkelijke parkeerbehoefte is 77 parkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien in 59 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 77.
Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt nu 18.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid
De 4 units aan de Neerlandweg zijn daar te bereiken via een centrale in/uitgang aan de Neerlandweg zelf.
De 16 units aan de Kernenergiestraat hebben 2 toegangen. In de huidige toestand zijn dat 3 toegangen, dus is het nu een verbetering dat er maar 2 overblijven. Daarbij is de onderste toegang enkel een inrit. De meer noordelijke toegang is een gecombineerde uitrit. Dit zorgt ervoor dat het aantal conflictpunten naar het openbaar domein beperkt blijven.
Fietsvoorzieningen
De fietsparkeerbehoefte voor het totale project is 5705m²/100m& x 0,60 = 34;23 afgerond 34 fietsstalplaatsen.
Ze voorzien in alle units 2 stalplaatsen en in 1 zelfs 3. Dat wil zeggen dat er 41 fietsplaatsen voorzien worden. Dit is toereikend voor de werknemers. Aangewezen is om op het terrein enkele bezoekersstallingen te plaatsen. Bij een vergunning dient dit als voorwaarde te worden opgelegd.
Laden en lossen
Op het eigen terrein. Elke unit heeft zijn eigen poort. Deze zijn zo geplaatst ten opzichte van de buurunit dat er voldoende plaats is om te manoeuvreren voor de poort.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 28 januari 2022 |
Start openbaar onderzoek | 8 februari 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 9 maart 2022 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 26 april 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 10 juli 2022 |
Verslag GOA | 21 juni 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Er werden 3 externe adviezen niet opgevraagd tijdens de eerste adviesvraag.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
8 februari 2022 | 9 maart 2022 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd 1 bezwaar ontvangen dat handelt over desinformatie.
De bezwaarindiener geeft aan dat er verkeerde informatie is weergegeven. De perceelsgrens tussen perceel 411Y en perceel 410P zou evenwijdig moeten lopen met de linker gevel van het bestaande gebouw gelegen op perceel 410P. Uit de informatie opgenomen in de ingediende omgevingsvergunning is volgens de bezwaarindiener af te leiden dat de perceelsgrens niet evenwijdig loopt aan het bestaande gebouw.
Evaluatie: Als vergunningverlenende overheid gaan we ervan uit dat de aangeleverde informatie door de aanvrager de correcte informatie is. De aanduiding van de perceelsgrens op het ingediende inplantingsplan komt overeen met de perceelgrens zoals aangegeven door de bezwaarindiener correct te zijn.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.