Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022055545 |
Gegevens van de aanvrager: | NV CLAVER IMMO met als contactadres Terlindenhofstraat 36 te 2170 Antwerpen |
Ligging van het project: | Terbekehofdreef 54-58 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 44 sectie D nrs. 190G, 193F en 194K |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen en uitbreiden van een bestaande parking |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/01/2022: weigering (20214411) voor het heraanleggen en uitbreiden van een bestaande parking;
- 12/06/2020: vergunning (20201090) voor het wijzigen van de gevelopeningen in een bestaand kantoorgebouw;
- 28/02/2020: vergunning (20193563) voor het wijziging van de exploitatie van een logistiek bedrijf, gespecialiseerd in opslag en behandeling van goederen, en het uitbreiden met een stallingplaats en een opslagzone;
- 23/08/2018: vergunning (20172994) voor rioleringswerken en aanleggen van de straten Terbekehofdreef, Dynamicalaan en het gedeelte van de Moerlei tussen de Fotografielaan en Terbekehofdreef;
- 21/03/2008: vergunning (3238#690) voor het bouwen van een hal (uitbreiding).
Vergunde/vergund geachte toestand
- fabrieks- en kantoorgebouwen onder plat dak in open bebouwing opgesplitst in hal A, B, C, D, E en F;
- betonverharding ter hoogte van hal A en B;
- groenstrook voor hal C met hoogstammige bomen;
- in de Terbekehofdreef is er een toegang tot het perceel ter hoogte van de linker- en rechterperceelsgrens;
- aan de rechterzijde van hal F zijn 25 parkeerplaatsen voorzien.
Huidige toestand
- 34 parkeerplaatsen aan de linkerzijde van hal A;
- aan de voorzijde van hal A en B zijn er parkeerplaatsen en zone voor opslag volgens de foto’s.
Gewenste toestand
- parkeerplaatsen aan de voorzijde van hal A, B en C in waterdoorlaatbare klinkers;
- uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen tot 101;
- behouden van 34 parkeerplaatsen aan de linkerzijde van hal A;
- wijziging van gebruik van bestaande parkeerplaatsen aan de rechterzijde van hal F naar buitenopslag;
- overdekte fietsenstalling ter hoogte van hal C;
- wadi ter hoogte van hal A, B en C;
- nieuwe toegang en draadafsluiting.
Inhoud van de aanvraag
- heraanleggen van een parking;
- uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen tot 101;
- wijzigen van gebruik van bestaande parkeerplaatsen aan de rechterzijde van hal F naar buitenopslag;
- plaatsen van een overdekte fietsstalling;
- voorzien van een nieuwe toegang en een nieuwe draadafsluiting;
- voorzien van een wadi aan de straatzijde;
- vellen van bomen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 12 mei 2022 | 30 mei 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 12 mei 2022 | 1 juni 2022 | Ongunstig |
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 27 juni 2022 | 27 juni 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 12 mei 2022 | 16 mei 2022 | Geen bezwaar |
Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid | 12 mei 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Water-link | 12 mei 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 12 mei 2022 | 19 mei 2022 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 12 mei 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 12 mei 2022 | 18 mei 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning | 12 mei 2022 | 25 mei 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 12 mei 2022 | 17 mei 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Voor het aanleggen van een nieuwe parking aan de voorzijde van hal A, B, C is op 05/11/2021 een aanvraag ingediend. Op 28/01/2022 besliste het college deze Omgevingsvergunning te weigeren omwille van de onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater. Met voorliggende aanvraag wenst men tegemoet te komen aan deze weigering. Bijkomend worden ook andere opmerkingen uit de weigering weggewerkt door de plannen verder aan te passen.
Functionele inpasbaarheid
De aangevraagde uitbreiding van de parking bij een bestaand industrieel complex past principieel binnen de bestemming van dit gebied.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Voorliggende aanvraag voorziet het uitbreiden van de verharde zone voor de magazijnen A, B en C en deze verharde zone in te richten als parking. In de vergunde toestand was deze zone voor hal A en B reeds deels verhard, in bestaande toestand is deze reeds in gebruik als parking en opslagzone. De uitbreiding sluit aan bij het kantoorgebouw ter hoogte van hal F. Aan de rechterzijde van hal F wordt een parkeerzone omgevormd tot een zone voor buitenopslag. Met deze werken wordt het aantal parkeerplaatsen uitgebreid tot 101 en wordt er een bijkomende overdekte fietsenstalling voor 24 fietsen voorzien.
De stedelijke dienst milieuvergunningen verleend volgend advies:
‘Het project omvat een heraanleg en uitbreiding van een bestaande parking en het wijzigen van bestaande parkeerplaatsen naar buitenopslag. De parking is bestemd voor personenwagens en wordt niet aanzien als een IIOA. Het risico op hinder voor de omgeving is klein gelet op de ligging in industriegebied. Het risico op bodemverontreiniging door personenwagens is klein. De installatie van een KWS-afscheider heeft een beperkte meerwaarde. De omvorming van de 29 bestaande parkeerplaatsen rechts van hal F naar buitenopslag behoeft evenmin een aanpassing van de vergunde IIOA. Volgens het dossier gaat het over ongevaarlijke metalen verpakkingsmateriaal.’
De stedelijke dienst mobiliteit geeft volgend advies:
‘Nuttige parkeerplaatsen:
Er zijn in vergunde toestand 63 parkeerplaatsen. Verdeeld over twee blokken van 34 plaatsen en 29 plaatsen. Men wenst de zone van 29 plaatsen aan de zijkant van het gebouw te verwijderen voor een deel stockage in openlucht. De 34 plaatsen aan de andere zijde blijven behouden.
Voor het gebouw worden 67 plaatsen ingericht. In totaal komt het aantal parkeerplaatsen uit op 101. Dus een uitbreiding met 38 plaatsen.
Ontsluiting/bereikbaarheid:
Voor deze parking wordt in tegenstelling tot de eerste aanvraag geen extra toegang gecreëerd naar het openbaar domein. Voor de verkeersveiligheid is het beter om het aantal toegangen te bundelen en goed zichtbaar te maken voor de overige weggebruikers. Zo worden extra conflictpunten vermeden. De bestaande inrit die enkel door personenwagens gebruikt zal worden wordt beperkt tot 5m. De meest linkse inrit is breder voor vrachtverkeer dat hier ook gebruik van maakt.
Fietsvoorzieningen:
Er is geen uitbreiding en bijgevolg geen extra fietsparkeerbehoefte. Het voorzien van extra fietsenstallingen en bijhorende faciliteiten kan het fietsgebruik bij werknemers stimuleren.’
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
In de aanvraag wordt een afwijking gevraagd op de verordening hemelwater. Doordat de bestaande riolering, afkomstig van de daken A, B, C en een deel van de verharding achter deze hallen, zich in de projectzone bevind, zou de bouwheer van de gelegenheid gebruik willen maken om het water van deze volledige oppervlaktes ook mee te bufferen en infiltreren. Er zal dus een groter buffer-/infiltratiebekken worden voorzien dan opgelegd via de verordening. De stedelijke dienst ruimtelijke planning en Water-link (in samenwerking met Aquafin) evalueren het project positief waardoor de gevraagde afwijking aanvaard kan worden.
Water-link (in samenwerking met Aquafin) geeft nog volgende voorwaarden mee:
- Het debiet van de noodoverlaat naar de openbare riolering dient te worden beperkt conform de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening, t.t.z. tot maximaal 20 liter per seconde en per aangesloten hectare.
- Het debiet van de pomp van het bekken naar de wadi dient te worden beperkt conform de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening, t.t.z. tot maximaal 20 liter per seconde en per aangesloten hectare.
- Het buffervolume in het bufferbekken en wadi samen dient een minimaal volume te hebben van 397.5m³ om de oppervlakte van 15.900m² verharde oppervlakte te bergen. In de wadi mag dit volume slechts meegerekend worden boven de hoogste grondwaterstand ttz 40cm onder het maaiveld.
- De oppervlakte waterdoorlatende verharding boven het bufferbekken dient mee ingerekend te worden in het buffervolume van het bekken of de wadi vermits het op deze plaatsen niet kan infiltreren.
In voorwaarde kan opgenomen worden om te voldoen aan het advies van Water-link (in samenwerking met Aquafin).
De overdekte fietsenstalling wordt niet voorzien van een groendak zoals gevraagd in artikel 38 van de bouwcode. Het dak van de fietsenstalling wordt voorzien in geprofileerde dakplaten, die afwateren in de aanpalende groenzone. Gelet op het lichte materiaal dat gebruikt wordt, dat enkel als doel heeft om de fietsen droog te houden en niet voorzien is om een groendak te dragen, en de afwatering is een afwijking op artikel 38 van de bouwcode aanvaardbaar. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode zou deze toegestaan kunnen worden.
Er worden onvoldoende aangepaste parkeerplaatsen voorzien om te voldoen aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Aangezien een toegankelijke leefomgeving vandaag zijn uitgegroeid tot een basisrecht, kan hier geen afwijking op worden toegestaan. Het ontwerp moet voldoen aan deze verordening, dit zou in voorwaarde opgenomen kunnen worden.
De aanvraag voldoet niet aan artikel 44 van de bouwcode. De parking wordt niet voorzien van een olieafscheider. Dit is aanvaardbaar aangezien de parking wordt voorzien van waterdoorlatende verharding. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode zou deze toegestaan kunnen worden.
Verder wijkt de aanvraag af van artikel 41 van de bouwcode. In voorwaarde zou opgenomen kunnen worden om hier aan te voldoen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De preventiedienst van de brandweer zone Antwerpen geeft een ongunstig advies met volgende motivatie: ‘bij de voorgaande vergunningsaanvraag (OMV 2021063935 – referentie brandpreventieadvies BW/KVLO/2022/G.00141.WI.0017) werd de nieuwe parkingzone bereikbaar gemaakt met een nieuwe uiterst rechts gelegen ingang vanaf de openbare weg. Hiermee werd een niet-doodlopende brandweg voorzien. In voorliggende vergunningsaanvraag wordt de nieuwe parkingzone anders ingericht met een nieuwe toegang vanaf de openbare weg die meer richting de linker perceelsgrens gelegen is. Hierdoor ontstaat een doodlopende brandweg rechts van de nieuwe ingang. Het voorzien van een doodlopende brandweg is bij opslagplaatsen van gevaarlijke goederen niet toegestaan gezien dit de veilige interventie van de brandweer in het gedrang brengt. Er dient ter hoogte van de nieuwe parkeerzone een niet-doodlopende brandweg voorzien te worden die minimaal voldoet aan de voorwaarden zoals opgenomen in het advies.’
Gelet op dit ongunstig advies werd de aanvraag op 23 juni gewijzigd met betrekking tot het doodlopen van de brandweg.
Het advies van brandweer over deze gewijzigde aanvraag is voorwaardelijk gunstig.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorwaarden in het advies van Aquafin strikt na te leven;
3. 6 aangepaste parkeerplaatsen te voorzien conform de bepalingen van artikel 27 van de verordening toegankelijkheid;
4. De afstand tussen de aansluiting van het vuilwater en regenwater te voorzien conform de bepalingen van artikel 41 van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 april 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 12 mei 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 juli 2022 |
Verslag GOA | 29 juni 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorwaarden in het advies van Aquafin strikt na te leven;
3. 6 aangepaste parkeerplaatsen te voorzien conform de bepalingen van artikel 27 van de verordening toegankelijkheid;
4. De afstand tussen de aansluiting van het vuilwater en regenwater te voorzien conform de bepalingen van artikel 41 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.