Terug
Gepubliceerd op 04/07/2022

2022_CBS_05360 - Omgevingsvergunning - OMV_2022053120. Justitiestraat 41. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05360 - Omgevingsvergunning - OMV_2022053120. Justitiestraat 41. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_05360 - Omgevingsvergunning - OMV_2022053120. Justitiestraat 41. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022053120

Gegevens van de aanvrager:

de heer Filip Scheers met als adres Justitiestraat 41 te 2018 Antwerpen en mevrouw Kristien Frijns met als adres Justitiestraat 41 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Justitiestraat 41 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 2757H8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

oprichten van een garage met bovenliggend zwembad na sloop

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/09/2007: vervallen vergunning (3152#1433) voor het bouwen van appartementen;

-          03/09/1926: toelating (1926#24792) voor een garage en goot.

Vergunde toestand

-          perceel tussen de Justitiestraat en de Sanderusstraat met een eengezinswoning onder zadeldak aan de zijde Justitiestraat;

-          een garage van 1 bouwlaag onder plat dak in gesloten bebouwing aan de zijde Sanderusstraat.

Huidige toestand

-          vastgesteld bouwkundig erfgoed (ID 304193) als ‘Ensemble van vijf gekoppelde burgerhuizen’ langs de zijde Justitiestraat (maken geen deel uit van de aanvraag);

-          het volume zijde Sanderusstraat werd qua oppervlakte licht gewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand en intern werd naast de parkeerplaats ook een fietsenberging ingericht.

Gewenste toestand

-          nieuw volume zijde Sanderusstraat, na sloop bestaand, met een oppervlakte van circa 90 m² en een kroonlijsthoogte van 3,95 m;

-          zwembad plus terras op de dakverdieping met een groene bufferstrook van circa 1,50 m langs de straatkant;

-          boom geveld in functie van de te leggen fundering;

-          tuinmuren ongewijzigd;

-          ook de woning blijft ongewijzigd en maakt geen deel uit van de aanvraag.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de garage;

-          oprichten van een nieuw, perceelsbreed volume van 1 bouwlaag onder plat dak aan de straatkant;

-          inrichten met een gelijkvloerse garage, fietsenberging en wellnessruimte plus een zwembad met terrasgedeelte op het dak;

-          straatgevel in wit geschilderde gevelsteen met een houten garagepoort en inkomdeur.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

13 mei 2022

17 juni 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

13 mei 2022

24 mei 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 12 Levendige plint: met de inrichting van een garage en fietsenberging bezit de gevel geen levendige plint. Daarnaast is de gevelbreedte van 7,18 m kleiner dan de vereiste 8 m voor het toestaan van de plaatsing van een garagepoort.
  • Artikel 27 Open ruimte:  het is niet duidelijk of de tuin maximaal als een groene en onverharde ruimte wordt ingericht.
  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: de fundering aan de straatzijde is slechts 0,70 m diep in plaats van de minimaal vereiste diepte van 1,75 m.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt de sloop en nieuwbouw van een bijgebouw langs de Sanderusstraat tussen nr. 14 en 18, op het perceel van het hoofdgebouw in de Justitiestraat nr. 41. Dit bijgebouw wordt ingericht met een gelijkvloerse garage, fietsenberging en wellnessruimte plus een zwembad met terrasgedeelte op het dak. De functie van eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het volume van het bijgebouw wordt uitgebreid tot aan de achtergevels van de aanpalende gebouwen in de Sanderusstraat. Gezien de bouwdiepte van de aanpalers niet gelijk is, komt de achtergevel schuin te staan ten opzichte van de rooilijn maar evenwijdig met de achtergevel van het hoofdgebouw aan de Justitiestraat. De kroonlijst wordt opgehoogd tot 3,95 meter in functie van de diepte van het openluchtzwembad. De aanvraag is qua schaal en ruimtegebruik inpasbaar, gezien het bestaande lage volume en de behouden inrichting van het volume als bijgebouw van de eengezinswoning. Indien de aanvraag een nieuwe hoofdfunctie zou beogen, zou geadviseerd worden om het volume (hoogte) in overeenstemming te brengen met de kenmerkende gebouwen in de bouwblokschil.

 

In de bestaande toestand is het gebouw aan de Sanderusstraat een volume van 1 bouwlaag met garagepoort dat dienst doet als autostalplaats voor de woning aan de Justitiestraat. De aanvraag sloopt dit volume en richt een nieuwbouw op met daarin opnieuw een autostalplaats. De voorgevel van dit gebouw is slechts 7,18 meter breed waardoor er geen garagepoort toegelaten is conform artikel 8 van de bouwcode. Een afwijking op dit artikel is uitzonderlijk aanvaardbaar omwille van het behoud van de parkeerpehoefte bij de eengezinswoning en omdat het gebouw in hoofdzaak nevenfunctie bevat. Qua volume wijzigt het gebouw niet drastisch. Met toepassing van artikel 3 kan een afwijking op artikel 12 toegelaten worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels worden afgewerkt met witgekalkte of witgeschilderde gevelsteen, overeenkomstig met de bestaande toestand. De garagepoort van 3 meter breed en het naastliggende schrijnwerk vormen een geheel, afgewerkt met houten bekleding. Boven de dakrand aan de voor- en achterzijde worden plantzones ingericht die zorgen voor privacy op het dak en groen in het straatbeeld.

 

Cultuurhistorische aspecten

Bij de stedelijke dienst Monumentenzorg werd volgend advies ingewonnen:

“Cultuurhistorische waardenstelling:

De aanvraag heeft betrekking op het bijgebouw van een pand in de Justitiestraat 41. Het hoofdvolume in de Justitiestraat maakt deel uit van een ensemble van vijf burgerhuizen in neoclassicistische stijl, gebouwd in opdracht door de heer J. Van Triel, naar ontwerpen door architect Henri Smits uit 1881. Het desbetreffende bijgebouw is gelegen in de Sanderusstraat en werd ingericht als garage en berging.

 

De erfgoedwaarde van het bijgebouw in de Sanderusstraat is neutraal.

 

Afweging:

De aangevraagde werken omvatten de sloop en nieuwbouw van een bijgebouw. Het gelijkvloers wordt ingericht als garage en op het platte dak wordt een terras en zwembad voorzien. De gevel van 1 bouwlaag in de Sanderusstraat, wordt opgetrokken in een wit geschilderde gevelsteen en is voorzien van houten schrijnwerk.

 

Daar de aangevraagde werken geen impact hebben op het waardevolle burgerhuis in de Justitiestraat, is er vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar tegen de oprichting van een nieuwe bijbouw aan de zijde van de Sanderusstraat.”

 

Dit advies wordt bijgetreden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Artikel 27 van de bouwcode stelt dat de tuin zoveel mogelijk als onverharde ruimte moet worden ingericht en als groene ruimte aangeplant moet worden. Op de plannen is niet duidelijk af te lezen of dit het geval is, dus wordt dit als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld.

 

Artikel 34 van de bouwcode stelt dat gevels gelegen aan de openbare ruimte tot minstens 1,75 meter onder het straatpeil gefundeerd moeten worden om verzakkingsgevaar bij wegwerkzaamheden te vermijden. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De tuin in te richten als een onverharde en groene zone, conform artikel 27 van de bouwcode.

2. De fundering langs de straatzijde dient minstens 1,75 m diep te zijn, conform artikel 34 van de bouwcode.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 april 2022

Volledig en ontvankelijk

13 mei 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 juli 2022

Verslag GOA

23 juni 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De tuin in te richten als een onverharde en groene zone, conform artikel 27 van de bouwcode.

2. De fundering langs de straatzijde dient minstens 1,75 m diep te zijn, conform artikel 34 van de bouwcode.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.