Terug
Gepubliceerd op 04/07/2022

2022_CBS_05140 - Omgevingsvergunning - OMV_2022049533. Van Luppenstraat 65. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 01/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05140 - Omgevingsvergunning - OMV_2022049533. Van Luppenstraat 65. District Antwerpen - Weigering 2022_CBS_05140 - Omgevingsvergunning - OMV_2022049533. Van Luppenstraat 65. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022049533

Gegevens van de aanvrager:

Frauke en Jeroen Elsen - De Ridder met als adres Van Luppenstraat 65 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Luppenstraat 65 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1295E7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van een veranda en plaatsen van een nieuwe aanbouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/06/1978: vergunning (18#59478) voor een verbouwing;

-          10/08/1906: toelating (1906#1422) voor vier huizen.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning:

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • bouwhoogte: 11,30 meter;
  • bouwdiepte hoofdvolume: 9,80 meter;
  • bouwdiepte gelijkvloers linkerzijde: tot 16,60 meter;
  • bouwdiepte gelijkvloerse en 1ste verdieping rechterzijde: 17 meter;

 

Huidige toestand

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte gelijkvloers: 20,25 meter;
  • bouwdiepte van overige verdiepingen: ongewijzigd;

-          gevelafwerking voorgevel:

  • voorgevel in gevelpleister met als kleur beige;
  • buitenschrijnwerk in hout met als kleur lichtgroen;
  • kroonlijst in hout met als kleur wit.

 

Gewenste toestand

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte gelijkvloers: 20,30 meter;
  • patio op het gelijkvloers aan de linkerzijde met een oppervlakte van circa 12,6 m²;
  • bouwdiepte van bovenliggende verdiepingen blijft ongewijzigd;

-          gevelafwerking voorgevel gelijk aan bestaande toestand.


Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de veranda;

-          bouwen van een aanbouw en patio;

-          wijzigen van de scheidingsmuren;

-          plaatsen van een warmtepomp op de eerste verdieping op het platte dak;

-          wijzigen van de gevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie
    De voorgestelde bouwdiepte op het gelijkvloers is niet in harmonie met het referentiebeeld van de omgeving.
  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte
    De voorgestelde bouwdiepte en de hierbij gepaard gaande scheimuurverhogingen wijken af van het referentiebeeld.
  • Artikel 16 Technische uitsprongen

Klimaatbeheersingstoestellen en alle bijbehorende leidingen  dienen op minstens 2 meter van de perceelgrenzen geplaatst te worden;

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten

De slaapkamer op de zolderverdieping (achtergevel) is maar 2,51 meter hoog;

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren

Het gedeelte van de scheidingsmuren heeft geen opstand van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde functie als eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande, niet vergunde, veranda wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe achterbouw.
De nieuwe achterbouw brengt de totale bouwdiepte tot ca. 20 m wat niet in harmonie (bouwcode, art. 6 en 10) is met de bouwdiepte van de buren. Daarnaast impliceert de nieuwe achterbouw aan beide perceelsgrenzen een scheimuurverhoging die varieert van 0,7 m tot 0,9 m over een lengte van 2 (linkerbuur) tot 3 (rechterbuur) meter.


De noodzaak om binnen de voorgestelde bouwdiepte een patio te voorzien om alsnog voldoende lichttoetreding te ontvangen, bevestigt de overschrijding van de aanvaardbare bouwdiepte. Daarnaast tonen de afmetingen van de patio aan dat elders op het eigen perceel een vergelijkbare volumeuitbreiding voorzien kan worden zonder scheimuurverhoging.
Er dient bijgevolg geoordeeld te worden dat de voorgestelde aanpassingen aan het gelijkvloers niet getuigen van een duurzaam ruimtegebruik. De wijzigingen aan de achterbouw kunnen niet gunstig geadviseerd worden.

De aanvraag moet geweigerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De voorgevel wijzigt. Opmerkelijk zijn hierbij de wijzigingen aan het schrijnwerk waarbij de bovenlichten op verschillende plaatsen met plaatwerk afgesloten werden. Deze ingreep heeft een negatieve impact op zowel de interne lichttoetreding als op de beeldkwaliteit van het pand an sich.
Indien een vergunning verleend zou worden dienen de gevelwijzigingen uitgesloten te worden uit de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De afwijking wijkt op verschillende punten af van de bouwcode. Zo wordt de warmtepomp op onvoldoende afstand van de perceelsgrens geplaatst (bouwcode, art. 16), heeft de slaapkamer op de zolderverdieping onvoldoende vrije hoogte (bouwcode, art. 21) en hebben niet alle scheidingsmuren een opstand die voldoet aan de voorwaarden uit artikel 34 van de bouwcode.
Indien een vergunning verleend zou worden dienen voorwaarden bij de vergunning geformuleerd te worden.

Tot slot wordt geoordeeld dat de aanvraag in zijn totaliteit onvoldoende rekening houdt met de impact naar de omgeving. Door de overschrijding van de bouwdiepte, de ophoging van de scheimuren en de plaatsing van een warmtepomp op beperkte afstand van de perceelsgrens worden winsten gerealiseerd op het eigen terrein die niet in verhouding staan tot de hinder die naar de omgeving wordt gegenereerd.

De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 april 2022

Volledig en ontvankelijk

3 mei 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 juli 2022

Verslag GOA

16 juni 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.