Al gedurende een aantal jaren zet stad Antwerpen zich in voor innovatie en kennisverwerving op het vlak van stedelijke logistiek, hetzij door pilootprojecten, hetzij door deelname aan Europese projecten. Hieronder een aantal voorbeelden van deze projecten.
Op 7 september 2018 (jaarnummer 594) keurde de gemeenteraad de projectoproep voor stedelijke logistiek via binnenvaart goed.
Op 4 september 2020 (jaarnummer 7292) keurde het college de deelname aan het Horizon 2020 projectvoorstel SCALE-UP goed. Hierin wordt de routeplanner voor vrachtwagens verder geautomatiseerd en opgeschaald.
Op 15 januari 2021 (jaarnummer 418) keurde het college de deelname aan het LEAD-project goed. Binnen het LEAD-project wordt gezocht naar innovatieve oplossingen op het vlak van stedelijke logistiek.
Op 5 november 2021 (jaarnummer 8831) bekrachtigde het college de deelname aan het Horizon 2020 project URBANE. Stad Antwerpen zal binnen dit project werken rond logistieke hubs, routes en toegang voor vrachtverkeer, cargobikes, consolidatie en horizontale samenwerkingen.
Ook verkeersveiligheid is een belangrijk aspect in het traject dat stad Antwerpen op het vlak van stedelijke logistiek reeds doorlopen heeft. De vrachtrouteplanner, mede opgestart dankzij een vraag vanuit de logistieke sector zelf, is een project dat opgestart werd in 2020 en vandaag binnen het SCALE-UP project verder geoptimaliseerd wordt.
Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Ook hierin zit stedelijke logistiek verankerd in een aantal resoluties.
Op 25 januari 2019 (jaarnummer 721) keurde het college zes acties goed voor indiening door stad Antwerpen voor de Green Deal duurzame stedelijke logistiek. Ondertussen zijn al deze acties afgerond, met uitzondering van één actie, namelijk het strategisch plan stedelijke logistiek.
Bovendien is er sprake van een innovatiegolf in de logistiek waardoor de sector evolueert. De verschillende stakeholders in de logistieke sector zijn vragende partij voor een duidelijke strategie vanuit stad Antwerpen voor de komende jaren.
Er is dus nood om de bestaande plannen, resoluties en documenten met betrekking tot stedelijke logistiek te bundelen en waar nodig te herzien.
Een Sustainable Urban Logistics Plan (SULP) is een vorm van een strategisch plan voor stedelijke logistiek, naar analogie met een Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) voor personenmobiliteit. Het voldoet aan een aantal in Europa algemeen aangenomen vereisten, waaronder stakeholderconsultatie. Een SULP biedt een lange termijnvisie op goederenvervoer in de stad en kan gezien worden als masterplan en kader voor het logistiek beleid in de stad. Het SULP functioneert bovendien als kapstok om alle reeds lopende initiatieven op Europees, Vlaams en lokaal niveau aan te koppelen. Via een SULP wordt ingezet op een systeemtransitie, op maat van de stad Antwerpen.
Bij het opmaken van de SULP zal ook rekening gehouden worden met het Vlaams luchtkwaliteitsplan 2030 dat de Vlaamse Regering aan de Europese Commissie heeft overgemaakt.
Voor stad Antwerpen kan een SULP opgemaakt worden aan de hand van vijf leidende principes. Deze leidende principes bakenen het SULP af, definiëren duurzame stadslogistiek en geven aan hoe stakeholders betrokken zullen worden. Het zijn met andere woorden de randvoorwaarden waarbinnen logistiek voor Antwerpen uitgetekend kan worden. Een SULP op maat van de stad Antwerpen wordt een succes door:
De opmaak van een SULP is een omvangrijk traject dat verschillende fases doorloopt. Het zal afgewerkt zijn tegen het voorjaar van 2024.
In het kader van het opmaken van de SULP heeft de stad zich ook aangemeld bij MOW Vlaanderen als onderzoeksstad in het Vlaams “Onderzoekstraject emissievrije stedelijke distributie”.
Het college neemt kennis van de noodzaak om de bestaande plannen, documenten en resoluties met betrekking tot stedelijke logistiek te bundelen en waar nodig te herzien.
Het college keurt volgende vijf leidende principes goed in functie van het opmaken van het SULP en opstarten van de stakeholderwerking:
Het college geeft opdracht aan:
Entiteit | Taak |
SW/Mobiliteit | opmaken SULP volgens deze leidende principes en opstarten stakeholderwerking. |