Op 27 januari 2022 diende Atmosphere Architects BV vertegenwoordigd door Wim Van der Borght, Beukenlaan 12, 2020 Antwerpen een aanvraag in voor de organisatie van Fire is Gold op 3 september 2022 en Vaag Outdoor op 4 september 2022. Beide evenementen vinden plaats op Spoor Oost te Antwerpen.
Fire is Gold is een eendaags hiphopfestival dat tussen 2019 en 2021 in Antwerpen plaatsvond op domein Middenvijver. Deze editie kiest de organisatie voor een nieuwe locatie die beter aansluit bij het concept van het muziekfestival. Urban muziek, sport en cultuur staan immers centraal. De organisatie verwacht maximaal 12.500 bezoekers voor dit evenement.
Fire is Gold start op zaterdag 3 september 2022 om 12.00 uur. Het festival eindigt om 23.59 uur.
Vaag Outdoor is eveneens een eendaags muziekfestival dat zich eerder richt naar liefhebbers van de alternatieve elektronische muziek. Het festival gaat door op dezelfde site en podia als Fire is Gold. De organisatie verwacht voor dit evenement maximaal 7.500 bezoekers.
Vaag Outdoor start op zondag 4 september 2022 om 12.00 uur en eindigt om 23.59 uur.
De opbouw start op 25 augustus 2022 om 12.00 uur. De afbraak zal afgerond zijn ten laatste 10 september 2022.
De soundcheck vindt plaats op vrijdag 2 september om 17.00 uur.
Het terrein is groot genoeg om dit evenement te organiseren. De organisatie voorziet de helft van het terrein als parking om de parkeerdruk in en voor de omgeving te beperken.
De noodzakelijke nutsvoorzieningen zullen voorzien worden via de stad Antwerpen tegen betaling.
De organisatie verkoopt tickets voor het festival en de parking tegen volgend tarief:
De parkingprijs mag conform de adviezen van de dienst mobiliteit niet hoger liggen dan 5,00 EUR.
Mobiliteit:
De organisatie voorziet een festivalparking op Spoor Oost die goed is voor 800 parkeerplaatsen op het eigen terrein. Tijdens het tweedaagse festival zijn er geen evenementen in het Sportpaleis en de Lotto Arena waardoor er ook kan geparkeerd worden in de omliggende omgeving van Spoor Oost. Spoor Oost is ook gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer (tramlijn 5 en bus 19). Op het terrein wordt ook een zone voorzien om deelsteps en -scooters te zetten. De fietsparking biedt ruimte voor 2000 fietsen. In functie van mobiliteit en in overleg met de afdeling Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestelijkheden kan de organisatie kosteloos fietsnadars ontlenen bij de stad Antwerpen.
Het evenement en het mobiliteitsplan werden besproken op het AGEV-overleg van 19 april 2022. Voor de communicatie worden er infoborden en verkeerssignalisatie voorzien.
Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 6 (overige, extern georganiseerde evenementen die wél winstgevend bedoeld zijn).
Volgende kostenposten zullen door de betrokken diensten enkel worden aangerekend indien nodig:
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Voor inname openbaar domein zal er 5.610,00 EUR aangerekend worden aan de organisatoren.
Voor het nutsverbruik zal er 5.470,00 EUR aangerekend worden.
Voor het leveren en ledigen van afvalcontainers zal er 872,00 EUR aangerekend worden.
Er wordt een administratieve kost aangerekend van 150,00 EUR.
Opbouw en afbraak moeten zo georganiseerd worden dat een combinatie met evenementparkeren voor het Sportpaleis mogelijk is.
De parking mag gebruikt worden, maar aan de parkingprijs die gewoonlijk wordt gehanteerd en dus niet een hogere parkingprijs.
Het aandeel van zware bastonen (gemeten FOH) dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq –
LAeq” steeds kleiner blijft dan 15 dB;
Het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden.
Als het maximale geproduceerde geluidsniveau 102 dB(A) LAmax,slow niet overschrijdt, wordt geacht hieraan voldaan te zijn.
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Link naar standaardvoorwaarden: https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen
Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 2224 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.
Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 2225 - kooktoestel (bak- & braadtoestel, frituurpan, barbecue, waterkoker, grill, spit of gelijkaardig), verwarmingstoestel, stroomaggregaat, koelmachine of een gelijkaardige installatie en haar brandstofvoorraad.
Extra voorwaarden op standaardvoorwaarden nr. 2283 - potentieel risico-evenement
De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 19 april 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.
Voorafgaandelijk aan het evenement zal er nog een veiligheidsrondgang gebeuren. Ook de actiepunten en opmerkingen die daar mogelijks aangehaald worden, dienen uitgevoerd en opgevolgd te worden.
Er wordt voor dit evenement ook een multidisciplinaire plaatsfiche opgemaakt in overleg met de verschillende disciplines. Het document wordt gedeeld met de leden van de Gemeentelijke Veiligheidscel, de Adviesgroep Evenementenveiligheid en de betrokkenen.
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit:
Fire is Gold:
- min 2 ambulances
- min 3 BLS ploegen op het terrein
- min 5 hulpverleners in de hulpposten
- min 1 verpleegkundige
- min 1 arts
Vaag Outdoor:
- min 1 ambulance
- min 2 BLS ploegen op het terrein
- min 4 hulpverleners in hulpposten
- min 1 verpleegkundige
De afgelopen weken is er in de media veel te doen geweest rond “needle spiking” tijdens massamanifestaties. In dat kader bezorgen we als bijlage een informatieve fiche over het onderwerp met enkele concrete aanbevelingen als er tijdens uw evenement meldingen zouden zijn. Bespreek deze ook met uw kruisvereniging/medische partner op het terrein.
Het college keurt de effectieve organisatie van Fire is Gold Festival en Vaag Outdoor, inclusief soundcheck, zoals hierboven beschreven, op 3 en 4 september 2022 op Spoor Oost door Atmosphere Architects BV, Beukenlaan 12, 2020 Antwerpen met ondernemingsnummer BE0645.942.103, goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/L/BOF | om een logistieke ondersteuning te verlenen volgens orders 9187 en 10824. |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Orderbon |
Retributie inname openbaar domein voor evenementen Atmosphere Architects BV Ondernemingsnummer: BE0645.942.103 | 5.610,00 EUR | budgetplaats: 5373000000 | De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden. |
Leveren en ledigen van afvalcontainers tegen betaling volgens order 9187 Atmosphere Architects BVBeukenlaan 12 2020 Antwerpen Ondernemingsnummer: BE0645.942.103 | 872,00 EUR | budgetplaats:5372000000 budgetpositie:7006004 functiegebied:2WNS040105A00000 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2SA050309 budgetperiode: 2200 | De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden op basis van de aangevraagde materialen en eventuele interventies.
|
Leveren en plaatsen van elektriciteitsmaterialen tegen betaling volgens order 9187 Atmosphere Architects BV Beukenlaan 12 2020 Antwerpen Ondernemingsnummer: BE0645.942.103 | 5.470,00 EUR | budgetplaats:5372000000 budgetpositie:705 functiegebied:2WNS040105A00000 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2SA050309 budgetperiode: 2200 | De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden op basis van de aangevraagde materialen en eventuele interventies. |
Inning administratieve kost Atmosphere Architects BV Ondernemingsnummer: BE0645.942.103 | 150,00 EUR | budgetplaats: 5373000000 budgetpositie: 746 functiegebied: 2BRS030101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA070719 budgetperiode: 2200 | De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden. |