Terug
Gepubliceerd op 22/08/2022

2022_CBS_06859 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Fire is Gold en Vaag Outdoor - 3 en 4 september 2022 - Spoor Oost - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/08/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_06859 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Fire is Gold en Vaag Outdoor - 3 en 4 september 2022 - Spoor Oost - Goedkeuring 2022_CBS_06859 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Fire is Gold en Vaag Outdoor - 3 en 4 september 2022 - Spoor Oost - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 27 januari 2022 diende Atmosphere Architects BV vertegenwoordigd door Wim Van der Borght, Beukenlaan 12, 2020 Antwerpen een aanvraag in voor de organisatie van Fire is Gold  op 3 september 2022 en Vaag Outdoor op 4 september 2022. Beide evenementen vinden plaats op Spoor Oost te Antwerpen.

Fire is Gold is een eendaags hiphopfestival dat tussen 2019 en 2021 in Antwerpen plaatsvond op domein Middenvijver. Deze editie kiest de organisatie voor een nieuwe locatie die beter aansluit bij het concept van het muziekfestival. Urban muziek, sport en cultuur staan immers centraal. De organisatie verwacht maximaal 12.500 bezoekers voor dit evenement.
Fire is Gold  start op zaterdag 3 september 2022 om 12.00 uur. Het festival eindigt om 23.59 uur.

Vaag Outdoor is eveneens een eendaags muziekfestival dat zich eerder richt naar liefhebbers van de alternatieve elektronische muziek. Het festival gaat door op dezelfde site en podia als Fire is Gold. De organisatie verwacht voor dit evenement maximaal 7.500 bezoekers.
Vaag Outdoor start op zondag 4 september 2022 om 12.00 uur en eindigt om 23.59 uur.

De opbouw start op 25 augustus 2022 om 12.00 uur. De afbraak zal afgerond zijn ten laatste 10 september 2022.
De soundcheck vindt plaats op vrijdag 2 september om 17.00 uur.

Het terrein is groot genoeg om dit evenement te organiseren. De organisatie voorziet de helft van het terrein als parking om de parkeerdruk in en voor de omgeving te beperken.
De noodzakelijke nutsvoorzieningen zullen voorzien worden via de stad Antwerpen tegen betaling.

De organisatie verkoopt tickets voor het festival en de parking tegen volgend tarief: 

  • Fire is Gold op 3 september 2022: 5,00 EUR parking en 43,00 EUR inkom;
  • Vaag Outdoor op 4 september 2022: 5,00 EUR parking, inkomprijs varieert tussen 25,00 EUR en 37,00 EUR.

De parkingprijs mag conform de adviezen van de dienst mobiliteit niet hoger liggen dan 5,00 EUR.


Mobiliteit:
De organisatie voorziet een festivalparking op Spoor Oost die goed is voor 800 parkeerplaatsen op het eigen terrein. Tijdens het tweedaagse festival zijn er geen evenementen in het Sportpaleis en de Lotto Arena waardoor er ook kan geparkeerd worden in de omliggende omgeving van Spoor Oost. Spoor Oost is ook gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer (tramlijn 5 en bus 19). Op het terrein wordt ook een zone voorzien om deelsteps en -scooters te zetten. De fietsparking biedt ruimte voor 2000 fietsen. In functie van mobiliteit en in overleg met de afdeling Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestelijkheden kan de organisatie kosteloos fietsnadars ontlenen bij de stad Antwerpen.

Het evenement en het mobiliteitsplan werden besproken op het AGEV-overleg van 19 april 2022. Voor de communicatie worden er infoborden en verkeerssignalisatie voorzien.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. 

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 6 (overige, extern georganiseerde evenementen die wél winstgevend bedoeld zijn).

Volgende kostenposten zullen door de betrokken diensten enkel worden aangerekend indien nodig:

  • retributie inname openbaar domein;
  • retributie logistiek materiaal;
  • retributie nutsverbruik;
  • retributie gebruik afvalcontainers;
  • opkuis;
  • retributie parkeerverbodsborden;
  • verwijderen straatmeubilair.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad  het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Algemene financiële opmerkingen

Voor inname openbaar domein zal er 5.610,00 EUR aangerekend worden aan de organisatoren.

Voor het nutsverbruik zal er 5.470,00 EUR aangerekend worden.

Voor het leveren en ledigen van afvalcontainers zal er 872,00 EUR aangerekend worden.

Er wordt een administratieve kost aangerekend van 150,00 EUR.

Adviezen

SB - EFMF - Markten en Foren Gunstig advies
SB - EFMF - District Borgerhout Gunstig advies
SB - EFMF - Sitemanagement Gunstig onder voorwaarden
  • Geen schade aan terrein, geen afval achterlaten.
  • Geen hinder voor andere bezoekers, gebruikers, in het bijzonder, jeugddienst, Oostnatie, fietsers op fastlane…
  • Kranen, hangars zijn niet geschikt om gewichten te dragen, iets aan op te hangen.
  • Verlichting onder de hangar schakelt met de openbare verlichting.
  • Doorgangen voor hulpdiensten vrijhouden (cfr inplantingsplan: ‘inkom’ aan heuvel).
  • Onder hangar staan opstellingen voor skaters.
  • Bij regenval kan er wateroverlast zijn in de voorgestelde zone’s.
  • ANPR camera’s zijn operationeel. Als nodig om ze uit te schakelen tijdig nummerplaten bezorgen aan MPA (buurtparkeren@antwerpen.be). Meer algemene info: https://www.antwerpen.be/info/588f4905b4ce55b1a54a6824/aanvraag-toegang-voetgangerszone-of-autoluwe-zone.
  • Bij het voorgestelde event: 
    • fietsomleiding fastlane langs Noordersingel voorzien;
    • gebruik gebouw jeugddienst en wagons oostnatie kan enkel met hun toestemming en in overleg;
    • lozen toiletten, grijswater kan enkel in riool (niet in drainage) cfr toiletzone 2, foodzone, bar;
    • podium aan pergola is gericht op Borgerhout (weliswaar met spoorbundel tussen), afwegen of dit geluidshinder kan geven en eventueel anders richten;
    • er zijn werken aan Schijnpoort in kader van Grote Verbinding, mogelijk is daar verkeershinder.
MPA - Mobiliteit & Parkeren - Buurtparkeren Gunstig onder voorwaarden

Opbouw en afbraak moeten zo georganiseerd worden dat een combinatie met evenementparkeren voor het Sportpaleis mogelijk is.

SW - Mobiliteitsadvies- en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

De parking mag gebruikt worden, maar aan de parkingprijs die gewoonlijk wordt gehanteerd en dus niet een hogere parkingprijs.

SW - Milieuvergunningen Gunstig advies

Het aandeel van zware bastonen (gemeten FOH) dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – 

LAeq” steeds kleiner blijft dan 15 dB;

Het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden.

Als het maximale geproduceerde geluidsniveau 102 dB(A) LAmax,slow niet overschrijdt, wordt geacht hieraan voldaan te zijn.

Brandweer - preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Link naar standaardvoorwaarden: https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 2224 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.

  • De tenten moeten minimaal volgende uitgangen hebben:
    • tot 50 personen (tot 30 m2): 1 uitgang;
    • van 51 tot 250 personen (meer dan 30 m2 en tot 150 m2): 2 uitgangen;
    • van 251 tot 500 personen (meer dan 150 m2 en tot 300 m2): 3 uitgangen;
    • meer dan 500 personen (meer dan 300 m2): 1 bijkomende uitgang per begonnen schijf van 500 personen.
  • De uitgangen van de tenten moeten aan onderstaande voldoen:
    • moeten zo ver mogelijk van elkaar liggen;
    • zijn minimum 80 cm breed (a rato1,25 cm per persoon die er gebruik van maakt);
    • vrije hoogte = minimum 200 cm;
    • moeten volledig vrij zijn;
    • leiden steeds rechtstreeks naar de openbare weg of een gelijkaardige, veilige plaats en mogen geen andere ruimten, gebouwen of inrichtingen doorlopen;
    • deuren draaien open in de vluchtzin en moeten in geopende stand kunnen worden geblokkeerd. Trommel- en draaikruisdeuren zijn verboden.
  • Alle opstellingen (o.a. podia, stages, tenten, trappen, platformen, containerconstructies…) incl. de verankeringen in de ondergrond dienen gekeurd te worden door een erkend onafhankelijk keuringsorganisme. Een geldig keuringsattest moet ten allen tijde voorgelegd kunnen worden.


Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 2225 - kooktoestel (bak- & braadtoestel, frituurpan, barbecue, waterkoker, grill, spit of gelijkaardig), verwarmingstoestel, stroomaggregaat, koelmachine of een gelijkaardige installatie en haar brandstofvoorraad.

  • Het gebruik van gas (o.a. catering, foodtrucks,…) dient te voldoen aan de bepalingen vervat in de code van gemeentelijke politiereglementen van de stad Antwerpen, Titel 3, Hoofdstuk 7 —Reglement voor het gebruik van gasflessen voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de openbare ruimte.
    Indien er niet voldaan kan worden aan deze bepalingen, dient er hiervoor door de organisator een afwijking aangevraagd en bekomen te worden. Deze afwijking dient aangevraagd te worden bij de dienst Maatschappelijke Veiligheid van de Stad Antwerpen.


Extra voorwaarden op standaardvoorwaarden nr. 2283 - potentieel risico-evenement

  • Alle nooduitgangen dienen op afdoende hoogte aangeduid en verlicht te worden opdat ze duidelijk leesbaar zijn zowel overdag als bij duisternis. De nooduitgangen dienen bemand te worden met stewards.
  • De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken. De organisator weet op elk moment hoeveel publiek aanwezig is op de afgesloten evenementensite. Bij oververzadiging van de afgesloten evenementensite communiceert de organisator dit op verschillende locaties naar het publiek (indien nodig ook buiten de evenementensite).
  • De organisator zorgt voor systeem van publieksinformatie dat eenvoudige boodschappen aan het publiek kan bezorgen. De informatiebronnen zijn strategisch opgesteld zodat ze kunnen bijdragen tot de massabeheersing. Ze zijn bedienbaar door de organisator of zijn medewerkers. De informatiebronnen worden gebruikt met vooraf besproken boodschappen of aangepast aan de noodzaak.
  • De organisator neemt de nodige maatregelen om de aanrijroutes voor de hulpdiensten vrij te houden. Het evacuatieplan dient de nodige maatregelen te bevatten opdat er geen kruising/conflict ontstaat tussen aanrijdende hulpdiensten, logistieke flows en het publiek dat geëvacueerd wordt.
SB - EFMF - District Antwerpen Gunstig advies
Politiezone Antwerpen - Openbare Orde - Evenementen Gunstig advies
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies
SB - EFMF - Evenementen Gunstig advies
Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 19 april 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Voorafgaandelijk aan het evenement zal er nog een veiligheidsrondgang gebeuren. Ook de actiepunten en opmerkingen die daar mogelijks aangehaald worden, dienen uitgevoerd en opgevolgd te worden.

Er wordt voor dit evenement ook een multidisciplinaire plaatsfiche opgemaakt in overleg met de verschillende disciplines. Het document wordt gedeeld met de leden van de Gemeentelijke Veiligheidscel, de Adviesgroep Evenementenveiligheid en de betrokkenen.

SB - EFMF - Ambulante handel Gunstig advies
MV - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. 

Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit:

Fire is Gold:

- min 2 ambulances

- min 3 BLS ploegen op het terrein

- min 5 hulpverleners in de hulpposten

- min 1 verpleegkundige

- min 1 arts


Vaag Outdoor:

- min 1 ambulance

- min 2 BLS ploegen op het terrein

- min 4 hulpverleners in hulpposten

- min 1 verpleegkundige


De afgelopen weken is er in de media veel te doen geweest rond “needle spiking” tijdens massamanifestaties. In dat kader bezorgen we als bijlage een informatieve fiche over het onderwerp met enkele concrete aanbevelingen als er tijdens uw evenement meldingen zouden zijn. Bespreek deze ook met uw kruisvereniging/medische partner op het terrein.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Fire is Gold Festival en Vaag Outdoor, inclusief soundcheck, zoals hierboven beschreven, op 3 en 4 september 2022 op Spoor Oost door Atmosphere Architects BV, Beukenlaan 12, 2020 Antwerpen met ondernemingsnummer BE0645.942.103, goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/L/BOF om een logistieke ondersteuning te verlenen volgens orders 9187 en 10824. 

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresOrderbon

Retributie inname openbaar domein voor evenementen 

Atmosphere Architects BV
Beukenlaan 12
2020 Antwerpen

Ondernemingsnummer: BE0645.942.103

5.610,00 EUR

budgetplaats: 5373000000
budgetpositie: 7006010
functiegebied: 2BRS030101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN 
begrotingsprogramma: 2SA070719
budgetperiode: 2200

De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden.

Leveren en ledigen van afvalcontainers tegen betaling volgens order 9187

Atmosphere Architects BV
Beukenlaan 12
2020 Antwerpen

Ondernemingsnummer: BE0645.942.103

872,00 EUR  


budgetplaats:5372000000
budgetpositie:7006004
functiegebied:2WNS040105A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN 
begrotingsprogramma:2SA050309
budgetperiode: 2200
De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden op basis van de aangevraagde materialen en eventuele interventies.
Leveren en plaatsen van elektriciteitsmaterialen tegen betaling volgens order 9187

Atmosphere Architects BV
Beukenlaan 12
2020 Antwerpen

Ondernemingsnummer: BE0645.942.103

5.470,00 EUR
budgetplaats:5372000000
budgetpositie:705
functiegebied:2WNS040105A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA050309
budgetperiode: 2200 
De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden op basis van de aangevraagde materialen en eventuele interventies.

Inning administratieve kost

Atmosphere Architects BV
Beukenlaan 12
2020 Antwerpen

Ondernemingsnummer: BE0645.942.103

150,00 EURbudgetplaats: 5373000000
budgetpositie: 746
functiegebied: 2BRS030101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA070719
budgetperiode: 2200
De orderbon zal worden opgemaakt nadat het evenement heeft plaatsgevonden.