Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022019146 |
Gegevens van de aanvrager: | NV B.G. - CONSULTING met als adres P.Cuypersstraat 3 te 1040 Brussel |
Ligging van het project: | Bosuil 27 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 28 sectie A nr. 201B12 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van een radiomast |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/09/2010: vergunning (3473#8453) voor regularisatie: maken van deuropening in draagmuur en maken van een wasplaats;
- 23/09/1999: vergunning (629#4818) voor het plaatsen van antennes en technische infrastructuur;
- 26/11/1998: vergunning (629#4814) voor het plaatsen van antennes en technische infrastructuur;
- 24/05/1996: vergunning (629#4808) voor GSM-antennes.
Vergunde toestand
- vrijstaande meergezinswoning van 22 bouwlagen onder plat dak;
- technische installatie en kasten aanwezig op het dak, tot op een hoogte van 69,80 m boven het maaiveld.
Huidige toestand
- vrijstaande meergezinswoning van 22 bouwlagen onder plat dak;
- technische installatie en kasten aanwezig op het dak, tot op een hoogte van 67,60 m boven het maaiveld.
Gewenste toestand
- vrijstaande meergezinswoning van 22 bouwlagen onder plat dak;
- technische installatie en kasten aanwezig op het dak, met radiomast tot op een hoogte van 85,60 m boven maaiveld.
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een radiozendmast op het dak van een meergezinswoning.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer | 2 mei 2022 | 6 juli 2022 | Ongunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het plaatsen van een pyloon op het dak van een appartementsgebouw, in een zone volgens het gewestplan ingekleurd als woongebied. De pyloon wordt geplaatst in functie van antennes voor radiodistributie. Op het gebouw zijn reeds andere antennes aanwezig.
In dat opzicht kan er gesteld worden dat de functionele inpasbaarheid te verantwoorden is.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag beoogt de installatie van diverse antennes op een pyloon van 18 m boven op een gebouw met een hoogste dakrand van 67,60 m. Om de beoogde kwaliteit te kunnen garanderen is een pyloon van deze hoogte noodzakelijk.
In toepassing van artikel 4.4.7 § 2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt dit beschouwd als een handeling van algemeen belang. De hoogte van de constructie en de ruimtelijke impact is beperkt in de context en ten opzichte van de hoogte van het gebouw zelf.
Bijgevolg is de aanvraag ruimtelijke inpasbaarheid aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Gezien de maat van het gebouw en de ligging direct aan het Bosuilplein is de visuele impact stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er werd advies gevraagd aan de FOD Mobiliteit en Vervoer – Dienst Luchtvaart. Dit advies is ongunstig en luidt als volgt:
“Het Directoraat-generaal Luchtvaart heeft in akkoord met Internationale luchthaven Antwerpen (EBAW) en Skeyes, bezwaar tegen het in onderwerp vermelde project.
De Internationale luchthaven Antwerpen (EBAW) verleent een negatief advies omdat de maximale toegelaten bouwhoogte van 62,01 m TAW (zeeniveau) op de aangevraagde locatie zal worden overschreden. De aangevraagde hoogte bedraagt 91,69 m.
Meer informatie kan worden nalezen in het advies van de Internationale luchthaven Antwerpen dat in bijlage bij de beslissing wordt gevoegd.”
Van dit advies kan om veiligheidsreden niet worden afgeweken. De aanvraag dient bijgevolg te worden geweigerd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met direct werkende normen in de luchtvaart (ongunstig advies van de FOD Mobiliteit en Vervoer – Dienst Luchtvaart).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 februari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 18 maart 2022 |
Start 1e openbaar onderzoek | 10 mei 2022 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 8 juni 2022 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 24 juni 2022 |
Start laatste openbaar onderzoek | 5 juli 2022 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 3 augustus 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 30 augustus 2022 |
Verslag GOA | 9 augustus 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
1) Het openbaar onderzoek moet opnieuw gevoerd worden wegens onduidelijke aanplakking van de affiches.
De affiche moet aangeplakt worden op een plaats waar het voorwerp van de aanvraag paalt aan de openbare weg, of als het aan verschillende openbare wegen paalt, aan elk van die openbare wegen. De vergunningsaanvrager plakt de affiche aan op een schutting, op een muur of op een bord dat aan een paal bevestigd is, op de grens tussen het terrein of de toegang tot het terrein en de openbare weg en evenwijdig met de openbare weg, met de tekst gericht naar de openbare weg en op een maximumhoogte van twee meter.
De affiches werden aangeplakt aan een raam en de voordeur van het gebouw. Gezien de inplanting van het gebouw, zijn deze echter niet goed zichtbaar vanop de openbare weg.
2) De benodigde adviezen voor beoordeling van het dossier werden niet tijdig ontvangen.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
10 mei 2022 | 8 juni 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 juli 2022 | 3 augustus 2022 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend dat wordt beoordeeld als volgt:
Beoordeling:
Bezorgdheid over de noodzaak aan een stadsradio en de blootstelling aan elektromagnetische straling allerhande is geen bezwaar van dat wordt beoordeeld in het kader van deze voorliggende omgevingsvergunning. Bovendien worden radiogolven/elektromagnetische stralingen niet opgenomen in de Vlarem wat betekent dat er geen gevaar is.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.