Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022122762 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Leonard Immens met als adres Ooievaarstraat 19 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Ooievaarstraat 15-17-19 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nr. 864A15 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | samenvoegen van twee appartementen tot een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/06/2002: vergunning (86#8725104) voor bestemmingswijziging winkelruimte naar slaapkamer;
- 09/09/1955: toelating (18#34315) voor veranderingswerken;
- 11/02/1931: toelating (1931#38499) voor gevel-en binnen veranderingswerken.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van een tweewoonst naar een eengezinswoning;
- inrichten van een gelijkvloerse garage/magazijn;
- voorzien van interne constructieve werken;
- aanpassen voorgevel en buitenschrijnwerk in functie van de nieuwe interne indeling;
- uitbreiden achterbouw en scheidsmuren.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 12 oktober 2022 | 17 oktober 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 12 oktober 2022 | 13 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 12 oktober 2022 | 14 oktober 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op de volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt het omvormen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning met behoud van de bestemming waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Op het gelijkvloers ter hoogte van huisnummer 15 wordt een garage/magazijn ingetekend. Een eventuele afwijking op artikel 12 van de bouwcode is enkel te verantwoorden indien de poort gebruikt wordt in functie van een garage voor een eengezinswoning. Industrie en logistiek is niet passend in deze woonstraat.
Per 8 meter gevelbreedte is er maximaal 1 toegangspoort toegelaten. De gevel van huisnummer 15 heeft een breedte van 4,53 meter. Echter hoort de garagepoort bij de bovengelegen woning die een gevelbreedte heeft van 14,5 meter en een inkomdeur ter hoogte van huisnummer 19. Bijgevolg kan er een afwijking worden toegestaan voor het voorzien van een garagepoort in functie van een autostaanplaats en eventueel fietsenstalling bij de woning op voorwaarde dat het gelijkvloers tussen deze poort en de inkomdeur aan de straatzijde verblijfsruimte bevat met een raamopening aan de straatzijde zodat een regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De wijzigingen beperken zich tot het verhogen van het dakvlak boven het gelijkvloers tegen de linker en achterste perceelsgrens.
De aanvrager geeft aan de scheidsmuur hier te verhogen met 1,76 meter in functie van het onderhoud van het dak. Echter heeft het uitbreiden van de scheidsmuur een onaanvaardbare negatieve invloed op de bezonning en de lichttoetreding van het achtergelegen perceel. Onder het plat dak bevindt zich een technische ruimte die voldoende vrije hoogte heeft zonder de volume-uitbreiding.
De volumewijziging is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar en wordt bijgevolg uitgesloten van de verguning.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt afgewerkt met een lichte gevelbepleistering en hout of aluminium buitenschrijnwerk in olijfgroen. De garagepoort en inkomdeur worden voorzien in antraciet metaal. Er wordt een plint voorzien in blauwe hardsteen van circa 1 meter hoog.
Een witte kleur voor de gevelafwerking is kenmerkend in de straat en voor de historische ‘witte’ stad. Bijgevolg wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd de gevelbepleistering in een witte kleur te voorzien.
De antraciet kleur voor de poort en de inkomdeur is niet afgestemd op het geheel van de gevel. Dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
Bijgevolg wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd de poort en inkomdoor eveneens in olijfgroen te voorzien.
De kroonlijst wordt verwijderd en vervangen door een houten kroonlijst in gebroken wit zonder uitsteek ten opzichte van de gevellijn. De uitstekende delen van een gevel zoals de kroonlijst zorgen voor een detaillering van de gevel.
Om vervlakking van het straatbeeld tegen te gaan wordt bijgevolg als voorwaarde bij de vergunning opgelegd een kroonlijst te voorzien met dezelfde dikte en diepte na de werken als voor de werken.
Verder is het niet duidelijk op het gevelaanzicht waar de verticale lijnen aan de rechterzijde van huisnummer 15 en 19 voor staan. Daarnaast wordt een stuk van de gelijkvloerse gevel van Eggestraat nummer 18 voorzien van invulmetselwerk.
Dit is geen esthetisch verantwoord materiaal binnen deze context en stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
Bijgevolg worden de gevelwijzigingen, zoals in rood aangeduid op de plannen, op de perceelsgrens tussen huisnummers 15 en 17 en tussen huisnummers 19 en Eggestraat nummer 18 en de wijzigingen ter hoogte van de achtergevel van Eggestraat nummer 18 uitgesloten van de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het dakplan is een plat dak leesbaar met een toegangsluik. Op de snede is er sprake van een dakterras.
Een dakterras op deze plaats in het bouwblok zou een onaanvaardbare inkijk naar de aanpalende percelen creëren.
Bijgevolg wordt een dakterras uitgesloten van de vergunning.
Een dakterras behoort tot de mogelijkheden indien dit lager wordt voorzien en met respect voor de privacy van de aanpalenden.
Dit is mogelijk daar nieuwe draagconstructie wordt voorzien die niet volledig op dezelfde hoogte als de bestaande moet worden voorzien.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De gevelbepleistering in een witte kleur te voorzien.
2. De poort en inkomdoor eveneens in olijfgroen te voorzien.
3. Een kroonlijst te voorzien met dezelfde dikte en diepte na de werken als voor de werken.
4. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande het voorzien van een magazijn worden uitgesloten van de vergunning.
5. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande het uitbreiden van het gelijkvloerse volume worden uitgesloten van de vergunning.
6. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande de gevelwijzigingen, zoals in rood aangeduid op de plannen, op de perceelsgrens tussen huisnummers 15 en 17 en tussen huisnummers 19 en Eggestraat nummer 18 worden uitgesloten van de vergunning.
7. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande de gevelwijzigingen, zoals in rood aangeduid op de plannen, ter hoogte van de achtergevel van Eggestraat nummer 18 worden uitgesloten van de vergunning.
8. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande het voorzien van een dakterras worden uitgesloten van de vergunning.
9. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 12 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 december 2022 |
Verslag GOA | 24 november 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De gevelbepleistering in een witte kleur te voorzien.
2. De poort en inkomdoor eveneens in olijfgroen te voorzien.
3. Een kroonlijst te voorzien met dezelfde dikte en diepte na de werken als voor de werken.
4. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande het voorzien van een magazijn worden uitgesloten van de vergunning.
5. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande het uitbreiden van het gelijkvloerse volume worden uitgesloten van de vergunning.
6. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande de gevelwijzigingen, zoals in rood aangeduid op de plannen, op de perceelsgrens tussen huisnummers 15 en 17 en tussen huisnummers 19 en Eggestraat nummer 18 worden uitgesloten van de vergunning.
7. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande de gevelwijzigingen, zoals in rood aangeduid op de plannen, ter hoogte van de achtergevel van Eggestraat nummer 18 worden uitgesloten van de vergunning.
8. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande het voorzien van een dakterras worden uitgesloten van de vergunning.
9. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.