Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2022017756 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | DESCROES (0457629469) met als adres Straatsburgdok-Noordkaai 33 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Oosterweelsteenweg 57 te 2030 Antwerpen. |
Kadastrale percelen: | afdeling 14 sectie B nr. 34A4 |
waarvan: |
|
| afdeling 14 sectie B nr. 34A4 (Descroes activiteiten op de voormalige Stork site) |
Vergunningsplichten: | Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | Inrichting voor de behandeling van goederen: verandering door uitbreiding |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Stedenbouwkundige voorgeschiedenis
Het gebouw alsook de bijkomende buitenlocatie is reeds te zien op de luchtfoto van 1971 (bron: geopunt.be) en dus van voor de inwerkingtreding van het gewestplan. Bijgevolg wordt vanuit gegaan dat het een hoofdzakelijk vergund geacht gebouw betreft.
Voorgeschiedenis milieu
Op 16 december 2021 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een omgevingsvergunning verleend aan Descroes voor een ingedeelde inrichting of activiteit voor de behandeling van goederen, voor een termijn van onbepaalde duur.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft in hoofdzaak de uitbreiding met de opslag van gevaarlijke producten.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Descroes activiteiten op de voormalige Stork site
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | verplaatsing |
17.1.2.1.2° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 1.000 liter tot en met 10.000 liter; | 9.080,00 liter |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 2.900,00 kg |
19.6.1°a) | opslagplaatsen van hout (hout, houtschors, riet, vlas (houtachtig gedeelte), stro of soortgelijke producten), gelegen in industriegebied, met een capaciteit van meer dan 40 m³ tot en met 400 m³ in een lokaal. | verplaatsing |
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu | 27 oktober 2022 | 17 november 2022 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond het goed is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels gelden hier de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor de dokken – Gebied voor waterweginfrastructuur. Ten oosten van het goed geldt het bestemmingsvoorschrift Gebied voor spoorinfrastructuur. Een deel van de Oosterweelsteenweg heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Ten oosten en ten zuiden van het goed lopen overdrukken met als aanduiding Leidingstraat.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
De ingedeelde inrichting of activiteit is vanuit stedenbouwkundig oogpunt hoofdzakelijk vergund geacht. De aanvrager verklaart dat de drie containers op de buitenlocatie voldoen aan de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse regering (BVR) tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is. De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Er is geen bezwaar vanuit stedenbouwkundig oogpunt.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De activiteiten van Descroes bestaan voornamelijk uit het desinfecteren van goederen. Deze behandelingen vinden plaats in hal 5 op de site van Stork (WWRS Belgium). Alle overkoepelende infrastructuurgebonden activiteiten van de site zitten vervat in de omgevingsvergunning van WWRS Belgium. Bedrijven die activiteiten uitoefenen op de site dienen zelf in te staan voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor hun operationele activiteiten.
Met onderhavige aanvraag wenst Descroes zijn activiteiten uit te breiden met de opslag van gevaarlijke producten die gebruikt worden voor de fumigatieactiviteiten welke plaatsvinden op andere sites. Op een bijkomende buitenlocatie op de site zullen 3 containers op een inkuiping worden geplaatst voor de opslag van 8.400 liter gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten (sulfurylfluoride) en de opslag van 900 kg gevaarlijke vaste stoffen in kleine verpakkingen (Degesch Plates, magnesiumfosfide).
Daarnaast zullen volgende gevaarlijke producten worden opgeslagen op de bestaande locatie (in hal 5):
Volgens de exploitant zal er aan de afstandsregels voor opslag van gevaarlijke producten van VLAREM II voldaan worden.
Tenslotte wordt de locatie van de reeds vergunde opslag van 399 m³ hout in een lokaal en van het stallen van 5 bedrijfsvoertuigen veranderd. De overige vergunde inrichtingen en activiteiten blijven ongewijzigd.
Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | verplaatsing |
17.1.2.1.2° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 1.000 liter tot en met 10.000 liter; | 9.080,00 liter |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 2.900,00 kg |
19.6.1°a) | opslagplaatsen van hout (hout, houtschors, riet, vlas (houtachtig gedeelte), stro of soortgelijke producten), gelegen in industriegebied, met een capaciteit van meer dan 40 m³ tot en met 400 m³ in een lokaal. | verplaatsing |
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 25 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | 4 november 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 3 december 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 14 december 2022 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
4 november 2022 | 3 december 2022 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens het openbaar onderzoek werd een digitaal bezwaarschrift ontvangen van Infrabel. Met dit bezwaarschrift reageert Infrabel op het schrijven van de stad in het kader van het openbaar onderzoek. Infrabel stelt dat het geen bezwaar heeft tegen de gevraagde aanpassingen.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet georganiseerd.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.