Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022104876 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Jasper Willemen met als adres Lundenstraat 80 te 2100 Antwerpen en mevrouw Kristien Maertens met als adres Lundenstraat 80 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lundenstraat 80 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 30 sectie A nr. 557C32 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Optopping van een ééngezinswoning met gevelwijziging. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal- culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Volgens het dakenplan worden er zonnepanelen voorzien bovenop het platte dak van de nieuwe daklaag. Aangezien deze niet zijn ingetekend op de snedes is het niet mogelijk om te beoordelen of deze voldoen aan de bepalingen van artikel 36.
Sectorale regelgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De Lundenstraat wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen in gesloten bebouwing. De bestemming van de woning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De woning wordt uitgebreid met een extra bouwlaag met plat dak. Het nieuwe volume wordt bovenop het bestaande platte dak van de woning geplaatst, tussen twee hoger opgetrokken eengezinswoningen. Het wordt 1,90 m teruggetrokken ten opzichte van de voorgevel, en 3,60 m ten opzichte van de achtergevel. Achteraan wordt er een dakterras voorzien van ongeveer 3 m op 2,30 m, met aansluitend een stalen bloembak. Het volume sluit aan bij het linker buurpand, maar laat aan de rechterzijde een opening van ongeveer 2 m. De nieuwe daklaag strekt zich dus niet uit over de volledige breedte van het perceel.
Hoewel een uitbreiding met een extra bouwlaag in principe ruimtelijk inpasbaar is, is voorliggend voorstel niet kenmerkend en niet in harmonie met de omgeving, zowel door de beperkte breedte en de opening die vrij wordt gelaten tussen de daklaag en de rechter aanpalende, als door het feit dat het een teruggetrokken daklaag betreft. Deze uitbreiding kan daarom niet toegestaan worden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel blijft behouden in de huidige toestand. De gevels van de nieuwe daklaag worden afgewerkt in houten latwerk, gesapt in een blauw-grijze kleur. De ramen worden voorzien in wit aluminium. Het dakterras wordt uitgevoerd in een houten beplanking en omzoomd door een stalen borstwering, gelakt in dezelfde blauw-grijze tint als het hoofdvolume.
Een gevelafwerking in houten latten is niet kenmerkend in de omgeving.
Hinderaspecten – gebruiksgenot – wooncomfort – veiligheid in het algemeen
De bestaande woning wordt uitgebreid met een nieuwe daklaag, waarin zich een dressing en een slaapkamer bevinden. Er wordt een nieuwe trap voorzien die de verbinding maakt tussen de tweede en de derde verdieping. Verder blijft de indeling van de woning ongewijzigd ten opzichte van de verbouwing waarvoor in 2015 een vergunning werd afgeleverd.
Er wordt opgemerkt dat bij deze vergunning (20151376) een voorwaarde werd opgelegd in verband met een levendige plint: “de fietsenberging / wasplaats / douche iets dieper in het pand te voorzien en een meer levendige functie zoals bv. een speelkamer, bureel, atelier / hobbyruimte te voorzien in de voormalige werkkamer op de begane grond”. Deze voorwaarde werd volgens de aangeleverde plannen niet uitgevoerd, maar maakt wel integraal deel uit van de verleende vergunning, en moet dus nageleefd worden.
Volgens artikel 21 van de bouwcode moet de minimale vrije hoogte van verblijfsruimtes 2,60 m zijn. De slaapkamer in de nieuwe daklaag heeft een hoogte van slechts 2,45 m onder de balken. Tussen de balken wordt er wel 2,60 m gemeten.
De scheimuur met de linker aanpalende heeft ter hoogte van de nieuwe daklaag niet overal een opstand van ten minste 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak, zoals wordt opgelegd in artikel 34 van de bouwcode. Omwille van de risico’s voor brandoverslag moeten scheimuren steeds voldoen aan alle bepalingen uit artikel 34 van de bouwcode.
Volgens artikel 38 van de bouwcode is het verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m². Het dak van de nieuwe bouwlaag heeft een oppervlakte groter dan 20 m² en moet dus in principe aangelegd worden als groendak, tenzij op het dak energieopwekkende systemen, zoals zonnepanelen of -collectoren, geplaatst worden. Dan vervalt de verplichting om een groendak te plaatsen voor de oppervlakte die deze voorzieningen innemen op het dak. Volgens het dakenplan is er een zone voorzien voor PV-panelen op het platte dak van de daklaag. Aangezien deze niet of niet gedetailleerd genoeg zijn ingetekend op de plannen of de snedes, is het niet mogelijk om te beoordelen of deze voldoen aan de bepalingen van artikel 36 van de bouwcode.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Omwille van bovenstaande afwijkingen van stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening, dient de aanvraag geweigerd te worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 19 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 december 2022 |
Verslag GOA | 1 december 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Bevraging aanpalenden
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.