Op 8 november 2019 (jaarnummer 9211) keurde het college goed dat er voor de veegdienst, de bedrijfseenheid Stadsbeheer/Stadsreiniging/Centrum, een andere locatie zou gezocht worden voor de huurlocatie Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen. Dit omwille van de verschillende gebreken aan het gebouw, zijn installaties en het aflopen van de huurovereenkomst.
AG Vespa/Vastgoed kreeg de opdracht op zoek te gaan naar een alternatieve locatie voor de veegdienst in plaats van de huidige huurlocatie Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen. Na gesprekken met de eigenaar van het pand bleek dat na de herontwikkeling van de Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen het gelijkvloers, eerste en tweede verdieping van het pand konden worden aangekocht door de stad Antwerpen voor de werking van de veegdienst, zijnde Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen.
De stelplaats die vroeger werd gebruikt voor het stallen van de wagens, behoudt zijn bestemming en zal terug kunnen gebruikt worden als stelplaats. De herontwikkeling voorziet tevens opslagruimtes, kantoren, vergaderruimtes, een refter en sanitaire ruimtes. De werken van de projectontwikkelaar zijn gestart in de loop van 2021 en duren meer dan een jaar.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed.
Op 28 juni 2021 (jaarnummer 356) keurde de gemeenteraad de aankoop goed van een pand gelegen aan de Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen, kadastraal gekend onder 11002/AFD5/SectieE/nr421/00Z011 met een oppervlakte van 2.532,00 m² voor de prijs van 4.850.200,00 euro.
Door de moeilijke verkrijgbaarheid en onzekerheid in grondstoffen, alsook door de hoge kosten van energie, zijn de bouwkosten van de renovatie van het pand gelegen te Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen gestegen. Ten gevolge van een discussie met de aannemer van de renovatiewerken komt de opleveringsdatum in het gedrang. De verkoper/bouwheer van het pand, Tulip Antwerp nv, heeft daarom voorgesteld dat de stad Antwerpen een deel van de extra kosten op zich neemt als bijdrage in de meerkost van de bouwwerken. Op deze manier kan het pand toch tijdig worden opgeleverd en kan er verzekerd worden dat de veegwagens in 2022 zeker vorstvrij kunnen staan. De verkoper/bouwheer zal de rest van de kosten op zich nemen zodat beide een deel van de kosten zullen betalen.
In dit besluit wordt de meerkost voor de uitvoering van de bouwwerken van het pand gelegen te Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen verder uitgewerkt.
1 - Voorwerp
Pand gelegen te Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen, met een totale oppervlakte van 2.532,00 m² bestaande uit een gelijkvloers, eerste en tweede verdieping, kadastraal gekend te Antwerpen als onder 11002/AFD5/SectieE/nr421/00Z011.
2 - Prijs en betaling
Er werd een akkoord gemaakt met Tulip Antwerp nv tot een bijdrage in de meerkosten van de bouwwerken voor het gebouw gelegen te Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen voor een bedrag van 201.000,00 euro inclusief btw. De totale meerkost bedraagt circa 485.000,00 euro inclusief btw, de rest van de meerkost zal door de verkoper/bouwheer worden betaald. De stad Antwerpen betaalt dit bedrag in één schijf.
3 - Voorlopige oplevering
De verkoper/bouwheer verbindt zich ertoe het pand uiterlijk tegen december 2022 voorlopig op te leveren, conform de beschrijving in het verkooplastenboek. De veegdienst zal eerder kunnen beschikken over de stelplaats op de gelijkvloerse verdieping om alle wagens vorstvrij te stallen.
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 41 tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen, behoudens voor zover de verrichting nominatief in het vastgestelde budget is opgenomen of behoudens de bepaling van artikel 56, § 3, 8°, b).
Artikel 6, §3.2 en artikel 7 van de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 november 2019 (jaarnummer 652) bepaalt dat AG Vespa instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij de stad. Een gemeenteraadsbeslissing is vereist voor elke beslissing tot verwerving of vervreemding van zakelijke rechten op stedelijk patrimonium en een stedelijke beslissing tot verwerving van stedelijk patrimonium omvat steeds een beslissing over de aanwending ervan.
De meerkost van de bouwwerken bedraagt 201.000,00 euro, inclusief btw.
Het budget voor deze meerkost is voorzien op 2WNS040101A00000/5322000000/221/2022.
De objectcode voor het gebouw is 0000029663. Het vastgoednummer is 4247.
Dit project heeft de volgende bestelbonnen, die reeds volledig zijn goedgekeurd:
Bestelbonnr | Bestelbon datum | Bedrag Bestelbon | Aanrekening | Omschrijving |
4005478259 | 9 november 2021 | 0,00 euro | 1.772.400,00 euro | Aankoop grondaandeel |
4005478034 | 9 november 2021 | 0,00 euro | 923.340,00 euro | Schijf open ruwbouw |
4005478036 | 8 januari 2022 | 2.154.460,00 euro | 0,00 euro | Schijf gesloten ruwbouw en oplevering |
4105057492 | 16 december 2021 | 0,00 euro | 3.926,93 euro | Notariskost |
De gemeenteraad keurt de meerkost van de bouwwerken van een pand gelegen, Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen, kadastraal gekend onder 11002/AFD5/SectieE/nr421/00Z011 met een oppervlakte van 2.532,00 m² voor een bedrag van 201.000,00 euro inclusief btw goed conform de voorwaarden zoals bepaald in dit besluit.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Meerkost bouwwerken
Klamperstraat 38, 2060 Antwerpen Tulip Antwerp NV Ondernemingsnummer: BE 0738 409 728 |
201.000,00 euro inclusief btw |
Budgetplaats: 5322000000 |
4005526485 |