Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022097986 |
Gegevens van de aanvrager: | NV HOME INVEST BELGIUM met als adres Woluwedal 46 te 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe |
Gegevens van de exploitant: | NV HOME INVEST BELGIUM (0420767885) met als adres Woluwedal 46 te 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe |
Ligging van het project: | Samberstraat 6-8 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nrs. 298F6, 298A4 en 298G6 |
waarvan: |
|
- 20220712-0046 | afdeling 7 sectie G nrs. 298F6, 298G6 en 298A4 (Milieuvergunning) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | gevelwijziging, indelingswijziging stallingsgarage en exploitatie van warmtepompen voor een vergunde meergezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/05/2019: vergunning deputatie na weigering college (OMV_2018044911) voor het slopen van bestaande bebouwing en het bouwen van een meergezinsgebouw met 39 wooneenheden, 1 kantoor en een ondergrondse parking.
Vergunde toestand
- functie:
- 4 volumes rond een binnentuin:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- project in uitvoering.
Nieuwe toestand
- functie:
- 4 volumes rond een binnentuin conform vergunde toestand;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gevels;
- constructieve wijzigingen aan de ondergrondse parkeergarage;
- constructieve wijzigingen aan de functionele indeling van de appartementen.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 2 mei 2019 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen aan Istate Properties een omgevingsvergunning in beroep voor de bouw van een meergezinswoning met kantoor en ondergrondse parkeergarage (OMV_2018044911). De bronbemaling noodzakelijk om de werken in den droge te kunnen uitvoeren, werd in deze vergunning opgenomen.
Inhoud van de aanvraag
Voorliggende aanvraag omvat enkele kleinere wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke omgevingsvergunning met referentie OMV_2018044911. Voor het milieutechnische luik betreft het enkel de exploitatie van warmtepompen.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Milieuvergunning
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2.a | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. | 50 kW |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 10 augustus 2022 | 2 september 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 10 augustus 2022 | 19 augustus 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De vergunde meergezinswoning blijft behouden en is verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De volumetrie van het gebouw blijft ongewijzigd ten opzichte van de verleende omgevingsvergunning.
Visueel-vormelijke elementen
Het project werd eerder vergund met gevels uitgewerkt in horizontale lijsten in prefab beton met daartussen een bekleding van vaste en opengaande ‘rasp’-panelen (geperforeerde staalplaat). Het project werd intussen verkocht en de nieuwe ontwikkelaar focust op huurwoningen. Omwille van bouwkundige en economische optimalisaties worden de nieuwe gevels uitgewerkt in roodbruin metselwerk. De bouwlagen worden van elkaar gescheiden door horizontale doorlopende betonnen dorpels. Het geheel rust op een grijze betonnen plint. Het grijskleurige aluminium schrijnwerk en de stalen balustrades voegen zich naar dezelfde kleurfamilie van het beton. De sobere en robuuste uitwerking van de gevels refereert naar het karakter van de Samberstraat met pakhuizen in metselwerk en beton. De nieuwe, bakstenen geveluitwerking is ook beter afgestemd op meergezinsgebouwen die recent in de wijk werden vergund dan de geveluitwerking uit de oorspronkelijke vergunning. De visueel-vormelijke inpassing is in harmonie met de omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag omvat een gevelwijziging, kleine aanpassingen aan de functionele indeling ten gevolge van de gevelwijzigingen en een reorganisatie van de ondergrondse parkeergarage. Alle voorwaarden uit de vorige vergunning blijven onverminderd van toepassing. Dit moet in de voorwaarden bij de vergunning van voorliggende aanvraag worden opgenomen.
De aanpassingen aan de functionele indeling van de appartementen hebben geen negatieve impact op het wooncomfort en kunnen gunstig geadviseerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
De aanvraag betreft de gevelwijziging, indelingswijziging stallingsgarage en exploitatie van warmtepompen voor een vergunde meergezinswoning
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
Het gaat over een gevelwijziging en het herinrichten van de ondergrondse parking van een vergunde meergezinswoning (2019605). Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.
In de vorige vergunning was de parkeerbehoefte 40 en de bijstelling vergunde toestand 1. Er werden 39 parkeerplaatsen voorzien waar er nu 1 van verdwijnt. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 38 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: het kelderplan werd verder geoptimaliseerd. Bouwkundige eisen geven aanleiding tot het herpositioneren van de draagstructuur en de fietsenstalling wordt anders ingericht waardoor het gebruiksgenot van de fietsenstalling sterk stijgt. Dit heeft tot gevolg dat er één parkeerplaats gesupprimeerd wordt. Deze vermindering is beperkt en kan aanvaard worden.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan [1] – [0] = [1].
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt [1] – [0] = [1]. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. De aanvraag omvat wijzigingen aan een nieuwbouwproject in uitvoering. De bijstelling van de parkeerbehoefte gebeurde reeds bij de eerdere vergunning van het project en is in voorliggende aanvraag niet van toepassing. De parkeerbehoefte van de vergunde toestand kan niet in mindering gebracht worden en bedraagt 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid
De parking wordt ontsloten via Samberstraat. De inrit is te smal om auto’s te laten kruisen. Er moet een verkeerslicht voorzien worden zodat auto’s niet tegelijk in- en uit kunnen rijden. Dit werd reeds als voorwaarde bij de oorspronkelijke vergunning opgelegd.
Fietsvoorzieningen
De ondergrondse fietsenberging ondergronds bestond uit 2 delen en wordt nu 1 grote fietsenberging voor 55 fietsen. Bovengronds worden er ook 8 extra fietsstalplaatsen voorzien. Er zijn er nu 37. In het totaal zijn er 92 fietsstalplaatsen en er zijn er 82 nodig.
In het midden van de inrit naar de parking werd een fietstrap voorzien in het midden. Het verkeerslicht op de helling moet ook werken voor fietsers, zodat ze niet tegelijk met auto’s op de helling rijden. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld aangezien het bij de vorige vergunning niet als dusdanig specifiek werd opgelegd.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
In de omgevingsvergunning met referentie OMV_2018044911 werd een technische ruimte voorzien voor aansluiting op een warmtenet. Omwille van bouwkundige en economische optimalisaties komt deze technische ruimte nu te vervallen en wordt er gekozen voor warmtepompen om sanitair warm water, centrale verwarming en koeling te voorzien.
Klasse 3 rubriek 16.3.2.a wordt gevraagd voor warmtepompen met een totaal vermogen van 50 kW. De warmtepompen zullen op het dak geplaatst worden om overlast naar de omgeving te vermijden.
De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan: een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4§3). Dat is hier niet het geval.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Alle voorwaarden uit de eerder verleende vergunning (OMV_2018044911) blijven onverminderd van toepassing.
3. Het verkeerslicht moet ook werken voor fietsers, zodat ze niet tegelijk met auto’s op de helling rijden.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2.a | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. | 50 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 juli 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 10 augustus 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 oktober 2022 |
Verslag GOA | 22 september 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Alle voorwaarden uit de eerder verleende vergunning (OMV_2018044911) blijven onverminderd van toepassing.
3. Het verkeerslicht moet ook werken voor fietsers, zodat ze niet tegelijk met auto’s op de helling rijden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
16.3.2.a | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. | 50 kW |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.