Op zondag 18 september 2022 wordt de twintigste editie van Antwerpen Shift georganiseerd. Antwerpen Shift valt onder de koepel van 'Slim naar Antwerpen', waarmee ingezet wordt op de vlotte bereikbaarheid van de Antwerpse regio tijdens de infrastructuurwerken in en om de stad Antwerpen. Antwerpen Shift wil het begrip multimodaliteit/co-modaliteit op een ongedwongen wijze introduceren bij de bewoners en bezoekers van de stad Antwerpen.
De stad Antwerpen toont zich als een actieve en bereikbare stad, waar activiteiten kunnen plaatsvinden door middel van efficiënte verplaatsingen. Voorbije realisaties en geplande optimalisaties worden daarnaast ook nog in de kijker gezet.
Tijdens deze editie is de binnenstad tussen 10.00 uur en 18.00 uur afgesloten voor autoverkeer tussen de Amsterdamstraat, Londenstraat, Leien, Jan Van Gentstraat, Vlaamsekaai, Scheldestraat en Scheldekaaien. De bereikbaarheid van de parkings Waalse Kaai en Vlaamse Kaai blijft gegarandeerd.
Voor de twintigste editie van Antwerpen Shift wordt het gebied uitgebreid. De Leien tussen het Operaplein en Stoopstraat en de Gedempte Zuiderdokken worden opgenomen in de autoluwe zone. Zo kunnen voetgangers en fietsers genieten van een autovrije binnenstad.
De autoluwe zone en het gebruik van de Frankrijklei voor de testritten werd met alle betrokken diensten en De Lijn besproken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling werkte het evenement Antwerpen Shift gedetailleerd uit samen met Cravat Events.
Het programma van Antwerpen Autovrij 2022 bestaat uit de volgende onderdelen:
De opbouw van de verschillende onderdelen zal starten vanaf vrijdag 16 september 2022 om 08.00 uur. De afbraak zal afgerond zijn op maandag 19 september 2022 om 15.00 uur.
De autoluwe zone zal verkeersvrij gemaakt worden op zondag 18 september 2022 tussen 10.00 uur en 18.00 uur, de zone blijft toegankelijk voor het openbaar vervoer, voor alle hulpdiensten en voor voertuigen met doorlaatbewijzen.
De activiteiten zullen plaats vinden tussen 11.00 uur en 17.00 uur.
Andere activiteiten in de binnenstad op 18 september 2022:
De dienst Stadsbeheer/Evenementen Film Markten en Foren geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement Antwerpen Shift 2022.
Het is een vaste waarde op de Antwerpse kalender en de voorbije edities werden steeds gunstig geƫvalueerd. Het evenement heeft een behoorlijke uitstraling die past in het algemeen 'city marketing' beleid van de stad Antwerpen.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 1 (eigen georganiseerde evenementen).
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 12 juli 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.
De organisator dient rekening te houden met de standplaatsen ambulante handel op de Groenplaats (1 en 2), Steenplein en het Operaplein. In bijlage de 4 foto's van de standplaatsen.
Er mag geen schade toegebracht worden aan de openbare weg of straatmeubilair en het wegnemen van straatmeubilair dient tijdig aangevraagd worden.
Van zodra het advies, met al dan niet extra voorwaarden, bezorgd wordt, zal het mee opgenomen worden in de toelatingsbrief.
Mits de horeca en handelszaken op het parcours op de hoogte worden gebracht van dit event en de mogelijke implicaties voor hen. Toegang en zicht naar de handel en horecazaken steeds vrijwaren. Gelieve rekening te houden met de uitbreidingsterrassen of stockage ruimte te voorzien in de nabije omgeving.
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit:
GROTE MARKT
STEENPLEIN
Voor deze locatie zijn de gebruikelijke veiligheidsvoorwaarden (politie/brandweer) van toepassing en moet de gebruiker rekening houden met volgende bijkomende voorwaarden die specifiek van toepassing zijn op de kaaien.
De terreinen op het Steenplein worden ter beschikking gesteld in de staat zoals ze zich bevinden van 16 tot 19 september 2022.
De terreinen op het Steenplein worden ter beschikking gesteld voor het evenement zoals beschreven in het e-formulier 166906, voor de periode vanaf 16 september 2022, zonder dat een stilzwijgende verlenging mogelijk is.
De gebruiker is verantwoordelijk voor eventuele ongevallen en moet de nodige maatregelen treffen om deze te voorkomen; hij gebruikt de bedoelde terreinen op eigen kosten en risico en moet alle eventuele schade vergoeden.
De poorten van de waterkeringsmuur moeten steeds bereikbaar zijn om het eventueel openen en/of sluiten toe te laten.
De gebruiker moet rekening houden met het feit dat de manifestatie wordt georganiseerd in een zone waar overstromingsgevaar bestaat; hij kan geen enkele schadevergoeding eisen bij eventuele overstroming.
Manifestaties die plaatsvinden op eenzelfde datum en locatie mogen niet gehinderd worden.
De gebruiker dient zich behoorlijk te verzekeren voor de risico’s die het evenement met zich meebrengt; hij zal op het eerste verzoek van de stad of AG Vespa een afschrift van zijn verzekeringspolis overmaken.
Specifieke voorwaarden voor het Steenplein:
De gebruiker laat de toegang tot het maritiem verkeer (ponton) ongehinderd toegankelijk voor bezoekers.
Op het Steenplein heeft de stad een concessie toegewezen voor openbare toiletten. Indien de gebruiker toiletten wenst te voorzien voor zijn evenement, moet hij contact opnemen met de concessionnaris, de Cvba Antwerp By Bike op het gsmnr. 0497 18 53 45 of op het emailadres info@antwerpbybike.be
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Link naar standaardvoorwaarden: https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen.
Extra aandacht voor standaardvoorwaarde nr. 2201: plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.
Afwijking op standaardvoorwaarden nr. 2201: plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Het college keurt de effectieve organisatie van Antwerpen Shift 2022 door Cravat Events, zoals hierboven beschreven, op zondag 18 september 2022 in de binnenstad van Antwerpen goed. Cravat Events dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.
Dienst | Taak |
SB/L/BOF en SB/SR/BIT | om logistieke ondersteuning te bieden volgens orders:
|
LP/OO/E
| om de nodige straatafsluitingen te voorzien en te bemannen om het autovrije gebied verkeersvrij te maken gedurende de periode van 10.00 uur tot 18.00 uur op zondag 18 september 2022; om de straten voor de buurtactiviteiten parkeervrij te maken, zoals aangegeven in de evenementenaanvraag. |