Beste schepen,
In december 2020 besliste de Vlaamse regering om een maatschappelijke kosten-batenanalyse op te maken voor de regionale luchthavens in Vlaanderen. Deze MKBA kadert in de opmaak van een lange termijnvisie voor de luchtvaart in Vlaanderen en een masterplan per luchthaven, zoals voorzien in het Vlaams Regeerakkoord.
De bevindingen voor Antwerpen zijn zeer interessant. Een sluiting in 2030 blijkt 8 tot 40 maal meer maatschappelijke baten op te leveren dan elk ander scenario.
Sommigen - waaronder schepen Kennis - voelden zich geroepen om hier al direct op te reageren. De kop in GVA was duidelijk: "Antwerps stadsbestuur blijft achter luchthaven staan".
En dan vragen wij ons af of deze uitspraak wel rijmt met het bestuursakkoord en of de schepen wel écht spreekt namens het stadsbestuur.
Want het enige dat in het bestuursakkoord staat is: "De luchthaven legt de focus op zakenvluchten". Op dit moment is de luchthaven helemaal geen zakenluchthaven maar legt ze zich meer en meer toe op toeristische vluchten.
Vandaar volgende vragen:
Op zaterdag 10 september kwamen 200 mensen samen om te protesteren tegen de illegale vernieuwing van de start- en landingsbaan. Ons inziens ook in tegenstrijd met het bestuursakkoord:
" De stad kijkt er op toe dat de exploitatie strikt binnen de huidige milieuvergunningen en in de beste verstandhouding met de omwonenden blijft."
Vandaar volgende vraag:
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadslid van Dienderen
houdt nog een wederwoord.