De gemeenteraad neemt kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende mededelingen:
Stad Antwerpen is in de bestuursorganen van verschillende externe entiteiten vertegenwoordigd.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 188) werd de heer Fons Duchateau afgevaardigd in de algemene vergadering van Kempische Heerd.
Bij gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 360) werd de heer Fons Duchateau vervangen als afgevaardigde in de algemene vergadering van Kempische Heerd door mevrouw Els van Doesburg.
Er moet door de stad Antwerpen een mandaat in het bestuursorgaan van Kempische Heerd worden ingevuld.
Dit mandaat in het bestuursorgaan van Kempische Heerd betreft een nieuwe invulling. De heer Tjerk Sekeris zal dit mandaat opnemen.
Artikel 386 van het Decreet Lokaal Bestuur schrijft voor dat gemeenten verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk kunnen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen als die verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van gemeentelijk belang.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot het oprichten van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De gemeenteraad keurt eenparig artikel 2 goed.
De gemeenteraad neemt kennis van artikel 3.
Bij artikel 1 wordt er geheim gestemd.
De gemeenteraad keurt goed - met 34 stemmen tegen 6, er zijn 4 onthoudingen en 4 raadsleden brachten geen stem uit - om tot het einde van de legislatuur, de heer Tjerk Sekeris af te vaardigen namens de stad Antwerpen in het bestuursorgaan van de externe entiteit Kempische Heerd.
De gemeenteraad beslist dat afgevaardigden bij het uitoefenen van de verplichtingen verbonden aan de afvaardiging, steeds het bestuursakkoord als uitgangspunt moeten nemen en waar nodig dienen te overleggen met het college.
De gemeenteraad keurde op 29 april 2019 (jaarnummer 322) goed om voor de legislatuur 2019-2024 mevrouw Hilde Vivet af te vaardigen namens de stad Antwerpen in de algemene vergadering en in de raad van bestuur van Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen.
Mevrouw Hilde Vivet zal worden vervangen in de algemene vergadering en raad van bestuur van Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen door de heer Sven Vlietinck.
Decreet lokaal bestuur
Artikel 386§1: "Met behoud van de toepassing van titel 3 van dit deel, kunnen de gemeenten verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen als die verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van gemeentelijk belang."
De vijf bestuurders worden als volgt vertegenwoordigd in de Raad van Bestuur, waarbij het stemmenaantal in overeenstemming is met het art 503,7° decreet lokaal bestuur:
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot het oprichten van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De gemeenteraad beslist - met 33 stemmen tegen 4, er zijn 7 onthoudingen en 4 raadsleden brachten geen stem uit - om, ter vervanging van mevrouw Hilde Vivet, de heer Sven Vlietinck af te vaardigen namens de stad Antwerpen in de algemene vergadering van Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen tot het einde van de legislatuur.
De gemeenteraad beslist - met 35 stemmen tegen 2, er zijn 6 onthoudingen en 5 raadsleden brachten geen stem uit - om, ter vervanging van mevrouw Hilde Vivet, de heer Sven Vlietinck af te vaardigen namens de stad Antwerpen in de raad van bestuur van Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen tot het einde van de legislatuur.
De gemeenteraad beslist dat afgevaardigden bij het uitoefenen van de verplichtingen verbonden aan de afvaardiging, steeds het bestuursakkoord als uitgangspunt moeten nemen en waar nodig dienen te overleggen met het college.
Stad Antwerpen is in de raden van bestuur van de autonome gemeentebedrijven vertegenwoordigd.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 (jaarnummer 99) werd de heer Joris Giebens afgevaardigd in de raad van bestuur van AG Vespa.
Er wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om mevrouw Joke Laukens af te vaardigen namens de stad Antwerpen in de raad van bestuur van AG VESPA, ter vervanging van de heer Joris Giebens.
Artikel 235 van het Decreet Lokaal Bestuur schrijft voor dat de leden van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf worden benoemd door de gemeenteraad en dat elke fractie minstens een lid van de raad van bestuur kan voordragen.
Artikel 235, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de benoeming van de leden van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf.
De gemeenteraad keurt goed - met 41 stemmen tegen 1, er zijn 2 onthoudingen en 4 raadsleden brachten geen stem uit - om tot het einde van de legislatuur mevrouw Joke Laukens af te vaardigen namens de stad Antwerpen in de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Vastgoed en Stadsprojecten Antwerpen, ter vervanging van de heer Joris Giebens.
De gemeenteraad beslist dat afgevaardigden bij het uitoefenen van de verplichtingen verbonden aan de afvaardiging, steeds het bestuursakkoord als uitgangspunt moeten nemen en waar nodig dienen te overleggen met het college.
Stad Antwerpen is in de bestuursorganen van verschillende externe entiteiten vertegenwoordigd.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 192) werd mevrouw Patricia De Somer aangeduid als afgevaardigde namens de stad Antwerpen in de algemene vergadering van de Toezichtscommissie Sportpaleis. Mevrouw Patricia De Somer ging echter met pensioen en werd vervangen door de heer Dirk Peeters.
Artikel 386 van het Decreet Lokaal Bestuur schrijft voor dat gemeenten verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk kunnen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen als die verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van gemeentelijk belang.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot het oprichten van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De gemeenteraad keurt goed - met 36 stemmen tegen 1, er zijn 7 onthoudingen en 4 raadsleden brachten geen stem uit - om ter vervanging van mevrouw Patricia De Somer tot het einde van de legislatuur de heer Dirk Peeters af te vaardigen namens stad Antwerpen in de algemene vergadering van de externe entiteit Toezichtscommissie Sportpaleis.
De gemeenteraad beslist dat de afgevaardigde bij het uitoefenen van de verplichtingen verbonden aan de afvaardiging, steeds het bestuursakkoord als uitgangspunt moet nemen en waar nodig dient te overleggen met het college.
Op 25 februari 2019 besliste de gemeenteraad (jaarnummer 111) om mevrouw Liesbet Meyvis af te vaardigen in de algemene raad van het Instituut voor Tropische Geneeskunde.
Op 2 augustus 2022 liet het Instituut voor Tropische Geneeskunde weten dat het mandaat van mevrouw Liestbet Meyvis verstreken is en dit verlengd dient te worden of dat er een nieuwe afgevaardigde aangeduid dient te worden.
Bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening wenst het mandaat van mevrouw Liesbet Meyvis in de Algemene Raad van het Tropisch Instituut voor Geneeskunde te verlengen.
Artikel 386 van het Decreet Lokaal Bestuur schrijft voor dat gemeenten verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk kunnen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen als die verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van gemeentelijk belang.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot het oprichten van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De gemeenteraad keurt goed - met 34 stemmen tegen 3, er zijn 7 onthoudingen en 4 raadsleden brachten geen stem uit - om tot het einde van de legislatuur mevrouw Liesbet Meyvis af te vaardigen namens stad Antwerpen in de algemene raad van de externe entiteit Instituut voor Tropische Geneeskunde en bij verhindering een plaatsvervanger die voldoet aan de decretale en statutaire vereisten.
De gemeenteraad beslist dat de afgevaardigde bij het uitoefenen van de verplichtingen verbonden aan de afvaardiging, steeds het bestuursakkoord als uitgangspunt moet nemen en waar nodig dient te overleggen met het college.
Ons inziens is de opdracht van de stadsafgevaardigde nog te vaag t.a.v. de huidige verbrandingsoven. De statutaire verlenging van ISVAG heeft als risico dat de oven nog voor lange tijd in Wilrijk werkzaam zal blijven. Dat is niet wenselijk. Uit de studie van de stad blijkt dat er zowel voor het warmtenet als voor de afvalverbranding geschiktere alternatieven zijn.
Om die reden wensen we nog een opdracht extra mee te geven aan de stadsafgevaardigde.
Aan artikel 6 wordt toegevoegd:
- de buitengewone algemene vergadering de opdracht te laten geven aan het ISVAG bestuur om het uitdoofscenario op korte termijn van de bestaande oven in Wilrijk uit te werken.
De gemeenteraad verwerpt bij monde van de fractievoorzitters het voorliggende amendement.
Stemgedrag
Stemden voor het amendement: Groen en PVDA.
Stemden tegen het amendement: N-VA, Vooruit, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
De stad Antwerpen is deelnemer in Intercommunale voor Slib- en Vuilverwijdering van Antwerpse Gemeenten (ISVAG).
ISVAG meldt dat op 20 oktober 2022 om 17.00 uur de (buitengewone) algemene vergadering zal plaatshebben in het administratief gebouw van ISVAG, Boomsesteenweg 1000, 2610 Wilrijk, met volgende agendapunten:
Het college keurde op 17 juni 2022 (jaarnummer 2177) de verlenging van de levensduur van ISVAG principieel goed, onder voorbehoud van een geactualiseerde motiveringsnota die rekening houdt met de gewijzigde situaties omtrent de omgevingsvergunningen. De uiteindelijke beslissing van de stad Antwerpen omtrent de statutaire verlenging van ISVAG komt toe aan de gemeenteraad.
Verlenging levensduur
De statutaire duurtijd van ISVAG loopt af en de algemene vergadering van ISVAG dient een beslissing te nemen over een verlenging van het intergemeentelijk samenwerkingsverband. Daartoe dienen de deelnemers van ISVAG, en dus ook de stad Antwerpen, zich uit te spreken over de verlenging.
ISVAG stelt voor om het intergemeentelijk samenwerkingsverband te verlengen met 18 jaar. ISVAG bezorgde hiertoe de nodige documenten, incluis een geactualiseerde motivatienota die rekening houdt met de gewijzigde situatie omtrent de omgevingsvergunningen.
Statutenwijziging
Naar aanleiding van de verlenging van ISVAG enerzijds en het (vernieuwde) Wetboek van vennootschappen en verenigingen anderzijds voert ISVAG diverse wijzigingen aan binnen haar statuten. De wijzigingen worden per artikel in beeld gebracht en gemotiveerd in de agendastukken van deze algemene vergadering.
Afvaardiging
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de agenda van de (buitengewone) algemene vergadering van ISVAG van 20 oktober 2022 en het stemgedrag van de stadsafgevaardigde te bepalen.
De gemeenteraad besliste in zitting van 25 februari 2019 (jaarnummer 86) om de heer Koen Kennis, schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie, aan te duiden als stadsafgevaardigde op de (buitengewone) algemene vergadering van ISVAG, met als plaatsvervanger een ander lid van het college of van de gemeenteraad.
Mevrouw Els Van Doesburg, schepen bevoegd voor wonen, groen, dierenwelzijn, stads- en buurtonderhoud, en gezondheids- en seniorenzorg, zal de (buitengewone) algemene vergadering van ISVAG van 20 oktober 2022 bijwonen, ter vervanging van de heer Koen Kennis.
Inspectie Financiën adviseert de agendapunten van de (buitengewone) algemene vergadering van ISVAG van 20 oktober 2022 goed te keuren.
Artikel 423 van het Decreet over het lokaal bestuur stelt onder meer dat een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren verlengd kan worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar. Op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, kan de laatste algemene vergadering vóór het verstrijken van de duur, tot de verlenging beslissen met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen.
Artikel 427 van het Decreet over het lokaal bestuur stelt dat de statuten of de wijzigingen in de statuten en in de bijlagen artikelsgewijs aangebracht worden door de algemene vergadering met een drievierde meerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.
Artikel 432 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Bij dit besluit werd een amendement ingediend: 2022_AM_00052 - Amendement van raadslid Ilse van Dienderen: ISVAG verbrandingsoven: geen toekomst in Wilrijk, start met het afbouwscenario.
De gemeenteraad keurde dit amendement niet goed.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit, Vlaams Belang, PVDA, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Stemden nee: Groen.
Hebben zich onthouden: CD&V.
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de (buitengewone) algemene vergadering van ISVAG van 20 oktober 2022.
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van ISVAG goed.
De gemeenteraad keurt de statutaire verlenging van ISVAG met 18 jaar goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de afvaardiging van mevrouw Els Van Doesburg, schepen bevoegd voor wonen, groen, dierenwelzijn, stads- en buurtonderhoud, en gezondheids- en seniorenzorg, naar de (buitengewone) algemene vergadering van ISVAG, met als plaatsvervanger een ander lid van het college of van de gemeenteraad, waarbij de stadsafgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om op de (buitengewone) algemene vergadering van ISVAG van 20 oktober 2022 alle agendapunten goed te keuren.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om:
De stad Antwerpen is deelnemer in de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen voor onder meer het distributienetbeheer elektriciteit (2018_GR_00334 en 2018_GR_00335).
Sinds eind 2004 behoren ook de openbare verlichtingsnetten en -aansluitingen van de deelnemers tot de eigendom van de distributienetbeheerders (zoals Fluvius Antwerpen). De deelnemers deden een beheersoverdracht aan de distributienetbeheerders betreffende de exploitatie van deze openbare verlichting.
De stad maakte in 2021 een actieplan op om de volgende 10 jaar meer dan 40.000 openbare verlichtingsarmaturen versneld te vervangen (2021_CBS_01473).Aan de lokale besturen wordt voorgesteld om, in uitbreiding op de beheersoverdracht inzake de exploitatie van de openbare verlichting, hun verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen inzake openbare verlichting in te brengen bij Fluvius Antwerpen.
Het betreft in het bijzonder verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen inzake openbare verlichting die zich situeren op of langs de openbare weg of op terreinen die publiek toegankelijk zijn en die toebehoren aan het lokale bestuur, met name:
De lokale besturen kunnen ook de openbare verlichting van semi-openbare ruimten en hun netten inbrengen, dit na risicoanalyse en het in overeenstemming brengen van de installaties aan de geldende wetgeving en regels. De inbreng hiervan gebeurt op projectbasis. Dit betreft:
Vanaf het moment van de overdracht zullen de investeringen voor de bestaande en voor de toekomstige verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen inzake openbare verlichting uitgevoerd en gefinancierd worden door Fluvius Antwerpen. Deze investeringen zijn geënt op de vaststellingen en vooruitzichten zoals opgenomen in het (door enerzijds de stad Antwerpen en haar districten en anderzijds Fluvius Antwerpen overeengekomen) meerjarig investeringsplan openbare verlichting, dit op basis van het lichtplan van de stad Antwerpen (2012_CBS_04330), doorvertaald in onder andere het Lichtactieplan 100% LED (2021_CBS_01473). De beheersoverdracht raakt niet aan de principiële bevoegdheidsverdeling tussen stad en district inzake de aanleg, heraanleg en onderhoud van openbare verlichting.
In de komende periode zal ook werk worden gemaakt van een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en Fluvius Antwerpen betreffende de voorliggende beheersoverdracht, met specifieke afspraken omtrent (onder meer) investeringsplannen, rapportering, garanties op leveringen, gebruiksrechten patrimonium, eigenaarschap en gebruik data uit slimme oplossingen, overleg en timing.
De beslissing inzake de beheersoverdracht in dit kader wordt afhankelijk gemaakt van het verlenen van een positieve steminstructie aan de stadsafgevaardigde op de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Antwerpen betreffende het agendapunt waarmee Fluvius Antwerpen deze beheersoverdracht aanvaardt.Artikel 398 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat gemeenten kunnen beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 41, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Voor de inbreng van de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in Fluvius Antwerpen gebeurt een waardering van deze installaties. De inbrengwaarde wordt bepaald aan de hand van de economische nieuwwaarde van de steunen en armaturen en is gebaseerd op een gedetailleerde inventaris op datum van toetreding.
De vergoeding van de inbrengwaarde gebeurt:
Na inbreng komen alle nieuwe investeringen ten laste van Fluvius Antwerpen en in haar volle eigendom als activa. Jaarlijks zullen de opbrengsten en kosten voor stad Antwerpen verrekenend worden via het resultaat elektriciteit van Fluvius Antwerpen.
De stedelijk inbreng van de activa in dit kader en de financiële gevolgen hieraan verbonden zullen worden opgenomen in het besluit met de steminstructies voor de stadsafgevaardigde op de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Antwerpen waarop wordt voorgesteld om de voorliggende beheersoverdracht van de stad Antwerpen aan Fluvius Antwerpen te aanvaarden.De gemeenteraad keurt de beheersoverdracht aan Fluvius Antwerpen goed betreffende de verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen (en desgevallend de semi-openbare verlichtingsinstallaties), daaraan verbonden de automatische overdracht van de eigendom van de in de toekomst nog op te richten verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen van stad Antwerpen en haar districten, op voorwaarde dat de stad Antwerpen een positieve steminstructie geeft aan de stadsafgevaardigde op de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Antwerpen betreffende het agendapunt waarmee Fluvius Antwerpen deze beheersoverdracht aanvaardt.
Conform artikel 10 van de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming worden gemeenten voor de organisatie van brandweerdiensten in gewestelijke groepen ingedeeld. De provinciegouverneur bepaalt de samenstelling van die groepen en wijst in iedere groep een centrumgemeente aan. Deze gemeente moet over een brandweerdienst met het nodige personeel en materiaal beschikken. De overige gemeenten hebben de keuze: zij richten een eigen brandweerdienst op of doen, mits betaling van een forfaitaire en jaarlijkse bijdrage, beroep op de brandweerdienst van de centrumgemeente.
De brandweer van de stad Antwerpen werd aangeduid als centrumgemeente van de provincie en beschermt de stad Mortsel en de gemeenten Stabroek, Hoevenen, Putte, Zwijndrecht, Burcht en Wijnegem. Deze beschermde gemeenten storten per kwartaal een forfaitaire bijdrage aan de provincie. De provinciegouverneur bepaalt dan achteraf de uiteindelijke jaarlijkse bijdrage. De berekening van deze jaarlijkse bijdrage is een afspiegeling van de in aanmerking komende kosten van de centrumgemeenten van een gewestelijke groep (operationele kosten van de brandweer die kunnen worden verdeeld over gemeenten binnen een regionale groep) en is gebaseerd op een welgedefinieerde formule.
Op 19 november 2013 (jaarnummer 720) en 27 januari 2014 (jaarnummer 40) gaf de gemeenteraad twee maal ongunstig advies op de voorstellen van de provinciegouverneur over de afrekening van de periode 2007- 2011 (werking 2006-2010).
Het belangrijkste argument voor dit ongunstig advies betrof de bepaling van de verdeelsleutel en het eigen aandeel van de stad Antwerpen in de in aanmerking komende kosten.
Op 25 juni 2018 (jaarnummer 507) gaf de gemeenteraad ongunstig advies op de voorstellen van de provinciegouverneur over de afrekening van de periode 2012 - 2014 (werking 2011-2013).
Het belangrijkste argument voor dit ongunstig advies betrof de bepaling van de verdeelsleutel en het eigen aandeel van de stad Antwerpen in de in aanmerking komende kosten.
Met brief van 15 juli 2022 ontving stad Antwerpen het voorstel van de provinciegouverneur betreffende de brandweerbijdragen 2015 (werking 2014) en verzocht de gemeenteraad om binnen de 60 dagen haar advies hierover uit te brengen conform artikel 10 van de wet betreffende de civiele bescherming.
Uit het voorstel van de gouverneur blijkt dat het eigen aandeel van de stad Antwerpen vastgesteld wordt op 96,88%, wat in lijn ligt met het gehanteerde percentage in de door de gemeenteraad eerder ongunstig geadviseerde afrekeningen.
Op basis van bovenstaande is het aangewezen om de huidige afrekening ook ongunstig te adviseren.
De gouverneur verzocht de stad om advies van de gemeenteraad te bezorgen voor 19 september 2022.
Gelet op het zomerreces is er evenwel in deze periode geen gemeenteraad voorzien. De laatste gemeenteraad was op 27 juni 2022 en de volgende gemeenteraad staat pas gepland op 26 september 2022. De gemeenteraad zal hoe dan ook dus geen advies kunnen uitbrengen inzake deze aangelegenheid binnen de vooropgestelde termijn.
De Federale Diensten van de Gouverneur - Dienst brandweer werden hiervan door de administratie alvast schriftelijk in kennis per e mail van 24 augustus 2022.
Het uitblijven van het advies van de gemeenteraad voor de vooropgestelde datum mag in dit bijzonder geval dan ook niet beschouwd worden als een akkoord en de gouverneur wordt verzocht om een definitieve beslissing uit te brengen.
De wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming.
De wet van 14 januari 2013 tot wijziging van de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming.
De gemeenteraad beslist om een ongunstig advies te geven op het voorstel van de provinciegouverneur met betrekking tot de afrekening 2015 (werking 2014).
Het meerjarenplan 2020-2025 is opgemaakt zodat de vooropgestelde doelstellingen (actieplan en acties) maximaal gerealiseerd kunnen worden, rekening houdend met de beschikbare financiële ruimte.
AG SO verwacht in 2022 een negatief budgettair resultaat van -11.506.101,12 euro. Het gecumuleerd budgettair resultaat van vorig boekjaar (2021) bedraagt 40.180.148,45 euro en wordt in het meerjarenplan gebruikt om de negatieve budgettaire resultaten van de boekjaren 2021-2025 recht te zetten en de noodzakelijke investeringen uit te kunnen voeren. Het resultaat eind 2025 is gelijk aan 0 euro.
De autofinancieringsmarge van AG SO is jaarlijks positief en bedraagt 11.703.450,21 euro in 2022. De autofinancieringsmarge is een berekeningswijze die aangeeft hoeveel middelen AG SO over heeft uit de exploitatie, na het betalen van de leninglasten, om investeringen zelf te financieren of om de leningslasten van bijkomende leningen te dragen.
Volgens artikel 241 van het Decreet Lokaal Bestuur zijn de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus van de gemeente ook van toepassing op autonome gemeentebedrijven.
Conform artikel 41, tweede lid, 21° van het Decreet Lokaal Bestuur keurt de gemeenteraad het meerjarenplan van een autonoom gemeentebedrijf goed en kan dit niet gedelegeerd worden naar het college van burgemeester en schepenen.
De stad Antwerpen voorziet in haar budget 2021-2025 een exploitatiedotatie aan AG SO van 213.079.326,15 euro (inclusief 100% responsabiliseringsbijdrage).
De stad Antwerpen voorziet in haar budget 2021-2025 een investeringsdotatie aan AG SO van 150.499.020,23 euro.
Een deel van de middelen van de stad aan AG SO, met name specifieke middelen voor marketing en communicatie, wordt, net als in het vorige meerjarenplan 2014-2019, ter beschikking gesteld op kredieten bij de bedrijfseenheid Ondernemen en stadsmarketing van de stad Antwerpen. Het gaat concreet over 229.918,46 euro (in 2022), 230.649,72 euro (in 2023), 231.131,37 euro (in 2024) en 231.627,16 euro (in 2025) voor onder andere campagnes en drukwerk.
AG SO zal in 2022 de in 2011, 2012 en 2013 door de stad Antwerpen toegestane leningen verder aflossen.
Hebben zich onthouden: Groen en Vlaams Belang.
De gemeenteraad keurt aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen goed.
De voorbije jaren kwamen enkele gebouwen in stedelijk patrimonium leeg te staan. De gebouwen zijn in slechte conditiestaat en voldoen niet meer aan de huidige noden, waardoor een herbestemming van dit patrimonium niet gewenst is.
Door de leegstand zijn deze gebouwen gevoelig aan vandalisme en krakers en gaat de conditie snel achteruit. In functie van kosten-batenanalyse is het aan te raden om deze gebouwen af te breken.
Enkele gebouwen staan op het projectgebied van enkele toekomstige ontwikkelingen van de stad Antwerpen. In functie van deze projecten zullen deze gebouwen op termijn worden gesloopt.
Stedelijk pand gelegen aan de Bist 59, 2180 Ekeren, werd gebruikt als clublokaal door vzw Ekerse Korfbalclub. Sinds 10 juni 2021 werd het gebruik van deze sportinfrastructuur stopgezet. Het gebouw ligt in parkgebied en werd het afgelopen jaar reeds gevandaliseerd.
De bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Jeugd had potentieel interesse om het gebouw in te zetten als fuifzaal, maar gezien de ligging in parkgebied en de relatief slechte conditie bleek het pand niet geschikt voor deze invulling.
Stedelijk pand gelegen te Eric Sasselaan 2, 2020 Antwerpen werd initieel ontworpen als jeugdherberg. Na de verhuis naar de nieuwe jeugdherberg stond het pand enige tijd leeg. In 2013 werd het gebouw opnieuw tijdelijk in gebruik genomen wegens een acuut tekort aan onderwijsinfrastructuur en in afwachting van een kortelings verwachte duurzame oplossing. In deze periode werd met beperkte middelen curatief onderhoud gegarandeerd door AG Vespa. De site ligt in de nabijheid van de ring, slechte lucht- en geluidskwaliteit hypothekeren toekomstig gebruik voor kwetsbare doelgroepen.
Na het tijdelijk gebruik door de school werd het pand zwaar gevandaliseerd. De verwaarloosde toestand van gebouw heeft negatieve uitstraling aan de buurt. Het pand is intussen geregistreerd in het leegstandsregister. Door het pand te slopen kan de grond desgewenst herbestemd worden voor een andere publiek functie, rekening houdend met toekomstige ontwikkeling van de ring ter hoogte van het parkje.
Het district Wilrijk wenst het pleintje aan de Vorstenhuislaan en Australiëlaan en een deel van de wegenis aan de Vorstenhuislaan opnieuw aan te leggen en bijgevolg zou het op het plein aanwezige voormalige seniorenlokaal gesloopt moeten worden. Het gebouw is in relatief slechte conditie en niet langer geschikt om te herbestemmen.
De Vlaamse Waterweg heeft voor de jaren 2023- 2024 de kaaimuurstabilisatie aan het Steenplein en het zuidelijke deel van het Centrale deel van de Scheldekaaien ingepland. De stad Antwerpen heeft de ambitie om van het Steenplein een toplocatie te maken. Naast de stabilisatie gaat er een mobiele waterkering ontwikkeld worden zodat daarna het openbaar domein heraangelegd kan worden. . Het Steenplein zal de komende jaren voorwerp zijn van grote werken.
De voormalige Flandriakiosk interfereert met de geplande werken aan het Steenplein. Gezien de geplande werken, de slechte conditie en de verstorende beeldvorming dat het gebouw zal geven aan het heraangelegde plein is het dus niet opportuun om op deze locatie nog een langdurige commerciële concessie te laten starten alsook geen grote investeringen meer te doen aan de kiosk. De kiosk heeft geen gebruiker meer en staat bijgevolg leeg.
Dit gebouwtje, direct gelegen aan de kaaimuur op het Steenplein, is niet te verwarren met het Flandriapaviljoen op het midden van het Steenplein, dat recent gerenoveerd is en in gebruik werd genomen door de uitbater van De Waterbus. Dit paviljoen, opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed, wordt in de heraanleg van het openbaar domein behouden en volwaardig geïntegreerd.
De komende jaren wordt de Droogdokkensite herontwikkeld tot maritieme belevingssite en dit onder de regie van TV/Cultuur. Op de site bevinden zich verschillende gebouwen als stille getuigen van de evolutie van de site. Het masterplan zet in op een maximaal behoud van beschermd en niet beschermd erfgoed, waardoor het ruwe en authentieke karakter van de site behouden blijft. Het uitgangspunt bij elke transformatie van het patrimonium op de site is om de ruimtelijkheid en beeldkwaliteit van de bestaande gebouwen te benadrukken en te herstellen waar nodig.
Een beperkt aandeel van de huidige gebouwen zal worden gedemonteerd om het publieke gebruik van de site te faciliteren. Om de realisatie van het voorplein tussen de gebouwen AWN1/AWN2 en dok 1 te kunnen realiseren, zullen de gebouwen DD09 en een deel van het niet-historische stuk van DD01 (AWN2) gesloopt worden. De beide kopgevels van pomphuis 1 (AWN2) worden opnieuw vrijgemaakt, waardoor ze opnieuw zichtbaar worden en er optimale lichtinval is in het pomphuis dat als polyvalente ruimte zal worden ingezet.
De open loods DD06 en het sanitair blok DD07, centraal gelegen op de Droogdokkensite, zullen gesloopt worden opdat het nieuwe plein haar nieuwe rol als toekomstig evenementenplein optimaal kan vervullen.
De komende jaren wordt voor de exploitatie daklozenwerking een nieuwbouw gerealiseerd met opening in 2027. Na aanvang van deze nieuwe exploitatie zal het gebouw Desguinlei 33 afgebroken worden omdat AG Vespa de opdracht heeft gekregen van het college om de omgeving rond dit gebouw te herontwikkelen tot Pomppark Zuid. De huidige positie van het gebouw knipt de parkzone in twee delen en hypothekeert hierdoor een optimale duurzame ontwikkeling en de perceptie als samenhangend parkgeheel. De heropbouw binnen dezelfde footprint is vanuit die optiek niet wenselijk, waardoor een afbraak van dit gebouw wordt geadviseerd.
De korfbalclub ‘Groen-wit’, gelegen Borsbeeksesteenweg 65A in Deurne, is gesitueerd in het zuidelijke deel van het BPO Drakenhof. De korfbalclub zal binnen het plangebied Drakenhof geherlokaliseerd worden. In afwachting van de realisatie van het BPA staat het clublokaal leeg. Door de leegstand is deze locatie onderhevig aan overlast voor de buurt (sluikstort, hangjongeren, vandalisme...). Gezien het gebouw in functie van het BPA gesloopt zal moeten worden, zal het pand vervroegd afgebroken worden.
Motivatie afbraak bovenstaande infrastructuur:
Om de sloop van het stedelijk patrimonium te staven, wordt volgende motivatie gegeven:
Dit besluit handelt enkel over het principe van afbraak van leegstaand stedelijk patrimonium. De financiële gevolgen zullen op een later moment in aparte besluitvorming per afbraakdossier vermeld worden.
De gemeenteraad keurt de afbraak van volgende gebouwen principieel goed:
Op 26 februari 2018 (jaarnummer 137) keurde de gemeenteraad de aankoop, via voorkooprecht, goed van het postgebouw in de Wilgenstraat 2a, 2060 Antwerpen.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 §3.2. bepaalt dat AG VESPA instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij de stad.
Op 3 juli 2020 (jaarnummer 5712) keurde het college het mandaat aan AG Vespa goed om te handelen in naam van de stad Antwerpen voor gronden van de stad Antwerpen gelegen in het projectgebied 'herontwikkeling Wilgenstraat'.
Op 28 september 2020 (jaarnummer 539) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen AG Vespa, cvba Woonhaven Antwerpen, stad Antwerpen en AG SO goed.
Op 15 juni 2021 (jaarnummer 4227) keurde het college de projectdefinitie goed voor de herontwikkeling van de Wilgenstraat.
De site
Het projectgebied ‘Wilgenstraat’ is centraal in Antwerpen-Noord gesitueerd, vlakbij het Stuivenbergplein. De site wordt afgebakend door de Van Kerckhovenstraat, Nijverheidsstraat, Korte Scholiersstraat, Lange Scholiersstraat, Sentensteeg, Pionierstraat en de Gasstraat. De Wilgenstraat loopt door het projectgebied en deelt de site op in een noordelijk en zuidelijk deel. Het projectgebied heeft een totale perceeloppervlakte van 29.943 m², waarvan 18.451 m² in het noordelijk deel en 11.492 m² in het zuidelijk deel.
Het projectgebied is gelegen in ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 (RUP 2060), dat op 22 oktober 2012 (jaarnummer 1198) door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Het RUP 2060 stelt dat het noordelijk deel ingedeeld wordt als overdruk bouwblokproject, het zuidelijk deel is omschreven als zone voor maatschappelijke functies.
Het noordelijk gedeelte is in eigendom van cvba Woonhaven Antwerpen. Het zuidelijk gedeelte is in eigendom van de stad Antwerpen. AG SO heeft een erfpacht voor het perceel waarop de kleuterschool is gelegen. In de Sentensteeg is een deel van de school ondergebracht in mobiele units. AG SO heeft een gebruiksrecht voor deze grond. Een duurzame oplossing is wenselijk.
Het project
Woonhaven, de stad Antwerpen en het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs (AG SO) volgen voor het projectgebied “Wilgenstraat” een samenwerkingstraject als grondeigenaars of houder van het zakelijk recht op de gronden met als finaliteit een strategisch en duurzame stadsvernieuwingsproject dat ingezet wordt als hefboom voor het verbeteren van de woon-, leef-, zorg- en welzijnskwaliteit van het stadsdeel Antwerpen Noord.
AG Vespa en Woonhaven Antwerpen treden in tandem en nauwe samenwerking op als regisseur. AG Vespa treedt op als aanbestedende overheid. De Vlaamse Maatschappij Voor Sociaal Wonen (VMSW) treedt op als subsidiërende overheid voor het openbaar domein.
Na een selectie- en gunningsprocedure is sinds 7 februari 2022 ontwerpteam TV Buur_Bovenbouw aangesteld voor:
Huidige samenwerkingsovereenkomst
Op 28 september 2020 (jaarnummer 539) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen AG Vespa, cvba Woonhaven Antwerpen, stad Antwerpen en AG SO goed.
Voor de herontwikkeling van de ‘Wilgenstraat’ streven we een geïntegreerd project na:
Addendum samenwerkingsovereenkomst
In het kader van de verregaande en perceelsoverschrijdende samenwerking voor de herontwikkeling wensen alle partijen een vereenvoudiging door te voeren betreffende de grondoverdracht en -ruil na de goedkeuring van het verkavelingsplan voor de herontwikkeling. De partijen komen overeen dat het om een principiële aanpassing gaat los van een bepaald ontwerp.
Na definitieve goedkeuring van de verkaveling zullen de eigenaars overgaan tot ruiling van de gronden. De huidige samenwerkingsovereenkomst legt de rollen en de (financiële) inbreng van alle partijen vast. De nodige afspraken met betrekking tot grondoverdracht en -ruil zijn opgenomen in de overeenkomst in artikel 12.
Partijen wensen artikel 12 van deze overeenkomst te wijzigen als volgt, waarbij de ruiling van de gronden met gesloten beurzen kan gebeuren en de stad de kosten van de aanleg van het openbaar betaalt met maximale subsidiëring door de VMSW.
Het oorspronkelijke artikel 12 wordt geschrapt en vervangen door het nieuwe artikel 12 . Voor het overige blijft de oorspronkelijke overeenkomst volledig behouden.
De uiteindelijke grondenruil en zakelijke rechten worden ter goedkeuring voorgelegd aan college en gemeenteraad.
Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-house-toezicht volgende voorwaarden:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon�.
Artikel 41, 11° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de daden van beschikking over onroerende goederen.
Het ontwerp en de uitvoering van het openbaar domein op de site Wilgenstraat maken geen deel uit van de opdracht binnen de samenwerkingsovereenkomst voor de herontwikkeling van de Wilgenstraat en het addendum aan deze overeenkomst.
AG VESPA is momenteel bezig met de opstart van het project ‘openbaar domein Wilgenstraat’. De modaliteiten van de opdracht en eventuele financiële gevolgen (studiebudget en uitvoeringsbudget) voor de stad zullen later ter goedkeuring worden voorgelegd aan de bevoegde bestuursorganen.
De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) voorziet via Woonhaven subsidies voor het openbaar domein. Dit budget wordt aangevuld met bijdrages van Fluvius en Waterlink. De exacte budgetten worden door deze partners vastgesteld aan de hand van het ontwerp van het openbaar domein dat wordt opgemaakt door het aangestelde ontwerpteam voor de opdracht openbaar domein.
De uitvoering van het volledige inrichtingsplan, zowel de gebouwen als het openbaar domein, hebben een geschatte doorlooptijd van 10 tot 15 jaar. De budgetten voor de stedelijke functies op de site zijn (met uitzondering van het stedelijk kinderdagverblijf) ten vroegste te voorzien in volgende bestuursperiode.
De budgetten voor de bouw van de stedelijke functies op de site worden door de respectievelijke bedrijfseenheden voorzien: SD voor de verenigingenhub en het buurtsecretariaat, TV_IVA_KOP voor het stedelijk kinderdagverblijf en AG SO voor de stedelijke basisschool.
Het eerste deelproject binnen de site, de renovatie van het postgebouw tot stedelijk kinderdagverblijf van TV_IVA_KOP, is reeds opgestart. De budgetten voor de realisatie van alle voorstudies en de architectuuropdracht voor dit deelproject werden goedgekeurd door het college op 18 februari 2022 (jaarnummer 1325).
De gemeenteraad keurt het addendum voor de samenwerkingsovereenkomst tussen AG Vespa, cvba Woonhaven Antwerpen, de stad Antwerpen en AG SO voor de herontwikkeling van de site 'Wilgenstraat' goed.
In zitting van 23 januari 2018 (jaarnummer 48) keurde de gemeenteraad de sportconcessieovereenkomst met de Vlaamse Hockey Liga vzw (ondernemingsnummer BE0846.518.307) voor de cafetariaruimte, sanitaire ruimten en kantoorruimte op de eerste verdieping en de bergruimte op het gelijkvloers en de noodzakelijke gemeenschappelijke delen van de sportinfrastructuur gelegen te Vogelzanglaan 6, 2020 Antwerpen goed. De concessie werd aangegaan voor een periode van 18 jaar, ingegaan op 1 februari 2018 en eindigend op 31 januari 2036.
De laatst aangerekende vergoeding voor de periode 1 februari 2022 - 31 januari 2023 bedroeg 1.421,72 euro (vrijgesteld van btw). Er is geen betalingsachterstal.
Vlaamse Hockey Liga vzw richtte het naastgelegen Hockey Centre of Excellence op, op het aangrenzend terrein dat zij krachtens een recht van opstal ter beschikking hebben van de stad Antwerpen. De Vlaamse Hockey Liga vzw heeft bijgevolg geen nood meer aan het bovengenoemde goed en wenst de sportconcessieovereenkomst over te dragen aan de Hockeyclub Olympiade vzw.
De afdeling Sport van de bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving geeft aan de afdeling Vastgoed van AG Vespa de opdracht voor het opmaken van een addendum aan de huidige concessieovereenkomst waarbij de concessieovereenkomst wordt overgedragen van de Vlaamse Hockey Liga vzw (ondernemingsnummer BE0846.518.307) naar Hockeyclub Olympia vzw (ondernemingsnummer BE0678.737.308) met ingang van 1 oktober 2022. Al de overige voorwaarden van de lopende sportconcessieovereenkomst blijven ongewijzigd.
Artikel 41, 11° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 56, §3, 8°, b.
Vanaf 1 januari 2021 staat AG Vespa in voor de juridische en financiële opvolging van de overeenkomsten, met inbegrip van facturatie en debiteurenopvolging.
AG Vespa, die optreedt in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen, zal vanaf de overdracht de concessievergoeding 1.421,72 euro (vrijgesteld van btw) aan Hockeyclub Olympia vzw, ondernemingsnummer BE0678.737.308, aanrekenen. Deze vergoedingen worden per kwartaal doorgestort van AG Vespa naar stad Antwerpen.
De gemeenteraad keurt de overdracht van de sportconcessieovereenkomst van Vlaamse Hockey Liga vzw (ondernemingsnummer BE0846.518.307) aan Hockeyclub Olympia vzw (ondernemingsnummer BE0678.737.308) voor de cafetariaruimte, sanitaire ruimten en kantoorruimte op de eerste verdieping en de bergruimte op het gelijkvloers en de noodzakelijke gemeenschappelijke delen van de sportinfrastructuur gelegen te Vogelzanglaan 6, 2020 Antwerpen goed krachtens een addendum en met ingang van 1 oktober 2022. Al de overige voorwaarden van de lopende sportconcessieovereenkomst blijven ongewijzigd.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Huur aanrekenen aan: Hockeyclub Olympia vzw Vogelzanglaan 6, 2020 Antwerpen ondernemingsnummer BE0678.737.308 | 355,43 euro (vrijgesteld van btw), jaarlijks indexeerbaar | budgetplaats: 5321000000 budgetpositie: 702 functiegebied: 2SBS070202A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2200 | n.v.t. |
Huur aanrekenen aan: Hockeyclub Olympia vzw Vogelzanglaan 6, 2020 Antwerpen ondernemingsnummer BE0678.737.308 | 1.421,72 euro (vrijgesteld van btw), jaarlijks indexeerbaar | budgetplaats: 5321000000 budgetpositie: 702 functiegebied: 2SBS070202A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2300 - 3600 | n.v.t. |
Beheer stedelijk patrimonium
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de nieuwe beheersovereenkomst van AG Vespa goed. Artikel 6 §3.2 bepaalt: "AG Vespa staat in voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij de Stad."
Samenwerking tussen AG Vespa en AG SO
Het college keurde op 9 maart 2018 (jaarnummer 2234) de blauwdruk goed zoals beschreven in dat besluit, op basis waarvan AG SO deel zal uitmaken van het geïntegreerd vastgoedbeleid dat wordt uitgevoerd door AG Vespa.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 767) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG SO goed. De beheersovereenkomst bepaalt dat het patrimonium ingezet voor onderwijs maximaal in handen van de stad Antwerpen blijft, die het ter beschikking stelt van AG SO. Conform de beheersovereenkomst geeft de stad Antwerpen een erfpacht op al de gebouwen en de percelen die AG SO als enige of grootste gebruiker voor onderwijsdoeleinden gebruikt, tenzij het locaties betreft met een mogelijk ontwikkelingspotentieel.
Op 28 mei 2021 keurden de raden van bestuur van AG SO (jaarnummer 70) en AG Vespa de samenwerkingsovereenkomst tussen AG SO en AG Vespa goed. De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder meer dat stedelijk vastgoed in eigendom van AG SO op initiatief van AG SO wordt overgedragen aan de stad Antwerpen. Indien het vastgoed na de overdracht blijft ingezet worden voor doelstellingen van AG SO worden de noodzakelijke zakelijke of gebruiksrechten in onderling overleg afgestemd.
Op 22 oktober 2021 (jaarnummer 8456) keurde het college een plan van aanpak goed voor de herschikking van de vastgoedportefeuille van AG SO.
Eigendomssituatie
AG SO is eigenaar van het volgende onroerend goed: Sint-Elisabethstraat 38a (schoolgebouw met grond), 2060 Antwerpen, kadastraal gekend als Antwerpen, vijfde afdeling, sectie E, perceelnummer 501/V/8, met een geraamde oppervlakte van 1.780,91 m².
Eigendomsoverdracht van AG SO aan de stad Antwerpen
In overeenstemming met de bepalingen van de samenwerkingsovereenkomst tussen AG Vespa en AG SO, in het bijzonder artikel 4.1.1, draagt AG SO de eigendom van het hogervermelde vastgoed over aan de stad Antwerpen. Bij de eigendomsoverdracht gelden de volgende voorwaarden:
Toekenning recht van erfpacht door de stad Antwerpen aan AG SO
Op het hogervermelde goed kan een erfpachtrecht worden toegekend onder de voorwaarden die gebruikelijk worden gehanteerd in erfpachtovereenkomsten tussen de stad Antwerpen en AG SO, binnen het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen AG SO en AG Vespa, goedgekeurd door de raden van bestuur van AG SO en AG Vespa op 28 mei 2021:
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 41, tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b.
AG SO (ondernemingsnummer BE0824.037.071), Frankrijklei 71-73, 2000 Antwerpen is geen erfpachtvergoeding verschuldigd aan de stad Antwerpen.
De aktekosten dienen te worden betaald aan notaris Patrick Vandeputte bv, Lammekensstraat 79, 2140 Borgerhout, ondernemingsnummer 0471.866.101, rekeningnummer: BE72 7360 0432 1416.
De kosten gelinkt aan de kosteloze eigendomsoverdracht kunnen worden geraamd op 3.600,00 EUR en zijn ten laste van de stad Antwerpen.
De kosten gelinkt aan de toekenning van het recht van erfpacht dienen te worden gedragen door AG SO.
AGION heeft aan AG SO bevestigd dat de wijziging in eigendomsstatuut van eigendom in erfpacht geen aanleiding geeft tot terugvordering van toegekende AGION-subsidies.
De gemeenteraad keurt de kosteloze eigendomsoverdracht goed van AG SO naar de stad Antwerpen van het volgende onroerend goed: Sint-Elisabethstraat 38A, 2060 Antwerpen, kadastraal gekend als Antwerpen, vijfde afdeling, sectie E, perceelnummer 501/V/8, waarbij de volgende voorwaarden gelden:
De gemeenteraad keurt goed om aan AG SO een recht van erfpacht toe te kennen op het volgende onroerend goed: Sint-Elisabethstraat 38A, 2060 Antwerpen, kadastraal gekend als Antwerpen, vijfde afdeling, sectie E, perceelnummer 501/V/8, tegen de volgende voorwaarden:
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
notariskosten voor de overdracht te betalen aan: Notaris Patrick Vandeputte bv Ondernemingsnummer: BE 0471866101 |
3.600,00 euro |
budgetplaats: 5291500000
budgetpositie: 613 functiegebied: 2SBS070203A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2200 |
4505142203 |
Beheer stedelijk patrimonium
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de nieuwe beheersovereenkomst van AG Vespa goed. Artikel 6 §3.2 bepaalt: "AG Vespa staat in voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij de Stad."
Samenwerking tussen AG Vespa en AG SO
Het college keurde op 9 maart 2018 (jaarnummer 2234) de blauwdruk goed zoals beschreven in dat besluit, op basis waarvan AG SO deel zal uitmaken van het geïntegreerd vastgoedbeleid dat wordt uitgevoerd door AG Vespa.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 767) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG SO goed. De beheersovereenkomst bepaalt dat het patrimonium ingezet voor onderwijs maximaal in handen van de stad Antwerpen blijft, die het ter beschikking stelt van AG SO. Conform de beheersovereenkomst geeft de stad Antwerpen een erfpacht op al de gebouwen en de percelen die AG SO als enige of grootste gebruiker voor onderwijsdoeleinden gebruikt, tenzij het locaties betreft met een mogelijk ontwikkelingspotentieel.
Op 28 mei 2021 keurden de raden van bestuur van AG SO (jaarnummer 70) en AG Vespa de samenwerkingsovereenkomst tussen AG SO en AG Vespa goed. De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder meer dat stedelijk vastgoed in eigendom van AG SO op initiatief van AG SO wordt overgedragen aan de stad Antwerpen. Indien het vastgoed na de overdracht blijft ingezet worden voor doelstellingen van AG SO worden de noodzakelijke zakelijke of gebruiksrechten in onderling overleg afgestemd.
Op 22 oktober 2021 (jaarnummer 8456) keurde het college een plan van aanpak goed voor de herschikking van de vastgoedportefeuille van AG SO.
Eigendomssituatie
AG SO is eigenaar van het volgende onroerend goed: Frans Versmissenlaan 31 (appartementsgebouw met grond), 2100 Deurne, kadastraal gekend als Antwerpen, dertigste afdeling, sectie A, omvattende de perceelnummers:
Eigendomsoverdracht van AG SO aan de stad Antwerpen
In overeenstemming met de bepalingen van de samenwerkingsovereenkomst tussen AG Vespa en AG SO, in het bijzonder artikel 4.1.1, draagt AG SO de eigendom van het hogervermelde vastgoed over aan de stad Antwerpen. Bij de eigendomsoverdracht gelden de volgende voorwaarden:
Toekenning recht van erfpacht door de stad Antwerpen aan AG SO
Op de hogervermelde goederen kan een erfpachtrecht worden toegekend onder de voorwaarden die gebruikelijk worden gehanteerd in erfpachtovereenkomsten tussen de stad Antwerpen en AG SO, binnen het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen AG SO en AG Vespa, goedgekeurd door de raden van bestuur van AG SO en AG Vespa op 28 mei 2021:
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 41, tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b.
AG SO (ondernemingsnummer BE0824.037.071), Frankrijklei 71-73, 2000 Antwerpen is geen erfpachtvergoeding verschuldigd aan de stad Antwerpen.
De aktekosten dienen te worden betaald aan notaris Patrick Vandeputte bv, Lammekensstraat 79, 2140 Borgerhout, ondernemingsnummer 0471.866.101, rekeningnummer: BE72 7360 0432 1416.
De kosten gelinkt aan de kosteloze eigendomsoverdracht kunnen worden geraamd op 3.600,00 EUR en zijn ten laste van de stad Antwerpen.
De kosten gelinkt aan de toekenning van het recht van erfpacht dienen te worden gedragen door AG SO.
AGION heeft aan AG SO bevestigd dat de wijziging in eigendomsstatuut van eigendom in erfpacht geen aanleiding geeft tot terugvordering van toegekende AGION-subsidies.
De gemeenteraad keurt de kosteloze eigendomsoverdracht goed van AG SO naar de stad Antwerpen van het volgende onroerend goed: Frans Versmissenlaan 31, 2100 Deurne, kadastraal gekend als Antwerpen, dertigste afdeling, sectie A, perceelnummers 489/B/6 en 489/Z/5 (deel, omvattende de grond met inbegrip van de funderingen en een gedeelte van de gelijkvloerse verdieping, beschreven als lot A op het afbakeningsplan opgemaakt door landmeter Dirk Ooms op 6 december 2006), waarbij de volgende voorwaarden gelden:
De gemeenteraad keurt goed om aan AG SO een recht van erfpacht toe te kennen op het volgende onroerend goed: Frans Versmissenlaan 31, 2100 Deurne, kadastraal gekend als Antwerpen, dertigste afdeling, sectie A, perceelnummers 489/B/6 en 489/Z/5 (deel, omvattende de grond met inbegrip van de funderingen en een gedeelte van de gelijkvloerse verdieping, beschreven als lot A op het afbakeningsplan opgemaakt door landmeter Dirk Ooms op 6 december 2006), tegen de volgende voorwaarden:
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
notariskosten voor de overdracht te betalen aan: Notaris Patrick Vandeputte bv Ondernemingsnummer: BE 0471866101 |
3.600,00 euro |
budgetplaats: 5291500000
budgetpositie: 613 functiegebied: 2SBS070203A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2200 |
4505142202 |
Beheer stedelijk patrimonium
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de nieuwe beheersovereenkomst van AG Vespa goed. Artikel 6 §3.2 bepaalt: "AG Vespa staat in voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium.".
Erfdienstbaarheid
De stad Antwerpen is eigenaar van de percelen gelegen te Hoboken, Harold Rosherstraat en Scheldelei, kadastraal gekend als Antwerpen, 37ste afdeling, sectie A, nummers 378 E en 375 G 3.
Aquafin nv wenst rioolwaterzuiveringsinfrastructuur aan te leggen in de ondergrond van bovengenoemde percelen volgens het project 'Afkoppeling Hobokense Polders'. Concreet gaat het om de aanleg van een regenwaterafvoer-koker en de aanleg van een droogweerafvoerleiding vanuit de Van Traynellaan te Hoboken over een breedte van 5 m en een totale lengte van 291 m. Aquafin nv zal daarbij 12 inspectieputten plaatsen. Voor de uitvoering wordt een tijdelijke werkzone ingenomen van 4.493 m2.
Aquafin nv vraagt dat de stad Antwerpen hiervoor een erfdienstbaarheid zou verlenen.
Vandaag watert Petroleum Zuid zonder vertraging af naar de Grote Leigracht die via de Hobokense polder instroomt in de riolering van Polderstad. Vandaag heerst effectief een risico op overstroming bij hevige neerslag.
Het Aquafin-project ‘Afkoppeling Hobokense Polders’ zorgt ervoor dat deze inlaat van de Grote Leigracht wordt afgekoppeld van het rioolstelsel en rechtstreeks wordt afgevoerd naar het riolink-pompstation, afwaarts van de KMO-zone.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 9 september 2016 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 1991 houdende vaststelling van regelen met betrekking tot de uitvoering van werken door Aquafin nv voorziet in artikel 5 in een vergoeding van '0,01 EUR per jaar en per strekkende meter leiding' voor het vestigen van wettelijke erfdienstbaarheden. Om praktische redenen heeft Aquafin nv dit bedrag gekapitaliseerd en stelt zij aan de eigenaar een éénmalige vergoeding van drie euro per strekkende meter voor. Per inspectieput betaalt Aquafin nv een vergoeding van 25,00 euro.
Concreet bedraagt de te betalen vergoeding 1.173,00 euro ((291x3) + (12x 25)).
Het perceel dat als werkzone wordt gebruikt bestaat hoofdzakelijk uit een recreatieve zone met voetbalveld en speeltuin. Het terrein wordt na uitvoering van de werken in zijn oorspronkelijke staat hersteld conform de afspraken opgenomen in de terreinbeschrijving die wordt opgemaakt.
Artikel 41, 11° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor daden van beschikking over onroerende goederen.
Aanrekening eenmalige forfaitaire vergoeding van 1.173,00 euro aan Aquafin nv (BE 0440 691 388), Kontichsesteenweg 54, 2630 Aartselaar.
De gemeenteraad beslist met Aquafin nv (BE 0440 691 388), Kontichsesteenweg 54, 2630 Aartselaar een overeenkomst van erfdienstbaarheid af te sluiten op basis van onderstaande voorwaarden.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
aanrekening eenmalige vergoeding aan Aquafin nv (0440 691 388), Kontichsesteenweg 54, 2630 Aartselaar bij het verlijden van de akte | 1.173,00 euro | budgetplaats: 5321000000 budgetpositie: 746 functiegebied: 2SBS070202A00000 | nvt |
Beheer stedelijk patrimonium
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de nieuwe beheersovereenkomst van AG Vespa goed. Artikel 6 §3.2 bepaalt: "AG Vespa staat in voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium.".
Beheer en eigendomssituatie
Volgende afdelingen van Natuurpunt vzw beheren de volgende natuurreservaten op het grondgebied van de stad Antwerpen aangeduid op de plannen als bijlage bij dit besluit:
Op 27 juni 2022 besliste de gemeenteraad (jaarnummer 434) onder meer de percelen waaruit het natuurreservaat Wolvenberg-Brilschans bestaat te verwerven. De Belgische Staat heeft zijn formeel akkoord met deze verkoop meegedeeld. Een commissaris van het Federaal Comité tot Aankoop van onroerende goederen zal de akte van aankoop verlijden.
Het perceel gelegen Wilrijk, 44ste afdeling, sectie 362 R dat deel uitmaakt van het natuurreservaat Antwerpen Groen Neerland is eigendom van AG Vespa. AG Vespa zal dit perceel overdragen aan de stad Antwerpen. Deze overdracht vormt het voorwerp van afzonderlijke besluitvorming.
De overige percelen waaruit bovengenoemde natuurreservaten bestaan zijn eigendom van de stad Antwerpen.
Het beheer van natuurreservaten door de afdelingen van Natuurpunt vzw gebeurt op basis van beheerovereenkomsten die zij afsloten met de stad Antwerpen en op basis van de beheerplannen die de betrokken afdelingen uitvoeren.
Erfdienstbaarheid
Ingevolge een wijziging van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu wordt bij de erkenning als natuurreservaat een erfdienstbaarheid tot algemeen nut gevestigd op het terrein, meer bepaald een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van duurzaam gebruik en langdurig beheer van het terrein als natuurreservaat. Dat betekent dat de eigenaar zich engageert voor een zeer lange termijn en zelf niet de opheffing van het reservaatstatuut kan vragen.
De terreinen die erkend of aangewezen zijn als natuurreservaat of als bosreservaat vóór 28 oktober 2017 worden geacht erkend te zijn als natuurreservaat volgens de nieuwe regeling.
De verschillende beheerovereenkomsten met de afdelingen van Natuurpunt vzw worden momenteel herwerkt om ze in overeenstemming te brengen met het nieuwe ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Conform de gewijzigde wetgeving moet de beheerder van het natuurreservaat daarin ook de toelating krijgen om de gronden te laten erkennen als natuurreservaat. De stad Antwerpen moet daarbij uitdrukkelijk bevestigen dat de erkenning als natuurreservaat een erfdienstbaarheid tot algemeen nut vestigt op het terrein, meer bepaald een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van duurzaam gebruik en langdurig beheer van het terrein als natuurreservaat.
Natuurpunt vzw vraagt nu reeds deze uitdrukkelijke bevestiging van de stad Antwerpen.
De herwerking van de verschillende beheerovereenkomsten zal het voorwerp vormen van afzonderlijke besluitvorming.
De bedrijfseenheid Stads- en buurtonderhoud/Groen vroeg AG Vespa de erfdienstbaarheid van algemeen nut te formaliseren.
Bospolder, Ekers Moeras, de Oude Landen, Groen Neerland, Hobokense Polder en de Wolvenberg-Brilschans waren reeds erkend als natuurreservaat, met instemming van de stad Antwerpen. De stad Antwerpen kan bijgevolg de toelating aan de beheerder, Natuurpunt vzw, om de gronden te laten erkennen bevestigen waarbij conform de gewijzigde wetgeving een erfdienstbaarheid tot algemeen nut wordt gevestigd.
Art. 16quater decies van het Decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu ingevoegd door het Decreet van 9 mei 2014:
'§ 1 - De procedure voor de erkenning van een natuurreservaat heeft de volgende kenmerken:
1° een aanvraag voor de erkenning als natuurreservaat wordt ingediend door de beheerder van het terrein, met instemming van de eigenaar; (..);
§ 2 - De erkenning als natuurreservaat vestigt een erfdienstbaarheid tot algemeen nut op het terrein, meer bepaald een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van duurzaam gebruik en langdurig beheer.'
Art. 25 Besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2017 betreffende de natuurbeheerplannen en de erkenning van natuurreservaten:
'Met het oog op de erkenning als natuurreservaat worden in dat geval aan deel 1 van het natuurbeheerplan, als vermeld in artikel 3, eerste lid, 1°, van dit besluit, de volgende stukken toegevoegd:
1° - een verklaring dat de aanvrager kennis heeft van de vestiging van de erfdienstbaarheid tot algemeen nut, vermeld in artikel 16quater decies, § 2, van het decreet van 21 oktober 1997; (..)'.Artikel 41, 11° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor daden van beschikking over onroerende goederen.
De gemeenteraad geeft toelating aan Natuurpunt vzw om de volgende gronden, eigendom van de stad Antwerpen, te laten erkennen als natuurreservaat waardoor een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van duurzaam gebruik en langdurig beheer van deze gronden wordt gevestigd:
Op 17 februari 2017 (jaarnummer 1325) keurde het college het groenplan 'Levendig Landschap' goed. Het plan zet in op de versterking van de grote groene landschappen in de stad Antwerpen. Eén van die landschappen zijn de Zuidelijke Kamers, waar de Hollebeek als een groenblauw verbindend element doorheen stroomt. Met de uitvoering van actie L03c 'Hollebeek-Noord' wil de stad Antwerpen de open ruimte langs de beek bestendigen en beleefbaar maken. In 2017 werd daarom gestart met de opmaak van het RUP 'Buurtpark Hollebeekstraat' dat tot doel heeft de groene parkruimte binnen het bouwblok tussen de Zwaantjeslaan en Gaspar Verreyckenstraat juridisch te beschermen als groenzone. Het RUP zet in op louter bestemmingswijzigingen, er gebeuren geen onteigeningen.
Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) keurde het college principieel goed dat het vastgoedbeheer van de stad Antwerpen zo veel mogelijk werd gecentraliseerd bij AG Vespa.
Op 26 januari 2018 (jaarnummer 502) keurde het college de richtnota goed. In een latere fase en na inspraak van de buurt wordt een voorontwerp van RUP uitgewerkt.
Op 25 maart 2019 (jaarnummer 248) keurde de gemeenteraad de aankoop goed van een tuinperceel gelegen Hollebeekstraat 49, 2660 Hoboken, met een gemeten oppervlakte van 187 m², kadastraal gekend onder Antwerpen afdeling 36, Hoboken afdeling 1, Sectie B nummer 170 R2. De aankoopakte werd verleden op 2 juli 2019. Dit perceel ligt momenteel echter ingesloten door privaat eigendom en grenst niet aan het huidige park. Het eigendom gelegen Hollebeekstraat 47, 2660 Hoboken, kadastraal gekend onder Antwerpen afdeling 36, Hoboken afdeling 1, Sectie B nummer 170 K2 heeft een diepe tuin die achteraan grenst aan de Hollebeek.
Het deel van het park ten noorden van het eigendom Hollebeekstraat 47, 2660 Hoboken en gelegen langs de linkeroever van de Hollebeek wordt met het zuidelijk deel verbonden via een smalle houten brug over de beek. Deze brug werd door de stad Antwerpen in 2010 gebouwd op de rechteroever en tegen de gevel van een privaat magazijn. Ze vormt de enige verbinding tussen beide delen van het park en is bijgevolg essentieel voor het gebruik van het park. De huidige eigenaars van het magazijn eisen echter dat de brug wordt afgebroken wegens vermeende overlast. Een minnelijk akkoord tot behoud van de brug of de verwerving van het gehele magazijn bleek niet mogelijk. De stad Antwerpen werd bij vonnis van de rechtbank van eerste aanleg van 15 maart 2022 veroordeeld tot het verwijderen van de brug binnen zes maanden na betekening van het vonnis. De betekening gebeurde op 10 juni 2022 waardoor de uiterlijke datum voor afbraak 10 december 2022 is.
AG Vespa is hierop in gesprek gegaan met de eigenaar van Hollebeekstraat 47, 2660 Hoboken. De eigenaar is bereid tot een ruil van het achterste deel van de tuin met een deel van het naastgelegen tuinperceel van de stad Antwerpen. Hierdoor wordt er op de linkeroever een bijkomende parkzone gerealiseerd die de mogelijkheid biedt om de voetweg te verleggen tot net voorbij het magazijn waar indien nodig een nieuwe brug kan worden gebouwd.
Na onderhandeling is de eigenaar van het perceel 170 K2 bereid tot afstand van een perceel gelegen tegen de Hollebeek met een oppervlakte van 187 m², in ruil voor de verwerving van een deel van perceel 170 R2 met een oppervlakte van 110 m². Het perceel van 187 m² ligt volgens het Gewestplan deels in parkgebied met een geschatte waarde van 10,00 EUR/m² en deels in woonzone met een geschatte waarde van 50,00 EUR/m². Het perceel 170 R2 ligt volgens het Gewestplan volledig in woonzone. Rekening houdend met de bestemmingen en overeenstemmende waarden hebben de te ruilen percelen een gelijke waarde van 5.500,00 EUR. De ruiling kan bijgevolg zonder opleg gebeuren. Het door de stad Antwerpen te verwerven deel van het perceel 170 K2 zal nog worden opgemeten. De definitief te ruilen oppervlakten zullen worden bepaald op basis van de opmeting van het perceel en de bestaande toestand.
De kosten die aan deze grondruil verbonden zijn, zijnde de aktekosten, opmetingskosten en het plaatsen van een nieuwe afsluiting op de nieuwe perceelsgrenzen worden geraamd op 10.000,00 EUR en zijn ten laste van de stad Antwerpen. De kosten voor opmeting en plaatsen afsluiting bedraagt 7.500,0 EUR en volgt de normale flow bestellen en betalen, dus komen deze niet voor in de financiële tabellen hieronder. De notariskosten worden geraamd op 2.500,00 EUR en zijn in de financiële tabellen opgenomen.
Door deze grondruil kan een perceel met een oppervlakte van 264 m² bijkomend worden opgenomen in het park Hollebeek. De oppervlakte van 264 m² bestaat uit de resterende oppervlakte van 77 m² achter Hollebeekstraat 49 die eigendom blijft van de stad Antwerpen en het te verwerven perceel van 187 m² achter Hollebeekstraat 47. Het biedt ook de mogelijkheid om indien nodig de voetweg op de linkeroever te verleggen en een nieuwe brug over de Hollebeek te bouwen zodat de verbinding tussen het noordelijk en zuidelijk deel van het park kan behouden blijven.
Artikel 41 Decreet Lokaal Bestuur; "Het decreet bepaalt in artikel 41 tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b)".
Volgens artikel 6 § 3.2 van de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 november 2019 (jaarnummer 652), staat AG Vespa als vastgoedbedrijf van de stad in voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het Stedelijk patrimonium. De beleidsbeslissing ligt hiertoe bij de stad. Een gemeenteraadbeslissing is vereist voor elke beslissing tot verwerving of vervreemding van zakelijke rechten op Stedelijk patrimonium en een stedelijke beslissing tot verwerving van Stedelijk patrimonium omvat steeds een beslissing over de aanwending ervan.
De kosten voor opmeting en plaatsen van afsluiting voor een bedrag van 7.500,00 EUR worden verrekend op boekingsadres 2022/5152000000/220/2LMS040303A00000/SUB_NR/2SA020680.
De gemeenteraad keurt de aankoop goed van de grond gelegen Hollebeekstraat 47, 2660 Hoboken, kadastraal gekend als Antwerpen 36ste afdeling, sectie B, nummer 170 K2 - deel, in ruil voor een deel van het perceel gelegen Hollebeekstraat 49, 2660 Hoboken, kadastraal gekend als Antwerpen 36ste afdeling, sectie B, nummer 170 R2 - deel, zonder opleg.
De gemeenteraad keurt goed dat de stad Antwerpen de aktekosten verbonden aan deze aankoop geraamd op 2.500,00 EUR ten laste neemt.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Verkooporder |
grondruil perceel Hollebeekstraat 49 (af te stoten) | 5.500,00 EUR | budgetplaats: 5291500000 budgetpositie: 260I functiegebied: 2SBS070203PA3992 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2200 | volgt later |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
grondruil perceel Hollebeekstraat 47 (te verwerven) begunstigde: Michilsens Pierre (51.11.17-413.31) - Van Aelst Vera (54.09.26-426.88) Hollebeekstraat 47, 2660 Hoboken rekeningnummer:BE89001166811885 via notaris Vandeputte Lammekensstraat 79, 2140 Borgerhout Ondernemingsnummer: BE0471866101 Rekeningnummer: BE65068218412196 | 5.500,00 EUR
| budgetplaats: 5291500000 budgetpositie: 220 functiegebied: 2SBS070203PA3992 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2200 | 4005524275 |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Ereloon notaris akte grondruil Notaris Vandeputte Lammekensstraat 79, 2140 Borgerhout Ondernemingsnummer: BE0471866101 Rekeningnummer: BE65068218412196 | 2.500,00 EUR | budgetplaats: 5291500000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2SBS070203A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2200 | 4005524196 |
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
De gemeenteraad keurde op 30 mei 2022 (jaarnummer 281) aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Het college keurde in de zitting van 25 mei 2022 (jaarnummer 4251) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143, 241 en 489 DLB bepalen dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op respectievelijk de districten, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiele risico's.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van stad en OCMW Antwerpen over het eerste semester 2022 van meerjarenplan 2020-2025.
Op 27 april 2020 (jaarnummer 209) keurde de gemeenteraad het nieuwe convenant met IMEC vzw (2020-2021) goed. Met dit convenant verlengen de stad en IMEC vzw hun in 2017 aangegane engagement om samen te werken aan de ontwikkeling van de stad als Smart City. De stad Antwerpen en IMEC vzw wensen deze doelstelling te bereiken door gezamenlijke initiatieven te lanceren, o.a. in samenwerking met derde partijen. Beide partijen reiken een netwerk aan dat verschillende derde partijen verbindt in een open innovatieomgeving. Dit convenant bepaalt de algemene engagementen, co-financiering en principes waarop de samenwerking tussen stad Antwerpen en IMEC vzw wordt gebaseerd.
Dit convenant werd afgesloten voor een periode van 2 jaar, aflopend op 31 december 2021 en werd automatisch verlengd met 4 jaar, tot 31 december 2025, onder dezelfde voorwaarden, omdat IMEC van de Vlaamse overheid de middelen kreeg voor haar eigen aandeel. De Vlaamse Regering heeft op 17 december 2021 het ontwerp van convenant voor de periode 2022-2026 tussen het Vlaams Gewest en Imec (“Vlaamse Convenant�) goedgekeurd waarin de middelen voor deze convenant voorzien zijn.
Op 24 juni 2022 (5199) nam het college kennis van het jaarrapport 2022.
Het college legt het bijgevoegde jaarrapport 2021 over de samenwerking binnen het convenant met IMEC vzw in het kader van Smart City voor aan de gemeenteraad ter kennisgeving.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport 2021 over de samenwerking binnen het convenant met IMEC vzw in het kader van smart city.
Met het oog op een strenge controle van de uitgaven van de stad Antwerpen werd het reglement rond de werking en de organisatie van Inspectie Financiën in de gemeenteraad van 23 juni 2003 (jaarnummer 1185) vastgelegd.
Voortvloeiend uit het activiteitenverslag 2004-2005 dat op 24 april 2006 (jaarnummer 867) aan de gemeenteraad werd voorgelegd ter kennisneming, werd het reglement houdende de organisatie van de stedelijke Inspectie Financiën gewijzigd met gemeenteraadsbesluit van 24 april 2006 (jaarnummer 866).
In uitvoering van artikel 13 van het reglement houdende de organisatie van de stedelijke Inspectie Financiën, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 april 2006 (jaarnummer 866), wordt het activiteitenverslag 2021 voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het activiteitenverslag 2021 van Inspectie Financiën.