Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
goedkeuring bestek en procedure | college | 18 december 2020 | 10563 |
goedkeuring gunning | college | 2 april 2021 | 02717 |
goedkeuring wijziging opdracht | college | 10 juni 2022 | 04674 |
In zitting van 2 april 2021 (jaarnummer 02717) keurde het college de gunning goed voor de renovatie van de inkomzone van het zwembad Plantin Moretus voor een bedrag van 791.603,93 EUR, inclusief btw.
Aanvullende opdracht (artikel 38/1 KB Uitvoering)
Verrekening/post | Motivatie | In min exclusief btw | In meer exclusief btw | Termijnverlenging |
Verrekening 03 | Op vraag van de klant wordt er een nieuwe schuifdeur aan de inkom geplaatst. | 13.246,24 EUR | 0 | |
Verrekening 32 | Tijdens de uitvoering worden extra schilderwerken bij gevraagd door de klant, onder andere in de traphallen naar de cafetaria. | 5.899,96 EUR | 5 | |
Verrekening cafetaria | Op vraag van de klant wordt er in de cafetaria een nieuw werkblad voorzien. Hierbij wordt het oude deels afgebroken en dient alles terug aangewerkt en aangesloten te worden. | 2.930,00 EUR | 3 | |
Verrekening 34 | Er dienen stopcontacten geïnstalleerd te worden voor de voedingen van de A-kaart lezers. Er komen extra drukknoppen op vraag van de klant zodat bepaalde verlichting apart kan bediend worden. | 650,00 EUR | 1 | |
Verrekening 42 | Er werden enkele zaken extra bijgevraagd aan de aannemer, zoals extra plinten, bekabeling voor een deurmagneet, een extra drukknop, bekleding van een zitbank tegen de zwemhal, extra zonwering in het bureel en het extra uitvlakken van de vloer. | 416,00 EUR | 8.941,91 EUR | 0 |
Totaal | 416,00 EUR | 31.668,11 EUR | 9 | |
Totaal inclusief btw | 503,36 EUR | 38.318,41 EUR |
Onvoorziene omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)
Verrekening/post | Motivatie | In min exclusief btw | In meer exclusief btw | Termijnverlenging |
Verrekening 41 | Na een inbraakpoging dient de schade aan de tijdelijke container voor de cafetaria hersteld te worden. | 488,83 EUR | 0 | |
Totaal | 488,83 EUR | 0 | ||
Totaal inclusief btw | 591,48 EUR |
De minimus-regel (artikel 38/4 KB Uitvoering)
Verrekening/post | Motivatie | In min exclusief btw | In meer exclusief btw | Termijnverlenging |
Verrekening 33 | Werfinrichting voor de bijkomende uitvoeringstermijn van 64 werkdagen (uit dit besluit en vorig besluit 2022_CBS_04674), met daarbij 24 werkdagen voor het langer blijven staan van de tijdelijke bureelcontainers met trap en afsluitingen. | 9.125,00 EUR | 0 | |
Verrekening 35 | Herstellen van boorgaten en herlakken binnenzijde deurgeheel na wijziging type deurpomp. | 1.332,37 EUR | 1 | |
Verrekening 37 | Er dienen bijkomende deurmagneten voorzien te worden op de branddeuren zodat deze zelfsluitend zijn bij brand. | 450,00 EUR | 1.770,00 EUR | 0 |
Verrekening 38 | De CV-leidingen tgv de positie van de radiator achter de vluchtdeur van de sporthal moeten verlegd worden. Hierdoor dient er ook een herkeuring van de gas te komen. | 941,39 EUR | 0 | |
Verrekening 40 | Er dienen extra panieksluitingen te komen op de vluchtdeuren (hiaat in het bestek) | 2.230,14 EUR | 0 | |
Totaal | 450,00 EUR | 15.398,90 EUR | 1 | |
Totaal inclusief btw | 544,50 EUR | 18.632,67 EUR |
Samenvatting
Hoger vermelde wijzigingen aan de opdracht worden ter goedkeuring voorgelegd en kunnen als volgt worden samengevat:
Omschrijving | In min exclusief btw | In meer exclusief btw |
Aanvullende opdrachten (art 38/1 AUR) | 416,00 EUR | 31.668,11 EUR |
Onvoorzienbare omstandigheden (art 38/2 AUR) | 488,83 EUR | |
De minimus-regel (art 38/4 AUR) | 450,00 EUR | 15.398,90 EUR |
Totaal | 866,00 EUR | 47.555,84 EUR |
21% btw | 181,86 EUR | 9.986,73 EUR |
Algemeen totaal | 1.047,86 EUR | 57.542,57 EUR |
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 46.689,84 EUR + 9.804,87 EUR (21% btw) = 56.494,71 EUR + 4.570,42 EUR (prijsherziening voor deze meerkost vastgelegd op 8,09% volgens artikel 94 KB AUR) = 61.065,13 EUR inclusief btw.
Er zijn 10 werkdagen termijnverlenging, deze kunnen goedgekeurd worden.
Voor verrekening 38 en 40 kan geen termijnverlenging goedgekeurd worden aangezien deze ingediend zijn na voorlopige oplevering.
Gezien de bijkomende termijnverlenging, welke nu uitkomt op 5 april, heeft de aannemer voor zijn vorderingsstaat en bisstaat van april recht op de toen geldende prijsherziening (van 21,92 %) in plaats van de aangerekende 8,09% (gewogen index berekend volgens artikel 94 KB AUR).
Bedrag vorderingsstaat exclusief btw | aangerekende prijsherziening 8,09% | recht op prijsherziening van 21,92% | ||
vorderingsstaat 10 | 16.522,12 EUR | 1.336,64 EUR | 3.621,65 EUR | 2.285,01 EUR |
vorderingsstaat 10 bis | 14.284,78 EUR | 1.155,64 EUR | 3.131,22 EUR | 1.975,58 EUR |
Nog vast te leggen bedrag | 4.260,59 EUR |
Hiervoor dient 4.260,59 EUR + 894,72 EUR (21% btw)= 5.155,31 EUR bijkomend vastgelegd te worden.
“Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17/12/2018.
Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
Het college keurde onder meer goed om – met ingang van 1 januari 2019 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt tot 15 % of 10 % voor leveringen of diensten van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Artikel 94 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, bepaalt dat de prijs van de werken die tijdens een aan de aannemer te wijten periode van vertraging worden uitgevoerd, wordt op grond van de voor de aanbestede overheid meest voordelige berekeningsmethode als volgt vastgesteld:
Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd:
Bestelbon | Vastgelegd exclusief 21% btw | Restsaldo |
4005444199 (gunning) | 643.520,20 EUR | 6,06 EUR |
4105059764 (wijziging opdracht) | 110.747,93 EUR | 0,00 EUR |
Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht 2 aan Coördinat-ed BV, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.
Het college keurt de wijziging in meer goed voor een bedrag van 47.555,84 EUR + 9.986,73 EUR (21% btw) = 57.542,57 EUR + 4.655,19 EUR (prijsherziening) = 62.197,76 EUR.
Het college neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van 866,00 EUR + 181,86 EUR (21% btw) = 1.047,86 EUR + 84,77 EUR (prijsherziening) = 1.132,63 EUR.
Het college keurt de termijnverlenging van 10 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.
Het college keurt de prijsherzieningen voor een bedrag van 4.260,59 EUR + 894,72 EUR (21% btw) = 5.155,31 EUR goed.
Het college keurt de vastlegging en uitbetaling ten bedrage van 66.220,44 EUR, inclusief btw, aan Coördinat-ed BV, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656 goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
vastlegging krediet Coördinat-ed BV Frans Halsvest 51 2800 Mechelen Ondernemingsnummer: 0451.296.656 Rekeningnummer: BE18 0011054864-65 | 66.220,44 EUR | budgetplaats:5322000000 budgetpositie:221 functiegebied:2BRS050101P09503 subsidie:SUB_NR fonds:Intern begrotingsprogramma:2SA070742 budgetperiode:2200 | 4105060478 |