fase | actie | datum | jaarnummer |
Scheldeboorden Linkeroever – masterplan en ontwerp publieke ruimte – principebeslissing | goedkeuring college | 24 april 2020 | 3723 |
Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte – selectieleidraad en procedure | goedkeuring college | 30 april 2020 | 3861 |
Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte – selectie en bestek | goedkeuring college | 14 augustus 2020 | 6484 |
Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte - gunning | goedkeuring college | 19 februari 2021 | 1429 |
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – Analyse en visie | goedkeuring college
| 28 januari 2022 | 773 |
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – Analyse en visie - advies | districtsraad Antwerpen | 21 februari 2022 | 26 |
De Vlaamse Waterweg werkt in het kader van het Sigmaplan aan de ophoging van de dijken te Linkeroever. Het stadsbestuur grijpt de dijkophoging op Linkeroever aan om langs de Scheldeoever tegenover de Antwerpse rede een groene promenade te maken. Die zal lopen van de geplande fiets- en wandelbrug ten zuiden van de stad langs beide oevers tot aan de Oosterweelfietstunnel.
De opdracht van studiebureau Bureau Bas Smets bestaat uit twee luiken:
Het college keurde in zitting van 28/januari 2022 (jaarnummer 773) de analyse en visie van het Masterplan Scheldeboorden Linkeroever in het district Antwerpen goed.
Het studiebureau Bureau Bas Smets heeft deze analyse- en visienota vertaald in een voorontwerp masterplan. Aangezien de ambitie is deze legislatuur te starten met werken in deelgebied Scheldeboorden-noord werd parallel met de opmaak van het voorontwerp masterplan ook gestart met de opmaak van een voorontwerp Publieke Ruimte.
Inspraak
In het kader van masterplan Scheldeboorden Linkeroever werd op 8 maart 2022 een infomoment voor de bewoners georganiseerd in de vorm van een webinar. Zoals voorzien in het proces werden ook twee Werkateliers georganiseerd tijdens de opmaak van het voorontwerp masterplan en het voorontwerp Publieke Ruimte.
Argumentatie
Het studiebureau {Bureau Bas Smets} maakte een voorontwerp op. Dat vertrekt vanuit de drie centrale ambities die in de visienota van het masterplan werden geformuleerd: ‘een divers oeverlandschap’, ‘een continue boord, doorwaadbaar en verbonden’ en ‘een levendig park’. Deze ambities werden voor het ontwerp van het noordelijke deelgebied verder door vertaald tot 5 uitgangspunten:
Het voorontwerp bestaat uit een grondplan, snedes en een nota. Daarin wordt het ontwerp toegelicht aan de hand van 5 deelgebieden met elk hun specifieke randcondities. De nota geeft ook nog een thematische toelichting bij de deelaspecten van het ontwerp zijnde ‘circulatie en parkeren’, ‘beplanting en biodiversiteit’, ‘verhardingen’, ‘sport- en speelelementen’, ‘stedelijk meubilair’ en ‘een intelligent waterbeheer’.
Het voorontwerp houdt rekening met volgende mobiliteitsvoorwaarden.
Esmoreitlaan
Thonetlaan
Kastanjedreef
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 1006 plaatsen in de bestaande toestand naar 1011 plaatsen in de nieuwe toestand.
In het voorontwerp Masterplan Scheldeboorden Linkeroever werd in het kader van de ambitie ‘een continue boord’ gewerkt aan een parkeerstrategie voor het gebied. Vandaag zijn immers enorm veel verharde parkeerplaatsen aanwezig die een groot deel van het jaar niet worden gebruikt. De idee is de parkeerplaatsen in de toekomst in te richten op het werkelijke gebruik. De strategie betreft een verhaal op drie lijnen:
Deze parkeerstrategie werd toegepast op deelgebied Scheldeboorden-noord. Van de 1011 parkeerplaatsen worden er 433 voorzien in de vorm van langsparkeren, 260 voorzien in een parkeercluster en 318 in de vorm van evenementenparkeren.
Bomenbalans
Het uitgangspunt is dat bomen maximaal behouden blijven. Het studiebureau deed een eerste eigen inventarisatie van het groen en heeft in kaart gebracht welke bomen zouden verdwijnen omdat ze ziek zijn, als gevolg van de dijkophoging of in functie van het versterken van onderlinge relaties. In het voorontwerp gaat het over 280 bomen. In de volgende fase zal die eigen inventarisatie worden getoetst aan de bomentoets die recent werd uitgevoerd. Een te rooien boom zal worden vervangen door een robuuste soort. Het voorontwerp voorziet 610 nieuwe bomen. Dat resulteert in een positieve bomenbalans van 3119 bomen in de bestaande toestand naar 3449 bomen in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Verharding wordt zoveel als mogelijk vermeden in het projectgebied. Waar mogelijk is verharding waterdoorlatend. Zones die toch verhard moeten worden wateren zoveel mogelijk af in de nabijgelegen groenzones.
De straten in het projectgebied liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
Een gebied in constante beweging
Scheldeboorden-noord is een groot gebied waarin talrijke stakeholders gevestigd zijn en diverse plannen op til staan. Dit houdt in dat er vandaag verschillende onzekerheden zijn die mogelijk een impact hebben op de realiseerbaarheid van het plan. Het ontwerp houdt rekening met het programma en legt kernrichtlijnen vast voor een kwalitatieve, toekomstige verdere ontwikkeling van de site. Het kan opgevat worden als een strategie om de plek geleidelijk aan te transformeren tot het beoogde park van de 21e eeuw.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Esmoreitlaan, Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan en Wandeldijk zijn lokale straten.
Het college is bevoegd voor het bovenlokale budget.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp Scheldeboorden-noord op voorwaarden dat:
Het college keurt het voorontwerp van Esmoreitlaan,Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord), SWOU12081, goed.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR |
|
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
SW/COM | communicatie en participatietraject organiseren in samenwerking met studiebureau |