Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een modal split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 1699) keurde het college een collegiale brief goed in antwoord op een aantal vragen van de gouverneur van de provincie Antwerpen naar verwachtingen, principes, timing, fasering, knelpunten en opportuniteiten, betrokkenheid, stakeholders, enzovoort over het Haventracé.
Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost.
Het onderzoek, overleg en besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf de startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'. Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé.
Deze opgave interfereert ruimtelijk met een aantal toekomstige infrastructuurprojecten voor duurzame transportmodi (de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen, de leidingstraat Antwerpen-Geleen en hoogwaardige openbaarvervoersassen, zoals deze langsheen de E313). Het complex project 'Oostelijke Verbinding' wil inzetten op het verbeteren van de omgevingskwaliteit en ook doelstellingen inzake het klimaatbeleid zullen geïntegreerd worden. In de onderzoeksfase van het complex project moet dit verder afgestemd worden.
Op 11 januari 2021 (jaarnummer 3) keurt het districtscollege van Berendrecht-Zandvliet-Lillo een collegiale brief goed waarin het aangeeft dat haar inwoners geluidshinder ondervinden afkomstig van de A12 en het de vraag stelt aan de stad Antwerpen om de nodige initiatieven te nemen door alvast opdracht te geven een geluidstudie uit te voeren.
Op 9 april 2021 (jaarnummer 2976) keurde het college twee collegiale brieven goed. De eerste brief als bevestiging aan district Berendrecht-Zandvliet-Lillo dat het college de vraag van het district ondersteunt. De tweede brief als vraag aan gouverneur Cathy Bercx, als voorzitter van de werkbank Haventracé, om de vraag van district Berendrecht-Zandvliet-Lillo mee te nemen in de komende onderzoeken van de Complexe Projecten.
De ambitiefase voor het complex project 'Oostelijke Verbinding' was bedoeld om ontbrekende informatie bij stakeholders te verzamelen en hen te informeren. Al de ambities moesten gekend zijn vooraleer een alternatievenonderzoeksnota op te maken.
Sinds begin juli 2022 gaat het complex project Oostelijke Verbinding verder onder de naam 'De Nieuwe Rand'.
Vandaag ligt een alternatievenonderzoeksnota klaar. Daarin wordt beschreven welke oplossingen er zijn voor eventuele nieuwe of aangepaste wegen in de regio, welke ambities ‘De Nieuwe Rand’ wil realiseren, wat er onderzocht moet worden en hoe dat zal gebeuren.
De Alternatievenonderzoeksnota voor complex project De Nieuwe Rand ligt op dit ogenblik ter publieke raadpleging tot en met 11 oktober 2022. Aan de adviserende instanties op Vlaams, provinciaal en gemeentelijk niveau werd formeel advies gevraagd over deze Alternatievenonderzoeksnota. De betrokken districten worden afzonderlijk bevraagd door het projectteam van De Nieuwe Rand.
In deze fase is het vooral belangrijk om na te gaan of de juiste alternatieven worden onderzocht en of wij als stad achter het beoordelingskader kunnen staan. Daarnaast is het belangrijk dat ontbrekende relevante info uit interfererende projecten of processen binnen de stad worden meegegeven voor het verdere onderzoek.
Het advies over de alternatievenonderzoeksnota is opgenomen als bijlage bij dit besluit.
Art. 8 Decreet betreffende complexe projecten van 25 april 2014 en art. 9 Uitvoeringsbesluit complexe projecten van 12 december 2014.
Het college keurt het advies over de alternatievenonderzoeksnota voor complex project De Nieuwe Rand goed.