Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Goedkeuring bestek GAC/2018/00523 (P22755) en procedure | college | 26 oktober 2018 | 9564 |
Goedkeuring gunning GAC/2018/00523 (P22755) | college | 15 maart 2019 | 2329 |
Wijziging opdracht - Goedkeuring | college | 30 augustus 2019 | 6997 |
Op 26 oktober 2018 (jaarnummer 9564) keurde het college het bestek en de procedure goed voor 'Bodemsanering Brandweerkazerne Lillo via de Gemeenschappelijke Aankoopdienst (GAC).
Op 15 maart 2019 (jaarnummer 2329) keurde het college de gunning goed voor 'Bodemsanering Brandweerkazerne Lillo', op basis van bestek GAC/2018/00523, aan Aclagro nv, Industrieweg 74-76, 9032 Gent met ondernemingsnummer 0415.256.901 voor een bedrag van 74.954,66 EUR inclusief btw.
Op 30 augustus 2019 (jaarnummer 2329) keurde het college de wijziging van de opdracht goed omwille van onvoorziene omstandigheden. Er waren namelijk bijkomende kosten nodig om de installatie in werking te krijgen.
De bodemsanering die in de markt werd gezet had tot doel de site te zuiveren van een olieverontreiniging. Op 14 juni 2021 werd het influent en effluent van de waterzuivering bijkomend getest op de aanwezigheid van PFAS. Er werden verhoogde concentraties aan PFAS gevonden in het in- en effluent. De installatie werd daarop buiten gebruik gesteld aangezien de lozing van de PFAS niet gewenst is.
Als gevolg van deze nieuwe ontwikkeling dient een beschrijvend bodemonderzoek uitgevoerd te worden om de verspreiding van de PFAS concentraties in kaart te brengen. Daarna kan een nieuw gecombineerd bodemsaneringsproject worden opgestart om beide verontreinigingskernen te verwijderen (PFAS en minerale olie). Er dient bij dit nieuwe project dan ook met de afbraak van de kazerne rekening gehouden worden. Zowel onderzoek als nieuwe sanering zullen afzonderlijk besteld worden.
Het reeds lopende bodemsaneringsproject dient bijgevolg te worden stopgezet en de resterende werken binnen het lopende bodemsaneringsproject dienen niet meer uitgevoerd te worden. De lopende opdracht wordt omwille van deze onvoorzienbare omstandigheden gewijzigd door de resterende werken uit de opdracht te schrappen als zijnde een minderwerk. Er zal een proces-verbaal van voorlopige oplevering en eindafrekening worden opgemaakt.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het college keurt de wijziging van de opdracht Bodemsanering Brandweerkazerne Lillo goed en beslist de resterende werken uit de opdracht te schrappen.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
AG Vespa | Er dient een wijzigingsbevel aangetekend verstuurd te worden naar de opdrachtnemer, alsook een uitnodiging tot rondgang met het oog op de voorlopige oplevering van de opdracht. |