Op 26 november 2021 diende A-IVA Antwerpen Studentenstad een aanvraag in voor de organisatie van StuDay 2022 op donderdag 29 september 2022 op de site Spoor Oost in Borgerhout.
A-IVA Antwerpen Studentenstad staat sinds 28 mei 2020 beter bekend als STAN, Student & Antwerp. Zij organiseren samen met de stad Antwerpen en zijn onderwijspartners op donderdag 29 september 2022 van 13.00 uur tot 22.00 uur StuDay, het grootste studentenevenement in de provincie Antwerpen aan het begin van het academiejaar dat zo veel mogelijk Antwerpse studenten tegelijk samenbrengt. StuDay brengt een gevarieerd aanbod dat alle studenten aanspreekt: je kan er ontmoeten, eten en drinken, dansen, sporten, naar muziek luisteren, chillen en deelnemen aan tal van activiteiten.
De organisatie mikt voor de editie 2022 in totaal op 20.000 bezoekers.
De opbouw van het evenement start op vrijdag 23 september 2022 om 08.00 uur en het einde van de afbraak is voorzien op maandag 3 oktober 2022 om 12.00 uur.
Planning
Er worden drie podia voorzien waaronder een livestage en twee DJ-stages. Op deze podia krijgen een aantal jongeren speelkansen via een wedstrijd en zullen daarnaast onder andere Glints, MC Nevs en Bibi Seck optreden.
STAN werkt samen met een concessionaris die het eet- en drankaanbod verzorgt aan studentvriendelijke prijzen.
Circle stage | |
14.00 uur | Contest Winner |
15.30 uur | Flavour Drop |
16.45 uur | Oski (LIVE) |
17.30 uur | Kestified |
18.30 uur | Chibi Ichigo (LIVE) |
19.15 uur | Andromedik |
20.15 uur | GLINTS |
21.00 uur | DJ TEAM GOMORIS + SPECIAL ACT |
Square club | |
14.00 uur | Contest Winner |
15.00 uur | Sahra |
17.30 uur | DJ NC |
18.00 uur | DC NOISES b2b BAVR |
20.00 uur | Rare Akuma (LIVE) |
20.30 uur | Zoey Hasselbank |
Triangle stage | |
14.00 uur | Contest Winner |
15.30 uur | UNOS |
17.00 uur | Rick Baguette |
18.30 uur | a local hero |
19.45 uur | Bibi Seck |
21.00 uur | Kneiz & Avento |
Duurzaamheid
Elk jaar zet STAN stappen om zijn werking duurzamer te maken. Ze kiezen bewust voor herbruikbare bekers, een flyerverbod, circulair gebruik van materialen en een uitnodiging voor de bezoekers om al trappend, stappend of trammend mee te komen vieren.
De organisatie voorziet een betalend aanbod van herbruikbare bekers. De concessionaris gebruikt deze bekers en serveert zijn voeding op herbruikbaar cateringmateriaal. Zo zorgen ze voor minder en beter gescheiden afval op StuDay.
In de aanlooproute naar het terrein zet de organisatie in op duurzame mobiliteit met diverse aanbieders die de studenten informeren over duurzame mobiliteitsopties en deelsystemen. Ze bieden ook tot 120 studenten een gratis nazicht aan in de Bike Repair Shop.
Mobiliteit
De site Spoor Oost is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer en/of deelsystemen. Verschillende mobiliteitspartners zetten zich extra in om studenten naar Borgerhout en weer terug te brengen. De organisatie maakte hiervoor afspraken met onder andere Velo Antwerpen en Green Mobilty. Zo biedt Velo Antwerpen bijvoorbeeld een code aan de tickethouders om in de loop van het academiejaar een gratis dagpas te bekomen. De studenten worden via verschillende kanalen op de hoogte gebracht hoe ze best te voet of met de fiets de site Spoor Oost kunnen bereiken.
De lokale politie zorgt voor een goed verloop tijdens de drukste momenten.
Veiligheid
Om de veiligheid te garanderen op het terrein zal de organisatie samenwerken met G4S event security. Zij zorgen voor ordehandhaving in samenwerking met de politie, bewaken de inkomzone en de doorgangen, zorgen ervoor dat herrieschoppers aan de politie worden overgedragen en controleren bezoekers zodat ze geen verboden middelen, drank van buitenaf of wapens mee binnen smokkelen.
Samen met de politie zorgt de security er ook voor dat studenten op een veilige manier het festivalterrein kunnen bereiken en nadien weer veilig naar huis kunnen gaan.
WaterLink biedt alle studenten ook gratis drinkwater aan door middel van meerwaterkranen op drie strategische plekken op de site, namelijk aan de sportzone, aan de foodtrucks en aan de ingang/uitgang. Door een onderzoek van VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) is namelijk bewezen dat gratis drinkwater aanbieden de openbare dronkenschap sterk kan terugschroeven. Dit kan de ordediensten, security, personeel, de buurtbewoners en ook de mobiliteitspartners last besparen.
Communicatie
Er wordt op verschillende manieren naar bewoners en bezoekers gecommuniceerd over het evenement:
Reclame op festivalsite
In het verleden werd het stedelijk evenement StuDay geconfronteerd met bedrijven die in de onmiddellijke omgeving van het festivalterrein reclame maakten zonder een betalend partnership aan te gaan. Dit is vanzelfsprekend oneerlijke concurrentie ten opzichte van bedrijven die wel een partnership opnemen. Betalende partners zijn nodig om het evenement betaalbaar te houden. Daarom vraagt A-IVA Antwerpen Studentenstad de goedkeuring om binnen onderstaande perimeter op donderdag 29 september 2022 van 11.00 uur tot 23.00 uur geen ambulante standen of reclameacties op het openbaar domein toe te laten. De perimeter omvat volgende straten en parken:
Park Spoor Noord (van aan de parkloods tot aan de Halenstraat), Halenstraat, Viséstraat, Trapstraat (deel grenzend aan het park), Damplein, Lange Lobroekstraat, Demerstraat, Korte Lobroekstraat, Lange Slachterijstraat, Korte Slachterijstraat, Kalverstraat, Ceulemansstraat, De Marbaixstraat, Eendrachtstraat, Schijnpoortweg (van Halenstraat tot Noordersingel), Buurtspoorweglei (van Noordersingel tot TRIX), Slachthuislaan (van Kalverstraat tot Noordersingel), Noordersingel (van Slachthuislaan tot TRIX).
Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle huidige en toekomstige studenten. Het evenement heeft een behoorlijke uitstraling die past in het algemeen city marketing beleid van de stad Antwerpen. De organisatie van StuDay is een van de manieren om Antwerpen als studentenstad op de kaart te zetten. Na 18 succesvolle edities valt StuDay immers niet meer weg te denken uit het Vlaamse studentenlandschap. Het evenement kent in Vlaanderen een grote naamsbekendheid.
De toegang is gratis.
Het evenement werd onderzocht door alle bevoegde stadsdiensten en kreeg een positieve opportuniteitsbeoordeling van het evenemententeam omwille van de aantrekkingskracht voor alle studenten.
Dit evenement wordt volgens het stedelijk evenementenkader ingedeeld in categorie 1 (eigen georganiseerde publieke evenementen van de groep stad Antwerpen).
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Extra aandacht voor standaardvoorwaarde
Nr. 2201 - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.
Nr. 2224 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podi-um of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.
Extra voorwaarde
Om in geval van nood een vlotte evacuatie te garanderen dienen volgende bijkomende maatregels genomen te worden:
Organisatie voorziet voor de bezoekers een balie “lost & found” om gevonden voorwerpen binnen te brengen en af te halen.
Organisatie voorziet locatie in de back stage ruimte voor de plaatsing van kantoorwagen politie met stroomaansluiting.
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname (de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit:
De afgelopen weken is er in de media veel te doen geweest rond “needle spiking” tijdens massamanifestaties. In dat kader bezorgen we als bijlage een informatieve fiche over het onderwerp met enkele concrete aanbevelingen als er tijdens uw evenement meldingen zouden zijn. Bespreek deze ook met uw kruisvereniging/medische partner op het terrein.
Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:
1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).
2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.
3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.
4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan ten allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Het aandeel van zware bastonen gemeten FOH dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 15 dB.
De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).
1. Vereiste documenten
2. Rondgang
3. Mobiliteit
4. Infrastructuur & activiteit
5. Milieu & veiligheid
6. Schade
Een maatregel om de bomen preventief te beschermen kan geen slecht idee zijn. Er zal zwaar verkeer rondgaan op de evenementenzone, en als zo'n toestel tegen de jonge boompjes knalt, is de schade onherroepelijk.
Mits naleving van het evenementenkader en de stedelijke politiecodex.
De organisatie dient ten allen tijde rekening te houden met de door de overheid opgelegde maatregelen tegen de verspreiding van het Coronavirus, die gelden op het moment dat het evenement zal plaatsvinden. Meer info op https://www.info-coronavirus.be/
Er mag geen schade toegebracht worden aan de openbare weg of straatmeubilair en het wegnemen van straatmeubilair dient tijdig aangevraagd worden.
Het college keurt de organisatie van StuDay 2022, zoals hierboven beschreven, op 29 september 2022 op Spoor Oost door A-IVA Antwerpen Studentenstad goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/L/BOF | om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens DUM nummers11386, 9157, 9070, 9048, 8649, 6403. |
MV/Stadstoezicht | om voldoende toezicht te houden in de perimeter. |
SR/BIT |
|