De Kapelstraat in het district Hoboken:
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de signalisatie ter hoogte van de overweg Kapelstraat definitief te reglementeren.
Infrabel is absoluut voorstander van het verhogen van de doorstroming en veiligheid van fietsers op de fietsostrade, maar vraagt aandacht voor de conflictsituaties die zulke beslissingen teweegbrengen aan overwegen. Er dient te allen tijde vermeden te worden dat voertuigen stil komen te staan op een overweg.
Bovenstaande beslissing heeft een nadelige invloed op de spoorwegovergangen OW9 t.h.v. de Fodderiestraat en OW10 t.h.v. de Kapelstraat op lijn 52. Met de verdere uitbouw van het fiesostradenetwerk, toenemende congestie van het wegennet en stijgende populariteit van elektrische fietsen, moeten we rekening houden met een toename van fietsers op de fietsostrade. De stilstandtijd op de overweg zal toenemen waardoor het risico op een aanrijding tussen trein- en wegverkeer verhoogt door de nieuwe voorrangsregeling ten voordeel van het fietsverkeer.
In de huidige situatie is de opstelruimte tussen overweg en fietspad onvoldoende om te voorkomen dat bussen, vrachtwagens, auto's met aanhangwagen stil komen te staan op de overweg om voorrang te verlenen.
Infrabel vraagt de niet bestendiging van de proefopstelling of één van volgende aanpassingen aan desbetreffende overwegen met positief gevolg voor de doorstroming en veiligheid van het fietsverkeer:
Antwoord bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit):
Uiteraard werd in overweging genomen dat dit een kruispunt vlak na een spoorwegovergang is en dat dat bijzondere aandacht vergt. Toch hebben we de proef opgestart omdat we graag zouden willen nagaan of het de veiligheid van de fietsers niet sterk kan doen toenemen, zonder uiteraard op andere vlakken de veiligheid te doen verslechteren.
In overweging genomen dat de situatie niet zo heel veel veranderd is ten opzichte van de situatie die daarvoor gold, is er door het college de beslissing genomen dit voor 6 maanden te mogen uittesten. Met alle bevindingen kan dan rekening gehouden worden bij de heraanleg die er voor het kruispunt Kapelstraat aankomt.
Voor de proef moesten de auto´s die van over de spoorweg kwamen voorrang geven aan fietsers en auto´s die van rechts kwamen. In de testsituatie geven we de fietsers die van links komen ook voorrang op dit kruispunt. Dit gaan geen honderden fietsers zijn die ervoor gaan zorgen dat er langer gewacht moet worden. Bovendien kan er nog altijd een voertuig voorbij de overgang wachten, daarvoor is voldoende ruimte. De andere voertuigen moeten, net als wanneer er nu een wagen voorrang geeft aan verkeer van rechts, wachten met het oprijden van de overweg tot er voldoende plaats is achter de sporen om op te kunnen stellen.
Er werd bij de heraanleg rekening gehouden met deze opmerking om maximale ruimte te voorzien tussen de spoorweg en de fietsostrade.
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kapelstraat in het district Hoboken goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 22 mei 2015 (jaarnummer 4151).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.