Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022095877 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA OLD TRAFFORD met als adres Leopoldplaats 3 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Leopoldplaats 3 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 1020D |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5421;
- 07/08/1981: vergunning (18#61796) voor verbouwing van het gelijkvloers - 24.6.1981.
Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 4 augustus 2022 | 25 augustus 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 4 augustus 2022 | 18 augustus 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 4 augustus 2022 | 18 augustus 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De inhoud van de aanvraag beperkt zich tot een gevelwijziging van de reca-functie op het gelijkvloers. Deze verbeteringswerken komen de functie ten goede.
Er zijn geen vergunningen beschikbaar over de functies op de verdiepingen. Een woongelegenheid op de verdiepingen wordt beschouwd als de vergund geachte functie.
De huidige bovengelegen personeelsruimten, bureau en bergingen zijn strijdig met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Binnenstad. In de zone voor wonen (Wo1) moet de hoofdfunctie wonen, gemeenschapsvoorziening of hotel zijn. Functiewijzigingen op de verdiepingen ten opzichte van de vergunde of vergund geachte functie zullen worden uitgesloten uit de vergunning.
Cultuurhistorische aspecten en visueel-vormelijke elementen
De aanvraag heeft betrekking op een pand opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
Artikel 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg luidt als volgt:
“Conform artikel 5 §2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw.
Het pand maakt deel uit van een geheel van zes winkelhuizen en café-panden in neoclassicistische stijl, gebouwd in opdracht van het Bestuur der Burgerlijke Godshuizen, naar een ontwerp door de architect Victor Wittemans uit 1891.
Het ontwerp is representatief voor het oeuvre van Wittemans, die tijdens zijn loopbaan in Antwerpen, van 1870 tot 1898, een conventioneel neoclassicisme beoefende.
Het huizenblok dat met een dubbele knik de westzijde van de Leopoldplaats bestaat, bestaat uit rijwoningen van één (zijpanden) of twee traveeën (middenpanden) en drie bouwlagen onder een mansardedak (kunstleien). Ontworpen als eenheidsbebouwing, beantwoordt het bepleisterde en beschilderde gevelfront aan een volkomen symmetrisch compositieschema, opgebouwd uit de vier middenpanden waarvan de middelste twee als risaliet zijn uitgewerkt, en de lagere, gespiegelde zijpanden. Oorspronkelijk was de begane grond samengesteld uit vier klassieke houten winkelpuien met zijportaal (Sint-Jorispoort 39, Leopoldplaats 1, 3 en 4) en twee cafépuien met terrasdeuren (Leopoldplaats 2 en 5). Daarvan is enkel de cafépui Leopoldplaats twee intact inclusief de pilasters; van de overige bleef het entablement met consoles behouden, belijnd door een gevelbreed balkon met smeedijzeren borstwering en voluutvormige dwarsstukken.
Het object is beeldondersteunend. Een object/complex is beeldondersteunend wanneer de stedenbouwkundige of architecturale waarde hoog is: Bebouwing die de uitstraling van het plangebied ondersteunt. Ze draagt bij aan de architecturale context door haar vormgeving en materiaalgebruik. Ze draagt bij aan de stedenbouwkundige context door haar vorm, inplanting, homogeniteit of dynamiek in het straatbeeld en haar contextwaarde. Deze bebouwing bevat vaak waardevolle elementen of is waardevol als element van een geheel. Daarbij geldt de historiek van het geheel vaak als motivering voor de waarde van de relicten die ertoe behoren. Ook de architectuur waarvan het oorspronkelijk ontwerp door aanpassingen werd aangetast maar die de context van het plangebied nog ondersteunen behoren tot deze categorie.
Men wenst de gevel van het pand aan te passen ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping.
De voorgevel op het gelijkvloers wordt gewijzigd en voorzien van een nieuwe inkomdeur met aan de linker- en rechterzijde openvouwende harmonica-ramen. Het reclamebord dat voor de smeedijzeren borstwering hangt wordt verwijderd. Zowel de bestaande poutrel in de gelijkvloerse voorgevel als de zonneluifel blijft behouden. Het schrijnwerk van de nieuwe pui wordt in hout voorzien en wordt wit geschilderd. Dit is een historisch correcte beslissing. Ook de verhoudingen van de nieuwe gevel zijn logischer bij dit nieuwe ontwerp. De rest van het pand blijft ongewijzigd. Doordat de gelijkvloerse verdieping ooit volledig werd verbouwd (zowel de gevel als het interieur), is hier vandaag geen erfgoedwaarde aanwezig. Het nieuwe ontwerp sluit beter aan bij het historisch uitzicht van voor deze verbouwing en in het straatbeeld. Vanuit oogpunt monumentenzorg is deze gevelaanpassing daarom een aanvaardbare ingreep.
Het doek van de zonneluifel blijft behouden. Gelet op de erfgoedcontext van het pand is een neutrale effen kleur hier aan te raden. Indien nieuwe reclame wordt aangebracht op de voorgevel, dient men terug te koppelen met de dienst monumentenzorg om advies te krijgen over een ontwerp. We gaan ervan uit dat het verlaagde plafond op de gelijkvloerse verdieping wordt verwijderd om zo opnieuw een normale vrije hoogte te bekomen die in overeenstemming is met de nieuwe gevel. Dit komt de oorspronkelijke belevingswaarde van het pand ten goede.”
De voorwaarden van de stedelijke dienst Monumentenzorg zullen worden opgenomen bij het verlenen van de vergunning.
Veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is strikt na te leven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Vanuit monumentenzorg is het volgende na te leven:
- Bij het vervangen van de luifel moet deze worden voorzien van een neutrale effen kleur.
- Het plaatsen van reclame is voorafgaand te bespreken met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
- Het verlaagd plafond op de gelijkvloerse verdieping moet worden verwijderd.
3. De functiewijzigingen op de verdiepingen ten opzichte van de vergunde of vergund geachte functie worden uitgesloten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 8 juli 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 4 augustus 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 oktober 2022 |
Verslag GOA | 15 september 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
- Bij het vervangen van de luifel moet deze worden voorzien van een neutrale effen kleur.
- Het plaatsen van reclame is voorafgaand te bespreken met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
- Het verlaagd plafond op de gelijkvloerse verdieping moet worden verwijderd.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.