Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_CBS_08091 - Omgevingsvergunning - OMV_2022079102. Kammenstraat 62. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/10/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08091 - Omgevingsvergunning - OMV_2022079102. Kammenstraat 62. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_08091 - Omgevingsvergunning - OMV_2022079102. Kammenstraat 62. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022079102

Gegevens van de aanvrager:

NV WINVEST I met als adres Jordaenskaai 25 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Kammenstraat 62 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 841G

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijziging van de functie handel op het gelijkvloers naar dareca op het gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          13/06/2014: vergunning (3582#768) voor het verbouwen van een eengezinswoning met handelsgelijkvloers tot 3 appartementen en een handelsgelijkvloers.

 

Vergunde toestand

 

-          functie: appartementsgebouw met handelsgelijkvloers en 3 wooneenheden op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met zadeldak; 
  • het gelijkvloers is volledig dicht gebouwd op een tuintje na van circa 34 m².

-          gevelafwerking:

  • lijstgevel met parement uit witte natuursteen;
  • winkelpui in blauwe hardsteen;
  • boven de winkelpui een vaste luifel in hout, zwart geschilderd;
  • voor de ramen op de eerste verdieping over de gehele breedte van het pand een metalen balustrade.

 

Bestaande toestand

 

-          gevelafwerking:

  • de winkelpui is uitgevoerd in hout zwart geschilderd en beplating zwart geschilderd;
  • de metalen balustrade is vervangen door een balustrade in gelaagd glas.

 

Nieuwe toestand

 

-          functie: 

  • de bestemming van handel op het gelijkvloers wordt gewijzigd naar reca;
  • aan de bovenliggende wooneenheden worden geen werken uitgevoerd;

-          bouwvolume: ongewijzigd;

-          gevelafwerking: overeenkomstig de bestaande toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          wijzigen van de functie van handel naar reca op het gelijkvloers;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          de handelingen, werken en wijzigingen aan de appartementen maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

16 augustus 2022

19 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

16 augustus 2022

26 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

16 augustus 2022

14 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

 

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het wijzigen van een handelsfunctie naar reca. Deze bestemmingswijziging is functioneel inpasbaar.

 

Het advies van de stedelijke dienst Business en innovatie is voorwaardelijk gunstig:

 

“De aanvraag voorziet in een functiewijziging van detailhandel naar horeca.

 

De site is gelegen in de zone B1 van het hoofdkernwinkelgebied zoals voorzien in de beleidsnota detailhandel. De zone B1 is het secundaire gedeelte van het belangrijkste kernwinkelgebied van de stad. Omwille van hun ligging hebben die straten een meer gemengd aanbod (ook horeca en diensten). Heel wat straten hebben er ook het autoluwere karakter van het centrum. Detailhandel moet in dat gebied (waar mogelijk) als hoofdfunctie voldoende ruimte en flexibiliteit krijgen.

De voorgestelde functiewijziging past binnen de beleidsvisie.

Daar het echter gaat om een nieuwe horeca inrichting, is er wel een horecavergunning vereist.

Voor het dossier kan voorwaardelijk gunstig advies gegeven worden.”

 

Het bekomen van een horecavergunning is geen stedenbouwkundige voorwaarde. Dit neemt niet weg dat de aanvrager-uitbater moet voldoen aan alle wettelijke verplichtingen.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.

 

Artikel 5 §1 van de bouwcode zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

 

In 2014 werd een vergunning verleend voor de herinrichting van het pand tot een handelsgelijkvloers met bovenliggende appartementen. Het aluminium schrijnwerk dat destijds wederrechtelijk in de voorgevel werd geplaatst, werd uitgesloten van vergunning. Ter hoogte van de eerste verdieping werd een stalen balustrade vergund ter vervanging van het verdwenen smeedwerk.

 

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:

 

“Huidige aanvraag omvat de functiewijziging van het gelijkvloers. Ten opzichte van de laatste vergunde toestand met houten schrijnwerk op de verdiepingen en een stalen balustrade, werd aluminium schrijnwerk geplaatst en een glazen borstwering ter hoogte van de balkonvensters op de eerste verdieping.

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de functiewijziging van het gelijkvloers tot reca.

De wijzigingen aan de voorgevel ten opzichte van de vergunde toestand, worden niet gunstig geadviseerd daar ze een rechtstreekse afbreuk doen aan de beeldbepalende erfgoedwaarde van dit 19de-eeuwse pand. Geadviseerd wordt om houten schrijnwerk te voorzien naar oorspronkelijk model. Detailtekeningen zijn beschikbaar op de stedelijke dienst monumentenzorg. De stedelijke dienst Monumentenzorg vraagt de wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand (met name plaatsing alu schrijnwerk en glazen borstweringen) uit te sluiten van vergunning.”

 

Aangezien de aluminium ramen en de glazen borstweringen afbreuk doen aan de erfgoedwaarde en aan het straatbeeld worden ze uit de vergunning gesloten. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De handelingen, werken en wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand van de voorgevel, met name de plaatsing van aluminium ramen en glazen borstweringen, worden uit de vergunning uitgesloten. 

3. De handelingen, werken en wijzigingen aan de appartementen op de verdiepingen worden uit de vergunning uitgesloten.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

16 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 oktober 2022

Verslag GOA

27 september 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De handelingen, werken en wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand van de voorgevel, met name de plaatsing van aluminium ramen en glazen borstweringen, worden uit de vergunning uitgesloten. 

3. De handelingen, werken en wijzigingen aan de appartementen op de verdiepingen worden uit de vergunning uitgesloten.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.