Fase |
Actie |
Datum |
Jaarnummer |
Masterplan Deurne Publiek |
Goedkeuring college |
15 juli 2011 |
12209 |
URBACT projectvoorstel |
Goedkeuring college |
29 maart 2019 |
2725 |
URBACT partnerovereenkomst |
Goedkeuring college |
17 januari 2020 |
380 |
URBACT Projectvoorstel fase 2 |
Goedkeuring college |
21 februari 2020 |
1629 |
Bewonersvergadering actieplan |
-- |
2 maart 2020 |
-- |
Tijdelijke inrichting proefopstelling |
Goedkeuring college |
08 januari 2021 |
225 |
Parkeeronderzoek |
Kennisneming directiecomité MPA |
02 maart 2021 |
62 |
Tijdelijke inrichting online bevraging bewoners |
-- |
14 april 2021 tot 7 mei 2021 |
-- |
Tijdelijke inrichting terugkoppeling bevraging bewoners |
Bewonersbrief |
Mei 2022 |
-- |
Workshop bewoners witbladbevraging |
-- |
7 juni 2022 |
-- |
adviezen |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein |
3 oktober 2022 |
|
Het district Deurne en de stad willen de Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwelaarlei omvormen tot aantrekkelijke en veilige straten, die bijdragen aan een bruisend centrum in Deurne. Dit kadert in de uitwerking van het masterplan Deurne Publiek.
Het projectgebied omvat de Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwelaarlei in Deurne.
In het kader van het masterplan Deurne Publiek willen het districtsbestuur van Deurne en het stadsbestuur de Frank Craeybeckxlaan-Te Couwelaarlei heraanleggen.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen en een grondige analyse werd de bestaande toestand in beeld gebracht.
Ambitie
Het doel is de Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwelaarlei om te vormen tot aantrekkelijke en veilige straten, die bijdragen aan een bruisend centrum in Deurne.
Randvoorwaarden
In dit onderdeel worden de randvoorwaarden opgesomd waar het ontwerpvoorstel rekening mee moet houden. Het kan zowel gaan om planningsdocumenten als eisen of richtlijnen die worden geformuleerd door één van de partners:
Gekozen concepten
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden, de mobiliteitsvoorwaarden en de resultaten van de proefopstelling. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 314 plaatsen in de bestaande toestand naar 179 plaatsen in de nieuwe toestand.
Er zijn verschillende opportuniteiten in de omgeving om het parkeerverlies op het openbaar domein op te vangen in off street parkings. Onderstaande off street parkeermogelijkheden worden onderzocht:
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.
In de bestaande toestand bevinden zich ongeveer 75 bomen. In de nieuwe toestand zullen ongeveer 80 bomen van categorie 1 en 2 voorzien worden.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwelaarlei liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Frank Craeybeckxlaan en Te Couwelaarlei, tussen de Ter Heydenlaan en de Frank Craeybeckxlaan, zijn lokale straten.
Te Couwelaarlei, tussen de Ter Heydenlaan en de Lakborslei, is een bovenlokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten en mobiliteitsvoorwaarden.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op:
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarden dat:
Het college keurt de projectdefinitie en het concept (3 oktober 2022) voor wegeniswerken in de Frank Craeybeckxlaan en Te Couwelaarlei, district Deurne, goed.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/MOB en MPA | Verdere afstemming en maken van afspraken met Woonhaven voor de realisatie van de buurtparkings in de omgeving van het project. |
Bestuurscoördinator district | Communicatie en participatietraject organiseren |