Schepen
Opnieuw is er iets loos met een vastgoeddossier.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen oordeelt dat er in het AROP-project te weinig open ruimte komt. De wettelijk verplichte 20% open ruimte is niet voorzien in het plan. Het project duikt onder de wettelijke norm met een open ruimte aandeel van 15%, en dat in Borgerhout, het dichtst bebouwde district van Antwerpen.
Door de diensten van de stadsbouwmeester is ontwerpend onderzoek uitgevoerd om op de AROP-site de door de stad gewenste ontwikkeling te realiseren.
Verbazingwekkend toch dat bij dit ontwerpend onderzoek door de eigen stadsdiensten de wettelijke normen uit de Antwerpse bouwcode niet zijn nageleefd.
En net daarover struikelt de raad voor vergunningsbetwistingen.
Ten gronde hebben wij grote bedenkingen t.a.v. het project:
Al van bij de start pleitten we ervoor om de AROP-site een buurtgerichte invulling te geven. Er zijn genoeg noden in de buurt: een school, een kinderopvang, een buurtsporthal en veel buurtgroen. Het huidige plan zou de buurt onredelijk belasten met nog meer autoverkeer. Een supermarkt, extra appartementen en een ondergrondse parkeergarage met 219 parkeerplaatsen met toegang in de Fonteinstraat.
Het masterplan publieke functies voor Borgerhout is al meer dan een decennium oud. Ook rond de invulling van de Moorkenssite klinkt er gemor bij district en buurt. De Peperbus en de kerk van het Koxplein moeten op zoek naar een nieuwe invulling.
En dan is er nog iets bizars: de vergunning voor de ontwikkeling van de site resulteerde in een SOK, voor het Spoorpark. Riskant dus om SOKs te innen voor projecten op een andere plek.
Wij hebben over deze gang van zaken volgende vragen: