De heraanleg van de Scheldekaaien ging, na de opmaak en de goedkeuring door het college van het masterplan (9 juli 2010, jaarnummer 8556), de afgelopen jaren van start. In heel wat deelgebieden is de kaaimuurstabilisatie door De Vlaamse Waterweg (DVW) afgelopen of lopend. Navolgend kunnen DVW en AG Vespa aan de slag met de realisatie van de verhoogde waterkering en de heraanleg van het openbaar domein. De afgelopen stedelijke legislatuur zijn een gedeelte van de zone Sint-Andries en Zuid en de Belvédère op Droogdokkeneiland volledig afgewerkt en weer opengesteld voor het publiek. De komende jaren worden deze werken doorgezet in andere deelgebieden van de Scheldekaaien. De kaaivlakte ontwikkelt zich verder tot kwalitatief openbaar domein waar inwoners, bezoekers en toeristen graag vertoeven.
Voor de realisatie van deze stadsprojecten heeft de stad Antwerpen de uitgaven gebudgetteerd in haar meerjarenplan 2020-2025. Het college gaf vervolgens in zitting van 3 april 2020 (jaarnummer 3084) het mandaat aan AG Vespa om op te treden als gedelegeerd bouwheer van deze projecten. Zo ook voor het Centraal deel van de Scheldekaaien, waarbij budget is voorzien voor opmaak van het ontwerp van het volledige projectgebied van Noorderterras tot Zuiderterras en de uitvoering van het noordelijk deel gelegen tussen Noorderterras en het Steen.
Op 22 april 2016 (jaarnummer 3180) werd door het college het "Ruimtelijk Kader Centraal Deel Scheldekaaien" goedgekeurd. Dit kader is een concretisering van het Masterplan Scheldekaaien specifiek toegepast op de zone tussen het Zuiderterras en het Noorderterras.
Tijdens de vorige legislatuur werden al enkele voorbereidende stappen gezet voor de heraanleg van dit Centraal deel van de Scheldekaaien. Op 30 juni 2017 besliste het college (jaarnummer 5929) een aanvraagdossier conceptsubsidie voor het stadsvernieuwingsproject voor het Centraal deel Scheldekaaien in te dienen en eind 2017 besliste de Vlaamse regering om een conceptsubsidie van 90.000,00 euro toe te kennen.
In navolging daarvan keurde de raad van bestuur van AG Vespa op 27 april 2018 het bestek voor de ‘conceptbegeleiding stadsvernieuwingsproject Centraal deel Scheldekaaien’ goed en op 9 juli 2018 besliste het directiecomité van AG Vespa om de opdracht aan Palmbout Urban Landscapes bv en Stichting kleinschalige producties/Jeanneworks toe te wijzen. Dit team werkte een jaar lang samen met het team Stedenbeleid van de Vlaamse overheid, AG Vespa, de stedelijke diensten, externe partners zoals DVW en het publiek rond het projectgebied van Noorderterras tot Zuiderterras.
In augustus 2019 werd het eindrapport van de conceptsubsidie ‘Scheldekaaien Antwerpen – Centraal deel en Publieke werven’ opgeleverd en goedgekeurd door het team Stedenbeleid van de Vlaamse overheid.
Op 17 juli 2020 (jaarnummer 6160) neemt het college kennis van de conceptsubsidie bundel en de daarin vervatte hoofdmotieven en krijtlijnen als ruimtelijk kader voor de verdere uitwerking van het ontwerp voor het centraal deel van de Scheldekaaien van Noorderterras tot Zuiderterras en keurt het college de haalbaarheidsstudie Ondertunneling kaaiweg goed als startpunt voor verder onderzoek met de verdiepte kaaiweg ter hoogte van het Steenplein als eerste variant, inclusief ondergrondse parkeerlaag en fietsenstalling, en een gelijkvloerse kaaiweg als tweede variant.
Op 9 juli 2021 (jaarnummer 5401) werd door het college het schetsontwerp Centraal Deel Scheldekaaien goedgekeurd.
Op 15 november 2021 (jaarnummer 184) verleent districtsraad Antwerpen positief advies over het schetsontwerp Scheldekaaien Centraal Deel mits voorwaarden.
Op 15 juli 2022 (jaarnummer 06013) beslist het college op basis van de resultaten van de Haalbaarheidsstudie Verdiepte kaaiweg – fase 2, om verder te gaan met de voorkeursvariant verdiepte kaaiweg inclusief fietsenstalling en fietsverkeer ondergronds.
Het voorontwerp omvat het noordelijk deel van het Centraal Deel van de Scheldekaaien, het Steenplein en het Noorderterras. Het is een vervolg op het goedgekeurde schetsontwerp dat voor het gehele Centraal Deel is uitgewerkt. Het betreft hiermee de zone tussen de Schelde en het fietspad, waarbij uitdrukkelijk wordt gesteld dat de Kaaiweg en het zuidelijk deel geen onderdeel uitmaken van het voorontwerp dat ter goedkeuring voorligt. Beide volgen een apart besluitvormingstraject. Inhoudelijk is er afstemming tussen het ontwerp van de kaaivlakte en -weg.
In de conceptschets en schetsontwerp werden de potenties van heraanleg van het openbaar domein en inpassing van een mobiele waterkering, de programmering van de kaairuimte onder de hangars en aan het Steenplein, en de herwaardering van het maritiem erfgoed en de archeologie verbeeld. Deze principes en potenties werden verder uitgewerkt in het voorontwerp.
Vier hoofdmotieven liggen aan de basis voor de opmaak van het ontwerp:
Deze vier hoofdmotieven kregen een ruimtelijke vertaling in het voorontwerp:
De hoofdmotieven en ruimtelijke vertaling ervan vormen de basis voor de uitwerking van het voorontwerp:
De goedkeuring voor het bovenlokaal stadsontwikkelingproject ‘heraanleg Scheldekaaien’ is een bevoegdheid van het college volgens het besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 (jaarnummer 2021_GR_00309) waarmee de bovenlokale locaties werden vastgelegd. De Scheldekaaien zijn daarin opgenomen als bovenlokale locatie.
Na de goedkeuring van het schetsontwerp werd op 11 januari 2021 een webinar georganiseerd waarop alle bewoners en geïnteresseerden werden uitgenodigd om een reactie te geven op het schetsontwerp. Een uitgebreide online bevraging volgend hierop leverde een reactie op van 395 geïnteresseerden. De volgende ruimtevragen die hieruit kwamen kunnen in hoofdlijnen als volgt worden omschreven:
Daarnaast is deze plek de opstapplaats voor het watervervoer in de vorm van De Waterbus en het Veer, wat als een meerwaarde voor Antwerpen wordt gezien. De infrastructuur vraagt evenwel verbetering in functie van een verhoogd comfort en veiligheid (ponton, loopbrug, schuilinfrastructuur).
Voor het openbaar domein, project Centraal deel Noord Scheldekaaien is er in het meerjarenplan 2020-2025 van de stad Antwerpen een krediet beschikbaar van 19.651.847,65 euro euro btwi op het boekingsadres: SUB_NR/INTERN/2000-2100-2200-2300-2400-2500/5291610000/226/2WNS020201PA3249/2SA050610.
Het college keurt het voorontwerp Centraal deel Scheldekaaien Noord en Steenplein goed.