Stad Antwerpen wil dat de deelvoertuigen waar mogelijk rond multimodale knooppunten en andere strategische locaties worden geclusterd.
Afstemming evenementen en aanleg openbaar domein/ werfsignalisatie:
Er is permanente afstemming nodig tussen het evenemententeam en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit). Het aanspreekpunt bij de afdeling Mobiliteit neemt de nodige stappen hiervoor naar de aanbieders van deelmobiliteit toe. De afstemming met het evenemententeam gebeurt bij voorkeur via een advies in het digitale evenementenloket, maar kan ook parallel via mail of telefoon.
Ook voor wegenwerken en werven (bijvoorbeeld vrijhouden doorgangscorridor voetgangers bij wegenwerken) zijn gelijkaardige afspraken nodig.
Leefbaarheid / openbare veiligheid
Met de politie en stedelijke toezichters worden de nodige afspraken gemaakt rond contactpersonen die men (vlot) kan bereiken bij fout gestalde vervoersmiddelen en bij voorkeur verloopt de regulering maximaal via de software van de deelmobiliteitsaanbieder.
Bij de concrete inplanting wordt ook rekening gehouden met het bewaken van afdoende doorstroming van het openbaar domein conform de politiecodex en de brandveiligheid.
Beeldtaal
De dropzones worden vormgegeven door middel van een wit, geschilderd kader met de kenmerkende pijlen van Slim naar Antwerpen.
In het vak zal een stempel staan met het woord 'Dropzone' vergezeld van een pictogram van het voertuigtype dat daar is toegelaten. Dit pictogram wordt herhaald op het infobord dat naast het vak wordt geplaatst. De dropzones zijn voorzien van een verticale aanduiding om de stallingsrichting en het aangewezen aantal aan te geven.
Op sommige locaties zal er met fietsbeugels of -stallingen worden gewerkt. Daar zal enkel een wit kader rond worden aangebracht. In de stalling wordt eveneens een pictogram aangebracht.
Bepaling locaties
Bij de bepaling van deze locaties werd maximaal rekening gehouden met de nabijheid van een multimodaal knooppunt of een belangrijke attractiepool.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om op volgende locaties dropzones in te richten:
De budgetten voor de uitvoering van de dropzones zijn voorzien op 5151000000/225/2LMS010301A00000/2SA020200/2200 en 5151000000/225/2LMS010303A00000/2SA020200/2200.
Het college keurt het proefproject goed om op onderstaande multimodale knooppunten en strategische locaties dropzones in te richten:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Mobiliteit en SW/Communicatie en participatie | een communicatieplan uitwerken |
SW/Mobiliteit |
|