Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

2022_IP_00257 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de gevolgen van de cyberaanval voor de dienstverlening van het district

districtsraad Berchem
di 20/12/2022 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Steven Liekens, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Ronny De Bie, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Jan Depover, districtsraadslid

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2022_IP_00257 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de gevolgen van de cyberaanval voor de dienstverlening van het district 2022_IP_00257 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de gevolgen van de cyberaanval voor de dienstverlening van het district

Motivering

Indiener(s)

Johan Malcorps

Gericht aan

Evi Van der Planken

Tijdstip van indienen

do 15/12/2022 - 12:43

Toelichting

Het informaticasysteem van stad Antwerpen werd in de nacht van 5 op 6 december getroffen door een cyberaanval. Vervelend voor de werking van gemeenteraad en de districtsraden. Maar natuurlijk nog veel lastiger voor de burgers voor wie een groot deel van de dienstverlening wegviel.    Afspraken maken met stad of het district (zoals loketten of recyclageparken,…) was niet meer mogelijk. Aanmelden op antwerpen.be via Itsme lukte niet. Ook mailen naar stadsadressen die eindigen met antwerpen.be lukte niet meer. En mails gingen gewoon verloren. Je kon ook geen meldingen meer doen i.v.m. sluikstortingen of over schade aan straten of straatmeubilair. 

Nog erger is natuurlijk dat heel wat persoonsgegevens dreigen vrij te komen. Maar dat is een probleem dat onze districtsraad overstijgt.

De stad en het district deden er alles aan om de digitale dienstverlening stapsgewijs terug op te starten. Zodat we nu bijv. terug kunnen vergaderen en zodat ik deze interpellatie kon indienen.

Ik heb in verband hiermee nog twee vragen :

  1. In welke mate is de gewone dienstverlening nu terug mogelijk ? Hoe lang heeft de digitale dienstverlening uitgelegen? Als de normale digitale diensten nog niet kunnen, zijn er momenteel voor alle diensten intussen alternatieven? 
  2. Maar daarnaast heb ik ook de vraag of er niet permanent een (desnoods grotendeels analoog) plan B moet beschikbaar zijn dat onmiddellijk kan uitgerold worden als we door zo een cyberaanval verlamd worden?  Hoe robuust en veerkrachtig is onze stedelijke en district-dienstverlening eigenlijk ? Want wellicht was dit niet de laatste cyberaanval…

Bespreking

Antwoord

Dank Johan voor uw vraag.

Dit betreft stadsbrede materie en ook gevoelige materie, waardoor ik genoodzaakt ben u voor de meeste vragen door te verwijzen naar de stad. Ik heb ook begrepen dat gisteren tijdens de gemeenteraad hier ook vragen over gesteld en beantwoord werden. Er liggen dus al wel wat antwoorden voor die gegeven werden door de bevoegde instantie.

1. Uw vraag in hoeverre de normale dienstverlening momenteel mogelijk is kan ik u wel beantwoorden en vindt u terug op de website van antwerpen. Op de site klikt u op de button ‘CYBERAANVAL’ en dan kan u doorklikken naar ‘meer informatie’. Daar vindt u de meest actuele impact op de dienstverlening. Deze informatie wordt continu geupdate. Vanmorgen is er nog zo’n update geweest. We lezen in dit kader dus wat al terug kan en wat nog niet en op welke alternatieve wijzen sommige diensten tijdelijk dan wel verleend kunnen worden. We lezen bijvoorbeeld dat ondertussen terug graffiti en sluikstort kan worden aangegeven.

De stad communiceert hierover regelmatig via de website en haar sociale mediakanalen. Ik roep de raadsleden op om Berchemnaars die hierover vragen hebben de weg te wijzen naar de website. De stad verspreidt ook regelmatig nieuws via de pers.

2. Ivm uw 2 de vraag heb ik begrepen dat de stad zich goed omringt. Ik neem aan dat men in de toekomst de nodige maatregelen zal nemen, maar 100% cyberveiligheid bestaat niet. Voor concrete info en vragen verwijs ik u door naar de stad.

do 22/12/2022 - 13:08