De stad Antwerpen werd recent getroffen door een cyberaanval.
Omwille van de cyberaanval is de digitale dienstverlening van de stad Antwerpen (inclusief district Berchem) verstoord. Diverse toepassingen zijn geïmpacteerd, onder meer de toepassing waarmee aanvragen ingediend worden voor het verkrijgen van (financiële) ondersteuning van het district. Ook de verwerking van de aanvragen gebeurt door de districtsadministratie in deze toepassing.
Omwille van bovenstaande kunnen aanvragen mogelijk niet tijdig ingediend of verwerkt worden in overeenstemming met de voorziene bepalingen rond termijnen in de ondersteuningsreglementen. Aan de districtsraad wordt daarom voorgesteld om tijdelijke afwijkingen op de ondersteuningsreglementen van het district Berchem toe te staan.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt onder meer dat de districtsraad bevoegd is voor reglementen voor het ondersteunen van activiteiten, projecten en verenigingen (participatie en verenigingsleven).
De districtsraad keurt goed dat, in het geval de huidige cyberaanval het indienen van aanvragen verhindert of de verwerking ervan vertraagt, er afgeweken wordt van de termijnen voorzien in de ondersteuningsreglementen van het district Berchem totdat de reguliere werking kan worden hervat.
De districtsraad keurt goed dat, in het geval door de huidige cyberaanval de online-toepassingen van Stad Antwerpen niet beschikbaar zijn, ondersteuningsaanvragen op alternatieve wijze kunnen worden ingediend.
De Karel Coggestraat in het district Berchem:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Karel Coggestraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 juni 2022 (jaarnummer 4555).
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
District Berchem wil de nieuwe noden van de vrijwillige jeugdverenigingen ten gevolge van de energiecrisis ondersteunen.
Het reglement gaat in op 01 januari 2023 en eindigt op 30 juni 2023.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
De middelen bevinden zich op onderstaande boekingsadres(sen) in het meerjarenplan:
Budgetplaats: 5011000000
budgetpositie: 6496500 of 6496800
functiegebied: 2BER010103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2BE090750
budgetperiode: 2300
De districtsraad keurt het reglement ondersteuning energiekosten jeugdverenigingen goed, met een looptijd van 01 januari 2023 tot en met 30 juni 2023.
De De Villegasstraat in het district Berchem:
Na onderzoek, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om het beperkt enkelrichtingsverkeer in te voeren in de richting van de Uitbreidingstraat.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Villegasstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 april 2019 (jaarnummer 3293).
Uit verder onderzoek ter plaatse bleek tevens dat het huidige aanvullend verkeersreglement niet overeenstemt met de reële toestand.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Waterloostraat in de district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 november 2016 (jaarnummer 9698).
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden�.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 219) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen (perceel 2), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv, ondernemingsnummer 0403.063.902).
De eerste locatie voor een snellaadstation met meerdere snellaadpalen voor het district Berchem wordt nu ter advies voorgelegd.
Er wordt gekozen om meerdere snellaadpalen op één locatie in te richten zodanig dat de gebruikers van elektrische voertuigen meer zekerheid hebben over de mogelijkheid om te laden op die locatie. Bij een snellaadpaal kan er afhankelijk van het type wagen op 20 à 30 minuten een aanzienlijke hoeveelheid kWh en dus rijbereik worden bijgeladen om verder te kunnen rijden. De snellaadpalen zijn dan ook een ideale aanvulling op de gewone laadpalen waar de wagen lange tijd geconnecteerd moet zijn om op te laden.
De locaties voor snellaadstations worden zo gekozen dat ze langs de Singel en andere grote verbindingswegen van Antwerpen liggen. Op die manier kunnen gebruikers van elektrische voertuigen gemakkelijk hun wagen bijladen, zonder extra verkeer in de woonwijken te creëren. Er wordt hierbij gekozen voor een logisch netwerk van locaties verspreid over de stad en haar districten.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de locatie samen met Total onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor een publiek snellaadstation te plaatsen op de parkeerpocket van de Uitbreidingstraat ter hoogte van huisnummer 180.
Er wordt voorgesteld om vier snellaadpalen te plaatsen die samen acht oplaadplaatsen voor elektrische wagens kunnen bedienen. Om dit snellaadstation van voldoende stroom te voorzien, is er nood aan het installeren van een hoogspanningscabine. Deze cabine zal kwalitatief worden afgewerkt met houten bekleding en er worden fietsbeugels naast geplaatst.
De voorbehouden parkeerplaatsen zijn iets breder dan standaard parkeerplaatsen zodat er ruimte is om te manoeuvreren met de oplaadkabel die een stuk dikker en stugger is dan bij een normale laadpaal. Op deze manier is er ook meer plaats om de parkeerplaatsen in en uit te rijden tussen andere wagens die aan het laden zijn en verbonden zijn met een oplaadkabel.
De snellaadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans daalt met drie plaatsen, 11 gewone parkeerplaatsen worden omgevormd tot acht ruimere plaatsen voorbehouden voor elektrisch laden.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De districtsraad adviseert onderstaande locatie gunstig:
District Berchem
1. Uitbreidingsstraat, ter hoogte van nummer 180.
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke snellaadpalen, district Berchem' gunstig.
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 7 oktober 2022 (jaarnummer 8243) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Berchem goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in het district Berchem en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor een publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locaties:
District Berchem
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd. Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien er voor de Van Campenhoutstraat
meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en worden er ineens twee laadpalen en drie voorbehouden plaatsen ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig:
District Berchem
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Berchem' goed, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 7 oktober 2022 (jaarnummer 8243).
Het informaticasysteem van stad Antwerpen werd in de nacht van 5 op 6 december getroffen door een cyberaanval. Vervelend voor de werking van gemeenteraad en de districtsraden. Maar natuurlijk nog veel lastiger voor de burgers voor wie een groot deel van de dienstverlening wegviel. Afspraken maken met stad of het district (zoals loketten of recyclageparken,…) was niet meer mogelijk. Aanmelden op antwerpen.be via Itsme lukte niet. Ook mailen naar stadsadressen die eindigen met antwerpen.be lukte niet meer. En mails gingen gewoon verloren. Je kon ook geen meldingen meer doen i.v.m. sluikstortingen of over schade aan straten of straatmeubilair.
Nog erger is natuurlijk dat heel wat persoonsgegevens dreigen vrij te komen. Maar dat is een probleem dat onze districtsraad overstijgt.
De stad en het district deden er alles aan om de digitale dienstverlening stapsgewijs terug op te starten. Zodat we nu bijv. terug kunnen vergaderen en zodat ik deze interpellatie kon indienen.
Ik heb in verband hiermee nog twee vragen :
Dank Johan voor uw vraag.
Dit betreft stadsbrede materie en ook gevoelige materie, waardoor ik genoodzaakt ben u voor de meeste vragen door te verwijzen naar de stad. Ik heb ook begrepen dat gisteren tijdens de gemeenteraad hier ook vragen over gesteld en beantwoord werden. Er liggen dus al wel wat antwoorden voor die gegeven werden door de bevoegde instantie.
1. Uw vraag in hoeverre de normale dienstverlening momenteel mogelijk is kan ik u wel beantwoorden en vindt u terug op de website van antwerpen. Op de site klikt u op de button ‘CYBERAANVAL’ en dan kan u doorklikken naar ‘meer informatie’. Daar vindt u de meest actuele impact op de dienstverlening. Deze informatie wordt continu geupdate. Vanmorgen is er nog zo’n update geweest. We lezen in dit kader dus wat al terug kan en wat nog niet en op welke alternatieve wijzen sommige diensten tijdelijk dan wel verleend kunnen worden. We lezen bijvoorbeeld dat ondertussen terug graffiti en sluikstort kan worden aangegeven.
De stad communiceert hierover regelmatig via de website en haar sociale mediakanalen. Ik roep de raadsleden op om Berchemnaars die hierover vragen hebben de weg te wijzen naar de website. De stad verspreidt ook regelmatig nieuws via de pers.
2. Ivm uw 2 de vraag heb ik begrepen dat de stad zich goed omringt. Ik neem aan dat men in de toekomst de nodige maatregelen zal nemen, maar 100% cyberveiligheid bestaat niet. Voor concrete info en vragen verwijs ik u door naar de stad.
do 22/12/2022 - 13:08