Terug
Gepubliceerd op 27/04/2022

2022_IP_00107 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de definitieve afbouw van de loketwerking in Berchem

districtsraad Berchem
di 26/04/2022 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Jan Depover, districtsraadslid; Steven Liekens, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2022_IP_00107 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de definitieve afbouw van de loketwerking in Berchem 2022_IP_00107 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de definitieve afbouw van de loketwerking in Berchem

Motivering

Indiener(s)

Johan Malcorps

Gericht aan

Evi Van der Planken

Tijdstip van indienen

wo 20/04/2022 - 21:34

Toelichting

Op 19 april vond een Raad van Overleg plaats waar de districtsburgemeesters officieel  geïnformeerd werden over de nieuwe werking van de stadsloketten. 

Vanaf 1/12/2022 wil de stad overschakelen op:

 

  • 4 ‘regio-loketten’ (Deurne, Merksem, Antwerpen, Wilrijk) met ruime openingsuren (6 op 7 open)
  • 6 stadsloketten (BeZaLi, Ekeren, Borgerhout, Hoboken, Antwerpen LO en Berchem) met zeer beperkte openingsuren (2 op 7, met 1 avondopening)
  • een aantal contactpunten (selfservice) bijv. in een bibliotheek of woonzorgcentrum.

 

De meest courante ‘producten’ (aanvraag paspoort, ID-kaart, rijbewijs…) zal je na 1 december 2022 zowel in de regio-loketten als in de stadsloketten kunnen krijgen. Het grootste probleem is niet dat je voor bepaalde weinig gevraagde ‘producten’ (bv. ID-kaart voor Belg op doorreis) niet meer in alle loketten terecht kan, maar wel de zeer beperkte openingsuren van 6 van de 10 loketten, m.n. ook in Berchem. Dit is een zuivere besparing ten koste van de dienstverlening.
 

Ik stelde hier een tijd terug al een vraag over. Toen ging het nog om een experimentele aanloopfase. Eind dit jaar wordt de regeling definitief. En blijkbaar is de beslissing op stadsniveau al gevallen. En de nieuwe regeling is niet gunstig voor de Berchemnaars.

In de gemeenteraad vroeg raadslid Niel Staes de cijfers op van de loketbezoeken de voorbije jaren in de verschillende districten. Zo hebben we ook de cijfers van loketbezoeken in Berchem in de periode voor corona. In het jaar 2019 werden in het district Berchem 35.417 afspraken gemaakt. Daarbij kwamen ook nog eens 9.387 mensen langs via wat heet ‘vrije inloop’. In totaal gaat het dus om 44.804 mensen die een Berchems loket bezochten. Gezien het beperkt aantal tijdsslotten dat nog maar beschikbaar zal zijn in Berchem, zal minstens de helft van deze Berchemnaars voortaan buiten het district een afspraak moeten maken. Het gaat dan om meer dan 20.000 afspraken. Tenzij mensen zich zelf kunnen behelpen aan een contactpunt.

 

Heeft het districtscollege de gewijzigde loketwerking in Berchem de voorbije maanden geëvalueerd? Zo ja, wat zijn de bevindingen?

Heeft het districtscollege zonder meer kennis genomen van de nieuwe werking van de stadsloketten? Heeft het Berchems college hiertegen verzet aangetekend? Valt er nog iets te veranderen aan de nieuwe loketwerking als blijkt dat de dienstverlening er ernstig op achteruit zou gaan? Zal het districtscollege dit zelf opvolgen wat specifiek de dienstverlening naar de Berchemse burgers toe betreft?

Is men zeker dat men door de nieuwe regeling kwetsbare doelgroepen niet uit het oog verliest?

Bespreking

Antwoord

Elke verandering zorgt voor bezorgdheid. Dat is normaal: Je weet wat je nu hebt, maar je weet niet wat je gaat krijgen. Deze verandering stond ingeschreven in het bestuursakkoord van de stad Antwerpen en het is een bovenlokale bevoegdheid, waarbij het district input geeft, dit nauw mee opvolgt, problemen aankaart, maar niet beslist.

Het Loket op Maat is een stadsbrede oefeningen. Je moet de dienstverlening van de loketten dan ook stadsbreed bekijken en niet enkel in Berchem. Uiteraard mag de Berchemnaar er niet onder lijden. Daarom dat wij in Berchem gast wilden zijn van het eerste proefproject, om zo in staat te zijn de problemen uit eerste hand in kaart te brengen en door te geven. Om zo de Berchemse belangen te verdedigen.

Bedoeling van de stad is om naar een moderne, klantgedreven dienstverlening te evolueren die meer aansluit bij de noden van de moderne klant. De klant wil zich nog zo weinig mogelijk verplaatsen naar het loket, de klant wil snel en efficiënt geholpen worden. Die moderne dienstverlening heeft de stad gebaseerd op 4 pijlers:

 •        Een uitgebreid digitaal aanbod. 

•        Een snelle en eenvoudige gebruikerservaring, weg van rompslomp en paperassenwerk. 

•        Toegankelijk voor iedereen, voor specifieke doelgroepen en kansengroepen, we verliezen niemand uit het oog. We houden iedereen aan boord. 

•        Kwalitatief en efficiënt.

Hoe wil men dat gaan doen?

Dat lijkt mij een combinatie van systemen:

  1. De Antwerpenaar kan kiezen om naar een loket te gaan om de dienstverlening te ontvangen. De stedelijke loketwerking kiest  voor vier heel grote regioloketten met ruimere openingsuren (6 op 7- dus elke zaterdag- en 2 avondopeningen) én meer loketten ( Deurne, Merksem, Wilrijk en Harmonie), en 6 stadsloketten, oa Berchem, die twee dagen per week open zijn, inclusief 1 avondopening (net zoals Hoboken, Ekeren, Borgerhout, Antwerpen LO en BeZaLi). 
  2. De Antwerpenaar kan ook kiezen om bepaalde administratieve dienstverlening   onmiddellijk aan te vragen en af te drukken aan de vernieuwde, gebruiksvriendelijk en intuitieve self-service zuil. In berchem kon men deze al gebruiken. Er worden er nu stadsbreed nog 30 gezet. En de producten die men hier kan afdrukken worden ook nog uitgebreid. 
  3. De Antwerpenaar kan ook gebruik maken van het nieuwe ‘ loket op zak’, mn een nieuwe app die tegelijk ingevoerd wordt met heel het systeem op 1 december 2022: de gebruiker kan vanop zijn smartphone alle digitale producten aanvragen en vaak ook rechtstreeks ontvangen via mail. De klant zal via 1 toegangspoort ook een zicht krijgen op al zijn of haar interacties met de stad en de status van zijn of haar dossiers 
  4. de doelgroepen worden niet vergeten: 
  5. Zo is er de telefonische mogelijkheid om producten aan te vragen, 
  6. zo blijven er fysieke loketten: berchem + op steenworp van DH ook Harmonie
  7. de digitale zuilen werden uitgewerkt samen met een externbureau ‘op maat van de minst digitaal vaardigen’, dus speciaal voor doelgroepen. Zowel het scherm als het proces werd zo ontwikkeld. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor deze doelgroep
  8. er is ook ook de mogelijkheid van ‘levering aan huis’ van bepaalde documenten 

Mijns inziens kan dit nieuwe systeem werken als alle schakels hierin werken. Dat is ook de mening die door Berchem werd naar voorgebracht in het overleg. Doorheen gans dit proces hebben wij de vinger aan de pols gehouden en allerlei opmerkingen, problemen en hypothesen naar voorgeschoven. Door het proefproject ook in Berchem toe te laten hadden wij onszelf in de mogelijkheid geplaatst om dit project uit eerste hand op te volgen. Maar uiteindelijk is het wel de stad die beslist. We gaan dit uiteraard verder goed blijven opvolgen en onze opmerkingen blijven formuleren mocht blijken dat de dienstverlening achteruit gaat.

Er werden verschillende bevragingen georganiseerd nav het proefproject in Berchem. Een paar resultaten: 

  • de burger/gebruiker onthaalde de bredere openingsuren in Harmonie positief, met twee avondopeningen per week en de loketten voortaan open op elke zaterdag. De burger kan vaker aan de loketten terecht bui, ten de reguliere werkuren, hij of zij hoeft geen vakantie op te offeren voor het afhalen van zijn of haar document. 
  • het stadsloket van Berchem blijft in het districtshuis. De locatie van het districtshuis als loket is voor de Berchemnaar van belang. Er komt een avondopening bij de 2 dagen die momenteel voorzien waren. De loketten worden opnieuw op de eerste verdieping georganiseerd waarbij men kan opschalen bij piekmomenten ( soms naar 3 of 4 loketten). Fotocabine kan dan ook terug in gebruik genomen worden. 
  • De zuilen werden positief geëvalueerd, de gebruiker vindt ze heel gebruikvriendelijk, en de contactpunten stelden dat de burger ze alleen kon gebruiker. Alleen de juiste locaties in Berchem moeten worden herbekeken. 

Tot slot, Nog 2 extra opmerkingen:

 - Ik geef u ook nog mee dat de stad ook nog een oproep heeft lopen bij Vlaanderen voor een uitgebreid burgerloket, waarbij zowel ID’s als reispassen via biometrie zouden kunnen worden aangevraagd. 

 - Er zijn wel wat opmerkingen gemaakt over de lange wachttijden om afspraken te boeken momenteel. Dit heeft niets met dit project te maken, maar u moet weten dat:

·        enerzijds kampt de loketwerking binnen de stad nog steeds met de nasleep van de coronacrisis, waarbij veel afspraken niet konden doorgaan door de lock-down en de verminderde capaciteit, en anderzijds kampt de stad met hogere ziektecijfers dan normaal.

·        Daarnaast is het momenteel ook een piekmoment wat betreft aanvragen voor reisdocumenten – de reispas en e-ID. Na 2 jaar corona, wil iedereen nu op reis en dus is er massaal nood aan reispassen en identiteitskaarten. 

·        Dit alles samen maakt dat er langere wachttijden zijn die men de volgende weken zo snel mogelijk probeert weg te werken. Door meer mensen uit back-office naar front-office te verschuiven heeft de stad intussen meer capaciteit gecreëerd zodat er vanaf 4 mei opnieuw extra afspraken mogelijk zijn voor bv een aanvraag eID of reispas. Die achterstand moet weggewerkt zijn voor er van start gegaan kan worden met Loket op Maat, in december van dit jaar.
wo 27/04/2022 - 12:11