Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2022049536 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | Umicore (0401574852) met als adres Broekstraat 31 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: | Adolf Greinerstraat 10, 14, 139 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | Antwerpen afdeling 37 sectie C nrs. 10R2, 242C14, 242W25, 243E3, 244/2 , 244C5, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F, Hemiksem afdeling 1 sectie C nrs. 2Y2, 9D, 16R, 16N, 17V, 23C2, 23T2, 31A3, 31C4, 31E4, 31T3, 31B4, 31F4, 60X, 76F, 79R |
waarvan: | ? |
- ? ? 20180124-0100 | Antwerpen afdeling 37 sectie C nrs. 10R2, 242C14, 242W25, 243E3, 244/2 , 244C5, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F (Umicore Hoboken) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | een aanpassing van de opslag- en verdeelinfrastructuur voor salpeterzuuroplossing. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Voorgeschiedenis
er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden voor de bestaande verharding.
Vergunde / Geacht vergunde toestand
functie: industrie en bedrijvigheid;
bedrijventerrein/projectgebied aan de Schelde.
Bestaande toestand
projectgebied nabij de zuurbehandeling;
betonvloer met een oppervlakte van circa 71 m².
Nieuwe toestand
functie ongewijzigd;
bouwvolume:
voetafdruk inkuiping circa 47,5 m²;
hoogte tank circa 12,5 m;
geen wijzigingen aan de bestaande bebouwing;
materialisatie:
HNO3-tank in inox;
betonnen inkuiping;
stalen kabelbrug.
Inhoud van de aanvraag
verwijderen van de bestaande betonverharding in zone 1 en 2;
plaatsen van een nieuwe HNO3-tank in een betonnen vloeistofdichte inkuiping;
voorzien van nieuwe betonverharding tussen de inkuiping en het bestaande gebouw;
voorzien van een kabelbrug.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
De inrichting beschikt over een vergunning, in 2014 verleend door de deputatie en in beroep bevestigd door de Vlaamse minister van Leefmilieu, met als vervaldatum 17 april 2034 (MLAV1-2013-520, AMV/00070/1073/B). De vergunning en de eraan gekoppelde milieuvoorwaarden werden meermaals gewijzigd en uitgebreid.
Inhoud van de aanvraag
Het project omvat een aanpassing van de opslag- en verdeelinfrastructuur voor salpeterzuuroplossing.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
17.2.2 | inrichtingen met risico’s voor zware ongevallen, waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken: VR-plichtige inrichting waar gevaarlijke producten in hoeveelheden groter of gelijk aan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 5, deel 1 en 2, kolom 3 van Vlarem II, aanwezig zijn, in voorkomend geval gebruikmakend van de sommatieregel, vermeld in noot 4 bij bijlage 5, deel 1 en deel 2 (hogedrempelinrichting); | +181,83 ton |
17.3.3.3° | opslagplaatsen voor oxiderende vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS03) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 50 ton; | + 165,43 ton |
17.3.4.3° | opslagplaatsen voor bijtende vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS05) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton; | + 165,43 ton |
17.3.5.3° | opslagplaatsen voor giftige vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS06) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 5 ton; | +207,43 ton |
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
?
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bouwcode.
Sectorale regelgeving
Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets?
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het onderwerp van de aanvraag past binnen de bestemmingsvoorschriften van dit industriegebied. De aanvraag werd gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst business en innovatie.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De sloop en plaatsing van de nieuwe sokkel en constructies kaderen zich qua volume in het groter geheel van het industriegebied. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanvraag omvat de verplaatsing van de opslaginfrastructuur voor salpeterzuuroplossing naar de dienst Zwavelzuur. Hiervoor zal een nieuwe bovengrondse houder van 150?m³ geplaatst worden, samen met een verdeelinstallatie die de salpeterzuuroplossing naar de dienst Edelmetaalraffinaderij (EMR) zal verpompen. Deze zal tot 10 m³/dag verpompen aan een debiet van 2,5 m³/uur. Na de uitbreiding zal de nodige infrastructuur aanwezig zijn om de salpeterzuuroplossing vanuit de installatie te bufferen en te verdelen naar de procesinstallaties van de EMR of naar externe afnemers. Wanneer de eigen productie niet aan de kwaliteitseisen voldoet van de dienst EMR kan ook extern aangekochte salpeterzuuroplossing worden aangevoerd, opgeslagen en verdeeld.
De bestaande opslagtank van 30?m³ aan de noordkant van de EMR verdwijnt. Aan de werking van de EMR wijzigt in de praktijk niets. Wel wordt de concentratie van de salpeterzuuroplossing waarmee gewerkt wordt, verhoogd van 65% naar 68%.
Door de grotere opslagtank en de verhoogde concentratie zal er een netto toename zijn van HNO3 op de site met 181,83 ton tot 523.471,682 ton (rubriek 17.2.2).
| hoeveelheid | locatie |
nieuwe tank HNO3, 68% | + 205,5 ton | zwavelzuurafdeling |
verdeelleiding naar EMR | + 2,5 ton |
|
verwijdering tank HNO3, 65% | - 42 ton | EMR |
verandering concentratie HNO3 65% naar 68%
|
+ 205 kg + 1,925 ton + 13,7 ton |
zwavelzuurafdeling zwavelzuurafdeling EMR |
verandering totaal | + 181,83 ton |
|
Rubriek 17.3.3° voor de opslag van oxiderende stoffen en rubriek 17.3.4.3° voor de opslag van bijtende stoffen stijgen met 165,43?ton tot respectievelijk 809,20?ton en 533.785,90?ton. De salpeterzuuroplossingen worden door een aanpassing van de CLP-verordening (15de ATP) voortaan ook als acuut toxisch ingedeeld (GHS05). Hiervoor wordt het product mee opgenomen in rubriek 17.3.5.3°, die wordt uitgebreid met 207,43?ton.
De nieuwe tank voor de salpeterzuuroplossing zal een bovengrondse dubbelwandige verticale atmosferische houder in roestvrij staal betreffen. De buitenste wand van de houder heeft een diameter en een hoogte van circa 4,3?meter respectievelijk circa 11?meter. De houder wordt opgesteld op een betonnen sokkel die bekleed wordt met een zuurvaste coating. De sokkel wordt geplaatst binnen een betonnen vloer waarop een betonnen muur wordt opgetrokken als inkuiping (bovenop de dubbelwandige tank). Ook de nieuwe elektrische centrifugaalpompen voor het lossen van extern aangekochte salpeterzuuroplossingen en het verpompen van de salpeterzuuroplossingen naar de EMR worden op sokkels met zuurvaste coating geplaatst. De sokkels zijn voorzien van een afvoer naar de procesvloer met inkuiping.
De transfer van salpeterzuuroplossing naar de procesinstallaties van EMR gebeurt via een nieuw aan te leggen bovengrondse roestvaste leiding met een corrosietoeslag van minimaal een halve millimeter (lengte circa 750?meter). De leiding wordt enkelwandig, volledig gelast uitgevoerd en voorzien van op afstand bedienbare afsluiters na de pomp en ter hoogte van de installatie. Op deze locaties wordt een debietsmeting voorzien zodat de opvolging van een verschil in debiet – dat indicatief is voor een lekkage – mogelijk wordt. Bij de meting van een relevant debietverschil wordt automatisch de pomp gestopt en de leiding geïsoleerd. Omdat de leiding aan beide zijden kan afgesloten worden, wordt ze ook uitgerust met een overdrukbeveiliging. De leiding zal een diameter DN50 en een lengte van circa 750?meter hebben.
Umicore beschikt als hogedrempel Seveso-inrichting over een omgevingsveiligheidsrapport (OVR/13/32, goedgekeurd op 30?juli?2013). Het Team Externe Veiligheid van het departement Omgeving besliste op 10?oktober?2022 dat hiervan geen bijwerking nodig was. Wel werd door een erkend deskundige een veiligheidsnota (VN/22/13-OVR/13/32) opgemaakt waarin werd onderzocht of de aanpassing bijkomend extern risico voor de mens en het leefmilieu meebrengt. De deskundige besluit dat er voor geen van de ontwikkelde (worst-case) scenario’s van zware ongevallen de 1%-letaliteitsafstand tot in een gebied met een belangrijke of belangrijk geachte populatie reikt. Daaruit wordt geconcludeerd dat aan de geplande veranderingen geen bijkomende aanzienlijke externe risico’s voor de mens gekoppeld zijn. De belangrijkste maatregelen om in geval van een calamiteit te voorkomen dat er verontreiniging van het milieu optreedt, zijn de voorzieningen voor het opvangen van lekvloeistoffen. De genomen veiligheidsmaatregelen zorgen er voor dat er geen bijkomende aanzienlijke risico’s voor het milieu gekoppeld zijn aan de veranderingen.
De huidige locatie van de houder voor HNO3 in de nabijheid van de Edelmetaalraffinaderij ligt op korte afstand tot de terreingrens en de woonzone Moretusburg. De verhuis naar de Zwavelzuurafdeling zorgt voor een grotere afstand tussen de opslag en de woonzone. De door de exploitant genomen maatregelen beperken bijkomende hinder en risico’s voor mens en milieu als gevolg van de uitbreiding. Er wordt gunstig advies gegeven de uitbreiding van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten te vergunnen.
??
Advies van het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt voorgesteld de gevraagde handelingen gunstig te adviseren.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorgesteld de gevraagde actualisatie gunstig te adviseren.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
17.2.2 | inrichtingen met risico’s voor zware ongevallen, waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken: VR-plichtige inrichting waar gevaarlijke producten in hoeveelheden groter of gelijk aan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 5, deel 1 en 2, kolom 3 van Vlarem II, aanwezig zijn, in voorkomend geval gebruikmakend van de sommatieregel, vermeld in noot 4 bij bijlage 5, deel 1 en deel 2 (hogedrempelinrichting); | +181,83 ton (totaal: 523.471,70 ton) |
17.3.3.3° | opslagplaatsen voor oxiderende vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS03) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 50 ton; | + 165,43 ton (totaal: 809,20 ton) |
17.3.4.3° | opslagplaatsen voor bijtende vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS05) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton; | + 165,43 ton (totaal: 533.785,90 ton) |
17.3.5.3° | opslagplaatsen voor giftige vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS06) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 5 ton. | +207,43 ton (totaal: 472.604,10 ton) |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 7 november 2022 |
Start openbaar onderzoek | 17 november 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 16 december 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 27 december 2022 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
17 november 2022 | 16 december 2022 (*) | 0 | 0 | 0 | 3 |
(*) Wegens een cyberaanval op de stad Antwerpen werd het openbaar onderzoek geschaad en konden eventuele analoog ingediende bezwaarschriften niet meer worden verwerkt.
Gelieve ook rekening te houden met het feit dat de stad Antwerpen nog niet in de mogelijkheid is om onmiddellijk een nieuw openbaar onderzoek op te starten.
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de procedure werden drie bezwaren ingediend. Deze laten zich als volgt samenvatten:
Fluxys verklaart geen bezwaar te hebben.
Fluxys geeft een gunstig advies.
De NMBS verklaart kennis te hebben genomen van de voorliggende aanvraag en heeft geen opmerkingen.
Beoordeling:
Het zijn geen inhoudelijke bezwaren tegen de aanvraag.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.