Terug
Gepubliceerd op 19/04/2022

2022_DCBO_00079 - Van Hovestraat. Wegeniswerken. Tuinstraat – Antwerpen breekt uit. SWOU12837 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
di 19/04/2022 - 12:00 districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marij Preneel, districtsschepen; Omar Al Jattari, districtsschepen; Ben Van Duppen, districtsschepen; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Mariam El Osri; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marij Preneel, districtsschepen
2022_DCBO_00079 - Van Hovestraat. Wegeniswerken. Tuinstraat – Antwerpen breekt uit. SWOU12837 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2022_DCBO_00079 - Van Hovestraat. Wegeniswerken. Tuinstraat – Antwerpen breekt uit. SWOU12837 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Antwerpen breekt uit

Selectie projecten

goedkeuring college

18 december 2020

10682

inspraak bewoners

 --

6 december 2021

 --

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

7 februari 2022

 --

Op 18 december 2020 (jaarnummer 10682) keurde het college de weerhouden projectvoorstellen voor tuinstraat en woonstraat breekt uit en de verdeling van de dotatie per project goed.

Het districtscollege Borgerhout en het districtscollege Deurne wensen, binnen het kader van Antwerpen Breekt Uit, de Van Hovestraat aan te leggen als tuinstraat.

Ambitie

Een kwalitatieve, klimaatrobuuste en uitnodigende leefomgeving creëren door het aanleggen van een woonerf met zo veel mogelijk waterdoorlatende ondergrond, met bomen en groen.

Argumentatie

Situering

  • De Van Hovestraat situeert zich op de grens van de districten Borgerhout en Deurne.
  • De straat heeft een woonkarakter, met voornamelijk eengezinswoningen.
  • De bestaande bomen zijn in goede staat en bij voorkeur te behouden. 
  • Er zijn verschillende geveltuintjes en beplante boomspiegels aanwezig.
  • De bewoners ervaren een snelheidsprobleem in de straat.
  • Er is veel passage van verkeer dat geen bestemming in de straat heeft.
  • Het middelste deel van de straat, voor de toegang van het Muggenberghof, wordt door de bewoners gebruikt voor gemeenschappelijke activiteiten.

Concept

Het concept houdt maximaal rekening met de verschillende randvoorwaarden en wensen van de bewoners. Het omvat de volgende hoofdlijnen:

  • invoeren van een enkele rijrichting (oost-west) in de straat. Een enkele rijrichting heeft de volgende voordelen:
    1. onnodig doorgaand verkeer wordt uit de straat geweerd;
    2. bij een dubbelrichting en dubbele parkeerstrook blijft er te weinig ruimte over voor een comfortabel brede voetgangerszone langs de voorgevels, bij een enkelrichting zijn zowel een dubbele parkeerstrook als een comfortabel brede voetgangerszone mogelijk;
  • inrichten van een koelteplek en groene verblijfszone in het midden van de straat, gekoppeld aan de toegang naar het   Muggenberghof;
  • inplanten van enkele nieuwe bomen;
  • groene poorten aan de uiteinden van de straat;
  • geconcentreerd parkeren in twee zones;
  • water van verharding en voorste dakvlakken ter plaatse in de straat opvangen;
  • verdere inrichting af te stemmen met de bewoners;
  • 140 m³ water te bufferen in de straat via opvang in plantvakken.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • woonerf: verhoogde inrichting;
  • snelheidsregime: 20 km/u;
  • snelheidsremmers in de straat: minstens 2 asverschuivingen;
  • voorrangsregeling: voorrang aan rechts;
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer;
  • parkeerorganisatie: enkel op vakken aangeduid met de letter P;
  • rijrichting: enkelrichting;
  • markeringen (zebrapaden): behouden ter hoogte van de aansluiting met de Te Boelaerlei en met de aansluiting met de Van Steenlandstraat;
  • Mindervalidenplaats voorzien ter hoogte van nummer 40.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 25 plaatsen in de bestaande toestand naar 21 plaatsen in de nieuwe toestand. Er worden drie extra bomen in de straat geplant en er zijn extra fietsbeugels voorzien.

Bomenbalans

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.

  • Bestaande toestand: 12 bomen.
  • Nieuwe toestand: 15 bomen.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Er zijn geen rioleringswerken gepland. In het verdere ontwerptraject zal onderzocht worden met welke maatregelen het hemelwater maximaal ter plaatse opgevangen kan worden.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Van Hovestraat is een lokale straat.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op:

  • SUB_NR/INTERN/5042500000/224/2DEU010101M02153/2DE090200/2200 en 2300/2400.
  • SUB_NR/INTERN/5032500000/224/2BOR010301M02153/2BO090200/2300-2400, mits goedkeuring aanpassing meerjarenplan.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het Coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie en het concept op voorwaarde dat:

  • een voldoende brede en comfortabele wandel- en fietsloper wordt voorzien, in functie van integrale toegankelijkheid;
  • bij de inrichting en uitwerking van de centrale groene verblijfszone voldoende het overzicht en de zichtbaarheid voor alle weggebruikers wordt gegarandeerd;
  • bij de uitwerking van het ontwerp het wild- en foutparkeren fysiek voorkomen wordt;
  • onderzocht wordt op welke manier de trage weg (tussen de Van Hovestraat en Herrystraat) en de ruimtelijke connectie met Muggenberghof gefaciliteerd en verbeterd kan worden;
  • bij de inrichting en uitwerking van de centrale groene verblijfszone rekening wordt gehouden met de bereikbaarheid (voor hulpdiensten en laad- en losbewegingen) van Muggenberghof;
  • voldoende fietsenstalling (verspreid over de straat) en comfortabel zitmeubilair wordt voorzien;
  • onderzocht wordt of speelaanleidingen voorzien kunnen worden;
  • de technische uitwerking en detaillering van het ondergrondse groeivolume rond de wortelzones van de bestaande bomen verder afgestemd wordt met SB/Groen;
  • in overleg met SW/MPA onderzocht wordt of bestaande parkeerruimtes in de straat/buurt kunnen ingezet worden als buurtparking;
  • in overleg met SW/MOB de haalbaarheid van enkelrichting in de Herrystraat onderzocht wordt.

Deze opmerkingen worden onderzocht in de volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0103 - Elke bezoeker en bewoner vindt Borgerhout duurzaam, groen en proper
2BOR010301 - We zorgen voor de (her)inrichting van straten en pleinen, en voor voldoende veilige en toegankelijke voet- en fietspaden en oversteekplaatsen.
9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0101 - Een leefbaar Deurne
2DEU010101 - Grijs, straatmeubilair en verkeersveiligheid
2DEU010101M02153 - SWOU12837 Van Hovestraat (tuinstraat_ABU)

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (25 januari 2022) voor de wegeniswerken voor de aanleg van een tuinstraat in de Van Hovestraat, district Borgerhout/Deurne,  goed onder volgende voorwaarden :

  • De ervaring met de Bloemstraat leert ons dat foutparkeren een vaak voorkomend probleem is. In het ontwerp dient voldoende aandacht te zijn voor elementen die het foutparkeren belemmeren en beletten;
  • Dat het aantal autoparkeerplaatsen verder wordt gereduceerd;
  • Dat er minstens evenveel fietsparkeerplaatsen zijn als er autoparkeerplaatsen zijn;
  • Dat er vooraf sluitende afspraken worden gemaakt met de dienst Stadsreiniging en met de bewoners inzake huisvuilophaling. Het is geen goede zaak dat huisvuilophaalwagens door tuinstraten moeten rijden. Er moet gewerkt worden aan huisvuilaanbieding aan de hoeken van de straat (met begeleiding van oudere of minder mobiele inwoners);
  • Er een comfortabele as is voor (minder mobiele) voetgangers van minstens 1,80m breed


Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link:
    • opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure:
    • concept uitwerken tot een voorontwerp

SW/PR/ADM

mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

Bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20220208_12837_PD_CB.pdf
  • 20211202_ABU_VanHovestraat_Workhop1_Verslag.pdf