Het districtscollege vergaderde op 24 maart 2022.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege keurt de notulen van 24 maart 2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand maart 2022 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Wegeniswerken Rodeloopstraat Verbruggen BV |
307.973,52 EUR | 4005494342 | 5072500000 | Zitting 10 maart 2022 Jaarnummer 77 |
Ontwerp en realisatie van muurschildering Gaston Berghmansdreef Tim Marschang | 22.465,00 EUR | 4005495136 | 5076500000 | Zitting 17 maart 2022 Jaarnummer 81 |
Vernieuwen openbare verlichting Catershoflaan Fluvius System Operator | 104.786,04 EUR | 4005498491 | 5072500000 | Zitting 24 maart 2022 Jaarnummer 92 |
Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 betreffende het statuut van de lokale mandataris bepaalt de grenzen waarbinnen het bedrag van het presentiegeld zich moet bevinden. Deze grenzen werden vastgelegd op minimaal 28,57 EUR en maximaal 124,98 EUR, niet-geïndexeerd. Gekoppeld aan de spilindex komen deze bedragen sinds 1 oktober 2018 neer op minimaal 48,77 EUR en maximaal 213,33 EUR.
De gemeenteraad besliste op 21 oktober 2019 (jaarnummer 607) het bedrag van de presentiegelden met ingang van 1 januari 2020 te verhogen naar 213,33 EUR.
De districtsraad besliste op 28 november 2019 (jaarnummer 80) om de presentiegelden te verhogen naar 213,33 EUR, alsook dat het bedrag van het presentiegeld nadien automatisch geïndexeerd wordt.
Het districtscollege bepaalt het aantal raden en het aantal commissiezittingen, evenwel rekening houdende met het minimum aantal raadszittingen van tien per jaar.
Artikel 17 van het Decreet over het lokaal bestuur legt het principe vast dat de raadsleden een presentiegeld ontvangen op kosten van hun gemeente. Deze artikels zijn ook van toepassing op de districten (artikel 119 § 1 van het Decreet voor het lokaal bestuur), met dien verstande dat de districtsraad in de plaats treedt van de gemeenteraad.
Besluit van de Vlaamse regering over het statuut van de lokale mandataris, goedgekeurd op 6 juli 2018.
De zitpenningen voor de districtsraadsleden vallen ten laste van het district.
Het goedgekeurde bedrag van 213,33 EUR werd verhoogd naar 221,94 EUR en vanaf februari 2022 naar 226.40 EUR met de indexaanpassing.
In het eerste kwartaal 2022 gaat het om 100 zitpenningen, voor een totaal bedrag van 22.497,28 EUR.
De financiële gevolgen voor het eerste kwartaal 2022 kunnen verrekend worden op de doelstelling 2MER010403A00000. Hierop is een exploitatiebudget van 85.200,00 EUR voorzien in 2022.
Het districtscollege keurt de presentiegelden voor de districtsraads- en commissiezittingen van het eerste kwartaal van 2022 voor 22.497,28 EUR en de uitbetaling ervan goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Presentiegelden district Merksem 1ste kwartaal 2022 | 22.497,28 EUR | budgetplaats: 5070100000 budgetpositie: 6200 functiegebied: 2MER010403A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090190 budgetperiode:2200 | uitbetaling via payroll |
Omwille van de vlotte bereikbaarheid voor de hulpdiensten langs het pad tussen de Nieuwdreef en de Laarsebaan is een naamgeving voor dit pad noodzakelijk.
Voor het pad tussen Nieuwdreef en Laarsebaan wordt de naam "Hyacintenpad" voorgesteld. Met deze naam wordt aangesloten bij de andere straatnamen in de omgeving, genoemd naar voorjaarsbloemen zoals de Krokusstraat, de Paasbloemstraat en de Narcisstraat.
Het gaat over een lang pad, van 290 meter, met heel wat voetgangers- en fietsverkeer. Daarnaast bevindt zich ook een speeltuin langs het pad, waardoor vlotte bereikbaarheid voor hulpdiensten belangrijk is.
Omdat er geen nummering nodig is langs dit pad, zijn de administratieve gevolgen beperkt.
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Artikel 4 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt de voorschriften betreffende het vaststellen en wijzigen van de naam van openbare wegen en pleinen.
Artikel 7 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat indien in de naam van openbare wegen en pleinen gebruik wordt gemaakt van een eigennaam, de naamborden een beknopte toelichting van de gekozen benaming bevatten.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt in artikel 1 dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 146) werden de bevoegdheden aan de districten vastgelegd. Het district is niet bevoegd de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen. Artikel 285 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De districtsraad geeft gunstig advies om het pad tussen de Nieuwdreef en de Laarsebaan te Merksem de naam "Hyacintenpad" te geven.
Een advies wordt bij voorkeur schriftelijk uitgebracht. Op deze manier is het altijd duidelijk dat er een advies gegeven is. Adviezen kunnen eventueel in een andere vorm worden uitgebracht, bijvoorbeeld via een film. De stad Antwerpen en de districten engageren zich ertoe om een antwoord te formuleren op gegeven adviezen binnen een termijn van zes weken, na aankomst van het advies.
Zoals bepaald door het Decreet Lokaal Bestuur worden einddocumenten van de adviesraden, zoals adviezen, en de antwoorden hierop, voorgelegd aan het districtscollege ter goedkeuring en aan de districtsraad ter kennisneming.
Het districtsbestuur van district Merksem ontving het volgende advies:
Adviesorgaan | Datum | Kenmerk | Onderwerp |
MAS | 04/03/2022 | SERME/2022/004 | Zwaantjespad |
MAS | 04/03/2022 | SERME/2022/005 | Containers na ophaling huisvuil |
Het districtsbestuur keurt de collegiale brieven als antwoord op de adviezen van 4 maart 2022 goed.
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze raden en overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 135 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 5 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.
Het districtscollege neemt kennis van de bijgevoegde adviezen van de Merksemse Adviesraad Senioren.
Het districtscollege keurt de collegiale brieven goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan :
dienst | taak |
ME/sec | De adviezen en de collegiale brieven voorleggen aan de districtsraad ter kennisneming. |
De districtsraad keurde op 28 oktober 2021 met jaarnummer 69 de 3e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierbij werd eveneens de toekenning van de nominatieve ondersteuning aan vzw Lokaal Cultuurbeleid Merksem, Nieuwdreef 135, 2170 Merksem, ondernemingsnummer NBE0462789671 voor een bedrag van 144.450,00 EUR, goedgekeurd.
Deze afsprakennota kadert in de samenwerking tussen het district en de vzw Lokaal Cultuurbeleid Merksem. De afsprakennota wordt opgemaakt om een gedeeltelijke prefinanciering mogelijk te maken en zo tot een betere financiële regeling te komen tussen het district en de vzw Lokaal Cultuurbeleid.
Op basis van het actieplan cultuur 2022 wordt de financiële overdracht bepaald. Per project worden engagementen en concrete resultaatsverbintenissen afgesproken.
De afsprakennota heeft ook tot doel het gemeenschappelijk engagement voor de uitvoering van het lokaal cultuurbeleid van het cultuurcentrum, bibliotheek en cultuurantenne te stimuleren en te versterken.
In het geval de doelstelling van de ondersteuning door COVID-19 niet bereikt wordt op een manier zoals omschreven in de afsprakennota, wordt door het districtscollege bekeken welke alternatieven er werden voorzien door de ondersteuningspartner om deze de afgesproken doelstellingen alsnog te bereiken.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595)
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 2 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Het districtscollege bekrachtigt de afsprakennota voor de ondersteuning aan vzw Lokaal Cultuurbeleid Merksem, Nieuwdreef 135, 2170 Merksem, NBE0462789671. De afsprakennota heeft een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuningsopdracht voor 144.450,00 EUR aan vzw Lokaal Cultuurbeleid Merksem, Nieuwdreef 135, 2170 Merksem, NBE0462789671, goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Afsprakennota 2022 - luik cultuur vzw Lokaal Cultuurbeleid, Nieuwdreef 135, 2170 Merksem Ondernemingsnummer: NBE0462789671 IBAN rekening: BE10 4071 1211 4104 | 129.450,00 EUR | budgetplaats: 5072000000 budgetpositie: 6496433 functiegebied: 2MER010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090739 budgetperiode: 2200 | 4505136717 |
Afsprakennota 2022 - luik senioren vzw Lokaal Cultuurbeleid, Nieuwdreef 135, 2170 Merksem Ondernemingsnummer: NBE0462789671 IBAN rekening: BE10 4071 1211 4104 | 8.000,00 EUR | budgetplaats: 5073000000 budgetpositie: 6496433 functiegebied: 2MER010202A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090959 budgetperiode: 2200 | 4005489193 |
Afsprakennota 2022 - luik eventcheques vzw Lokaal Cultuurbeleid, Nieuwdreef 135, 2170 Merksem Ondernemingsnummer: NBE0462789671 IBAN rekening: BE10 4071 1211 4104 | 7.000,00 EUR | budgetplaats: 5073000000 budgetpositie: 6496433 functiegebied: 2MER010202A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090959 budgetperiode: 2200 | 4505134105 |
De districtsraad keurde op 28 oktober 2021 met jaarnummer 69 de 3e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierin werd eveneens de toekenning van de nominatieve ondersteuning aan vzw Freedom of Culture & Music, Oorderseweg 22, 2180 Ekeren, ondernemingsnummer 0503.985.076 voor een bedrag van 5.000,00 EUR, goedgekeurd.
In het Merksemse bestuursakkoord 2019-2024 (districtsraad van 31 januari 2019, jaarnummer 10) wordt verwezen naar het belang van een intensieve samenwerking met lokale partners.
Het doel van de ondersteuning is het organiseren van een groot kwalitatief en professioneel muziekevenement. Ook kleinere kwalitatieve muziekevenementen ter vervanging van Metal Fest omwille van de onzekerheid door COVID-19 komen in aanmerking.
Het programma, onder voorbehoud van de maatregelen voor COVID-19, ziet er als volgt uit:
Indien de programmatie wijzigt dient dit ter goedkeuring voorgelegd te worden aan het districtscollege van Merksem.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595)
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 2 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
De afsprakennota 2022 voorziet een ondersteuning van 5.000,00 EUR die uitbetaald wordt op boekingsadres 5072000000/6496800/2MER010303A00000.
De ontvanger moet het bereiken van de vereiste resultaten aantonen door het indienen van:
De verslagen moeten uiterlijk op 15 december 2022 ingediend worden via de verenigingendatabank.
Het districtscollege keurt de afsprakennota die loopt van 1 mei 2022 tot en met 31 december 2022 voor een ondersteuning van 5.000,00 euro aan vzw Freedom of Culture & Music, met ondernemingsnummer 0503.985.076, goed.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van het bedrag van 5.000,00 EUR goed aan de vzw Freedom of Culture & Music, Oorderseweg 22, 2180 Ekeren, ondernemingsnummer 0503.985.076.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Afsprakennota 2022 Vzw Freedom of Culture & Music, Oorderseweg 22, 2180 Ekeren ondernemingsnummer NBE0503985076 IBAN rekening BE16 7310 3046 7974 | 5.000,00 EUR | budgetplaats: 5072000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2MER010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090739 budgetperiode: 2200 | 4505136060 |
Op basis van het reglement voor infrastructuursubsidie (districtsraad 26 september 2019, jaarnummer 61) werd onderstaand dossier ingediend.
Met dossiernummer 154036 heeft Chiro Bart Merksem een aanvraag tot ondersteuning ingediend.
Het districtscollege volgt het advies en motivering van de ambtelijke voorbereiding. Binnen de 18 maanden na de datum van de goedkeuring van de ondersteuning dient de aanvrager de werken te voltooien en moeten de verantwoordingsstukken worden ingediend
Volgende infrastructuurondersteuning kreeg een gunstig advies van de ambtelijke voorbereiding en wordt goedgekeurd door het districtscollege:
naam | korte omschrijving | voorgestelde subsidie |
Chiro Bart Merksem | Door een lek in het dak van één van de lokalen, die eerst niet werd opgemerkt, is er schade aan het hout onder de roofing en aan het vals plafond in betreffende lokaal. | 2.750,08 EUR |
Berekening
Dakwerken Ateam
| 3325,25 EUR |
Houtwerken vals plafond Brico
| 103,44 EUR |
Budget marge omwille van stijgende materiaalprijzen | 500,00 EUR |
Totaal | 3.928,69 EUR |
70% van totaal | 2750,08 EUR |
De marge van 500 EUR wordt voorzien vermits door de snel stijgende prijzen van bouwmaterialen de uiteindelijke facturen hoger zullen liggen dan offertes die bij indienen al vervallen waren. De uitbetaling van de ondersteuning zal nooit meer bedragen dan 70% van de aanvaarde factuurbedragen.
Wet op de toelagen:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 2, 3, 4 en 5 bepalen dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid, lokaal sportbeleid, lokaal jeugdbeleid en lokaal seniorenbeleid.
De uitgaven vermeld in dit besluit worden geraamd op een totaal van 2.750,08 EUR en worden vastgelegd met bestelbon.
De totale uitgave voor de ondersteuning voor Chiro Bart Merksem bedraagt 2.750,08 EUR. De verrekening gebeurt op kostenplaats 5076500000 en functiegebied 2MER010301A00000.
Binnen 18 maanden na de datum van de goedkeuring van de ondersteuning dient de aanvrager de werken te voltooien en moeten de verantwoordingsstukken worden ingediend.
Het districtscollege keurt de toekenning en de uitbetaling van de ondersteuning van 2.750,08 EUR aan Chiro Bart Merksem FV voor de infrastructuursubsidie 2022 goed.
Het districtscollege keurt goed dat de vereniging binnen 18 maanden na afloop een volledige financiële afrekening van de infrastructuurwerken inclusief bewijsstukken moet bezorgen waarbij de uitgaven van deze infrastructuursubsidie vermeld worden. De ondersteuning wordt pas uitbetaald na controle van deze bewijzen en na overleg met andere ondersteunende instanties.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Infrastructuursubsidie jeugd 2022 Chiro Bart FV, Sint-Bartholomeusstraat 9/A, 2170 Merksem OND NXX0026930465 IBAN BE89 7895 1868 5185 | 2.750,08 EUR | budgetplaats: 5076500000 | 4505136788 |
In 2011 werd een reglement voor de aanpassingspremie aan woningen voor senioren opgemaakt.
Op de districtsraad van 22 september 2016 (jaarnummer 49) werd de aanpassing van het reglement goedgekeurd.
Om op latere leeftijd comfortabel thuis te kunnen wonen, zijn kleine hulpmiddelen in de woning nuttig. Met deze ondersteuning wil district Merksem 65-plussers financieel ondersteunen bij de aankoop en plaatsing van kleine hulpmiddelen in de woning zodat de 65-plusser de kans krijgt om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen.
Inmiddels werd het algemeen reglement op de toelagen dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) opgeheven. Het strookte niet meer met de nieuwe principes en de richting die het bestuursakkoord van stad Antwerpen bepaalt voor het ondersteuningsbeleid.
Er werd een nieuw kaderbesluit goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) dat in werking is getreden op 1 november 2020. Uit dit nieuw kaderbesluit volgt ook dat de reglementen een andere vorm dienen aan te nemen waarbij vooral de nadruk ligt op de leesbaarheid en het vermijden van tekst die reeds in de wetgeving of het kaderbesluit terug te vinden is. Vandaar dat het ondersteuningsreglement ook qua lay-out vernieuwd is. Inhoudelijk wijzigt er niets in dit reglement.
De wijzigingen aan het reglement dienen goedgekeurd te worden om de aanvragen en verwerking van de dossiers vlot te laten verlopen.
Door toevoeging van artikel 14 - Toepasselijke bepalingen - wordt er verwezen naar:
Een tweede belangrijke aanpassing is het instellen van een einddatum. Dit reglement zal geldig zijn van 1 juni 2022 tot 31 december 2025.
Het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (2017_GR_00300) werd de delegatie van de bevoegdheden van de gemeenteraad aan de districtsraden goedgekeurd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.
De districtsraad keurt goed dat met ingang van 1 juni 2022 het vorig reglement, goedgekeurd op de districtsraad van 22 september 2016 (jaarnummer 49), opgeheven wordt.
De districtsraad keurt het reglement 'ondersteuning kleinschalige aanpassingen aan woning en aankoop hulpmiddelen voor hulpbehoevende 65-plussers' met een looptijd van 1 juni 2022 tot en met 31 december 2025 goed.
In het Merksemse bestuursakkoord 2019 - 2024, goedgekeurd door de districtsraad op 31 januari 2019 (jaarnummer 10), wordt verwezen naar het actief deelnemen van senioren in alle aspecten van de samenleving en dat het door Merksem aangeboden seniorenaanbod laagdrempelig en toegankelijk is.
De dienst seniorenwerking organiseert een infosessie 'brandveiligheid' op dinsdag 7 juni 2022 om 13.30 uur in het districtshuis van Merksem. Deze vorming wordt gratis aangeboden, inschrijven is wel vereist.
Op dinsdag 7 juni 2022 krijgt de Merksemse senior de kans om zich te verdiepen in 'brandveiligheid'. De dienst 'brandveilig samenwerken' van de Brandweer Zone Antwerpen zal trachten meer klaarheid te brengen in deze materie. De aanleiding is de verplichting van de rookmelders sinds 1 januari 2020. Deze vorming werd in 2020 reeds voorzien maar werd door de uitbraak van Corona geannuleerd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 5 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.
Er zijn geen kosten verbonden aan deze infosessie.
Het districtscollege keurt de organisatie van de infosessie 'brandveiligheid' op dinsdag 7 juni 2022 goed.
In het Merksemse bestuursakkoord 2019 - 2024 (districtsraad van 31 januari 2019, jaarnummer 10) wordt verwezen naar het actief deelnemen van senioren in alle aspecten van de samenleving en dat het door Merksem aangeboden seniorenaanbod laagdrempelig en toegankelijk is.
Om de Merksemse senior zo goed mogelijk te informeren over de ecologische voetafdruk wordt de eco-comedy 'Meer geluk met minder voetafdruk' van Steven Vromman (Low Impact Man) aangeboden. Deze lezing wordt gratis aangeboden en gaat door op woensdag 14 september om 20.15 uur in Bib Park, Van Heybeeckstraat 28A te Merksem.
Deze lezing heeft tot doel de Merksemse senior te informeren. Tegelijk is het een moment om kennis te maken met andere senioren en voor sommigen is het mogelijk een eerste stap richting Bibliotheek Park. Deze activiteit is in samenwerking met Avansa, regio Noord.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 5 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.
De volgende uitgave wordt geraamd en valt onder het gedelegeerd budgethouderschap.
lezing georganiseerd via Avansa, regio Antwerpen | 100,00 EUR |
Het districtscollege keurt de organisatie van de lezing van Steven Vromman, Meer geluk met minder voetafdruk die doorgaat op 14 september 2022 goed.
Op 19 december 2014 (jaarnummer 13003) keurde het college het evaluatierapport over het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) goed; de gemeenteraad nam er op 26 januari 2015 (jaarnummer 37) kennis van.
Op 22 februari 2016 (jaarnummer 109) keurde de gemeenteraad de doorstartnota van het strategisch Ruimtelijk Structuurplan (s-RSA), met als titel “We geven de stad van morgen Ruimte” goed. De doorstartnota vormde de eerste fase van het totale vernieuwingsproces van het s-RSA zoals opgenomen in het evaluatierapport. De onderzoeksfase vormde de tweede fase en liep van 2016-2018. De resultaten uit deze onderzoeksfase worden gebundeld in een inspiratienota. De derde en laatste fase bevat de effectieve opmaak van het nieuwe Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA).
Op 4 mei 2018 (jaarnummer 04144) keurde het college de Inspiratienota Ruimte geven aan de stad van morgen goed.
Op 5 juni 2020 (jaarnummer 04855) keurde het college de selectieleidraad GAC_2020_01116 voor de opmaak van het Strategisch Ruimteplan Antwerpen goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling werd uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 08843) keurde het college de selectie van kandidaten en het bestek GAC_2020_01116 voor het opmaken van het Strategisch Ruimteplan Antwerpen goed.
Op 26 maart 2021 (jaarnummer 02493) keurde het college de gunning voor het Strategisch Ruimteplan, op basis van bestek GAC_2020_01116, aan TV BUUR cvba – Rebelgroup Advisory Belgium nv – Sweco Belgium nv, goed.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 730) keurde de gemeenteraad de formele start van het planproces voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen goed.
Op 14 januari 2022 (jaarnummer 322) keurde het college de conceptnota voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen goed.
Op 31 januari 2022 (jaarnummer 56) nam de gemeenteraad kennis van de conceptnota voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
De Inspiratienota Ruimte geven aan de Stad van Morgen van 2018 gaf de aanzet tot een hernieuwde visie over stadsontwikkeling in Antwerpen. De stedelijke lagen Levendige Woonstad, Slimme Netwerkstad en Veerkrachtig Landschap staan centraal in de inspiratienota; zij vormen de leidraad voor de stadsontwikkelingsvisie in het SRA.
In 2020 werd een aanstellingsprocedure georganiseerd voor een multidisciplinair team voor de opmaak van het SRA. In de zomer van 2020 werd de selectieleidraad gelanceerd, in oktober het bestek.
De mededingingsprocedure met onderhandeling werd in maart 2021 afgesloten met de aanstelling van een team met TV BUUR cvba, Rebelgroup Advisory Belgium nv en Sweco Belgium nv. BUUR cvba en Sweco Belgium nv fusioneerden sindsdien tot BUUR Part of Sweco.
In de tweede helft van 2021 werd in meerdere overlegorganen inhoudelijk verkend welke lopende processen en projecten, uitdagingen en inzichten naast de Inspiratienota Ruimte geven aan de Stad van Morgen, van belang zijn voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Deze inhoudelijke verkenning leidde tot de opmaak van een concept- en een kennisgevingsnota.
De formele procedure voor het SRA start met de goedkeuring van de concept- en de kennisgevingsnota.
Inhoud van de conceptnota
De conceptnota bevat de krijtlijnen van het toekomstig ruimtelijk beleid dat Antwerpen wil vastleggen in het SRA. De focus ligt er op de strategische visie met een tijdshorizon tot 2040.
Ruimte geven aan de Stad van Morgen krijgt in de conceptnota vorm in de centrale ambitie om de meest leefbare stad te zijn met een hoge levenskwaliteit. De manier waarop deze centrale ambitie zal leiden tot ruimtelijke beleidskeuzes wordt bepaald door vier basiswaarden: Antwerpen als trotse stad, als dynamische stad, als innovatieve stad en als weerbare stad.
De drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Slimme Netwerkstad en het Veerkrachtig Landschap uit de inspiratienota zijn in de conceptnota uitgewerkt in de ambities:
De ruimtelijke bouwstenen en ruimtelijke strategieën die nodig zijn om de ambities waar te maken zijn mee opgenomen in de conceptnota.
Naast deze drie stedelijke lagen die een thematische uitwerking hebben, wordt in het SRA ook ingezet op gebiedsgericht beleid. De beleidsnota van de Stadsbouwmeester uit 2017 vormt hiervoor de basis. De vijf deelgebieden uit die nota worden aangevuld met de deelgebieden Schelde en Havenranden en kanaalzone. De zeven deelgebieden zijn:
In de conceptnota wordt ook een eerste blik op de beleidskaders gegeven. Beleidskaders zijn operationeel van aard en bevatten beleidskeuzes voor de middellange termijn en actieprogramma’s. Aan twee beleidskaders wordt begin 2022 gestart: een onderzoek naar het ruimtelijk instrumentarium en een onderzoek over de stedelijke ruimte rond het Albertkanaal.
Typisch voor een ruimtelijk beleidsplan is dat het een flexibel aanbouwmodel voor beleidskaders vormt. In de loop van het planproces kunnen daarom bijkomende beleidskaders worden opgemaakt.
De conceptnota wordt publiek bekendgemaakt. Antwerpenaren worden tijdens een publieke raadpleging geïnformeerd en geraadpleegd; voor de Gecoro en andere bestuursniveaus wordt een adviesronde georganiseerd.
In 2022 wordt de conceptnota uitgewerkt in een voorontwerp SRA, gevolgd door een ontwerp-SRA in 2023. Eind 2023 wordt het definitief SRA opgeleverd.
Inhoud van de kennisgevingsnota
Antwerpen wil van het SRA een veerkrachtig beleidskader maken en laat daarom een strategische milieueffectenbeoordeling voor het plan opmaken. De stadsontwikkelingsvisie in het SRA wordt in wisselwerking met een strategisch plan-Milieu Effectrapportage (plan-MER) gemaakt. Die wisselwerking laat toe het plan-MER als ontwerpinstrument voor het SRA in te zetten.
De kennisgevingsnota bevat de methodologische aandachtspunten van de strategische milieueffectbeoordeling, de verschillende milieuthema’s die mogelijk interessant zijn en een verkenning van de mogelijke omgevingseffecten van het SRA.
De kennisgevingsnota wordt tegelijk met de conceptnota publiek bekendgemaakt met een terinzagelegging. Tegelijk organiseert het Team-MER een adviesvraag bij andere bestuursniveaus en een aantal administraties.
In de kennisgevingsnota wordt een eerste stap gezet in het milieueffectenonderzoek. Tijdens het planproces volgt een uitwerking in een voorontwerp plan-MER, een ontwerp plan-MER en een definitief plan-MER. Het voorontwerp, het ontwerp en het definitief plan-MER worden gekoppeld aan het voorontwerp, het ontwerp en het definitief SRA.
Artikels 2.1.11, 2.1.12 en 2.1.13 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, die de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte vastleggen.
Artikel 138 Decreet Lokaal bestuur:
Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
Collegebesluit: goedkeuring concept- en kennisgevingsnota | 14 januari 2022 |
Gemeenteraad: kennisneming concept- en kennisgevingsnota | 31 januari 2022 |
GECORO: advies conceptnota | 3 februari 2022 |
Publieke raadpleging conceptnota / ter inzage kennisgevingsnota | 14 februari 2022 tot en met 14 april 2022 |
Collegebesluit: voorontwerp SRA |
|
Gemeenteraad: voorontwerp SRA |
|
GECORO: advies voorontwerp SRA |
|
Collegebesluit: ontwerp SRA |
|
Gemeenteraad: ontwerp SRA |
|
Openbaar onderzoek |
|
GECORO: advies ontwerp SRA |
|
Collegebesluit: definitief SRA |
|
Gemeenteraad: definitief SRA |
|
Data in vet cursief zijn raming.
De districtsraad neemt kennis van de conceptnota voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 4 maart 2022 (jaarnummer 1842) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Merksem goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu de nieuwe locaties in het district Merksem en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor de publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locatie:
District Merksem
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. In principe wordt er per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad adviseert onderstaande locatie gunstig:
District Merksem
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Merksem' gunstig ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 4 maart 2022 (jaarnummer 1832).
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege | 14 oktober 2021 | 248 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 29 oktober 2021 | 8728 |
info bewoners | participatiemoment | 16 november 2021 | |
adviezen | jeugdraad | 14 november 2021 | |
cultuurraad | 7 december 2021 | ||
sportraad | 16 december 2021 | ||
seniorenraad | 6 januari 2022 | ||
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 21 februari 2022 |
Het districtscollege keurde in zitting van 14 oktober 2021 (jaarnummer 248) de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken in de Akkerbouwstraat, district Merksem, goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het college keurde in zitting van 29 oktober 2021 (jaarnummer 248) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en het concept volgende wijzigingen aangebracht:
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 39 plaatsen in de bestaande toestand naar 43 plaatsen in de nieuwe toestand in de Akkerbouwstraat zelf. In de Moeshofstraat verdwijnen er 8 parkeerplaatsen ter hoogte van het kruispunt, door het uitbuigen van de fietspaden.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans: +40.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Akkerbouwstraat is een lokale straat.
Het infomoment voor de bewoners ging door op 16 november 2021.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op:
SUB_NR/INTERN/2300/5072500000/224/2MER010102M01301/2ME090200
Op 24 november 2021 bracht de jeugdraad gunstig advies uit met volgende voorwaarden:
Op 7 december 2021 bracht de cultuurraad gunstig advies uit met volgende voorwaarden:
Op 16 december 2021 bracht de sportraad gunstig advies uit met volgende voorwaarden:
Op 6 januari 2022 bracht de seniorenraad gunstig advies uit met volgende voorwaarden:
Op 21 februari 2022 bracht Coördinatieoverleg Openbaar Domein gunstig advies uit met volgende voorwaarden:
Het districtscollege keurt het voorontwerp (1 april 2022) voor de wegeniswerken in de Akkerbouwstraat, district Merksem, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
dienst | taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |