Terug
Gepubliceerd op 28/04/2022

2022_DCBZL_00084 - Kapelstraat. Wegeniswerken. Woonstraat – Antwerpen breekt uit. SWOU12336 - projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo
di 19/04/2022 - 18:30 districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Rudi Sempels, districtsschepen; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Carl Geeraerts, districtsburgemeester
2022_DCBZL_00084 - Kapelstraat. Wegeniswerken. Woonstraat – Antwerpen breekt uit. SWOU12336 - projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2022_DCBZL_00084 - Kapelstraat. Wegeniswerken. Woonstraat – Antwerpen breekt uit. SWOU12336 - projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Antwerpen breekt uit 

Selectie projecten

goedkeuring college

18 december 2020

10682

Leefbaarheidsbevraging

workshop

 

 

23 juni 2021

 

adviezen

brandweeroverleg

8 maart 2022

 

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

7 februari 2022

 

Op 18 december 2020 (jaarnummer 10682) keurde het college de weerhouden projectvoorstellen voor tuinstraat en woonstraat breekt uit en de verdeling van de dotatie per project goed.

Het districtscollege Berendrecht-Zandvliet-Lillo wenst, binnen het kader van Antwerpen Breekt Uit, de Kapelstraat aan te leggen als tuinstraat.

Ambitie

De Kapelstraat zal ingericht worden als woonerf en als woonstraat (in kader van Antwerpen Breekt Uit) met als doel de woon- en leefkwaliteit in de straat te verhogen en de straat te vergroenen en te verblauwen, zodat deze robuust zal zijn voor de klimaatuitdagingen in 2050.

Tijdens het ontwerpproces is het de opzet om bewoners nauw te betrekken, te informeren, motiveren en te stimuleren om groenblauwe maatregelen te nemen op eigen terrein.

Argumentatie

Na analyse kwamen volgende programmapunten naar boven:

  • Meer eenheid in plaats van drie verschillende stukken;
  • Verblijfplek, straat voor de bewoners, niet enkel voor auto’s;
  • Uniformiseren verharding;
  • Mobiliteit:
    • Trage wegen faciliteren;
    • Woonerf – gemengd verkeer – parkeervakken;
    • Groene asverschuivingen voor snelheidsremming en om sluipverkeer te weren;
  • Vergroenen: 
    • groenzones verweven;
    • groene trage verbinding;
    • meer bomen, plantvakken; 
    • minder verharding, waterdoorlatende materialen; 
    • koelteplek in parkje meer benutten;
  • Verblauwen:
    • maximale waterinfiltratie en buffering ter plaatse;
    • infiltreren in wadi, groenzones;
    • riolering ontlasten, zo veel mogelijk hemelwater afkoppelen van straten en dakvlakken;
    • inzetten op waterdoorlatende materialen;
    • meer ontharden;
  • Gemengde riolering richting Bosstraat blijft;
  • Verlichting vernieuwen naar LED;
  • Op privaat domein: meer hogere beplanting of bomen, ontharden, water afkoppelen,…

Concept:

De Kapelstraat wordt een woonerf waar de auto te gast is.

Van noord naar zuid wordt ingezet op maximaal ontharden en remming van het verkeer door asverschuivingen. Er komt een rijloper in grasbetontegels, de parkeervakken zullen aangelegd worden in grasbetontegels en er worden plantvakken voorzien.

Van oost naar west wordt maximaal vergroend en de trage weg gefaciliteerd. De fietser en voetganger zal hier comfortabel kunnen passeren. De inkom van de Kapel wordt duidelijker. Er komen plantvakken en bomen en een ‘bomenplein’ met verblijfsfunctie, dat voor verkoeling kan zorgen. Er is ook plek voor banken, speelaanleidingen en fietsbeugels.

Centraal wordt ingezet op verblauwen door middel van bijvoorbeeld een wadi. Het park wordt hier breder en verbonden/ verweefd met de straat. Zo verdwijnt ook de harde grens tussen groen en grijs. Er komt extra groen, enkele bomen en verblijfsfunctie. Hier is plek voor banken, een speelaanleiding en fietsbeugels. Aan beide zijden van deze verbreding is een inkom naar het parkje van de Kapel met aan de ene kant de trage (fiets)verbinding en aan de andere kant een inkom naar een wandelpad dat richting Bosstraat zal lopen.

Alle inritten blijven bereikbaar. De rijrichtingen blijven behouden.

Op privé terrein kan bijvoorbeeld ingezet worden op ontharden, vergroenen en afkoppelen van dakvlakken.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Woonstraat 30 km/u of woonerf;
  • Gemengd verkeer;
  • Langsparkeren of parkeervakken indien woonerf;
  • Voetganger voldoende ruimte bieden;
  • Snelheidsremming door middel van asverschuiving(en).

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 14 plaatsen in de bestaande toestand naar tien plaatsen in de nieuwe toestand.
In de huidige toestand is er een overcapaciteit aan parkeerplaatsen.  Het nieuwe aantal parkeerplaatsen werd bepaald aan de hand van de geldende mobiliteitsnormen. In de volgende fase wordt het gebruik van de parkeerplaatsen verder onderzocht.

Bomenbalans
 
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er komen 25 bomen bij, zowel dragers als ondersteuners.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Kapelstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Kapelstraat is een lokale straat.

Inspraak

De leefbaarheidsbevraging werd digitaal georganiseerd en via een brief.
De workshop 1 voor de bewoners ging door op 23 juni 2021.
In mei wordt een tweede workshop georganiseerd waarbij de projectdefinitie aan de bewoners  wordt voorgelegd.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2300/5022500000/224/2BZL010101M01710/2BL090610.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar Domein zitting van 7 februari 2022 Gunstig onder voorwaarden
  • De locatie van eventuele ondergrondse buffering/infiltratie-voorzieningen dient op plan gezet te worden;
    indien dit voorzien wordt zal dit mee opgenomen worden in de volgende fase.
    • Er dient een voldoende brede wandel-, rij- en fietsloper in comfortabel en gesloten verhardingsmateriaal te komen;
      hier werd reeds rekening mee gehouden.
    • Asverschuivingen hebben een voldoende efficiënt vermogen om de geldende snelheidslimiet af te dwingen, rekening houdend met de sporadische doortocht van grotere voertuigen (inclusief brandweer) en draaicirkels ter hoogte van private garages;
      hier werd reeds rekening mee gehouden.
    • Het garanderen van een goede zichtbaarheid en overzicht, met in het bijzonder ter hoogte van de centrale ontmoetingszone;
      dit wordt onderzocht in de volgende fase.
    • Het maximaal (fysiek) voorkomen van wild- en foutparkeren;
      parkeren in een woonerf is voorzien in de aangeduide vakken, het voorkomen van foutparkeren wordt onderzocht in de volgende fase.
    • Uitbreidingsmogelijkheden voor extra fietsbeugels;
      dit wordt onderzocht in de volgende fase.
    • Draaicirkels controleren van brandweer; 
      hier werd reeds deels rekening mee gehouden. De wegbreedte dient nog aangepast te worden tot 3,5m in plaats van 3,2m en de opstelruimte van de brandweerwagens wordt overal 4m.
    • Aansluiting onderzoeken met doorlopend stuk Kapelstraat, dat niet mee opgenomen is in het project;
      hier werd reeds rekening mee gehouden.
    • Voldoende banken met arm- en rugleuning voorzien en bij de verblijfsplek ook fietsenstalling;
      hier werd reeds rekening mee gehouden.
    • De vakjes met bodembedekkers naast het karrenspoor en de groenstrookjes in het smalle deel bekijken;
      dit wordt onderzocht in de volgende fase.
    • Parkeerplaatsen onderzoeken, de parkeerdruk wordt verder onderzocht.
      dit werd reeds besproken met en onderzocht door mobiliteit en zal ook nog verder worden onderzocht in de volgende fase.
    Brandweeroverleg zitting van 8 maart 2022 Gunstig onder voorwaarden
    • De rijweg is liefst 3,5m breed;
    • De opstelplaats voor de brandweerwagen dient overal 4m te zijn;
    • Onder bomen moet de vrije doorgangshoogte 4m zijn;
    • Hydranten vrij houden;
    • Draagkracht van de ondergrond 13 ton;

    Met al deze voorwaarden zal rekening gehouden worden in het verdere ontwerp.

    Beleidsdoelstellingen

    9 - Decentralisatie
    2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
    2BZL0101 - Bereikbaar, veilig en leefbaar
    2BZL010101 - Openbaar domein (lokaal)
    2BZL010101M01710 - SWOU12336 Kapelstraat (ABU)

    Besluit

    Het districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed, mits aanpassing.
    Het districtscollege berendrecht zandvliet lillo beslist:

    Artikel 1

    Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (27 januari 2022) voor wegeniswerken in de Kapelstraat, district Berendracht-Zandvliet-Lillo, goed.

    Artikel 2

    Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

    Artikel 3

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

    Artikel 4

    Het districtscollege geeft opdracht aan:

    Dienst

    taak

    SW/PR/ONT

    • Opdracht aan Water-link:
      • opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
    • Na de inspraakprocedure:
      • concept uitwerken tot een voorontwerp

    SW/PR/ADM

    mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college


    Bijlagen

    • 20220127_12336_PD_CON.pdf