Terug
Gepubliceerd op 30/03/2022

2022_MOT_00030 - Voorstel tot motie van raadslid Peggy Dewinter: Bisschoppenhoflaan en Deurne Noord

districtsraad Deurne
do 17/03/2022 - 20:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter; Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Guy Dirckx, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Kristof Vissers, districtsraadslid; Josephus Braam, districtsraadslid; Manal Toumi, districtsraadslid; Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid; Arbër Halili, districtsraadslid; Peggy Dewinter, districtsraadslid; Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid; Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid; Robert Stephens, districtsraadslid; Mathijs Post, districtsraadslid; Sandra Wintershoven, districtsraadslid; Alain Hoeckx, districtsraadslid; Skrolan Hugens, districtsraadslid; Mascha Van Huffelen, districtsraadslid; Sarpongmaa Agyin, districtsraadslid; Viviane Gedopt, districtsraadslid; Karin Slootmans, districtsraadslid; Sonja Stoop, districtsraadslid; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Afwezig

Steven Van Bockstal, districtsraadslid

Verontschuldigd

Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Benjamin Weyts, districtsraadslid

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2022_MOT_00030 - Voorstel tot motie van raadslid Peggy Dewinter: Bisschoppenhoflaan en Deurne Noord 2022_MOT_00030 - Voorstel tot motie van raadslid Peggy Dewinter: Bisschoppenhoflaan en Deurne Noord

Motivering

Indiener(s)

Peggy Dewinter

Gericht aan

Frank Geudens

Tijdstip van indienen

wo 09/03/2022 - 15:59

Toelichting

De Bisschoppenhoflaan is tot op de dag van vandaag het belangrijkste zwart punt, op vlak van verkeersveiligheid, in ons district, dit zien we jaar na jaar terug in de verkeersaudit van Deurne.
Gelet deze verkeersonveiligheid dringt op korte termijn de realisatie van een aantal “Quick wins” zich op om de Bisschoppenhoflaan veiliger en leefbaar te maken voor de huidige bewoners en gebruikers van deze toch wel zeer drukke verkeersader in Deurne.

De districtsraad van Deurne wil met deze motie aan het college van burgemeester en schepenen vragen om de hogere overheden (Ministerie van Openbare Werken) diets te maken van volgende aanpassingen om op korte termijn te laten uitvoeren wat de verkeersveiligheid en de leefbaarheid al enorm zal verbeteren.

1) SNELHEIDSBEPERKING 70 naar 50
De snelheid op de Bisschoppenhoflaan tussen de Deurnesesteenweg en de Merksemsesteenweg (Brug van den Azijn) terug te brengen van 70 km/uur naar 50 km/uur. Op dat stuk bevinden zich een aantal supermarkten (Aldi, Lidl, My Food), een woon-zorg centrum en heel wat op- en uitritten van appartementen en handelszaken. De zichtbaarheid op de Bisschoppenhoflaan blijft beperkt en het is voor automobilisten moeilijk om de snelheid in te schatten van het aanrijdend verkeer.

2) ZEBRAPADEN
Alle zebrapaden moeten beveiligd worden met verkeerslichten (dat kan op afroep). Het Ministerie van Openbare Werken gaat vandaag in tegen haar eigen richtlijnen die voetgangers-oversteken over een dubbele rijbaan verbied, tenzij ze beveiligd worden met lichten.

3) HERINRICHTING INDUSTRIEGEBIED BOSUIL/KRUNINGEN
Er loopt momenteel een mobiliteitsstudie in samenwerking met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij voor mobiliteit rond het Industriegebied Bosuil/Kruiningen. Het district Deurne heeft in het verleden gevraagd om bij de herinrichting van het industriegebied rekening te houden met het stijgend aantal mensen dat gebruik maakt van de fiets voor woon-werk verkeer. Het district vraagt nu opnieuw om bij de uittekening van het industriegebied vooral rekening te houden met de andere weggebruikers, voetgangers, fietsers, ...

4) VERKLEINEN CONFLICTSITUATIES
Een heel aantal conflicten tussen weggebruikers ontstaan op de Bisschoppenhoflaan, omdat in – en uitrijdend vrachtverkeer gemengd wordt. Daarom vraagt de districtsraad van Deurne om te onderzoeken of het mogelijk is om het aanrijdend verkeer af te wikkelen langs de Santvoortbeeklaan (maak die straat enkelrichting) en alle wegrijdend verkeer om te leiden via de Keesinglaan. Om het kruisen van de Bisschoppenhoflaan veilig te laten verlopen is het aangewezen om de doorsteek t.h.v. de Santvoortbeeklaan terug open te stellen met lichten.

De districtsraad van Deurne zou tevens nogmaals willen benadrukken dat zij al jaren een volledige heraanleg van de Bisschoppenhoflaan van gevel tot gevel vragen.
De klassieke 2x2 structuur met een groene ontoegankelijke middenberm voldoet geenszins.
De (mogelijke) komst van een tramlijn over de Bisschoppenhoflaan naar een te realiseren P&R inrichting dwingt het AWV om keuzes te maken.
De Bisschoppenhoflaan heeft gezien de breedte, het potentieel om en efficiënt en aangenaam leefbaar te zijn.


Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.

Initiatiefrecht

De districtsraad Deurne keurt met 19 stemmen voor en 7 onthoudingen het volgende besluit goed.

Voor: Tjerk Sekeris, Elke Brydenbach, Philip Van Acker, Mascha Van Huffelen, Peggy Dewinter, Josephus Braam, Alain Hoeckx, Malgorzata Zgnilec, Sonja Stoop, Viviane Gedopt, Robert Stephens, Freddy Lorent, Frank Geudens, Frank Vercammen, Sarpongmaa Agyin, Jan Van Wesembeeck, Sandra Wintershoven, Karin Slootmans, Guy Dirckx.  

Onthouding: Mathijs Post, Giuliana Chirinos Saavedra, Arbër Halili, Skrolan Hugens, Manal Toumi, Kristof Vissers, Abdelaziz El Fadili.