fase | actie | datum | jaarnummer |
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 29 november 2021 |
|
Het districtscollege van Ekeren wenst de verkeersveiligheid van de veelgebruikte fietsdoorsteek in de Driehoekstraat ter hoogte van de begraafplaats veiliger te maken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.
Inleiding
Om op deze as meer ruimte te creëren voor de zwakke weggebruikers, wordt de enkelrichting rijbaan gesupprimeerd. In de plaats komt er aan de noordkant van het weiland een dubbelrichting rijbaan. Verderop worden de oversteekbewegingen van de zijstraten Schriek en Vogelkersstraat met de Driehoekstraat samengebracht aan de hand van een extra verkeersremmer.
Om het project op deze wijze te kunnen uitvoeren, zal er een gedeelte van het weiland, dat momenteel eigendom is van Matexi, overgedragen moeten worden aan de stad. Ook de baangracht die zich ter hoogte van het weiland bevindt, zal moeten opschuiven.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Algemene randvoorwaarden
Ambitie
Bij de heraanleg van de straten wordt ingezet op het creëren van een verkeersveilige omgeving ter hoogte van de kruispunten, waar de voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans in de Vogelkersstraat van 13 plaatsen in de bestaande toestand naar 9 plaatsen in de nieuwe toestand omwille van de aanleg van voetpaduitstulpingen en de aanleg van een compacter kruispunt, waarbij een profiel aangelegd wordt met slechts 1 in- en uitrit naar de Driehoekstraat.
In de Driehoekstraat gaan geen parkeerplaatsen verloren.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans (+10).
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Driehoekstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Driehoekstaat, Schriek en de Vogelkersstraat zijn lokale straten.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op:
Het Coördinatieoverleg openbaar domein (zitting van 29 november 2021) geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarden dat:
Het districtscollege keurt de projectdefinitie ( 29 november 2021) voor de wegeniswerken in de Driehoekstraat (kruispunt kerkhof/Schriek/Vogelkersstraat), district Ekeren, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/PR/ADM | mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |