Terug
Gepubliceerd op 28/04/2022

2022_DCEK_00100 - Driehoekstraat (kruispunt kerkhof/Schriek/Vogelkersstraat) - SWOU12368. - Wegeniswerken. Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 19/04/2022 - 13:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2022_DCEK_00100 - Driehoekstraat (kruispunt kerkhof/Schriek/Vogelkersstraat) - SWOU12368. - Wegeniswerken. Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2022_DCEK_00100 - Driehoekstraat (kruispunt kerkhof/Schriek/Vogelkersstraat) - SWOU12368. - Wegeniswerken. Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

29 november 2021

 

Het districtscollege van Ekeren wenst de verkeersveiligheid van de veelgebruikte fietsdoorsteek in de Driehoekstraat ter hoogte van de begraafplaats veiliger te maken. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Argumentatie

Inleiding
Om op deze as meer ruimte te creëren voor de zwakke weggebruikers, wordt de enkelrichting rijbaan gesupprimeerd. In de plaats komt er aan de noordkant van het weiland een dubbelrichting rijbaan. Verderop worden de oversteekbewegingen van de zijstraten Schriek en Vogelkersstraat met de Driehoekstraat samengebracht aan de hand van een extra verkeersremmer.

Om het project op deze wijze te kunnen uitvoeren, zal er een gedeelte van het weiland, dat momenteel eigendom is van Matexi, overgedragen moeten worden aan de stad. Ook de baangracht die zich ter hoogte van het weiland bevindt, zal moeten opschuiven.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Karakter: 
    • gelegen in woonuitbreidingsgebied;
    • een buurtweg loopt doorheen het projectgebied;
  • Gebruik:
    • gelegen aan een begraafplaats;
    • weiland naast begraafplaats is eigendom van Matexi;
  • Groen:
    • de meeste bomen zijn gezond en bijgevolg te behouden, enkele bomen ter hoogte van het kruispunt met de Vogelkersstraat moeten gerooid worden;
    • gelegen in overstromingsgevoelig gebied;
  • Mobiliteit:
    • Algemeen: 50 km/u;
  • Rijrichting:
    • dubbelrichtingsverkeer in de Driehoekstraat (hoofdstraat);
    • enkelrichtingsverkeer in Schriek (buurtstraat, ten noorden en westen van weiland Matexi);
  • Parkeren:
    • in de Driehoekstraat wordt aan één zijde geparkeerd (kant van de woningen);
    • in de Vogelkersstraat wordt er schuin geparkeerd tussen de rijbanen in;
  • Voetgangers: er is enkel een voetpad aanwezig in de Driehoekstraat (aan de kant van de woningen) en Vogelkersstraat;
  • Fietsers:
    • in de Driehoekstraat is er aan twee zijden een fietspad van respectievelijk 1,50 en 1,75m breed;
    • in Schriek aan de noordkant rijden de fietsers op de rijbaan (gemengd verkeer), in Schriek aan de westkant is er een dubbelrichtingsfietspad voorzien;
    • problemen: de fietsers hebben in de Driehoekstraat (aan de kant van de woningen) geen opstelstrook, geen overzichtelijke oversteekplaats;
  • Privé-vervoer: 
    • er zijn twee snelheidsremmers (plateau’s) aanwezig ter hoogte van de begraafplaats en Schriek aan de noordkant;
  • Openbaar vervoer: de bushalte is moeilijk te bereiken;
  • Techniek: 
    • de riolering en de verlichting zijn verouderd;
    • de baangrachten zijn eigendom van de stad en in het beheer van Water-Link.

Algemene randvoorwaarden

  • maatgevend gebruik: verschillend per segment:
    • linkerkant Puihoek: geen gemotoriseerd verkeer;
    • rechterkant Puihoek: autoverkeer;
  • gewenste maatvoering volgens het draaiboek;
  • snelheidsremmers aanleggen op alle kruispunten;
  • oversteekplaatsen ruimtelijk:
    • geen zebrapaden te voorzien, opstelruimte voor overstekende fietsers maken;
    • fietsers hebben geen voorrang voor de oversteek;

Ambitie

Bij de heraanleg van de straten wordt ingezet op het creëren van een verkeersveilige omgeving ter hoogte van de kruispunten, waar de voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen.

Concept

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

  • Mobiliteit:
    • Rijrichting:
      • dubbelrichtingsverkeer in de Driehoekstraat blijft behouden;
      • in Schriek ten noorden van het weiland komt er dubbelrichtingsverkeer;
      • in Schriek ten westen van het weiland verdwijnt de rijbaan;
    • Parkeren: het parkeren verandert niet;
    • Voetgangers: 
      • er komt een extra voetpad in de Driehoekstraat (aan de kant van het weiland) en in Schriek ten westen van het weiland, deze laatste zal gescheiden worden van het fietspad met een groenstrook en voorzien worden van enkele zitbanken;
      • ter hoogte van de kruispunten worden zebrapaden voorzien;
    • Fietsers: 
      • het fietspad in de Driehoekstraat wordt verbreed naar 2m;
      • aan het kruispunt ter hoogte van de begraafplaats wordt opstelruimte voorzien voor de fietsers;
    • Privé-vervoer:
      • de twee bestaande snelheidsremmers blijven behouden en er komt een extra bij die de oversteekbewegingen ter hoogte van de Driehoekstraat, Schriek en Vogelkersstraat samenbrengt;
    • Openbaar vervoer: de bushalte in de Driehoekstraat wordt verplaatst richting het kruispunt ter hoogte van de begraafplaats waar meer wachtruimte kan gecreëerd worden;
  • Groen:
    • er komt een nieuwe bomenrij in Schriek ten westen van het weiland waaronder een (enkele?) toekomstbom(en);
    • ter hoogte van de nieuwe verkeersremmer ter hoogte van Vogelkersstraat en Schriek worden nieuwe bomen geplant, waaronder een (enkele?) toekomstbom(en);
  • Techniek
    • Riolering: de riolering wordt vernieuwd buiten de projectzone, tussen de bestaande en nieuwe verkeersremmer;
    • Baangrachten: de baangracht ter hoogte van het weiland zal moeten opschuiven omdat de rijbaan daar verbreed wordt voor dubbelrichtingsverkeer;
    • Verlichting: wordt vernieuwd.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • markeringen: geen oversteekvoorzieningen behalve opstelruimtes;
  • snelheidsregime: 50 km/u;
  • snelheidsremmers op de kruispunten;
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts;
  • verkeerssamenstelling: fietspad;
  • parkeerorganisatie: in de parkeerstroken/vakken;
  • linkerkant Puihoek: geen toegang voor gemotoriseerd verkeer;

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans in de Vogelkersstraat van 13 plaatsen in de bestaande toestand naar 9 plaatsen in de nieuwe toestand omwille van de aanleg van voetpaduitstulpingen en de aanleg van een compacter kruispunt, waarbij een profiel aangelegd wordt met slechts 1 in- en uitrit naar de Driehoekstraat.

In de Driehoekstraat gaan geen parkeerplaatsen verloren.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans (+10).

Hemelwaterplan
 
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
 
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Driehoekstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Driehoekstaat, Schriek en de Vogelkersstraat zijn lokale straten.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op:

  • SUB_NR/INTERN/2300/5052500000/224/2EKE010102M01402/2EK090200.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het Coördinatieoverleg openbaar domein (zitting van 29 november 2021) geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarden dat:

  • geïnformeerd wordt bij het district of er budget voorzien kan worden om de missing link (voet en fietspaden) tot aan de Frans Bresseleersstraat op te nemen in dit project; 
    • het district beschikt niet over voldoende budget om de projectscope uit te breiden.
  • de noodzaak onderzocht wordt om in de noordelijke tak van Schriek fietssuggestiestroken aan te leggen;
    • dit is onderzocht en wordt niet weerhouden in overleg met de afdeling mobiliteit. Er komen geen fietssuggestiestroken, de fietser wordt gestuurd richting Puihoek via het fietspad in de Driehoekstraat.
  • in overleg met Matexi de opportuniteit bekeken wordt om toekomstbomen aan te planten;
    • dit wordt meegenomen in de volgende fase van het dossier.
  • in overleg met SB/Groen bekeken wordt op welke manier de te rooien bomen gecompenseerd kunnen worden;
    • dit wordt afgestemd met de groendienst.
  • de heraanleg en inrichting van de baangracht bekeken wordt op vlak van ecologie;
    • dit wordt onderzocht in de volgende fase van het dossier.
  • In overleg met SW/MOB bekeken wordt, waar zebrapadmarkeringen ter hoogte van de oversteken voorzien moeten worden;
    • de markeringen zijn toegevoegd aan het plan.
  • onderzocht wordt of ter hoogte van de bushalte, in functie van de veiligheid, het voet- en fietspad van positie verwisseld kunnen worden zodat het fietspad achter het wachthuisje afgebogen wordt, conform de inrichtingsprincipes van het Draaiboek Openbaar Domein;
    • de bushalte wordt opgeschoven richting de begraafplaats waar er meer ruimte voorzien wordt om de bushalte te bereiken.
  • de éénzijdige as verschuiving, tegen over de fietsoversteek, gedimensioneerd en afgestemd wordt op busverkeer;
    • de rijbaanbreedte werd aangepast naar de nodige breedte volgens het draaiboek waardoor er geen middengeleider en asverschuiving meer nodig zijn.
  • de S-bocht op het kruispunt met Schriek nagekeken wordt in functie van de  draaicirkels hulpdiensten en huisvuilophaling;
    • de S-bocht is aangepast in functie van de juiste draaicirkels.
  • de fietspadmarkeringen en -materialisering in de Driehoekstraat, conform het Draaiboek Openbaar Domein, niet worden doorgetrokken over de kruispunten met de zijstraten, aangezien de Driehoekstraat een lokale hoofdstraat is met een ‘voorrang-van-rechts’-statuut;
    • de fietspadmarkeringen en -materialisering ter hoogte van de kruispunten werden aangepast op het plan.
  • de koppen van de midden geleider afgerond en verhoogd aangelegd worden;
    • de rijbaanbreedte werd aangepast naar de nodige breedte volgens het draaiboek waardoor er geen middengeleider meer nodig is.
  • fietspadmarkeringen voorzien worden conform de principes van het draaiboek Openbaar Domein;
    • de fietspadmarkeringen zijn correct ingetekend op het plan.
  • de nieuwe locatie van de glasbak ingetekend wordt op het plan;
    • de nieuwe locatie van de glasbak werd bepaald en toegevoegd op het plan.
  • waar mogelijk voetpadruimte van 1,90 m breed voorzien wordt;
    • dit wordt onderzocht in de volgende fase.
  • voldoende zitgelegenheid voorzien wordt;
    • dit wordt onderzocht in de volgende fase.
  • het project naar uitvoering en timing afgestemd wordt met SB/begraafplaatsen in functie van bereikbaarheid tijdens de werken;
    • dit zal afgestemd worden.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0101 - We realiseren een kwaliteitsvol en veilig publiek domein door in te zetten op duurzaam en planmatig onderhoud en heraanleg
2EKE010102 - Het publiek domein is goed onderhouden en kwaliteitsvol (her)aangelegd met veel aandacht voor veilig verkeer, toegankelijkheid en voor de zwakke weggebruiker
2EKE010102M01402 - SWOU12368 Driehoekstraat, Schriek (kruispunt kerkhof)
9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0101 - We realiseren een kwaliteitsvol en veilig publiek domein door in te zetten op duurzaam en planmatig onderhoud en heraanleg
2EKE010104 - Ekeren is verkeersveilig en garandeert een vlotte en veilige verkeersdoorstroming voor elke weggebruiker
2EKE010104M01402 - SWOU12368 Driehoekstraat, Schriek (kruispunt kerkhof)

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie ( 29 november 2021) voor de wegeniswerken in de Driehoekstraat (kruispunt kerkhof/Schriek/Vogelkersstraat), district Ekeren, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR/ONT
  • Opdracht aan Water-link:
    • opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure:
    • concept uitwerken tot een definitief ontwerp.
    • indien vereist archeologienota laten opmaken

 

SW/PR/ADM

mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken

Bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20211119_12368_PD_COD.pdf
  • 20211115_12368_CO_BT_NT.pdf