Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Bestek. Goedkeuring | 29 maart 2022 |
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. De stad Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van Aquafin nv.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.
Het aandeel van de stad Antwerpen en het district Ekeren in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt tot het aandeel van de overige aanbestedende overheden:
Aanbestedende overheid | Aandeel in de projectkost (afgerond) |
De stad Antwerpen | 76% |
Aquafin nv | 14% |
Het district Ekeren | 10% |
Het toepasselijk bestek voorziet in een afzonderlijke betaling voor elk van de betrokken aanbestedende overheden. Er worden per aanbestedende overheid gescheiden schuldvorderingen (vergezeld door de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken waarop deze vorderingen steunen) en facturen opgemaakt.
Het budget voor deze werken is voorzien op:
De ontvangsten en uitgaven worden bij AMJP5 gekoppeld aan de subsidie-fiche subsidiefiche SBT11221, in 2022 en 2023.
Voor de aanleg van het fietspad wordt door de stad een beroep gedaan op een fietspadsubsidie van het Fietsfonds (Provincie Vlaanderen en Vlaamse overheid). Deze kan tot 100% van de subsidieerbare kosten vergoeden.
De districtsraad van Ekeren keurt bestek GAC_2022_02135 voor "Aanleg fietsostrade langs A12 tussen Leo Baekelandstraat en Leugenberg" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De districtsraad van Ekeren keurt goed dat het college in haar naam de plaatsingsprocedure voert en de opdracht sluit en laat uitvoeren.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Aanleg fietsostrade langs A12 tussen Leo Baekelandstraat en Leugenberg - aandeel stad Antwerpen | budgetplaats: 5153000000 | volgt later | |
Aanleg fietsostrade langs A12 tussen Leo Baekelandstraat en Leugenberg - aandeel district Ekeren | budgetplaats: 5052500000 | volgt later |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Aanleg fietsostrade langs A12 tussen Leo Baekelandstraat en Leugenberg - ontvangsten stad |
|
budgetplaats: 5153000000 |
|
De districtsraad keurde in zitting van 22 november 2021 (jaarnummer 76) de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De districtsraad moet de jaarrekening vaststellen in het eerste semester van het boekjaar dat volgt op het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 260 over de jaarrekening;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de bepalingen van titel 4 met betrekking tot de beleidsrapporten ook van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1. "de gemeente" als "het district";
2. "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3. "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4. "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als 'districtsraad";
5. "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6. "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
De districtsraad stelt de jaarrekening 2021 vast.
De districtsraad stelt de jaarrekening 2021 vast met de volgende resultaten:
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 24 december 2021 (jaarnummer 10436) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Ekeren goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu de nieuwe locaties in het district Ekeren en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor een publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locatie:
District Ekeren
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met het districtsraadsbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.
Het districtscollege adviseert onderstaande locaties gunstig:
District Ekeren
Het districtscollege adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Ekeren' gunstig ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 24 december 2021 (jaarnummer 10436).
fase | actie | datum | jaarnummer |
adviezen | Jeugdraad, seniorenraad, sportraad | 16 april 2021 |
|
leefbaarheidsbevraging | Oktober 2021 |
| |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 15 november 2021 |
|
Het districtscollege Ekeren, de stad Antwerpen en Water-link wensen:
De Ferdinand Verbieststraat bestaat uit een horizontaal en verticaal deel. Er werd een concept uitgewerkt voor de volledige straat, maar enkel het horizontale deel zal binnen dit project heraangelegd worden. Het verticale deel wordt verder uitgewerkt en vernieuwd tijdens de volgende legislatuur.
Deze as verbindt de Transcontinentaalweg en Ekersesteenweg en kent bijgevolg een relatief hoge verkeersdruk. Er zijn brede voetpaden maar geen aparte fietspaden aanwezig. De brede centrale groenstrook biedt weinig tot geen kwalitatieve verblijfsruimte en heeft een beperkte biologische waarde.
Het volledige profiel krijgt een andere indeling en wordt heraangelegd tot een verkeersveilige as. De groene middenberm verdwijnt en schuift op naar de zuidkant van de straat waar de ruime groenzone kan aansluiten op de wijk Rozemaai. Er wordt ingezet op klimaatrobuuste maatregelen en een betere leefbaarheid van de straat. Verder komen er voldoende oversteekplaatsen voor de zwakke weggebruikers, aparte fietspaden en een voldoende brede rijweg voor hulpdiensten, vracht- en busverkeer.
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 66 plaatsen in de bestaande toestand naar 64 plaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Door de herprofilering worden de bestaande bomen (25) gerooid. Minimaal 17 nieuwe bomen worden voorzien in de parkeerstroken en op de straathoeken. In de groenstrook langs de zuidzijde worden minimaal 20 nieuwe bomen voorzien.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Ferdinand Verbieststraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld. Het doel is 100% van het hemelwater dat op het openbaar domein valt te laten infiltreren. Hiervoor zullen in de groenzone WADI’s en infiltratiezones voorzien worden.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Ferdinand Verbieststraat is een lokale straat.
In oktober 2021 werd een leefbaarheidsbevraging gehouden voor de buurtbewoners. Hierop kwamen 34 reacties.
De voor deze opdracht vereiste budgetten zijn voorzien op:
Het Coördinatieoverleg openbaar domein (zitting van 15 novemer 2021) geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarden dat:
De Jeugd-, Senioren- en Sportraad (zitting van 16 april 2021) geven gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarden dat:
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (15 november 2021) voor wegeniswerken in de Ferdinand Verbieststraat, district Ekeren goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/PR/ADM | mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |
Het districtscollege besliste op 12 mei 2009 (jaarnummer 1682) de jubilarissen de keuze te laten voor een bezoek bij hen thuis of voor een officiële ontvangst. De ontvangsten worden tweemaal per jaar georganiseerd. In het voorjaar is er een viering voorzien voor de jubilarissen die in de eerste helft van het jaar hun huwelijksverjaardag vieren. In het najaar is er een viering voor de koppels die in de tweede helft van het jaar feestvieren.
Wegens Covid-19 kon de viering van de jubilarissen 2020 en 2021 niet doorgaan. Ondertussen mogen ontvangsten weer plaatsvinden en worden alle jubilarissen die een huwelijksverjaardag vierden van 50, 60, 65 of 70 jaar in 2020 en 2021 aangeschreven.
De huwelijksjubilarissen mogen zich op de ontvangst laten vergezellen door maximum twee andere personen. Indien alle jubilarissen ingaan op het aanbod en zich laten vergezellen door twee andere personen kan de ontvangst niet doorgaan op het districtshuis. De raadzaal is daarvoor te klein. Voor de viering worden 150 personen verwacht.
In navolging van vorige editie wordt gekozen om de genodigden een receptie aan te bieden in Hof ter Delft, Laar 42 te 2180 Ekeren, waarbij naast een keuze uit dranken ook mini sandwiches en enkele zoetigheden worden aangeboden.
De receptie zal doorgaan op donderdag 21 april 2022 van 14.00 uur tot 17.00 uur.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale feestelijkheden.
In de meerjarenplanning 2020-2025 wordt een budget voorzien van 12.000,00 euro voor jubilarissenvieringen van 2022.
De bestelbons worden later opgemaakt onder budgethouderschap.
Het districtscollege keurt goed dat de uitgestelde jubilarissenviering van 2020 en 2021 op 21 april 2022 (van 14.00 uur tot 17.00 uur) zal doorgaan.
Op zondag 1 mei 2022 is #EkerenSport aan zijn zevende editie toe. Tussen 13.00 uur en 18.30 uur is het Hagelkruispark opnieuw de trekpleister voor sportliefhebbers. Niet minder dan 14 Ekerse sportclubs zullen zich voorstellen en deelnemers op een leuke manier laten proeven van hun aanbod. Animatie zoals een ballonnenclown en een grimeur zullen nog extra kleur geven aan deze sportieve dag. De sportieve namiddag wordt afgesloten met de 13de editie van de Kom op tegen Kanker-loop.
Presentator Jan Van Looveren leidt #EkerenSport in goede banen!
Het programma ziet er als volgt uit:
Het doel van #EkerenSport is tweeërlei. Enerzijds wil het district de Ekerse sportverenigingen de kans bieden hun aanbod bij de Ekerenaren bekend te maken. Anderzijds willen ze ouders met kinderen, jongeren en volwassenen laten proeven van zoveel mogelijk verschillende Ekerse sportverenigingen en sportdisciplines zodat meer Ekerenaren levenslang sporten.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017(jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal sportbeleid.
De kosten voor #Ekeren Sport! worden geraamd op 16.000,00 euro (inclusief btw).
Hiervoor werd in de meerjarenplanning 2020-2025 budget voorzien onder functiegebied 2EKE010205PA5092 en budgetplaats 5051500000. Bestelbonnen worden later opgemaakt en worden geregeld onder budgethouderschap (bedrag steeds onder 5.500,00 euro exclusief btw).
Het districtscollege keurt de organisatie van #EkerenSport in het Hagelkruispark op zondag 1 mei 2022 van 13.00 uur tot 18.30 uur goed.
Het districtscollege vergaderde op 29 maart 2022. Iedereen was aanwezig.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege keurt de notulen van 29 maart 2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Op het college worden agendapunten over het district Ekeren besproken waarover het districtsbestuur geen beslissingsbevoegdheid heeft. Deze beslissingen kunnen van belang zijn voor inhoudelijke dossiers op districtsniveau.
Om het districtscollege op de hoogte te brengen van beslissingen die het college nam met betrekking tot het district Ekeren, wordt een lijst ter kennisneming voorgelegd.
Het districtscollege Ekeren neemt kennis van onderstaande collegebeslissingen:
Datum | Jaarnummer | Titel |
1 april 2022 | 2022_CBS_02593 | Afvaardigingen legislatuur 2019-2024 - Regionaal Landschap de Voorkempen - Vertegenwoordigers voor het district Ekeren - Algemene vergadering en bestuursorgaan - Kennisneming |
1 april 2022 | 2022_CBS_02700 | District Ekeren - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring |
Alle inkomende briefwisseling gericht aan het districtsbestuur wordt geregistreerd. De districtssecretaris legt een selectie van de briefwisseling voor aan het districtscollege.
De districtssecretaris maakt de districtscollegeleden attent op de briefwisseling van 24 maart 2022 tot en met 1 april 2022, die eveneens opgenomen werd in VIP14 (verwerking inkomende post binnen de 14 dagen). Het districtscollege bepaalt welk gevolg eraan moet worden gegeven.
Artikel 290 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.
Het districtscollege neemt kennis van de ingekomen briefwisseling over de periode van 24 maart 2022 tot en met 1 april 2022:
Nummer | Datum ontvangst | Afzender | Onderwerp |
---|---|---|---|
075_2022_000018 | 24 maart 2022 | Kabinet Haven, stadsontwikkeling, ruimtelijke ordening en patrimonium | Omgevingsvergunning voor uitbreiding 'Den Deugeniet' |
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
EK/BS/DS | de ingekomen briefwisseling ter kennisneming voor te leggen aan de districtsraad |