Terug
Gepubliceerd op 22/03/2022

2022_DRHO_00030 - District Hoboken. Van Praetstraat - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Hoboken
ma 21/03/2022 - 19:30 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Elke Heylen, districtsraadslid; Christel Schepers, districtsraadslid; Maria Snijders, districtsraadslid; Carolyn Krekels, districtsschepen; Abderrahim Badri, districtsraadslid; Tineke Elst, districtsraadslid; Sibel Gyuler, districtsraadslid; Tim Joye, districtsraadslid; Hilde Laureys, districtsraadslid; Guy Milis, districtsraadslid; Guido Verveckken, districtsraadslid; Tom Peeters, districtsraadslid; Alfred Gorrebeeck, districtsraadslid; Elisabeth Van Dyck, districtsraadslid; Emile Smets, districtsraadslid; Geert Pichal, districtsraadslid; Koenraad Cassiers; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Paul De Ranter, districtsschepen; Yeliz Citak, districtsraadslid; El Hassane Aarab, districtsraadslid; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Secretaris

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2022_DRHO_00030 - District Hoboken. Van Praetstraat - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DRHO_00030 - District Hoboken. Van Praetstraat - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Van Praetstraat in het district Hoboken:

  • behoort gedeeltelijk tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • sluit op het grondgebied van de gemeente Hemiksem aan op de Sint-Bernardsesteenweg. 

Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op vraag van het district Hoboken wordt de snelheid beperkt tot 50 km/u. 

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • de snelheid wordt beperkt tot 50 km/u (artikel 1).
    De Van Praetstraat bevindt zich buiten de bebouwde kom, het is wettelijk toegelaten 70 km per uur te rijden. De categorisering van de weg (ook buiten de bebouwde kom) is 'industriehoofdstraat'. De aanbevolen snelheid die daarbij hoort is 50 km/u. Het is niet aangewezen met de huidige inrichting van de straat en met het vele vrachtverkeer om de snelheid op 70 km/u te behouden, aangezien de straatbreedte daarop niet aangepast is. Bovendien zijn ook de fietspaden aan één zijde aanliggend zonder schrikafstand, waardoor 50 km/u aangewezen is omwille van de veiligheid;
  • de signalisatie op de fietspaden wordt aangepast volgens de principenota voor speed pedelecs in Antwerpen.
    De verkeersborden D7 worden voorzien van een onderbord, bromfietsen verboden (artikel 2).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 25 februari 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Hoboken keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad hoboken beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Praetstraat in het district Hoboken.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen