De districtsraad vergaderde op 23 juni 2022.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De districtsraad keurt de notulen van 23 juni 2022 goed.
Tussenkomst raadsleden Karin Staes en Bavo De Mol
Antwoord districtsschepen Jari Frensch.
Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een model split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.
Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost. Het onderzoek, overleg en besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf de startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'.
Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé. Deze opgave interfereert ruimtelijk met een aantal toekomstige infrastructuurprojecten voor duurzame transportmodi (de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen, de leidingstraat Antwerpen-Geleen en hoogwaardige openbaarvervoersassen, zoals deze langsheen de E313). Het complex project 'Oostelijke Verbinding' wil inzetten op het verbeteren van de omgevingskwaliteit en ook doelstellingen inzake het klimaatbeleid zullen geïntegreerd worden. In de onderzoeksfase van het complex project moet dit verder afgestemd worden.
De ambitiefase voor het complex project 'Oostelijke Verbinding' was bedoeld om ontbrekende informatie bij stakeholders te verzamelen en hen te informeren. Al de ambities moesten gekend zijn vooraleer een alternatievenonderzoeksnota op te maken. Het doel van deze onderzoeksnota is om de beste oplossingen te filteren uit een brede waaier van mogelijkheden en alternatieven.
Sinds begin juli 2022 gaat het complex project Oostelijke Verbinding verder onder de naam 'De Nieuwe Rand'.
Na veel voorbereidend werk ligt vandaag een alternatievenonderzoeksnota klaar. Daarin wordt beschreven welke oplossingen er zijn voor eventuele nieuwe of aangepaste wegen in de regio, welke ambities ‘De Nieuwe Rand’ wil realiseren, wat er onderzocht moet worden en hoe dat zal gebeuren. Dialoog met alle betrokkenen staat centraal in dit project. Daarom wordt ook feedback op de alternatievenonderzoeksnota tegen ten laatste 15 oktober gevraagd aan de betrokken gemeenten en districten. De inspraakperiode voor adviesinstanties loopt in totaal 45 dagen: van 1 september tot en met 15 oktober. Van 12 september tot en met 11 oktober krijgt de brede bevolking tijdens een publieke raadpleging ook de kans om feedback te geven op de alternatievenonderzoeksnota. De alternatievenonderzoeksnota kan vanaf 12 september nagelezen worden op www.denieuwerand.be of in de gemeente- en districtshuizen van Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Ekeren, Merksem, Deurne, Borgerhout, Antwerpen, Stabroek, Kapellen, Brasschaat, Schoten, Schilde, Wijnegem, Zandhoven, Ranst, Wommelgem, Kalmthout, Wuustwezel en Brecht.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De districtsraad geeft gunstig advies over de alternatievenonderzoeksnota complex project De Nieuwe Rand en adviseert bijkomend:
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand juni 2022 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Plaatsen beweegbank in recreatiedomein Distelhoek Ipitup vzw |
7.838,38 EUR |
4005511950 | 5075000000 | Zitting 16 juni 2022 Jaarnummer 177 |
Graven van sleuven voor opsporen ondergrondse lekkages aan de fontein Burgemeester Jozef Nolfplein Verbruggen BV | 7.168,89 EUR | 4005514679 | 5072500000 | Zitting 30 juni 2022 Jaarnummer 188 |
Vernieuwen openbare verlichting Gruisweg Fluvius System Operator | 17.853,61 EUR | 4005513318 | 5072500000 | Zitting 30 juni 2022 Jaarnummer 189 |
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand juli 2022 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Opmetingsplan herinrichting groenzone IJsvogel Globezenit NV |
7.405,20 EUR |
4005514764 | 5074000000 | Zitting 7 juli 2022 Jaarnummer 198 |
Gieten van een kunstwerk als eerbetoon aan de zorg Kunstgieterij Van Geert Bvba | 21.054,00 EUR | 4005514499 | 5070100000 | Zitting 7 juli 2022 Jaarnummer 199 |
Ondersteuningsopdracht heraanleg project IJsvogel 2023 Regionaal landschap de Voorkempen vzw | 40.000,00 EUR | 4505138373 | 5074000000 | Zitting 14 juli 2022 Jaarnummer 203 |
Project Runcvoorthof AG Vespa | 36.300,00 EUR | 4005516050 | 5074000000 | Zitting 14 juli 2022 Jaarnummer 205 |
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand augustus 2022 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Infrastructuur subsidie 2022 |
16.791,78 EUR |
4505141643 | 5076500000 | Zitting 4 augustus 2022 Jaarnummer 212 |
Wegeniswerken Noordkaai Verbruggen BV | 166.043,18 EUR | 4005517521 | 5072500000 | Zitting 4 augustus 2022
Jaarnummer 213 |
Wegeniswerken De Vlaschaardstraat Verbruggen BV | 8.322,31 EUR | 4005517805 | 5072500000 | Zitting 18 augustus 2022 Jaarnummer 221 |
Wegeniswerken Distelhoek, Graanstraat en Korenstraat Verbruggen BV | 13.915,54 EUR | 4005517802 | 5072500000 | Zitting 18 augustus 2022
Jaarnummer 222 |
Wegeniswerken Kolibriestraat Verbruggen BV | 19.374,12 EUR | 4005517800 | 5072500000 | Zitting 18 augustus 2022
Jaarnummer 223 |
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in de zitting van 25 mei 2022 (jaarnummer 4251) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
De districtsraad keurde in de zitting van 28 oktober 2021 (jaarnummer 69) de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
In BBC 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.
Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
1. bij de aanpassing(en) van het meerjarenplan;
2. bij de vaststelling van de jaarrekening (in het voorjaar);
3. bij de tussentijdse opvolgingsrapportering (in september).
De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143 DLB bepaalt dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De districtsraad van Merksem neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2022 van meerjarenplan 2020-2025.
Op 2 mei 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Emmanuel Rollierstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Emmanuel Rollierstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 maart 2021 (jaarnummer 2338).
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 8 juli 2022 (jaarnummer 5816) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Merksem goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in het district Merksem en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor de publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locatie:
District Merksem
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. In principe wordt er per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Aangezien er voor de Laaglandlaan meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en worden er ineens twee voorbehouden plaatsen ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig:
District Merksem
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Merksem' gunstig, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen', zoals goedgekeurd door het college op 8 juli 2022 (jaarnummer 5816).
Op 18 november 2016 (jaarnummer 10035) keurde het college het besluit 'Parkeren - Bewegwijzering parkeerroute Bredebaan' goed. In dit besluit werd bepaald dat er een parkeerbewegwijzering wordt geplaatst om de lokale winkelkernen in de districtscentra te ondersteunen en het autoverkeer zo direct mogelijk naar beschikbare parkings te leiden.
Op 27 oktober 2021 kwam de vraag binnen bij de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) om de naam van de parking 'Oude Bareellei' aan te passen naar parking 'Bouckenborgh' om bezoekers van het park zo beter naar de parking te leiden.
De parking 'Oude Bareellei' grenst aan het Bouckenborghpark. Om bezoekers die met de wagen naar het park komen te stimuleren om op die parking te parkeren in plaats van foutief in de Gaston Berghmansdreef of voor het kasteel van Bouckenborgh, wordt er voorgesteld om de parking 'Oude Bareellei' te hernoemen naar parking 'Bouckenborgh'.
Door de parking 'Oude Bareellei' van naam te veranderen in de bewegwijzering worden bezoekers van het park die met de wagen komen richting deze parking geleid. Deze nieuwe naam is interessanter aangezien de bezoekers van deze parking twee paden kunnen nemen, die vrijwel meteen uitkomen in het park.
De parking blijft deel uit maken van de oorspronkelijke P-route en wordt bewegwijzerd met statische (geen dynamische) bewegwijzering. De huisstijl van de parkeerbewegwijzering in de districten is conform met de parkeergeleiding van de kernstad.
Artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de districtsraad beschikt over een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Het budget voor de aanpassing van de bewegwijzering wordt voorzien bij MPA.
De districtsraad verleent gunstig advies over de aanpassing van de naam van parking 'Oude Bareellei' naar parking 'Bouckenborgh' binnen de P-route Bredabaan.
fase | actie | datum | jaarnummer |
definitief ontwerp | goedkeuring districtscollege | 27 januari 2022 | 22 |
Het districtscollege keurde op 27 januari 2022 (jaarnummer 22) het definitief ontwerp voor de wegeniswerken in de Catershoflaan, district Merksem, goed.
Het studiebureau Witteveen + Bos Belgium NV maakte, in opdracht van water-link (in samenwerking met Aquafin nv), het bestek RI3M060 (SWOU11900C), wegeniswerken Catershoflaan, district Merksem op en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt dit ter goedkeuring voor.
Het studiebureau Witteveen + Bos Belgium NV maakte, in opdracht van Aquafin nv het bestek RI3M060 (SWOU11900C), Catershoflaan, district Merksem met tekeningen en een gedetailleerde meetstaat op.
De werken omvatten in hoofdzaak:
De uitvoeringstermijn bedraagt 350 werkdagen.
De werken worden gefaseerd uitgevoerd:
Gunningscriteria
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, dit is de offerte met de laagste prijs.
17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokale straten en pleinen, verkeersbegeleidende maatregelen, openbare verlichting en straatmeubilair.
In het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Catershoflaan is een lokale straat.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
De kostenverdeling voor het project wordt als volgt opgesplitst:
aandeel | percentage |
district Merksem | 53,36% |
Aquafin | 46,64% |
Het budget voor deze werken is voorzien op SUB_NR/INTERN/5072500000/224/2MER010102M01646/2ME090200/2200,2300 en 2400 en voor het onderhoud op SUB_NR/INTERN/5072500000/61414/2MER010102A00000/2ME090200/2400 en 2500. De budgetten worden verhoogd met AMJP4.
De districtsraad keurt het bestek RI3M060 (SWOU11900C), wegeniswerken in de Catershoflaan, district Merksem, goed.
De districtsraad machtigt water-link (in samenwerking met Aquafin nv) om in haar naam op te treden bij de plaatsing van de overheidsopdracht.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Catershoflaan
Bestek RI3M060 (SWOU11900C) Wegeniswerken | budgetplaats:5072500000
budgetpositie:224 functiegebied:2MER010102M01646 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma:2ME090200 budgetperiode:2200/2300/2400 | ||
budgetplaats:5072500000
budgetpositie:61414 functiegebied:2MER010102M01646 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma:2ME090200 budgetperiode:2400/2500 |
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gildestraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 november 2008 (jaarnummer 2239).
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. De Laaglandlaan 272 is een van de inkomende dossiers.
Op 20 juli 2022 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Laaglandlaan ter hoogte van huisnummer 272. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Tussen huisnummer 272 en 272A wordt een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laaglandlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 25 februari 2022 (jaarnummer 1639).
De Rerum Novarumlaan in het district Merksem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Er werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Rerum Novarumlaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten. Op 2 juni 2022 werden de vereiste documenten aangeleverd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rerum Novarumlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 16 maart 2018 (jaarnummer 2462).
Het Sint-Franciscuspleinin het district Merksem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het college keurde op 10 mei 2019 (jaarnummer 4015) de proefopstelling elektrische laadpaal voor het Sint-Franciscusplein goed. Deze opstelling ter hoogte van nummer 1 werd geëvalueerd en wordt nu bestendigd en uitgebreid met één (1) plaats.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Sint-Franciscusplein in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 oktober 2013 (jaarnummer 9961).
De Trammezandlei in het district Merksem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Deze inkomende dossiers worden apart behandeld. De Trammezandlei 3 is een van de inkomende dossiers
Op 15 juni 2021 werd een melding over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Trammezandlei ter hoogte van huisnummer 3. Naar aanleiding van deze melding heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 3 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Trammezandlei in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 27 oktober 2017 (jaarnummer 9437).
Tussenkomst raadslid Arben Gashi + antwoord districtsschepen Jari Frensch
De Winterling in het district Merksem:
De Winterling maakt deel uit van de proefopstelling "Winterling-Blijvoort", goedgekeurd door het college van 3 juni 2022 (jaarnummer 4542).
Op 9 mei 2022 vroeg de beschutte werkplaats 'Stroom Maatwerk' om de aanvangstijd van de venstertijd van de laad-en loszone voor hun deur te vervroegen naar 6.00 uur in de ochtend. In samenspraak met het district wordt nu voorgesteld om het aanvangsuur te vervroegen naar 7.00 uur.
Voor: fracties: N-VA, Vooruit, CD&V, Vlaamse Belang
Tegen: /
Onthouding: Groen, Open VLD
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Winterling in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college op 4 maart 2022 (jaarnummer 1847).
3 Maanden geleden is het graf van August Borms vernield en met rode verf beklad.
Grafschennis is een laffe daad en werd dan ook door de voltallige DR veroordeeld.
Vanuit de stad Antwerpen is bij monde van de burgemeester de belofte gedaan om de grafzerk te herstellen.
Tot enkele dagen geleden stelde ik vast dat het graf nog niet in ere hersteld is.
Graag had ik vernomen wat de huidige stand van zaken is wat betreft de herstelling van de grafzerk en wat de juiste timing is om de grafzerk terug te plaatsen.
Er is mij door de dienst begraafplaatsen bevestigd dat het nog steeds de bedoeling is om de zerk voor 1 november te laten herstellen.
Dit onder voorbehoud van de tijdige levering van de materialen. Zoals u ongetwijfeld weet, is dat momenteel een onzekere factor.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.