De districtsraad keurde op 29 april 2019 (jaarnummer 28) het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed.
De districtsraad keurde op 29 november 2021 (jaarnummer 70) een eerste addendum bij het huishoudelijk reglement goed naar aanleiding van de goedkeuring door de Vlaamse Regering (op 16 juli 2021) van het 'Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft de versterking van de lokale democratie'. De mogelijkheid om digitaal en/of hybride te vergaderen werd formeel verankerd in dit decreet en met het eerste addendum opgenomen in het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.
Naar aanleiding van de voorbereiding van de districtsraad van 24 januari 2022 werd op de districtsraadscommissie van 17 januari 2022 vastgesteld dat een kader ontbreekt om districtsraadscommissies te annuleren in het geval slechts een beperkt aantal of inhoudelijk beperkte punten op de agenda van de districtsraad werden geagendeerd en er geen toelichtingen op de districtsraadscommissie werden ingepland.
Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het Decreet Lokaal Bestuur. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld geregeld worden door het Decreet Lokaal Bestuur en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement.
De districtsraad stelde vast dat het huishoudelijk reglement momenteel niet voorziet in modaliteiten voor het annuleren van een districtsraadscommissie. Door een tweede addendum aan het huishoudelijk reglement toe te voegen, wordt deze lacune in het huishoudelijk reglement van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo verholpen.
Dit tweede addendum wordt tegelijkertijd aangegrepen om de modaliteiten voor het Vragenhalfuurtje voor de burgers te verfijnen.
De districtsraad keurt het tweede addendum 'Modaliteiten organisatie commissievergaderingen en vragenhalfuurtje voor burgers' bij het huishoudelijk reglement district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed.