Algemene informatie school | |
School: |
Stedelijke basisschool Leopold III |
Onderwijsniveau: |
BAO |
Onderwijsvorm: |
n.v.t. |
Aantal stromen: |
2 |
Aantal huidige leerlingen: |
381 |
Algemene informatie bouwproject | |
Type werken |
Renovatiewerken en omvormen Boerderij tot lokalen voor de school |
Projectleider | Annik Spaenjers - Kimman Chong |
Bijdrage tot doelstellingen meerjarenplan 2020-2025 | |
1. Capaciteit en aanbod
| n.v.t. |
2. Kwalitatieve en gezonde leeromgeving
| ja
|
3. Duurzame en toekomstbestendige scholen
| |
3.1. Energiebesparing
| n.v.t. |
3.2. CO² -besparing
| n.v.t. |
3.3. Vergroende speelplaats | n.v.t.
|
4. Multifunctionele binnen- en buitenruimte in de wijk
| |
4.1 extra locatie klaar voor breed gebruik
| ja |
Op 28 mei 2021 keurde de raad van bestuur de ambitienota goed voor het totaalproject en ook de intentie om een samenwerking met het Zorgbedrijf op te starten. Deze samenwerking kan doorgaan onder voorbehoud van voldoende dekkend zakelijk recht of gelijkwaardig.
Op 17 december 2021 keurde de raad van bestuur het projectvoorstel goed voor de renovatie van de Boerderij, in samenwerking met het Zorgbedrijf. AG SO beslist om voor het omvormen van de Boerderij tot leslokalen, het bouwheerschap te delegeren aan Zorgbedrijf Antwerpen. Dit biedt het voordeel dat de doorlooptijd van de renovatie drastisch ingekort zou kunnen worden. Het Zorgbedrijf Antwerpen zou deze werken immers kunnen integreren in de reeds geplande / lopende werken op de site van Sint-Anna.
Door recente prijsstijgingen is het niet mogelijk de werken te realiseren voor de vastgelegde projectkost in het projectvoorstel. Er wordt daarom budgetverhoging gevraagd.
Voor de totaalrenovatie werd in samenspraak met het Zorgbedrijf een bouwkost vastgelegd van € 1 550 428,00 incl. btw, gebaseerd op een raming van het Zorgbedrijf. In de projectkost werd een werkingsmarge van 5% opgenomen.
Heden wordt de geraamde bouwkost geïndexeerd met 20% naar aanleiding van de stijgende prijzen, dit geeft een afgeronde bouwkost van € 1 860 000,00. In de projectkost wordt een werkingsmarge van 5% opgenomen.
Planning:
Het bouwheerschap wordt gedelegeerd aan het Zorgbedrijf Antwerpen. Zij bewaken planning en termijnen.
Oplevering der werken is verschoven naar januari 2023. De omgevingsvergunning werd ondertussen verleend. Er werden wel enkele voorwaarden opgenomen in de vergunning :
- Er moeten 2 parkeerplaatsen voorzien worden op terrein van de school. Dit is niet realiseerbaar. Hiervoor zal een overeenkomst moeten gemaakt worden met de Stad.
- Er moeten 18 fietsen kunnen gestald worden op terrein van de school. Dit wordt mee opgenomen in de projectdefinitie voor de nieuwbouw.
- Er moet meer onthard worden rond de Boerderij. Dit is niet mogelijk voor het Zorgbedrijf, omdat hier ook de zone voor leveringen en diensten gesitueerd is. Het Zorgbedrijf zal dit opnemen met de Stad en proberen een oplossing te vinden. Mogelijk moet er meer onthard worden op terrein van de school.
Het Zorgbedrijf heeft ondertussen offertes gekregen om de werken te laten uitvoeren. In een beslissing van de raad van bestuur van het Zorgbedrijf zullen de werken aan de gekozen aannemer worden gegund.
Andere projecten op dezelfde locatie binnen masterplan 2014-2019 (vanaf status beslist projectidee)
Wat |
Wanneer |
Projectkost |
stookplaatsrenovatie | afgerond in 2017 | € 261 530,00 |
vernieuwen schrijnwerk | afgerond in 2017 | € 387 434,00 |
doorlichting | afgerond in 2017 | € 335 880,00 |
heraanleg speelplaats en fietsenstalling | afgerond in 2018 | € 695 598,00 |
beperkte renovatie met restmiddelen |
afgerond in 2020 |
€ 27 406,00 |
dakrenovatie |
afgerond in 2020 |
€ 24 222,00 |
nieuwbouw | gepland in 2025 | € 5 564 522,24 |
los meubilair | gepland in 2026 | € 100 000,00 |
Bijzondere aandachtspunten
n.v.t.
n.v.t.
Gezien de projectkost > € 250 000 incl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.
Bij opmaak van het project werden zowel directie, als IDPB, als de experten van Facilitaire Diensten betrokken.
Financieel overzicht
In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw). De bouwkost is gebaseerd op een raming van het Zorgbedrijf.
projectvoorstel RvB 17 december 2021 | budgetverhoging RvB 26 april 2022 | ||
Raming bouwkost incl. btw, ereloon |
|
€ 1 550 428,00 | € 1 860 000,00 |
Werkingsmarge 5% | € 77 521,40 | € 93 000,00 | |
index | € 29 284,88 | € 69 330,87 | |
Projectkost |
|
€ 1 657 234,28 | € 2 022 330,87 |
Er wordt een budgetverhoging van € 365 096,59 gevraagd.
Agion
Het dossier betreft geen Agion dossier.
Project gerelateerde kosten (niet opgenomen in deze projectkost):
1. Verhuiskosten (boekhoudkundige code 6169)
Deze kosten zijn van toepassing op dit project.
De geraamde kost bedraagt € 10 000,00 en is te voorzien in 2022.
2. Los meubilair (masterplan 2014-2019)
Deze kosten zijn niet van toepassing op dit project.
3. Huurgelden (boekhoudkundige code 6100)
Deze kosten zijn niet van toepassing op dit project.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de budgetverhoging goed voor de totaalrenovatie van de Boerderij op de site van het Zorgbedrijf, in functie van ingebruikname door de stedelijke basisschool Leopold III, Mellinetplein 13 in 2600 Berchem, voor een bedrag van € 365 096,59 incl. btw en keurt de nieuwe projectkost van € 2 022 330,87 incl btw goed.
Uitvoering beslissing: Patrimonium Vastgoed
De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder projectnr. 1133 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:
B912_1133
2LWS020504 PROG41