Terug
Gepubliceerd op 29/04/2022

2022_RVBAGSO_00089 - Patrimonium vastgoed - SO/21/2050113 - A6_24 - Stedelijke basisschool Omnimundo - Van Maerlantstraat 28-30, 2060 Antwerpen - Renovatiewerken fase 2 - Budgetverhoging voor aanbesteding - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
di 26/04/2022 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Peggy Pooters; Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Sanne Descamps; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Greet De Vrij; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Veronique Van Langenhove, Kabinetschef schepen onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur

Afwezig

Elke Verhaert

Verontschuldigd

Mie Branders; Claude Marinower

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2022_RVBAGSO_00089 - Patrimonium vastgoed - SO/21/2050113 - A6_24 - Stedelijke basisschool Omnimundo - Van Maerlantstraat 28-30, 2060 Antwerpen - Renovatiewerken fase 2 - Budgetverhoging voor aanbesteding - Goedkeuring 2022_RVBAGSO_00089 - Patrimonium vastgoed - SO/21/2050113 - A6_24 - Stedelijke basisschool Omnimundo - Van Maerlantstraat 28-30, 2060 Antwerpen - Renovatiewerken fase 2 - Budgetverhoging voor aanbesteding - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context


Algemene informatie school

School:

Stedelijke basisschool Omnimundo

Onderwijsniveau:

BAO

Onderwijsvorm:

n.v.t.

Aantal stromen:

1-stroom

Aantal huidige leerlingen:

67 kleuters en 109 leerlingen lager

 Algemene informatie bouwproject

 Type werken

Renovatiewerken

ProjectleiderStef Seuntjens& Lisbet Cadron

Bijdrage tot doelstellingen meerjarenplan 2020-2025
1. Capaciteit en aanbod
n.v.t.
2. Kwalitatieve en gezonde leeromgeving
ja
3. Duurzame en toekomstbestendige scholen
  3.1. Energiebesparing
nog te bepalen
  3.2. CO² -besparing
nog te bepalen
  3.3. Vergroende speelplaats ja
4. Multifunctionele binnen- en buitenruimte in de wijk
  4.1 extra locatie klaar voor breed gebruik
n.v.t.


De stedelijke basisschool Omnimundo heeft te kampen met een inefficiënte ruimtelijke organisatie, dewelke resulteert in een groot plaatsgebrek binnen het gebouw. Voor een aantal functies zijn momenteel geen lokalen beschikbaar; de school heeft algemeen nood aan meer ademruimte. Door een aantal gerichte ingrepen en herverdeling van de lokalen zal gezorgd worden voor een efficiënter ruimtegebruik.

Om de impact op de school te beperken, werd gekozen om het project te faseren:

- Fase 1: renovatie en reorganisatie van de volledige gelijkvloerse verdieping, het opknappen van de turnzaal

- Fase 2: renovatie en reorganisatie van de verdiepingen, de heraanleg van de speelplaats

Op 24/11/2017 heeft de raad van bestuur het projectvoorstel van het project fase 1 goedgekeurd voor een totale projectkost van €743.858,60.

- Fase 1A werd uitgevoerd in de zomervakantie van 2018 en omvatte de renovatie en reorganisatie van het sanitair en het creëren van een instapklas.

- Fase1B omvatte de reorganisatie van de overige klaslokalen op het gelijkvloers, de administratieve ruimtes en het opfrissen van de turnzaal. De werken zouden normaal opgestart worden in augustus 2021.

Op 21/06/2019 heeft de raad van bestuur de budgetverhoging van het project fase 1B goedgekeurd voor een totale projectkost van €987.026,90.

Gezien de complexiteit en de geringe oppervlakte binnen het schoolgebouw, is het niet haalbaar de werken van fase 1B uit te voeren tijdens dat de school in werking blijft, noch door een gedeeltelijke verhuis naar een andere locatie. Het meest wenselijke scenario is om de volledige school tijdelijk te verhuizen naar een andere locatie. Er werd daarom beslist om voor de schooljaren '22 tot en met '24 de kleuters van basisschool Omnimundo tijdelijk te huisvesten op de locatie van de stedelijke kleuterschool De Gummi's in de Sint-Gummarusstraat. De leerlingen van de lagere school zullen tijdens deze periode gehuisvest worden in de tijdelijke huisvesting in de Bredastraat 25. Dit maakt dat fase 1B en fase 2 gecombineerd uitgevoerd kunnen worden zonder interactie met de schoolwerking van Omnimundo. Om het overzicht te bewaren worden fase 1B en fase 2 samengevoegd en hierna verder benoemd als fase 2.

Op 26/02/2021 heeft de raad van bestuur het projectvoorstel en de budgetverhoging voor fase 2 van de werken goedgekeurd voor een totale projectkost van €4.119.965,74.

Het uitvoeringsdossier werd ondertussen verder uitgewerkt door de architect. Hieruit is gebleken dat het goedgekeurde budget niet toereikend is. Dit besluit betreft de goedkeuring van een budgetverhoging.

Argumentatie

Budgetverhoging

De prijsstijging is enerzijds te wijten aan de invloed van corona op de prijzen van bouwmaterialen. Materialen zoals hout, metaal, producten op basis van olie, elektronica zijn in de loop van 2021 sterk gestegen in prijs.

Anderzijds zijn er een aantal extra werken opgenomen die noodzakelijk zijn voor het afleveren van een kwalitatieve school:

- overschakeling van enkel extractie naar een balansventilatie om de luchtkwaliteit te verbeteren;

- de stookplaats wordt volledig vernieuwd zodat er meer energie bespaard kan worden;

- een aantal turntoestellen die ondertussen werden afgekeurd, worden vervangen;

- het voorzien van digiborden werd mee opgenomen in de aanbesteding.

Volgende werken werden reeds opgenomen in dit project:

- herorganisatie van het sanitair

- herinrichting van de klaslokalen (met duplex voor de kleuterklassen)

- herindeling van de administratieve ruimtes

- aanpassing inkomsassen conform de brandwetgeving

- aanpassingen turnzaal in functie van breed gebruik

- creëren van een fietsenstalling

- creëren van een polyvalente ruimte

- herindeling van de refter

- gevelrenovatie en plaatsing nieuw buitenschrijnwerk

- voorzien van een ventilatiesysteem

- heraanleg van de speelplaats

Het bouwprogramma bestaat uit volgende percelen:

Perceel 1: renovatiewerken

Perceel 2: Digipolis - Vanerum

Perceel 3: Digipolis - Simac

Perceel 4: Speeltoestellen 

Aangepaste planning:

Omgevingsvergunning: april 2022 

Indienen AGION: mei 2022

Aanbesteding: mei 2022

Verhuis school: zomer 2022

Gunning aannemer: september 2022

Start werken: november 2022

Voorlopige oplevering: juli 2024

Ingebruikname: 1 september 2024

Andere projecten op dezelfde locatie binnen masterplan 2014-2019 (vanaf status beslist projectidee)

Wat

Wanneer

Projectkost

Brandtechnische werken

Opgeleverd in 2015

€ 171 166,58

Vernieuwen sanitair in instapklas

Opgeleverd in 2018

€ 294 252,56

Bijzondere aandachtspunten

Op de locatie van de tijdelijke huisvesting in de Bredastraat zullen nog enkele aanpassingen dienen te gebeuren aan de infrastructuur. Zo moeten onder andere nog volgende zaken gebeuren:

- Aanpassingen aan het netwerk/WiFi

- Verhuis digiborden

- Verhuis kopieertoestel

- Vaste inrichting klaslokalen (magneetborden, kapstokken, ...)

- Plaatsen van een scheidingswand om een extra lokaal te creëren

Deze aanpassingswerken zullen worden opgenomen op projectfiche 1112.

Juridische grond

Volgende plaatsingsprocedures zullen gehanteerd worden:

Architect: kleine pool

Veiligheidscoördinatie ontwerp: raamcontract

Veiligheidscoördinatie verwezenlijking: raamcontract

EPB-verslaggever: raamcontract

Aannemer perceel 1: openbare procedure

Aannemer perceel 2: raamcontract

Aannemer perceel 3: raamcontract

Aannemer perceel 4: raamcontract

Regelgeving: bevoegdheid

Gezien de projectkost > € 250 000 incl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.

Inspraak

Bij de opmaak van dit dossier werden de directie, gebouwbeheerder en technische experten betrokken. 

Algemene financiële opmerkingen

Financieel overzicht
In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw). De bouwkost is gebaseerd op een raming van PAT/Vastgoed.

Raming bouwkost incl. btw

€ 3 730 055,22

Perceel 1: Renovatiewerken
€ 3 560 055,22
Perceel 2: Digipolis - Vanerum (raming)
€85 000
Perceel 3: Digipolis - Simac (raming)
€65 000
Perceel 4: Speeltoestellen (raming)
€20 000

Raming erelonen incl. btw

€ 440 924,33

Ereloon architect€ 353 797,61
Veiligheidscoördinatie ontwerp€ 1 422,34 
Veiligheidscoördinatie verwezenlijking€ 5 486,18
EPB€ 3 657,45 
Diverse studies€  76 560,74

Werkingsmarge 15%

€ 559 508,28

PH

€ 160 359,11

Projectkost

€ 4 890 846,94

Het budget opgenomen in de meerjarenplanning van 2020-2025 is niet toereikend.

Bedrag voorzien na projectvoorstel fase 2 d.d. 26/02/2021
€ 4 119 965,74
Bedrag extra te voorzien in deze legislatuur
€ 770 881,20


Agion

Het dossier betreft een Agion dossier.
Er is nog geen principeakkoord.

Het zal worden ingediend op de reguliere pot 2022.

We gaan voorlopig uit van volgende verdeling:

  • Aandeel Agion: € 1 780 484,98
  • Aandeel AGSO: € 3 110 361,96

Project gerelateerde kosten (niet opgenomen in deze projectkost):
1. Verhuiskosten (boekhoudkundige code 6169)
Deze kosten zijn van toepassing op dit project.
De geraamde kost bedraagt € 36 000,00 en is te voorzien in 2022 en 2024.
2. Los meubilair (masterplan 2014-2019)
Deze kosten zijn niet van toepassing op dit project.
3. Huurgelden (boekhoudkundige code 6100)
Deze kosten zijn niet van toepassing op dit project.

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het projectvoorstel en de budgetverhoging van € 770 881,20 goed voor de renovatiewerken in de Stedelijke basisschool Omnimundo, Van Maerlantstraat 28-30 te 2060 Antwerpen. De nieuwe totale projectkost bedraagt € 4 890 846,94 incl. btw.

Artikel 2

Uitvoering beslissing: Patrimonium vastgoed

Artikel 3

De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder projectnr. 941 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:

PV SCC 00 DB 941 

OD_0504 PROG41


Bijlagen

  • voorberekening_subsidies_AGION.pdf
  • VP_10_PF1_941 - ramingarchitect.pdf
  • VP_10_PF1_941- tabfin.pdf