Het studiebureau Tractebel Engineering (Simon Bolivarlaan 34/36, 1000 Brussel, ondernemingsnummer: BE0412.639.681) maakte in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een unieke verantwoordingsnota met voorontwerp op.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het voorontwerp en de unieke verantwoordingsnota ter goedkeuring voor, voor de heraanleg van een verlengde Kloosterstraat met fietsinfrastructuur. Stad Antwerpen zal een deel van de uitvoering financieren volgens de geldende afspraken over gewestwegen. Deze zullen verder gedetailleerd worden in een samenwerkingsovereenkomst voor de Kloosterstraat.
Het college keurde in zitting van 16 september 2022 (jaarnummer 7628) het voorontwerp van 1 april 2022 en de unieke verantwoordingsnota van 3 maart 2021 voor afbraak brug en verleggen Kloosterstraat met fietsinfrastructuur, district Ekeren, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de unieke verantwoordingsnota met voorontwerp ter advies voor.
In het voorontwerp wordt de huidige brug over de spoorlijn afgebroken en vervangen door een rechtstreekse aansluiting op de afrit A12 om zo de verkeerskundige structuur te vereenvoudigen met een beperktere ruimte-inname. Het doel is ook om de bestaande fietsinfrastructuur te optimaliseren en de netwerkverknoping met fietsostrade F12 aan te vullen.
Deel 1 is het noordelijke kruispunt met Leugenberg waarbij de huidige Kloosterstraat niet meer zal aansluiten na de afbraak van de brug. Het kruispunt met Leugenberg is compacter gemaakt en de rijstrookindeling werd aangepast op basis van de mobiliteitsstudie. Er wordt een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad voorzien van 3,5m breed met conflictvrije oversteek. Er is een aparte busbaan voorzien buiten de lichtenregeling. Waar mogelijk is vergroening voorzien.
Deel 2 is de afrit met daarlangs een nieuw fietspad en de verlegde Kloosterstraat met nieuwe aansluiting aan de op- en afrit en aangepaste aansluiting op Boerendijk.
Er ontstaat een nieuw kruispunt waar de verlegde Kloosterstraat zal aantakken op de op- en afrit. Parrallel met de op- en afrit loopt de dubbelrichtings fietsostrade die de Kloosterstraat ongelijkgronds kruist en de missing link invult van de F12 vanuit Antwerpen/Oude Landen richting Ekerse putten/Haven/Bergen op Zoom. Er wordt ook een aansluiting voorzien aan de hoofroute langsheen de sporen die de verbinding vormt met de F14 ter hoogte van de Statiestraat. Het fietspad parallel aan de op- en afrit ligt iets hoger dan de rijweg bij de kruising met de spoorweg.
Onderdoor de verlegde Kloosterstraat wordt het Schoon Schijn terug opengelegd en loopt er onderdoor. Ter hoogte van de aansluiting met Boerendijk zal de Wilgehoevestraat niet langer aansluiten op het kruispunt wat de leesbaarheid en veiligheid vergroot. Ook Kouter sluit niet langer aan op het kruispunt Wilgehoevestraat- Kloosterstraat waardoor een keerlus ontstaat op het einde van Kouter. Langsheen de Kloosterstraat worden dubbelrichtingsfietspaden voorzien die de aansluiting vormen met Ekeren centrum. De bushaltes kregen een nieuwe inplanting met verbinding naar de woonwijk. Op het kruispunt komen conflictvrije oversteken.
Waar mogelijk is vergroening voorzien.
De volledige projectomschrijving is opgenomen in de unieke verantwoordingsnota als bijlage van dit besluit.Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Kloosterstraat is deels een bovenlokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten/budget/mobiliteitsvoorwaarden. De districtsraad heeft adviesbevoegdheid ingevolge artikel 138 Decreet Lokaal bestuur.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op op 2LMS010104/A00000/224/5153000000/2SA020200/2500. Uiterlijk op moment van effectieve bestelling worden de kredieten vanuit de budgettaire voorzieningen in het meerjarenplan toegewezen aan het concrete project (M02909). Overeenkomstig de beheerovereenkomst met AWV zal stad Antwerpen ook in het kader van dit project de afspraken inzake de aanleg en het beheer van gewestwegen nakomen.
consensus, mits het meenemen en verder onderzoeken van de opmerkingen gegeven door de Stad Antwerpen. De bemerkingen werden na overleg verwerkt in het voorontwerp en aangeleverd op 01/04/2022.
advies gunstig op voorwaarden dat bij de uitwerking van het definitief ontwerp:
De districtsraad adviseert de unieke verantwoordingsnota met voorontwerp van 1 april 2022 voor afbraak brug en verleggen Kloosterstraat met fietsinfrastructuur, district Ekeren, gunstig.
Op 24 april 2014 (jaarnummer 4437) nam het college kennis van de erkenning van Cambio als autodeelorganisatie in Antwerpen.
Op 14 september 2018 (jaarnummer 8241) nam het college kennis van de erkenning van Poppy als autodeelorganisatie in Antwerpen.
Op 3 december 2021 (jaarnummer 9675) nam het college kennis van de erkenning van Green Mobility als autodeelorganisatie in Antwerpen.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Op 28 maart 2022 (jaarnummer 178) keurde de gemeenteraad het reglement met betrekking tot het erkennen van autodeelorganisaties en het uitreiken van parkeervergunningen voor autodelers goed. In dit reglement, behandelt hoofdstuk V de voorbehouden slimme autodeelplaatsen. Artikel 32; Voorstel locaties voorbehouden slimme autodeelplaatsen, bepaalt dat autodeeloganisaties suggesties kunnen doen om slimme autodeelplaatsen in te richten. De stad beslist echter over de uiteindelijke inrichting hiervan. Artikel 8; Werkingsvoorwaarden voor commerciële en coöperatieve autodeelorganisaties bepaalt dan weer de regels voor het parkeren van deelvoertuigen op de door de stad ingerichte slimme autodeelplaatsen.
Op 8 juli 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Green Mobility.
Op 20 december 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Poppy.
Op 27 december 2021 kreeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een lijst met interessante autodeellocaties van autodeelorganisatie Cambio.
Op 9 juli 2022 was er een overleg met deze drie autodeelorganisaties om de eerste selectie van locaties te bespreken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en MPA AG leggen nu de eerste geselecteerde locatie in het district Ekeren ter advies voor.
Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook meerdere slimme autodeelplaatsen ingericht
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft de voorstellen voor autodeellocaties van de drie erkende commerciële autodeelspelers geanalyseerd en op basis daarvan een eerste selectie gemaakt van locaties die voor meerdere spelers en stad Antwerpen interessant zijn. Aangezien in het nieuw autodeelreglement ook wordt ingezet op de elektrificatie van de autodeelvloot, voorziet stad Antwerpen op deze eerste locaties telkens een laadpaal met twee voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische deelwagens in combinatie met een aantal parkeerplaatsen voor deelwagens.
In samenspraak met de concessionaris voor laadpalen, Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902), werden de eerste locaties dan ook bepaald en terug gekoppeld met de sector.
De locatie waarover een consensus bestaat, wordt nu voorgelegd om in te richten.
District Ekeren
Deze locatie wordt als proef ingericht en na zes maanden geëvalueerd. Bij een positieve evaluatie wordt deze locatie bestendigd.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling en evaluatie na zes maanden voor de 'slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur in het district Ekeren' aan de Zuster Nathaliestraat.
In park Hof de Bist staat er een paviljoen dat in slechte staat is. Het district Ekeren wil instandhoudingswerken doen aan dit paviljoen en wil hiervoor een samenwerking aangaan met het Regionaal Landschap de Voorkempen vzw. In 2023 bestaat park Hof de Bist 150 jaar. Naar aanleiding van dit jubileumjaar wil het district Ekeren de werken in het eerste deel van 2023 realiseren.
In 2019 heeft de monumentenwacht een onderzoek gedaan naar de bouwtechnische toestand van dit paviljoen. Dit onderzoeksrapport vormt de basis voor de geplande instandhoudingswerken.
Op 23 februari 2015 (jaarnummer 29) keurde de districtsraad de toetreding tot Regionaal Landschap de Voorkempen vzw goed.
Op 25 september 2017 (jaarnummer 463) bekrachtigt de gemeenteraad de toetreding tot Regionaal Landschap de Voorkempen vzw.
Deze organisatie heeft onder andere de opdracht om klein bouwkundig erfgoed in stand te houden. Gelet op het voorgaande wil het district Ekeren een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met het Regionaal Landschap de Voorkempen vzw waarbij deze instaat voor de voorbereiding, begeleiding en opvolging van de instandhoudingswerken. Het district treed op als aanbestedende overheid en voorziet in de financiering van de werken.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werd de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 2 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Bij de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zal het budget van 25.000,00 euro dat voorzien is op 2EKE010202A00000/5052000000/221/2200 verschoven worden naar 2023 en opgetrokken worden naar 75.000,00 euro door een onttrekking aan de algemene middelen.
Het districtscollege keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het Regionaal Landschap de Voorkempen vzw en het district Ekeren voor de renovatie van het paviljoen in Hof de Bist goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
EK/BZ/DS | het besluit over te maken aan AG Vespa |
EK/BZ/DS | het besluit ter kennisneming te agenderen op het college |
Met besluit van 22 oktober 2007 (jaarnummer 1580) besliste de districtsraad dat het districtscollege op kwartaalbasis kennis geeft van:
Met het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) werd, een definitie gegeven aan het begrip 'Dagelijks bestuur'.
In het derde kwartaal van 2022 nam het districtscollege beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
De districtsraad neemt kennis van volgende tabel van districtscollegebeslissingen : tabel derde kwartaal 2022 over opdrachten dagelijks bestuur met betrekking tot het investeringsbudget die het bedrag van 10.000,00 EUR (exclusief btw) overschrijden:
Omschrijving | Bedrag | Bestelbon | Budgetplaats | Functiegebied |
Wegeniswerken Geestenspoor, Ferdinand Pauwelsstraat, Oosterlinckhoflaan, Jaak Van Haesendonckstraat | 408.245,48 EUR | 4005517875 | 5052500000 | 2EKE010102M01730 |
Aankoop en plaatsen straatmeubilair | 20.031,89 EUR | 4005526258 | 5052500000 | 2EKE010102A00000 |
Heraanleg parking Hof De Bist | 583.695,17 EUR | 4005526569 | 5052500000 | 2EKE010102M01403 |
Aanleg fietsostrade langs A12 tussen Leo Baekelandstraat en Leugenberg | 242.029,58 EUR | 4005515726 | 5052500000 | 2EKE010102M00719 |
Het districtscollege keurde in zitting van 22 maart 2022 (jaarnummer 67) de vergaderdata voor de districtsraad voor het tweede semester 2022 goed.
De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.
De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.
Artikelen 18 tot 39 en 126 en 127 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de werking van de gemeenteraad en de districtsraad.
Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad op 24 oktober 2022 en deelt aan de voorzitter de punten mee die het wenst te behandelen:
Het districtscollege verzoekt de voorzitter van de bestendige raadscommissie om deze op 17 oktober 2022 samen te roepen.
Het districtscollege keurde op 30 augustus 2022 (jaarnummer 221) de uitgaande brief goed, gericht aan de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken in verband met de vertraging bij de heraanleg Kapelsesteenweg.
Op 6 oktober 2022 ontving het district een antwoord op deze briefwisseling.
Alle inkomende briefwisseling gericht aan het districtsbestuur wordt geregistreerd. De districtssecretaris legt een selectie van de briefwisseling voor aan het districtscollege.Artikel 290 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn ingericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard dan ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.
Het districtscollege neemt kennis van de ingekomen briefwisseling over de periode van 30 september 2022 tot en met 7 oktober 2022:
Nummer |
Datum ontvangst |
Afzender |
Onderwerp |
---|---|---|---|
001_2022_042598 |
6 oktober 2022 |
Kabinet van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken |
Vertraging bij heraanleg Kapelsesteenweg - Geurhinder Donkse Beek |
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2020/01241 | |||
---|---|---|---|
Bestek en procedure | Goedkeuring college | 19 juni 2020 | 5401 |
Publicatie | 22 juni 2020 | ||
Gunning | Goedkeuring college | 18 september 2020 | 7769 |
Toewijzingsbrief | 12 oktober 2020 |
Op 18 september 2020 (jaarnummer 7769) gunde het college de raamovereenkomst "uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein", Perceel 1 - cluster Noord, districten Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Ekeren, Deurne en Merksem aan de firma Verbruggen BV, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van bestek GAC/2020/01241.
De toewijzingsbrief werd verzonden op 12 oktober 2020.
Rondom het speelterrein dient een bodembeluchting met luchtinjectie (ploffen) te worden uitgevoerd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWOU10690D ter goedkeuring voor.
Ten laste van | Gunning | herziening en VH | 21% btw | Totaal |
District Ekeren | 7.410,50 | 1.729,27 | 1.919,35 | 11.059,12 |
Posten exclusief bitumineuze verhardingen | 898,38 | 22,97% Actuele prijsherziening |
Overschrijding VH | 830,89 | 10% |
17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Hof De Bist is een lokaal speelplein.
Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Het districtscollege keurt de opdracht SWOU10690D, Hof De Bist, district Ekeren, bodembeluchting speelterrein - het uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein, goed voor een bedrag van 7.410,50 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma Verbruggen BV, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van het bestek GAC/2020/01241, Perceel 1.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 11.059,12 EUR.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opdracht SWOU10690D Hof De Bist Verbruggen BV Doornstraat 54 9140 Temse ondernemingsnummer: 0439 524 816 rekeningnummer: BE48 3930 0894 6927 | 11.059,12 EUR | budgetplaats: 5051000000 budgetpositie: 220 functiegebied: 2EKE010103M00092 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma:2EK090940 budgetperiode: 2200 | 4005529244 |
Het districtscollege vergaderde op 4 oktober 2022. Iedereen was aanwezig.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege keurt de notulen van 4 oktober 2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Op 11 december 2018 (jaarnummer 318) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, §3, artikel 256 en 264, tweede lid en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode september 2022.
De bedrijfseenheid Stadsbeheer vraagt een vastlegging van een bestelbon voor het aankopen van bomen via het raamcontract GAC/2020/01550, dat werd gegund door het college in zitting van 5 november 2021 (jaarnummer 8874).
De aankoop van bomen zal gebeuren bij Boomkwekerij Udenhout België BV, St. Paulusbaan 24, 1745 Opwijk.
De bomen zullen aangeplant worden op het openbaar domein in Ekeren.
Artikel 43 §5 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met meer dan één ondernemer die raamovereenkomst wordt uitgevoerd op een van de volgende wijzen:
1° volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, zonder dat de opdracht opnieuw voor mededinging wordt opengesteld, wanneer de overeenkomst alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de betrokken werken, leveringen of diensten alsmede de objectieve voorwaarden ter bepaling van de ondernemers die deze als partij bij de raamovereenkomst zullen uitvoeren; laatstbedoelde voorwaarden worden vermeld in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst;
2° wanneer de raamovereenkomst alle voorwaarden bevat voor de betrokken werken, leveringen en diensten, ten dele zonder opnieuw tot mededinging op te roepen overeenkomstig punt 1° en ten dele met een nieuwe oproep tot mededinging tussen de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst overeenkomstig punt 3°, wanneer de aanbestedende overheden deze mogelijkheid in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst hebben vermeld. De keuze of specifieke werken, leveringen of diensten worden verkregen na een nieuwe oproep tot mededinging dan wel rechtstreeks volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, wordt gemaakt aan de hand van objectieve criteria, die in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst worden opgenomen. In deze opdrachtdocumenten wordt ook aangegeven welke voorwaarden aan een nieuwe oproep tot mededinging kunnen worden onderworpen.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal groen.
Gunningswijze
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 § 3, 4°, 5° en 6 van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) binnen de beleidsnormen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007
Het districtscollege keurt de gunning deelopdracht, leveren van bomen, goed voor een bedrag van:
De levering kan worden uitgevoerd door de firma:
op basis van raamcontract GAC/2020/01550.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Boomkwekerij Udenhout België B.V. St. Paulusbaan 24 1745 Opwijk ondernemingsnummer : 0459.031.714 | 8.103,70 euro | Budgetplaats : 5054000000 | 4005529553 |
Boomkwekerij Udenhout België B.V. St. Paulusbaan 24 1745 Opwijk ondernemingsnummer : 0459.031.714 | 588,30 euro | Budgetplaats : 5054000000 Budgetpositie : 220 Functiegebied: 2EKE010101A00000 Subsidie : SUB_NR Fonds : INTERN Begrotingsprogramma: 2EK090680 Budgetperiode : 2200 | 4005529553 |
De bedrijfseenheid Stadsbeheer vraagt een vastlegging van bestelbon voor het aankopen van vaste planten via het raamcontract GAC/2021/01758 dat werd goedgekeurd door het college in zitting van 5 november 2021 (jaarnummer 8871).
De aankoop zal gebeuren bij firma Boot & Dart Boomkwekerijen, Prins Boudewijnlaan 24C, 2550 Kontich.
De bestelde planten worden gebruikt voor invulling en aanplanting op verschillende plaatsen in het district, zowel in parkgebieden als in plantsoenen.
Artikel 43 §5 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met meer dan één ondernemer die raamovereenkomst wordt uitgevoerd op een van de volgende wijzen:
1° volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, zonder dat de opdracht opnieuw voor mededinging wordt opengesteld, wanneer de overeenkomst alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de betrokken werken, leveringen of diensten alsmede de objectieve voorwaarden ter bepaling van de ondernemers die deze als partij bij de raamovereenkomst zullen uitvoeren; laatstbedoelde voorwaarden worden vermeld in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst;
2° wanneer de raamovereenkomst alle voorwaarden bevat voor de betrokken werken, leveringen en diensten, ten dele zonder opnieuw tot mededinging op te roepen overeenkomstig punt 1° en ten dele met een nieuwe oproep tot mededinging tussen de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst overeenkomstig punt 3°, wanneer de aanbestedende overheden deze mogelijkheid in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst hebben vermeld. De keuze of specifieke werken, leveringen of diensten worden verkregen na een nieuwe oproep tot mededinging dan wel rechtstreeks volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, wordt gemaakt aan de hand van objectieve criteria, die in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst worden opgenomen. In deze opdrachtdocumenten wordt ook aangegeven welke voorwaarden aan een nieuwe oproep tot mededinging kunnen worden onderworpen.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgesteld. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal groen.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het districtscollege beslist om voor de aankoop van vaste planten een bedrag van 28.704,18 EUR inclusief btw vast te leggen via bestelbon 4005529560, bij de firma Boot & Dart Boomkwekerijen BVBA, Prins Boudewijnlaan 24C, 2550 Kontich met als ondernemingsnummer 0865472008.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Boot & Dart Boomkwekerij BVBA Prins Boudewijnlaan 24/C 2550 Kontich Ondernemingsnummer: 0865472008 Rekeningnummer: BE19 7330 2029 0612 | 14.911,88 EUR inclusief BTW
| budgetplaats: 5054000000 budgetpositie: 220 functiegebied: 2EKE010101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2EK090680 budgetperiode: 2200 | 4005529560
|
Boot & Dart Boomkwekerij BVBA Prins Boudewijnlaan 24/C 2550 Kontich Ondernemingsnummer: 0865472008 Rekeningnummer: BE19 7330 2029 0612 | 13.792,30 EUR inclusief BTW
| budgetplaats: 5054000000 budgetpositie: 225 functiegebied: 2EKE010101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2EK090680 budgetperiode: 2200 | 4005529560
|