De volgende documenten worden ter goedkeuring aan de raad van bestuur voorgelegd:
- leeg sjabloon van schoolreglement secundair 2023-2024 (bijlage 1)
-
leeg sjabloon van schoolreglement deeltijds secundair 2023-2024 (bijlage 2)
Ter informatie worden de volgende documenten aan dit besluit toegevoegd:
- overzicht van de toelichting in de sjablonen bij specifieke bepalingen 2023-2024 (bijlage 3)
-
leeg sjabloon van schoolreglement secundair 2022-2023 (bijlage 4)
-
leeg sjabloon van schoolreglement deeltijds secundair 2022-2023 (bijlage 5)
De volgende wijzigingen zijn doorgevoerd voor het schooljaar 2023-2024:
- De toelichting rond hybride onderwijs is aangevuld op basis van het nieuwe decretale kader (punt 1.2).
- In de engagementsverklaring is bij het luik communicatie een nieuw invulveld voorzien voor de afspraken met betrekking tot de communicatie tussen de personeelsleden enerzijds en ouders en leerlingen anderzijds (punt 2.3). Deze afspraken houden rekening met het recht op deconnectie van de personeelsleden, zoals is vastgelegd in het arbeidsreglement, maar ook met de draagkracht van leerlingen en ouders. Elke school zal hier een aantal afspraken opnemen op basis van haar pedagogische beleid. Zij zal erover waken dat de verwachtingen tegenover ouders en leerlingen in verhouding zijn met de termijnen die zij zelf hanteert in de eigen communicatie.
De toelichting bij het sjabloon vermeldt hierover het volgende:
In het onderdeel communicatie neem je minstens afspraken op over het volgende:
- tot wie ouders en leerlingen zich kunnen richten,
- binnen welke termijn zij een antwoord mogen verwachten,
- op welke wijze hoogdringende meldingen worden bezorgd,
- de wijze waarop je als school ouders op de hoogte brengt van informatie, welke termijnen je hierbij nastreeft en hoe je hoogdringende informatie bezorgt.
- hoe je naar ouders toe zal communiceren als tijdens het schooljaar 2023-2024 de schoolorganisatie beïnvloed zou worden door overmacht (bv. COVID-19).
In het schoolreglement neem je een aantal algemene afspraken en principes op. Het is niet de bedoeling om hier elke mogelijke communicatie in de loop van het schooljaar tot in detail vast te leggen.
Houd bij het opstellen van deze afspraken rekening met het algemeen kader over het recht op deconnectie van personeelsleden, zoals opgenomen in het arbeidsreglement. Zorg ervoor dat de afspraken wederkerig zijn en dat je verwachtingen tegenover ouders en leerlingen in verhouding zijn met de termijnen die je als school hanteert in de communicatie met ouders en leerlingen.
Informatie over de communicatie over de evaluatie neem je op in het onderdeel Hoe evalueren we jou (punt 11).
- Nog in de engagementsverklaring werd bij het onderdeel 'Activiteiten' de volgende zin verwijderd: 'Je bent als ouder welkom op al deze activiteiten'. Niet alle schoolactiviteiten staan open voor deelname door ouders. Scholen kunnen opnemen op welke activiteiten zij ouders uitnodigen (punt 2.3).
- Verduidelijking in het onderdeel 'Wanneer annuleert de school de lessen?' dat de school kan beslissen dat de leerling bij de evaluatie van grotere examens en proeven enkel aanwezig moet zijn tijdens deze examens en proeven
(in plaats van tijdens examenperiodes) (punt 3.2).
- Het bedrag van de maximumfactuur wordt geïndexeerd. Voor de eerste graad is het geïndexeerde bedrag 200 euro (voorheen 175 euro). Voor de tweede en derde graad is het geïndexeerde bedrag 285 euro (voorheen 250 euro). Voor het deeltijds secundair onderwijs is het geïndexeerde bedrag 100 euro (voorheen 90 euro). De maximumfactuur voor de eerste graad was voor het laatste geïndexeerd in 2018. De maximumfactuur voor de tweede en derde graad werd sinds de invoering nog niet eerder geïndexeerd. De indexering ligt lager dan de stijging van de gezondheidsindex in deze periode (punt 6.1).
- In de toelichting is opgenomen dat scholen eventuele bijkomende betalingsmogelijkheden vermelden in het onderdeel 'Hoe kan je betalen'
(punt 6.2).
- In het punt 'onze visie op begeleiding' is een verplicht invulveld voorzien voor visie en beleid van de school inzake leerlingenbegeleiding (punt 10.1).
- In het punt 'Hulp bij het leren en studeren' is de standaardopbouw verwijderd zodat elke school meer ruimte heeft om in dit punt de maatregelen en ondersteuning op te nemen die zij voor leerlingen voorziet (punt 10.3 voltijds, punt 10.2 deeltijds).
- De bereikbaarheid van het CLB tijdens het schooljaar 2023-2024 (punt 10.4 voltijds, punt 10.3 deeltijds).
- In hetzelfde punt over CLB werd extra informatie toegevoegd over de verplichte taken van het CLB en het feit dat hiervoor persoonsgegevens moeten worden verwerkt (punt 10.4).
- In hetzelfde punt is er een correctie aangebracht in de formulering van de bewaartermijnen (punt 10.4 voltijds, punt 10.3 deeltijds).
- In het onderdeel medicatie op school wordt in lijn met het beleid binnen Stedelijk Onderwijs voortaan gesproken over een bewijs dat de medicatie is voorgeschreven in plaats van een medisch attest (punt 14.3).
- In het onderdeel 'Privacy op school' werden enkele termen aangepast aan het nieuwe leersteundecreet en werd het Netwerk Ondersteuners Antwerpen aangepast in het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen (punt 15.1).
- Enkele verduidelijkingen in het onderdeel
'Ben je verzekerd op school' (punt 18).
In bijlagen 1 en 2 zijn de wijzigingen in de teksten ten opzichte van het huidige schooljaar 2022-2023 telkens groen gemarkeerd.