De districtsraad vergaderde op 26 september 2022.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De districtsraad keurt de notulen van 26 september 2022 goed.
Op 21 oktober 2019 (jaarnummer 79) keurde de districtsraad het reglement Projecttoelagen Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
District Berendrecht-Zandvliet-Lillo wil verenigingen en particulieren stimuleren om in het district vrijetijdsprojecten te organiseren voor een breed publiek. De districtsraad keurde in het verleden hiervoor een toelagereglement goed.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 (Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid, jaarnummer 595) voorzag dat bestaande ondersteuningsproducten (reglementen) uiterlijk vóór 31 december 2022 vormelijk aangepast dienen te worden opdat ze op het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zouden zijn afgestemd.
Het ondersteuningsreglement Projecttoelagen werd vormelijk aangepast in functie van het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid en afgestemd op de andere ondersteuningsreglementen van het district.
Het reglement gaat in op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) legt de bevoegdheden van de districtsraden vast. Artikel 7 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor het reglement subsidies lokale evenementen.
De middelen bevinden zich op onderstaande boekingsadres(sen) in het meerjarenplan: SUB_NR/INTERN/2300/5024500000/6496800/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2300/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2400/5024500000/6496800/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2400/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710 en SUB_NR/INTERN/2500/5024500000/6496800/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2500/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710.
De districtsraad heft het reglement 'Projecttoelagen Berendrecht-Zandvliet-Lillo' zoals beslist door de districtsraad op 21 oktober 2019 (jaarnummer 79) op, met ingang van 31 december 2022.
De districtsraad keurt het reglement 'Projectondersteuning' goed, met een looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
Op 21 oktober 2019 {jaarnummer 80 } keurde de districtsraad het reglement werkingstoelage goed.
District Berendrecht-Zandvliet-Lillo wil verenigingen ondersteunen in hun werking zodat zij een aantrekkelijk vrijetijdsaanbod kunnen uitwerken en de leden aangemoedigd worden om te participeren aan het lokaal verenigingsleven.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 (Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid, jaarnummer 595) voorzag dat bestaande ondersteuningsproducten (reglementen) uiterlijk vóór 31 december 2022 vormelijk aangepast dienen te worden opdat ze op het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zouden zijn afgestemd.
Het ondersteuningsreglement Werkingstoelagen werd vormelijk aangepast in functie van het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid en afgestemd op de andere ondersteuningsreglementen van het district.
Het reglement gaat in op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd.
De middelen bevinden zich op onderstaande boekingsadres(sen) in het meerjarenplan: SUB_NR/INTERN/2300-2400-2500/5021000000 en 5021500000/6496800/2BZL010601A00000/2BL090710.
De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt met 11 stemmen voor: N-VA (Carl Geeraerts, Rudi Sempels, Raf Crynen, Marc Maes, Carina Stark, Pascale De Langhe), CD&V (Sandra Suykerbuyck), Onafhankelijk (An Van Uffelen), Vlaams Belang (Steve Van Broeckhoven, Robin De Winter, Veronique Clabost), 4 onthoudingen: PRO2040 (Zander Vliegen, Karel Hendrickx, Bart Goris, Annick Kersten) het volgende besluit goed.
De districtsraad heft het reglement 'Werkingstoelagen' zoals beslist door de districtsraad op 21 oktober 2019 (jaarnummer 80) op, met ingang van 31 december 2022.
De districtsraad keurt het reglement 'Werkingsondersteuning vrijetijdsverenigingen' goed, met een looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Op 21 oktober 2019 (Jaarnummer 75) keurde de districtsraad het reglement toelage gansrijden goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
District Berendrecht-Zandvliet-Lillo ondersteunt het traditionele gansrijdersspel op het grondgebied van het district en keurde in het verleden hiervoor een toelagereglement goed.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 (Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid, jaarnummer 595) voorzag dat bestaande ondersteuningsproducten (reglementen) uiterlijk vóór 31 december 2022 vormelijk aangepast dienen te worden opdat ze op het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zouden zijn afgestemd.
Het ondersteuningsreglement Gansrijden werd vormelijk aangepast in functie van het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid en afgestemd op de andere ondersteuningsreglementen van het district.
Het reglement gaat in op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor volgende bevoegdheden over participatie en verenigingsleven:
De middelen bevinden zich op volgend boekingsadres in het meerjarenplan: SUB_NR/INTERN/2300/5024500000/6496800/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2400/5024500000/6496800/2BZL010601A00000/2BL090710 en SUB_NR/INTERN/2500/5024500000/6496800/2BZL010601A00000/2BL090710.
De districtsraad heft het reglement 'Toelage Gansrijden' zoals beslist door de districtsraad op 21 oktober 2019 (jaarnummer 75) op, met ingang van 31 december 2022.
De districtsraad keurt het reglement 'Ondersteuning gansrijden' goed, met een looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Op 21 oktober 2019 (Jaarnummer 81) keurde de districtsraad het reglement vormingstoelagen Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
District Berendrecht-Zandvliet-Lillo wil verengingen en jongeren stimuleren om een vorming in het jeugdwerk te volgen en keurde in het verleden hiervoor een toelagereglement goed.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 (Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid, jaarnummer 595) voorzag dat bestaande ondersteuningsproducten (reglementen) uiterlijk vóór 31 december 2022 vormelijk aangepast dienen te worden opdat ze op het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zouden zijn afgestemd.
Het ondersteuningsreglement Vorming werd vormelijk aangepast in functie van het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid en afgestemd op andere ondersteuningsreglementen van het district.
Het reglement gaat in op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) legt de bevoegdheden van de districtsraden vast. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokale jeugdsubsidies.
De middelen bevinden zich op volgende boekingsadres in het meerjarenplan: SUB_NR/INTERN/2300/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2400/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710 en SUB_NR/INTERN/2500/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710.
De districtsraad heft het reglement 'Vormingstoelage Berendrecht-Zandvliet-Lillo' zoals beslist door de districtsraad op 21 oktober 2019 (jaarnummer 81) op, met ingang van 31 december 2022.
De districtsraad keurt het reglement 'Vormingsondersteuning' goed, met een looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Op 21 oktober 2019 (Jaarnummer 76) keurde de districtsraad het reglement buurt- en gemeenschapsversterkende initiatieven goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 (Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid, jaarnummer 595) voorzag dat bestaande ondersteuningsproducten (reglementen) uiterlijk vóór 31 december 2022 vormelijk aangepast dienen te worden opdat ze op het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zouden zijn afgestemd.
In functie van deze noodzakelijke afstemming op het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid werd het Toelagereglement voor buurt- en gemeenschapsversterkende initiatieven (reglement Stadsmakers) aangepast en opgesplitst in een aantal afzonderlijke ondersteuningsreglementen. Vanaf 1 januari 2023 gaat de ondersteuning verder onder de benaming Buurtmakers.
District Berendrecht-Zandvliet-Lillo organiseert eenmaal per jaar een lentepoets. Deze draagt bij een een leefbare en propere buurt en bevordert het gemeenschapsgevoel en de sociale cohesie.
Het reglement gaat in op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor volgende bevoegdheden over participatie en verenigingsleven:
De middelen bevinden zich op onderstaande boekingsadres(sen) in het meerjarenplan SUB_NR/INTERN/2300/5024500000/6141/2BZL010306A00000/2BL090170, SUB_NR/INTERN/2400/5024500000/6141/2BZL010306A00000/2BL090170 en SUB_NR/INTERN/2500/5024500000/6141/2BZL010306A00000/2BL090170.
De districtsraad heft het 'toelagereglement buurt- en gemeenschapsversterkende initiatieven' Artikel 15 zoals beslist door de districtsraad op 21 oktober 2019(jaarnummer 76) op, met ingang van 31 december 2022.
Op 21 oktober 2019 (Jaarnummer 76) keurde de districtsraad het reglement buurt- en gemeenschapsversterkende initiatieven goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 (Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid, jaarnummer 595) voorzag dat bestaande ondersteuningsproducten (reglementen) uiterlijk vóór 31 december 2022 vormelijk aangepast dienen te worden opdat ze op het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zouden zijn afgestemd.
In functie van deze noodzakelijke afstemming op het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid werd het Toelagereglement voor buurt- en gemeenschapsversterkende initiatieven (reglement Stadsmakers) aangepast en opgesplitst in een aantal afzonderlijke ondersteuningsreglementen. Vanaf 1 januari 2023 gaat de ondersteuning verder onder de benaming Buurtmakers.
Polder Clean Up is een grootschalige opruimactie georganiseerd door het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo om het zwerfvuil uit het straatbeeld te halen. Deze actie wordt eenmaal per jaar georganiseerd en draagt bij tot een leefbare en propere buurt, bevordert het gemeenschapsgevoel en de sociale cohesie binnen het district.
Het reglement gaat in op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor volgende bevoegdheden over participatie en verenigingsleven:
De middelen bevinden zich op onderstaande boekingsadres(sen) in het meerjarenplan: SUB_NR/INTERN/2300/5024500000/6496800/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2300/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2400/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2400/5024500000/6496800/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2500/5024500000/6496800/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2500/5024500000/6496500/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2300/5024500000/6141/2BZL010306A00000/2BL090170, SUB_NR/INTERN/2400/5024500000/6141/2BZL010306A00000/2BL090170 en SUB_NR/INTERN/2500/5024500000/6141/2BZL010306A00000/2BL090170.
De districtsraad heft het 'toelagereglement buurt- en gemeenschapsversterkende initiatieven' Artikel 16 zoals beslist door de districtsraad op 21 oktober 2019 (jaarnummer 76) op, met ingang van 31 december 2022.
Op 21 oktober 2019 (Jaarnummer 76) keurde de districtsraad het reglement buurt- en gemeenschapsversterkende initiatieven goed.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 (Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid, jaarnummer 595) voorzag dat bestaande ondersteuningsproducten (reglementen) uiterlijk vóór 31 december 2022 vormelijk aangepast dienen te worden opdat ze op het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zouden zijn afgestemd.
In functie van deze noodzakelijke afstemming op het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid werd het Toelagereglement voor buurt- en gemeenschapsversterkende initiatieven (reglement Stadsmakers) aangepast en opgesplitst in een aantal afzonderlijke ondersteuningsreglementen. Vanaf 1 januari 2023 gaat de ondersteuning verder onder de benaming Buurtmakers.
Met dit ondersteuningsreglement wil het districtsbestuur activiteiten ondersteunen, op niveau van een straat of een buurt waardoor initiatiefnemers en deelnemers bijdragen tot het gemeenschapsgevoel en de sociale cohesie. Het contact tussen de bewoners van het district wordt door deze activiteiten bevorderd.
Het reglement gaat in op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor volgende bevoegdheden over participatie en verenigingsleven:
De middelen bevinden zich op onderstaande boekingsadres(sen) in het meerjarenplan: SUB_NR/INTERN/2300/5024500000/6496500-6496800/2BZL010601A00000/2BL090710, SUB_NR/INTERN/2400/5024500000/6496500-6496800/2BZL010601A00000/2BL090710 en SUB_NR/INTERN/2500/5024500000/6496500-6496800/2BZL010601A00000/2BL090710.
De districtsraad heft het 'toelagereglement buurt- en gemeenschapsversterkende initiatieven' Hoofdstuk 2 zoals beslist door de districtsraad op 21 oktober 2019 (jaarnummer 76) op, met ingang van 31 december 2022.
De districtsraad keurt het reglement 'Buurtmakers - Activiteit' goed, met een looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Op 1 september 2022 vond er een vergadering plaats van de sportadviesraad van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraden:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Sportraad | 1 september 2022 |
Het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo maakt deel uit van de Vervoerregioraad Antwerpen en is vertegenwoordigd in de Vervoerregioraad.
Op 20 juni 2022 vergaderde de Vervoerregioraad Antwerpen.
De verslagen van de Vervoerregioraad Antwerpen worden ter kennisneming voorgelegd aan de leden van de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de Vervoerregioraad Antwerpen van 20 juni 2022.
In zitting van 19 september 2022 (jaarnummer 178) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 12 september 2022 goed.
In zitting van 26 september 2022 (jaarnummer 181) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 19 september 2022 goed.
In zitting van 3 oktober 2022 (jaarnummer 196) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 26 september 2022 goed.
In zitting van 10 oktober 2022 (jaarnummer 201) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 3 oktober 2022 goed.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van de notulen van de districtscolleges van 12 september, 19 september, 26 september en 3 oktober 2022.
Beste burgemeester en schepen,
Enkele maanden geleden zijn er op verschillende plaatsen in ons district geluidsmetingen geweest, uitgevoerd door Tractebel.
Na contact met Tractebel begreep ik,dat deze in opdracht waren van de stad om het geluid in kaart te brengen van heel Antwerpen.
Is het mogelijk deze resultaten op te vragen en te delen met de districtsraad, om zo mogelijk eens de optie van geluidsschermen te herbekijken? Sinds de laatste metingen zijn er namelijk wel wat veranderingen geweest : ander asfalt, toename goederenverkeer van zowel vrachtwagens als treinen,...
Graag volgen we dit mee op ten voordele van de nachtrust van de inwoners die daar woonachtig zijn.
Dank u
Annick Kersten
Antwoord Rudi Sempels, districtsschepen:
De metingen waar u over spreekt kaderen in de Europese richtlijn omtrent de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai. Deze richtlijn streeft naar een gemeenschappelijke Europese aanpak om de gezondheidsschadelijke effecten door blootstelling aan omgevingslawaai te voorkomen of te verminderen. De lidstaten zijn verplicht om minstens elke vijf jaar strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van alle agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners.
Het stadscollege gunde in juni 2022 de opdracht voor de opmaak van deze studie en ik heb vernomen dat de resultaten ten vroegste eind november bekend zijn. Van zodra we de resultaten weten, zullen we u die meedelen.
Wat ik kan meegeven is dat de laatste studie dateert van 2018 en de resultaten daarvan zijn online raadpleegbaar (https://www.antwerpenmorgen.be/nl/projecten/geluidsbelastingskaarten/media).
Voor de rest kan ik nog zeggen dat wat de geluidsschermen betreft, we er altijd op hameren. Dat bleek recent nog in het dossier van de Oostelijke Verbinding waar we als districtsraad unaniem adviseerden om geluidsschermen te realiseren.
di 25/10/2022 - 11:13Mevrouw de districtsschepen (mobiliteit), heer districtsburgemeester (relaties met het centraal stadsbestuur), heer districtsschepen (openbaar domein),
Vorige maand vroeg ik u om de nodige inspanningen te doen opdat ons district in het stadsbrede netwerk van autodeelmobiliteit, dat door het centraal stadsbestuur uitgerold wordt, niet zou vergeten worden (2022_MV_00069). U antwoordde: "Zoals gezegd gaan wij met de vakschepen in Antwerpen in gesprek om te bekijken of er deelvoertuigen kunnen
komen".
Allicht hebt u nog niet de nodige tijd vrijgemaakt of voldoende inspanning gedaan om dit gesprek aan te vatten, vermits we in een nieuw persbericht dd. 17 oktober ll. van de Stad Antwerpen moeten vernemen dat "slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur" - 19 in totaal "met 35 elektrische en 58 gewone autodeelplaatsen" - zijn geselecteerd, waarop alle aanbieders van autodeelmobiliteit hun wagens kwijt kunnen. Want weerom wordt ons district van deze "uitrol van een netwerk van slimme autodeelplaatsen" uitgesloten.
Blijkbaar heeft het district Ekeren op de voorgaande situatie, waarin zij evenmin van autodeelmobiliteit bleken te kunnen genieten(zie mijn mondelinge vraag van vorige maand - 2022_MV_00069), alerter dan uw bestuur gereageerd, vermits het nu wél in deze uitrol is opgenomen.
Daarom collega's, is het niet de hoogste tijd dat u de beloofde inspanning levert om deze toestand van uitsluiting en achterstelling van ons district op het gebied van autodeelmobiliteit ongedaan te maken ? Dank bij voorbaat.
Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:
U stelde deze vraag ook op de districtsraad van september, en zowel districtsschepen Suykerbuyk als ikzelf hebben contact opgenomen met het kabinet.
Het is inderdaad zo dat wij vandaag nog niet zijn opgenomen, maar zoals u weet zijn het de commerciële aanbieders die bepalen waar men plaatsen aanvraagt. Als een commerciële aanbieder een plaats wil in ons district, dan is de stad Antwerpen sowieso geneigd om die plaatsen te voorzien.
Ik heb nu gevraagd om nogmaals de vraag te stellen aan de commerciële aanbieders om ons mee op te nemen.
Op vandaag is er nog geen enkele vraag vanuit commerciële aanbieders om in ons district een punt te hebben. Van zodra die vraag komt, zal dat ook gebeuren.
Reactie raadslid Hendrick: ik heb er bij de vorige gelegenheid op gewezen dat het aan de stad is om voorwaarden te bepalen voor vergunningen voor deelmobiliteit en om ervoor te zorgen dat het ganse grondgebied van de stad Antwerpen, waar we toch bijhoren, bediend wordt, dat die voorwaarde wordt opgelegd aan de commerciële aanbieders.
Wat heeft Ekeren ertoe gebracht om wel ingeschakeld te worden terwijl wij uitgesloten worden?
Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:
We hebben de vraag gesteld dat ze ons willen opnemen. We verwachten van het bevoegde kabinet dat zij de vraag aan de commerciële partners stellen om ook bij ons deelwagens te willen plaatsen. Van zodra we antwoord hebben zal ik u daarover berichten.
di 25/10/2022 - 11:14