Terug
Gepubliceerd op 18/07/2022

2022_CBS_06011 - Omgevingsvergunning - OMV_2021177034. Lange Beeldekensstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/07/2022 - 09:05 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_06011 - Omgevingsvergunning - OMV_2021177034. Lange Beeldekensstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_06011 - Omgevingsvergunning - OMV_2021177034. Lange Beeldekensstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021177034

Gegevens van de aanvrager:

de heer Johan Pieraerts met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Beeldekensstraat ZN te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

 

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen en vernieuwen bovenbouw en riolering van de Lange Beeldekensstraat

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/07/2021: vergunning door deputatie (20204562) voor het uitvoeren van riolerings- en bestratingswerken.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eenrichtingsstraat;

  • rijbaan in asfalt van 4,1 m breed;
  • voetpaden aan beide zijden van de straat met breedte van 1,8 m;
  • parkeerstroken van 2 m breed in straatkeien (60 parkeerplaatsen en laad-en loszones);

-          inrichting met: 

  • straatverlichting tegen de gevels;
  • 69 bomen;
  • straatmeubilair;
  • beugels voor fietsparkeren;
  • toegankelijke bushaltes;

-          gescheiden rioleringsstelsel onder de openbare weg.

Huidige toestand

-          woonstraat met eenrichtingsverkeer;

-          ter hoogte van de Diepestraat en Offerandestraat situeert zich een kernwinkelgebied; 

-          haltes voor bussen van de lijn;

-          in de straat zijn 45 bomen aanwezig;

-          aan de even zijde van de straat is er een parkeerstrook.

Gewenste toestand

-          heraanleg van de straat;

  • behoud van eenrichtingsverkeer;
  • rijbaan in asfalt van 4,1 meter breed;
  • voetpaden aan beide zijden van de straat;
  • parkeerstroken van 2 m breed in straatkeien (60 parkeerplaatsen en laad-en loszones);

-          inrichting met: 

  • straatverlichting tegen de gevels met behoud verlichtingsmasten ter hoogte van het kernwinkelgebied;
  • 69 bomen;
  • straatmeubilair;
  • beugels voor fietsparkeren;
  • toegankelijke bushaltes;

-          nieuw gescheiden rioleringsstelsel onder de openbare weg.

Inhoud van de aanvraag

-          heraanleggen en vernieuwen van een straat gecombineerd met rioleringswerken;

-          vellen van bomen en aanplanten van nieuwe bomen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

4 februari 2022

10 februari 2022

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

4 februari 2022

14 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

4 februari 2022

7 februari 2022

Geen bezwaar

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen

4 februari 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

4 februari 2022

1 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

4 februari 2022

25 februari 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

4 februari 2022

3 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

25 maart 2022

28 maart 2022

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

4 februari 2022

16 februari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 29/11/2020.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid / Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Met het voorliggend ontwerp wordt de straat omgevormd tot een woonstraat met aandacht voor het kernwinkelgebied Antwerpen Noord. Het profiel van de straat behoudt enkelrichtingsverkeer voor auto’s en bussen. De nieuwe rijbaan wordt overal 4,10 meter breed om ook fietsers de mogelijkheid te geven om tegen de rijrichting te fietsen. Op die manier wordt een ontbrekende schakel op deze wijkroute voor fietsers vervolledigd. Het ontwerp integreert zich op een aanvaardbare wijze in de omgeving en draagt bij tot een verbetering ervan.

 

Visueel-vormelijke elementen

Naar materialisatie worden binnen dit project 2 verschillende delen onderscheiden. In de straat zelf worden de standaardmaterialen toegepast. De rijbaan wordt in asfalt, de parkeerstroken in straatkeien met een open voeg en de voetpaden in betonstraatstenen aangelegd.

Ter hoogte van het kernwinkelgebied wordt er gekozen om het plateau in uitgewassen beton uit te voeren. Deze keuze is tweeledig. Enerzijds in functie van een betere leesbaarheid voor de weggebruiker en anderzijds in functie van de verkeersveiligheid voor fietsers. De voetpaden worden hier in graniet aangelegd. De verlichting wordt volledig vernieuwd en zal op de gevels voorzien worden. Enkel ter hoogte van het kernwinkelgebied blijven de verlichtingsmasten behouden. De materialisatie sluit aan bij de verhardingen en verlichting in de omgeving en past zich bijgevolg visueel in de omgeving in.
 

Bodemreliëf

De Lange Beeldekensstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld. De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen. Er zal een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd worden onder de openbare weg. Het regenwater wordt maximaal ter plaatse gehouden.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het betreft een projectgebied met een gezamenlijke oppervlakte boven 3000 m² (13 606 m²) en een ingreep buiten gabarit boven 1000 m² (ca. 11 309 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht. Gezien bovenstaande werd advies gevraagd aan de dienst onroerend erfgoed / archeologie. Zij formuleerden een advies met onderstaande motivering:

“Een archeologienota werd ingediend door ABO en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 29/11/2020. Het bijhorende programma van maatregelen adviseert geen vervolgonderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/16647).”

 

In de Lange Beeldekensstraat bevinden zich verspreid over de lengte van het opnieuw aan te leggen traject slechts een beperkt aantal erfgoedobjecten, waarbij vooral de Heilig Hartkerk in het oog springt. Het plan voor de heraanleg houdt voldoende rekening met de erfgoedelementen in de straat. De dienst monumentenzorg heeft geen bemerkingen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Binnen het ontwerp wordt sterk ingezet op fietsers en voetgangers. Zo komen er ruime voetpaden aan beide zijden van de straat en worden er voldoende fietsbeugels voorzien zodat bewoners en bezoekers hun fiets kunnen stallen op het openbaar domein zonder daarbij de bomen te beschadigen of de doorgang te verhinderen. De bushalten in de Lange Beeldekensstraat blijven behouden. Om de bushalte integraal toegankelijk te maken werd in samenspraak met de lijn naar een alternatieve locatie gezocht. De halte ter hoogte van ‘Kernwinkelgebied Antwerpen Noord’ wordt verplaatst richting de nummers 70 tot 78. Om 30km/u af te dwingen worden er op geregelde tijdstippen snelheidsremmers voorzien. In het nieuwe ontwerp is er meer ruimte voor bomen en groen. Gekoppeld aan enkele bomen wordt de voetpaduitstulping uitgebreid om het nodige straatmeubilair te voorzien. Op die manier wordt de looplijn maximaal gevrijwaard van obstakels. Op de hoek met de Offerandestraat komt er een toekomstboom en een waterelement. Dit wordt verder uitgewerkt via een afzonderlijk kunsttraject.

 

Het plan resulteert in een parkeerbalans van 60 parkeerplaatsen (waarvan 4 op laad- en loszone met venstertijden) in de bestaande toestand naar 46 parkeerplaatsen (waarvan 6 op laad- en loszone) in de nieuwe toestand.

 

Het ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. In de bestaande toestand staan er 45 bomen waarvan we 16 bomen rooien.  In de nieuwe toestand komen er 69 bomen.

 

De aanvraag voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@antwerpen.be);

2. De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

3. De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

4 februari 2022

Start 1e openbaar onderzoek

15 februari 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

16 maart 2022

Beslissing toepassing administratieve lus

25 maart 2022

Start laatste openbaar onderzoek

5 april 2022

Einde laatste openbaar onderzoek

4 mei 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 juli 2022

Verslag GOA

27 juni 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 februari 2022

16 maart 2022

0

0

0

4

5 april 2022

4 mei 2022

0

0

0

4

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 4 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:

 

1.      Bestendigen van de verkeersonveiligheid: de doorstroom aan mobiliteit wordt onvoldoende teruggedrongen om van de Lange Beeldenkensstraat een leefbare, gezonde en veilige straat te maken en te voldoen aan de nationale en Europese milieuwetgeving inzake. De realisatie van een andere inrichting (een paar extra bomen) en aangepaste snelheid zijn totaal onvoldoende om de actieve mobiliteit te bevorderen en een modal-shift te bekomen:

  • het aantal interferenties tussen de verschillende verkeersmodi neemt toe in het nieuwe ontwerp;
  • fietsers krijgen minder plaats en er wordt niet voldaan aan het vademecum fietsvoorzieningen van de Vlaamse overheid (bij rijweg met breedte 4,1 m hoort 2 x 1m + schuwafstanden voor fietsverkeer in 2 richtingen). Dit ondanks de aanwezigheid van 10 scholen in en rond de straat;
  • de hoeveelheid passerende persoonswagens (volgens tellingen rond de 600 pae per uur) staan het verblijfskarakter van de straat in de weg. Er is geen circulatieplan opgesteld voor de ruimere context die zorgt voor een gegarandeerde afname van het doorgaand en sluipverkeer. Een autovrije aanpak zoals in de Meir en Wilde zee heeft nochtans voor een opleving van het openbaar domein en de handel gezorgd. Naar analogie hiervan hoort autoverkeer ook in de Lange Beeldekensstraat niet thuis;
  • in het ‘Mobiliteitsplan 2020 - 2025 - 2030: Antwerpen Actief & Bereikbaar’ wordt de Lange Beeldekensstraat bestempeld als ‘buurtstraat’ die ‘toegang moet geven tot woonstraten’. De straat voorziet echter toegang tot doorgaand (sluip-)verkeer, waardoor deze het statuut krijgt van een ‘Hoofdstraat’ die ‘verzamelt op buurtniveau’. Hierdoor wordt de draagkracht van de straat overschreden.

Evaluatie: Het ontwerp beoogt de optimalisatie van de ondergrondse infrastructuur en bovengrondse bestrating met behoud van het huidige verkeersbestand in de straat, waarbij de verschillende verkeersmodi beter gescheiden worden van elkaar en meer zichtbaarheid, aanwezigheid en dus veiligheid geboden wordt aan de trage weggebruikers (fietsaanduidingen voor tweerichtingsfietsverkeer, pleinzones in andere bestrating, …) en het openbaar vervoer (verplaatsing van de huidige bushalte i.f.v. de realisatie van een integraal toegankelijke bushalte).

De voorzieningen voor fietsers voldoen aan de ontwerprichtlijnen uit het Vademecum voor fietsers in straten met eenrichtingsverkeer (artikel 4.13.3), waar een rijwegbreedte van minstens 4 m met op de bestrating geschilderde fietsrijrichting worden voorgeschreven. Met 4,1 m rijwegbreedte en bijkomend geschilderde fietslogo’s wordt aan de richtlijnen voldaan.

Het bezwaar haalt op basis van dit project de noodzaak aan van “een circulatieplan opgesteld voor de ruimere context die zorgt voor een gegarandeerde afname van het doorgaand en sluipverkeer”.

Voorliggend ontwerp gaat uit van de huidige verkeersbelasting, er is geen sprake van een toename. Er kan dus niet gesteld worden dat de draagkracht van de straat overschreden wordt door het voorliggende project.

De geplande werkzaamheden laten echter wel ruimte aan eventuele toekomstige wijzigingen in het kader van een overkoepelend mobiliteitsplan (zoals de omvorming tot fiets- of autovrije straat). Het huidige voorstel kan vanuit stedenbouwkundig standpunt, qua inrichting, materialiteit en verkeersveiligheid, enkel als een verbetering aanzien worden ten opzichte van de huidige toestand. Dit wordt onderstreept door het gunstige advies van de verschillende interne en externe diensten, als ook de eerder verleende voorwaardelijke vergunning door de deputatie.

Het bezwaar is ongegrond.

 

2.      Bestendigen van schadelijke milieueffecten: de aangeleverde MER-screening bevat de volgende onjuistheden:

  • ‘Er zijn geen gezondheidseffecten te verwachten’: volgens de laatst beschikbare meting door de VMM overschrijdt de luchtkwaliteit in de Lange Beeldekensstraat en Pothoekstraat de WGO-drempel met een factor 4, hetgeen een reëele gezondheidsimpact impliceert. De straat is door de VMM gecatalogeerd als ‘street canyon’. Negatieve gezondheidseffecten dienen volgens de project-MER screening aanzien te worden als ‘aanzienlijke milieueffecten’ en vallen volgens de goede ruimtelijke ordening (artikel 4.3.1., §2 van de VCRO) te beoordelen onder ‘hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen’;
  • volgens de Standaard zijn de PFOS waarden overschreden op de werf van de Lange Beeldekensstraat, hetgeen niet is aangegeven als risico in de project-MER screeningsnota;
  • volgens de strategische geluidsbelastingskaart worden de geluidsnormen van het WGO nu reeds overschreden. In het nieuwe ontwerp worden de asverschuivingen weggenomen en vervangen door verkeerdrempels, waardoor het geluidsniveau in de straat alleen nog maar zal toenemen. Er zal na aanlegfase dus wel nog geluidshinder zijn, in tegenstelling tot wat de MER-screeningsnota aangeeft.

Evaluatie: Een MER-screening is niet van toepassing. Deputatie stelde in beroep van 2021 het volgende: “De handleiding aanleg wegen (11 maart 2013) van LNE stelt voor de interpretatie van rubriek 10, e van bijlage III ‘aanleg wegen’ dat enkel de aanleg van een nieuwe weg, de verbreding, de verlegging of de verlenging van een bestaande weg onder deze rubriek vallen. Het betreft hier een vernieuwing van de verharding van een bestaande weg zonder verbreding, enkel een herprofilering binnen de bestaande wegzate. Er is bijgevolg helemaal geen sprake van een verbreding van de weg.”

Rubriek 10e is dus door deputatie niet van toepassing gesteld, waardoor ook rubriek 13 niet van toepassing kan zijn op deze aanvraag (wijziging of uitbreiding van projecten van bijlage I, II of III waarvoor reeds een vergunning is afgegeven en die zijn of worden uitgevoerd). Het project valt immers in basis niet onder bijlage 1, 2 of 3.

Het bezwaar poneert ten onrechte de huidige problematiek omtrent de luchtkwaliteit en geluidsbelasting op het project zelf. Een MER-screening heeft louter tot doel om af te toetsen of er door het aangevraagde project bijkomende milieueffecten zijn ten opzichte van de reeds aanwezige. Dit is in voorliggend project niet het geval, het gaat immers uit van eenzelfde verkeersintensiteit. Er wordt echter wel degelijk ingezet op een verlaging van de rijsnelheid van het gemotoriseerd verkeer d.m.v. verkeersdrempels, een pleininrichting ter hoogte van de winkelas Antwerpen Noord en het verbeteren van de doorgangsmogelijkheden voor voetgangers en fietsers, deze laatste in dubbele rijrichting. Trager rijdend gemotoriseerd verkeer heeft doorgaans een positieve impact op de luchtkwaliteit en geluidsoverlast.

Op mogelijks te hoge PFOS-waarden wordt niet ingegaan. De bron betreft immers media en kan bijgevolg niet worden beschouwd als een erkend onderzoeksinstituut. De bewijslast is dus niet afdoende om in overweging te worden genomen in de beoordeling van dit bezwaar.

Het bezwaar is ongegrond.

 

3.      Ontbreken project MER: de aanvraag betreft een groot stadsontwikkelingsproject in een gebied met extreem hoge bevolkingsdichtheid. Er dient een volwaardige project MER opgemaakt te worden, met een participatief voortraject conform de Europese richtlijn terzake (richtlijn 85/337/EG).

Evaluatie: Zie voorgaande (punt 2); gezien het nieuwe ontwerp op vlak van luchtkwaliteit, mobiliteit, waterhuishouding en verlichting een verbetering inhoudt ten opzichte van het bestaande, is een volwaardige project MER niet van toepassing.

Het bezwaar is ongegrond.

 

4.      Ontbreken duurzaamheidsvisie: er wordt niet voldaan aan artikel 1.1.4. van de VCRO met betrekking tot de ‘duurzame ruimtelijke ontwikkeling’:

  • het ontwerp past niet binnen een breed toekomstgericht mobiliteitsplan voor de wijk en is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek;
    er zijn geen voorzieningen getroffen voor de direct aansluitende straten;
  • er zijn geen voorzieningen getroffen om toekomstige veranderingen kostenefficiënt te integreren;
  • er is onvoldoende rekening gehouden met de principes van klimaatadaptatie. Het voorbeeld voor het ontwerp van de Lange Beeldekensstraat is immers de in het Waterplan als slecht precedent benoemde heraanleg van de Handelsstraat;
  • het ontwerp voorziet enkel in het oplossen van acute problemen (riolering en bestrating), maar gaat voorbij aan de opportuniteiten voor de buurt.

Evaluatie: Zie voorgaande (punt 1); de beoogde heraanleg van de Lange Beeldekensstraat staat geenszins de integratie in een overkoepelend mobiliteitsplan in de weg, noch kan de opmaak van een overkoepelend circulatieplan, die tot doel heeft de huidige mobiliteit terug te dringen, juridisch als voorwaarde gesteld worden voor een nieuw ontwerp. Het bezwaar betreft een misinterpretatie van artikel 1.1.4 van de VCRO.
Voorliggende aanvraag voorziet in de nodige optimalisatie van de huidige verkeerssituatie, met speciale aandacht voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer. Er wordt nieuw straatmeubilair voorzien, als ook worden de nodige verkeersremmende maatregelen getroffen. Het project zet ook maximaal in op het laten infiltreren van regenwater ter stabilisatie van de grondwaterstand en het beperken van de druk op de riolering. Hierbij worden enkele bomen voorzien van groeiplaatsconstructies die het hemelwater capteren in functie van regenwaterbuffering en optimale boomgroei. Daarnaast worden de parkeervakken zo aangelegd dat het regenwater er op natuurlijke wijze kan infiltreren. Bovendien wordt het gemengde riool vervangen door een gescheiden rioleringsstelsel, waarbij het huishoudelijk afvalwater gescheiden wordt van het hemelwater, dat via poreuze buizen rechtstreeks in de ondergrond kan sijpelen.
Al deze maatregelen dragen bij tot een natuurlijke hemelwaterhuishouding en een aangename straatbeleving. In vergelijking tot de huidige toestand, kan geconcludeerd worden dat de beoogde maatregelen bijdragen aan het tot stand brengen van een gunstiger milieu voor huidige én toekomstige generaties.

Zodoende kan worden gesteld dat wordt voldaan aan de opzet van artikel 1.1.4. van het VCRO.

Het bezwaar is ongegrond.

 

5.      Geen participatief voortraject: Het participatiebeginsel zoals o.m. vastgelegd in het verdrag van Aarhus werd geschonden. De plaatselijke bevolking werd totaal niet betrokken bij de opmaak van de plannen. Aan het eerder beroep van het buurtcomité werd geen gehoor gegeven, dezelfde plannen zijn opnieuw ingediend hetgeen getuigt van kwader trouw.

Evaluatie:  In ontwerpfase werden twee fysieke inspraakmomenten georganiseerd (29/01/2020 en 04/04/2019), waarover steeds online gecommuniceerd werd (https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/district-antwerpen-1/openbare-werken/heraanleg-lange-beeldekensstraat). Zodoende kan er niet gesteld worden dat er geen participatiemogelijkheid is geweest.

Voorliggende plannen betreffen daarnaast beperkte wijzigingen op de reeds verkregen vergunning dd 15/07/2021. De globale opzet van het project blijft ongewijzigd. Er is dus geenzins sprake van kwader trouw.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@antwerpen.be);

2. De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

3. De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.