De vernieuwing van het oostelijke voet- en fietspad inclusief alle oversteken in de Kolonel Silvertopstraat en Montignystraat (tot aan Kielsevest) heeft als doel om de verkeersveiligheid en het comfort van de actieve weggebruiker te verbeteren. Daarnaast wordt de publieke ruimte in de stationsomgeving Antwerpen-Zuid die binnen het projectgebied ligt, ingericht als slimme schakel in functie van een vlotte overstap tussen de verschillende verkeersmodi.
De vernieuwing van het voet- en fietspad verloopt parallel aan en is afgestemd met de vernieuwing van de stationsomgeving Antwerpen-Zuid door de NMBS. NMBS voorziet de uitvoering in de periode 2022-2025. Stad Antwerpen voorziet de start van de werken in het voorjaar van 2024. Stad Antwerpen stelde het studiebureau Tractebel Engineering aan voor de studie en de opvolging van de uitvoering.
Het project wordt bovenlokaal gefinancierd vanuit de projectsubsidie "Stationsomgeving Antwerpen-Zuid".
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV - bevoegd voor de gewestwegen Singel/Desguinlei-oprit naar R1-Kolonel Silvertopstraat-Sint-Bernardsesteenweg) en De Lijn werden van bij de aanvang van het ontwerpproces betrokken en gaven hun akkoord tijdens de projectstuurgroep die plaatsvond op 18 maart 2022. Concrete afspraken aangaande de voorziene werken worden vastgelegd in een drie-partijenovereenkomst met stad Antwerpen.
Het college keurde op 20 mei 2022 (jaarnummer 4169) het voorontwerp goed.
Het districtscollege keurde op 20 juni 2022 (jaarnummer 285) het voorontwerp voor de delen die onder lokale bevoegdheid vallen (Kielpark, Montignystraat, Kielsevest en Brederodestraat) goed op voorwaarde van het vervangen van de te verwijderen haag en het hekwerk. Het districtscollege nam in dezelfde zitting kennis van het voorontwerp voor de delen die onder bovenlokale of gewestelijke bevoegdheid vallen (Sint-Bernardsesteenweg, Kolonel Silvertopstraat, Singel/Desguinlei).
De opmaak van het definitief ontwerp is afgerond. Ten aanzien van het voorontwerp werden volgende wijzigingen doorgevoerd:
Begin oktober 2022 werden twee aanvragen voor het bekomen van een omgevingsvergunning ingediend via het omgevingsloket:
De vergunning voor de vegetatiewijziging werd bekomen op 17 februari 2023. De aanvraag voor regularisatie van de parking is in behandeling.
De delen van het Kielpark die ingenomen worden door het vernieuwde voetpad zullen na realisatie overgedragen worden naar het openbaar domein.
De voorbereiding richting uitvoering is lopende met de uitwerking van het uitvoeringsontwerp en de opmaak van het aanbestedingsdossier. De werken worden voorlopig geraamd op ruim 1,5 miljoen euro, inclusief btw en 18% onvoorziene kosten en faseringskosten. (Nog) niet opgenomen in de raming zijn: de aanpassing aan de verkeerslichten op het Singelkruispunt, eventuele kosten verbonden aan verontreiniging en/of teerhoudend asfalt.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt het definitief ontwerp:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Voor district Antwerpen zijn de Montignystraat, Kielsevest en Brederodestraat lokale straten. Het Kielpark is een lokaal park.
De districtsraad heeft adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district ingevolge artikel 138 Decreet Lokaal bestuur.
Het college is bevoegd voor mobiliteit en bovenlokale budgetten. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Sint-Bernardsesteenweg, Kolonel Silvertopstraat, oprit naar R1 en Singel/Desguinlei zijn gewestwegen en vallen onder de bovenlokale straten.
De herinrichting van het voet- en fietspad en de inrichting als slimme schakel passen binnen de vernieuwing van het station Antwerpen-Zuid door NMBS, voorzien in de periode eind 2022-2025.
Deze herinrichtingswerken zijn bovendien gewenst in het kader van Ringpark Zuid waar volgens de fasering de Kolonel Silvertopstraat pas in een laatste fase aan bod zal komen. Deze straat zal tijdens de werken aan Ringpark Zuid (voorzien in de periode 2026-2030) het verkeer komende van de R1 uit richting Gent moeten opvangen en omleiden. Veilige voet- en fietspaden en een veilig bereikbare halte-infrastructuur voor openbaar vervoer zijn dan noodzakelijk.
Het definitief ontwerp, inclusief de westelijke oversteken van het Singelkruispunt, werd voorgelegd aan de coördinatieoverleg openbaar domein, die op 14 november 2022 een gunstig advies gaf mits beperkte planaanpassingen, de blindengeleiding te optimaliseren en een controle op de bochtstralen te doen. Vervolgens werd in samenspraak met het ontwerpatelier publieke ruimte en de adviesinstantie Inter de blindengeleiding verder op punt gesteld.
De westelijke oversteken aan het Singelkruispunt worden mee voorzien in de uitvoering en dus binnen het voorziene projectbudget dat vanuit de middelen van de projectsubsidie "Stationsomgeving Antwerpen-Zuid" wordt gefinancierd.
De brugprofielen ter hoogte van de voet- en fietspaden alsook de plaats van de boordstenen blijven ongewijzigd, waardoor de voet- en dubbelrichtingsfietspaden op hun minimale breedte worden ontworpen (voetpad minstens 1m breed, dubbelrichtingsfietspad ca. 2,5m breed). Het aanpassen van deze brugprofielen zou het aanpassen van de bestaande brugvoegen vereisen, waarvoor binnen dit project geen budget is. De veiligheidsafstand tussen rijweg en fietspad wordt gemarkeerd/afgebakend op de vrijgekomen breedte van de versmalde rijstroken. Voor de brug over de R1 (K33) is een variant in onderzoek waarbij het fietspad op de te verwijderen afslagstrook wordt aangelegd (op niveau van de rijweg) zodat het voetpad op de volledige breedte van het huidige voet- en fietspad samen kan voorzien worden. Nabij het station Antwerpen-Zuid biedt deze oplossing meer comfort voor zowel de fietser als de voetganger.
In de fase van opmaak van het uitvoeringsontwerp zal de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, dienst Publieke Ruimte verder betrokken worden en is afstemming voorzien met de betrokken partners AWV en De Lijn.
Het advies van districtscollege op het voorontwerp aangaande het vervangen van de te verwijderen haag en het hekwerk werd bestudeerd, maar is niet weerhouden in het definitief ontwerp om reden dat:
Tijdens de uitvoering van de werken zal de mogelijkheid om een nieuwe haag te voorzien of het aanvullen van de heestersstrook verder onderzocht worden. Daarvoor zullen in het bestek de nodige posten worden opgenomen.
Het uitvoeringsbudget voor dit project komt uit de projectsubsidie "Stationsomgeving Antwerpen-Zuid" toegekend door de Vlaamse Regering op 5 oktober 2018 in het kader van het stadsvernieuwingsfonds. De middelen zijn voorzien in meerjarenplanning onder:
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp aangaande de herinrichting van het voet- en fietspad langs de Kolonel Silvertopstraat-Montignystraat en de inrichting van de stationsomgeving Antwerpen-Zuid als slimme schakel (SWOU12419) goed voor wat betreft de ingrepen aan het Kielpark, Montignystraat, Kielsevest en Brederodestraat, gelegen in district Antwerpen, op voorwaarde dat:
Langsheen het Kielpark, waar de haag verwijderd wordt, is het essentieel dat er onmiddellijk terug een haag wordt aangeplant. Want rondom heel het Kielpark staat een haag.
Het districtscollege neemt kennis van het definitief ontwerp aangaande de herinrichting van het voet- en fietspad langs de Kolonel Silvertopstraat-Montignystraat en de inrichting van de stationsomgeving Antwerpen-Zuid als slimme schakel (SWOU12419) voor wat betreft de ingrepen op de gewestwegen Sint-Bernardsesteenweg, Kolonel Silvertopstraat, oprit R1 en Singel/Desguinlei, gelegen in district Antwerpen.
Het districtscollege neemt kennis van het onderzoek naar een variante aanleg voor het voet- en fietspad ter hoogte van de brug over de R1 (K33), waarbij het fietspad op de te verwijderen afslagstrook wordt aangelegd (op niveau van de rijweg) zodat het voetpad op de volledige breedte van het huidige voet- en fietspad voorzien kan worden.