fase | actie | datum | jaarnummer |
Scheldeboorden Linkeroever – masterplan en ontwerp publieke ruimte – principebeslissing | goedkeuring college | 24 april 2020 | 03723 |
Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte – selectieleidraad en procedure | goedkeuring college | 30 april 2020 | 03861 |
Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte – selectie en bestek | goedkeuring college | 14 augustus 2020 | 06484 |
Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte - gunning | goedkeuring college | 19 februari 2021 | 01429 |
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – Analyse en visie | goedkeuring college
| 28 januari 2022 | 00773 |
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – Analyse en visie - advies | districtsraad Antwerpen | 21 februari 2022 | 00026 |
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever - voorontwerp | goedkeuring college | 14 oktober 2022 | 8439 |
Esmoreitlaan,Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord), SWOU12081 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 14 oktober 2022 | 8437 |
Esmoreitlaan,Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord), SWOU12081 - Voorontwerp. | goedkeuring districtscollege | 14 november 2022 | 526 |
infotentoonstelling |
| 9 november 2022 |
|
advies | sportraad | 10 november 2022 |
|
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever - voorontwerp | districtsraad Antwerpen | 21 november 2022 | 137 |
werkatelier |
| 16 februari 2023 |
|
advies | COD | 17 april 2023 |
|
Esmoreitlaan,Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord). SWOU12081 - Definitief ontwerp | goedkeuring college | 5 mei 2023 | 3003 |
De Vlaamse Waterweg werkt in het kader van het Sigmaplan aan de ophoging van de dijken te Linkeroever. Het stadsbestuur grijpt de dijkophoging op Linkeroever aan om langs de Scheldeoever tegenover de Antwerpse rede een groene promenade te maken. Die zal lopen van de geplande fiets- en wandelbrug ten zuiden van de stad langs beide oevers tot aan de Oosterweelfietstunnel.
De opdracht van Bureau Bas Smets bestaat uit twee luiken:
Het college keurde in zitting van 5 mei 2023 (jaarnummer 3003) het definitief ontwerp van de Esmoreitlaan, Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan, Wandeldijk (Scheldeboorden-noord), SWOU12081, in district Antwerpen, goed.
Het studiebureau Bureau Bas Smets heeft, na een adviesronde, het voorontwerp masterplan verder verfijnd tot een definitief masterplan en het voorontwerp voor Scheldeboorden-noord tot een definitief ontwerp.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. De Esmoreitlaan, Gloriantlaan, Jachthavenweg, Kastanjedreef, Thonetlaan en Wandeldijk zijn lokale straten.
Het studiebureau Bureau Bas Smets maakte een definitief ontwerp op dat vertrekt vanuit de drie centrale ambities die in het masterplan worden geformuleerd: ‘een divers oeverlandschap’, ‘een continue boord, doorwaadbaar en verbonden’ en ‘een levendig park’.
De focus voor het bijkomend onderzoek om tot een definitief ontwerp te komen lag op de integratie van bestaande evenementen, het verfijnen van de groenstructuur en het daaraan gekoppelde beheer, de integratie van minimaal de bestaande sport- en speelvoorzieningen in het geheel, de afstemming van het ontwerp voor de publieke ruimte met de dijkwerken en met Jachthaven Linkeroever, het verfijnen van het ontwerp ter hoogte van de dwarsverbindingen, het specificeren van materialen, meubilair, et cetera en de uitwerking van het regenwaterbeheer.
Het definitief ontwerp bestaat uit grondplannen, snedes en een nota. Daarin wordt het ontwerp toegelicht aan de hand van 6 deelgebieden met elk hun specifieke randcondities. De nota geeft ook een thematische toelichting bij de deelaspecten van het ontwerp zijnde ‘circulatie’, ‘verhardingen’, ‘vegetatie’, ‘sport- en speelelementen’, ‘stedelijk meubilair’, ‘toegankelijkheid’, ‘brandweer en hulpdiensten’, ‘nutsvoorzieningen’, ‘evenementen’, ‘intelligent waterbeheer’, ‘nodige voorbereidende onderzoeken op de projectsite’, en ‘fasering’.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een neutrale parkeerbalans van 1006 plaatsen in de bestaande toestand naar 1026 plaatsen in de nieuwe toestand.
In het Masterplan Scheldeboorden Linkeroever werd in het kader van de ambitie ‘een continue boord’ gewerkt aan een parkeerstrategie voor het gebied. Vandaag zijn er immers enorm veel verharde parkeerplaatsen aanwezig die een groot deel van het jaar niet worden gebruikt. Het idee is om de parkeerplaatsen in de toekomst in te richten op het werkelijke gebruik. De strategie betreft een verhaal op drie lijnen:
Deze parkeerstrategie werd toegepast op deelgebied Scheldeboorden-noord. Van de 1026 parkeerplaatsen worden er 428 voorzien in de vorm van langsparkeren, 260 in een parkeercluster en 338 in de vorm van evenementenparkeren. In de Kastanjedreef worden aanvullend aan de parkeerplaatsen voor personen met een beperking nog 6 bijkomende parkeerplaatsen voorzien voor personen met een beperking.
Laden en lossen
De belevering van de horecazaken blijft mogelijk langs de Kastanjedreef en de Gloriantlaan. De Kastanjedreef wordt enkelrichting van Jachthavenweg naar Gloriantlaan.
Bomenbalans
Het uitgangspunt is dat bomen maximaal behouden blijven. Aanvullend op de eigen inventarisatie van het studiebureau werd een bomentoets opgemaakt voor het gebied en een bijkomende controle gedaan van de bomen in het Esmoreitpark ter hoogte van de voorziene wandelpaden. De inplanting van de paden werd in functie van het behoud van de bomen geoptimaliseerd.
In totaal voorziet het definitief ontwerp het rooien van 410 bomen. 60 daarvan zijn ziek. Andere verdwijnen als gevolg van de dijkophoging of in functie van het versterken van onderlinge relaties. Te rooien bomen zullen worden vervangen door robuuste soorten. Het definitief ontwerp voorziet 485 nieuwe bomen. Dat resulteert in een positieve bomenbalans van 4049 bomen in de bestaande toestand naar 4124 bomen in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 20 september 2019 (jaarnummer 07650) keurde het college het Waterplan goed voor de Stad Antwerpen, dat een stadsbrede visie schept en voorstellen omvat om water opnieuw een plek te geven in de stad.
De stad streeft naar een waterhuishouding waarbij de bodem een spons is die tijdens natte periodes buffert en tijdens droge periodes overbrugt. Dit gebeurt met maximale lokale opvang en bovengrondse oplossingen zodat het project in de omgeving water robuust is op zowel korte als lange termijn.
Verharding wordt zoveel mogelijk vermeden in het projectgebied. Waar mogelijk is verharding waterdoorlatend. Zones die toch verhard moeten worden wateren zoveel mogelijk af in de nabijgelegen groenzones.
De straten in het projectgebied liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
Een gebied in constante beweging
Scheldeboorden-noord is een groot gebied waarin talrijke stakeholders gevestigd zijn en diverse plannen op til staan. Dit houdt in dat er vandaag verschillende onzekerheden zijn die mogelijk een impact hebben op de realiseerbaarheid van het plan. Het ontwerp houdt rekening met het programma en legt kernrichtlijnen vast voor een kwalitatieve, toekomstige verdere ontwikkeling van de site. Het kan opgevat worden als een strategie om de plek geleidelijk aan te transformeren tot het beoogde park van de 21e eeuw.
Omgevingsvergunning
Voor de realisatie van dit ontwerp is een omgevingsvergunning vereist.
Op 9 november 2022 werd een infotentoonstelling georganiseerd in het Thonetje om het advies van bewoners en geïnteresseerden te verkrijgen op het voorontwerp masterplan Scheldeboorden Linkeroever en het voorontwerp publieke ruimte Scheldeboorden-noord. Zoals voorzien in het proces werden de plannen in opmaak bijkomend afgetoetst met het Werkatelier op 16 februari 2023.
Is het mogelijk om de huidige beachvolleybalvelden te behouden daar er in Antwerpen bijna geen zijn.
Kan er ook bekeken worden of er bij de aanleg ook plaats is voor een BMX-mountainbikeparcours, streetfitness / calisthenics (zoals op rechteroever) en een amfitheater voor dans. Wat het amfitheater betreft lijkt het ons opportuun om van deze gelegenheid gebruik te maken, daar er nergens in Antwerpen zoiets te vinden is en er volgens ons ook ruimte genoeg voor is.
Het districtscollege Antwerpen keurde op 14 november 2022 het voorontwerp met volgende voorwaarde:
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft op 17 april 2023 gunstig advies op het definitief ontwerp Scheldeboorden-noord op voorwaarden dat:
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 26 april 2023 voor Scheldeboorden-noord, district Antwerpen, goed.